Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-04 14:29
Ik heb sinds kort een Honeywell Evohome verwarmingssysteem. Ik heb de meerdere zones, allemaal voorzien van 1 radiator met een HR92 knop. De woonkamer en de badkamer hebben ook vvw. In die aanvoerleidingen heb ik een thermostaatkraan gezet met daarop ook een HR92. Dit om deze te gebruiken als soort zoneklep. In de badkamer hangt nog een Round Wireless als temperatuursensor. De HR92 van de vvw in de woonkamer heb ik er even tijdelijk afgehaald, omdat ik (nog) geen bypass heb. Alle radiatoren zijn ingeregeld en voorzien van Danfoss thermostaatkranen. Alle HR92s zijn met setting 6 op1 gezet om een aan/uit kraan te krijgen (helemaal open, of helemaal dicht).

Daarnaast heb ik een OTWG tussen de Evohome en de ketel hangen en heb ik een Evofw3 aan mijn Home Assistant. De OTWG hangt gekoppeld aan mijn Homey.

Op zich lijkt het allemaal goed te werken; de ketel gaat aan bij warmtevraag, volgt het schema, etc. Maar er is een maar. Ik heb 2 problemen:

1) De knoppen stellen zich nog steeds in op een bepaald percentage. Dus niet 0 of 100%, maar er komt ook vanalles tussen in voor. Zie foto's.

2) De ketel slaat regelmatig aan zonder warmtevraag. Ik stook eigenlijk alleen maar in de badkamer en de woonkamer. Het lijkt regelmatig te gebeuren dat de ketel aanslaat zonder warmtevraag. Wanneer ik dan in de Evotouch kijk in het warmtevraag menu, dan staat alles op 0%. In de woonkamer is het 20gr en 10.5 gevraagd en toch staat de klep op 41%. Kijk ik in de Evofw3, dan staat er een onbekende sensor met 38% warmtevraag.

Zo voelt het ook een beetje, alsof er een spook is die soms de boel inschakelt.

Zie ik iets over het hoofd?
Hoe krijg ik hier grip op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSJljT4UtEaQnk_J1LWyAxH7GV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IK8xswgRpWC3awlTsnJt6cm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKvqMOuq0vw80ve2mkZIh8FwF0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqt7P3MwhccIl8Szdc7qIZFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXkGdZMoXAAprtiAM9t75XSQyo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7CwoSpu7VjJEKJmWnQiBDUV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phJ3LH0HfJODOfHeqOqpQXDuV3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0MG2MdjPIpv2Qk3pk7CRAIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmsnA7ojxTb1Qbqc01Jj2e4i6pU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iaEwrNWHvRpucxFlpFllvDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj2qS3avyaY3Cb81zQmss-TNUmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOZUJxetjiEO5L0LQv84ojtT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCUpb6HQbePw0F_Q30bPcMCFMNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bjz2BQ4GwI7SDYVs9ShtpPIA.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldvsamoht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05 15:28
Dit herken ik, loop ik zelf ook tegen aan. Ben je nog verder gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Net weer een plaatje te weinig. Dat 'systeemoverzicht' mist een pagina. Staat daar wellicht een extra zone bij die wel warmtevraag heeft? Is de foto genomen op het moment dat het probleem zich voordeed?

Kan het misschien zijn dat je cv-ketel zelf af en toe stookt voor warmwater? (Comfort-functie)

Heb je geprobeerd wat er gebeurt als je op de Evohome de verwarming uit zet?

Overigens betekent instelling 6 NIET dat de kraan volledig open en dicht gaat. Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom je dat zou willen. Met 'optimale slag' wordt bedoeld dat hij bijvoorbeeld tussen de 0 en 60% gebruikt, waarbij 100% open dan in het echt 60% is. Door die instelling op 1 te zetten, gebruikt hij altijd de volledige slag, dus 100% is 100%. Dit is bij verreweg de meeste radiatorkranen niet nodig en verbruikt extra batterij.

Het is wel vreemd dat de radiatorkranen open staan terwijl er geen warmtevraag is. Dat is juist mijn grootste ergenis met Evohome: dat de kranen altijd worden dichtgedraaid bij einde warmtevraag. Dat is helemaal niet nodig. Als de ketel uit staat, kunnen de kranen open blijven. Want bij de volgende warmtevraag (die waarschijnlijk uit dezelfde zone komt) moeten ze toch weer open. De enige reden om die kranen helemaal dicht te zetten is dat er geen warmtevraag is uit die zone, MAAR WEL uit een andere zone. Dan moeten ze wel dicht. Maar dat heeft verder niks met jouw probleem te maken. Tenzij ze dat in de nieuwste software hebben aangepast. Misschien kun je eens kijken welke software versie er op jouw Evohome draait?

