Problemen met internet na nieuwe provider

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-04 23:41
Sinds gisteren heb ik internet 1gbps van kpn. Aangesloten door een monteur.

Voorheen hadden we dit van TMobile met dezelfde snelheid. We werken met een mesh systeem (deco M9 plus) vanuit de modem is deze bekabeld aangesloten. Dit werkte met TMobile perfect.

Er zijn echter wat vreemde dingen aan de hand sinds de installatie:

Onze tv (oled65bx6lb) heeft sinds de installatie van kpn geen internet meer. Deze is via WiFi aangesloten op de Deco. Het wachtwoord invullen heeft geen nut. Verbinding kan dan niet gemaakt worden De enige manier om te verbinden is via WPS in de Deco app. Als de tv uitgaat moet dit echter weer opnieuw gebeuren.

De Hue app werkt nauwelijks meer. Verbinding maken duurt in eens erg lang. De Hue brigde is bekabeld aan een deco aangesloten.

Ik ben niet bij de installatie van kpn aanwezig geweest. Ik zie wel dat er een kpn netwerk is(welke we dus niet gebruiken) vermoedelijk heeft de monteur dus WiFi aan laten