[ Voor 60% gewijzigd door PhilipsFan op 26-06-2023 04:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Meuzik schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:31:
Ik heb sinds kort een Honeywell Evohome verwarmingssysteem. Ik heb de meerdere zones, allemaal voorzien van 1 radiator met een HR92 knop. De woonkamer en de badkamer hebben ook vvw. In die aanvoerleidingen heb ik een thermostaatkraan gezet met daarop ook een HR92. Dit om deze te gebruiken als soort zoneklep. In de badkamer hangt nog een Round Wireless als temperatuursensor. De HR92 van de vvw in de woonkamer heb ik er even tijdelijk afgehaald, omdat ik (nog) geen bypass heb. Alle radiatoren zijn ingeregeld en voorzien van Danfoss thermostaatkranen. Alle HR92s zijn met setting 6 op1 gezet om een aan/uit kraan te krijgen (helemaal open, of helemaal dicht).

Daarnaast heb ik een OTWG tussen de Evohome en de ketel hangen en heb ik een Evofw3 aan mijn Home Assistant. De OTWG hangt gekoppeld aan mijn Homey.

Op zich lijkt het allemaal goed te werken; de ketel gaat aan bij warmtevraag, volgt het schema, etc. Maar er is een maar. Ik heb 2 problemen:

1) De knoppen stellen zich nog steeds in op een bepaald percentage. Dus niet 0 of 100%, maar er komt ook vanalles tussen in voor. Zie foto's.

2) De ketel slaat regelmatig aan zonder warmtevraag. Ik stook eigenlijk alleen maar in de badkamer en de woonkamer. Het lijkt regelmatig te gebeuren dat de ketel aanslaat zonder warmtevraag. Wanneer ik dan in de Evotouch kijk in het warmtevraag menu, dan staat alles op 0%. In de woonkamer is het 20gr en 10.5 gevraagd en toch staat de klep op 41%. Kijk ik in de Evofw3, dan staat er een onbekende sensor met 38% warmtevraag.

Zo voelt het ook een beetje, alsof er een spook is die soms de boel inschakelt.

Zie ik iets over het hoofd?
Hoe krijg ik hier grip op?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben je hier nog achter gekomen? Ik heb precies hetzelfde met mijn gebruik van de HR92 als klep voor de vloerverwarming. Bij mij blijft de kleppositie op 20 staan, terwijl er 0 warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De kleppositie is de stand tussen open en dicht. Wat Evohome doet, is dus proberen uit te zoeken, wanneer hij dicht, of open is. En daarmee de boel te regelen, en alles is op basis van tijd(bij Honeywell), en niet van “half” open of dicht. Want hoe moet het apparaat het weten? Dus de heat demand (de warmtevraag) is van belang.

Hier heb ik dat proberen uit te leggen.
https://gathering.tweaker...message/80989726#80989726

Mijn observatie, is dat thuis de cv pomp eigenlijk continu draait. En dat wanneer een klep open gaat, pas gasverbruik is, want als de cv de warmte niet kwijt kan, gaat de brander uit. De pomp gaat pas uit, wanneer alle setpoints 1.5 graad onder de ruimte temperatuur uitkomt. Als je andersom 1,5graad warmtevraag heb, krijg je 100% warmtevraag. Daar tussen probeer hij het te regelen, op een lager vermogen(wat zuiniger is). Een ketel is op lagere vermogens efficiënter dan op hogere vermogen (bij HR ketels)

De Evohome regeling is (bij mij) 15% zuiniger (en comfortabeler), dan een handmatige programma (op tijd). En onthoud, elke beetje energie die je in het huis stopt, doet dat om je huis te verwarmen.

En ik vind dat men geen hr92 knoppen op vloerverwarming verdelers moeten monteren, een bdr91T + een zone motor werkt vele malen beter, omdat deze beter kan doseren (ipv enkel open dicht kan het ook 4min open/6 min dicht)

[ Voor 8% gewijzigd door Forain op 12-01-2025 22:17 ]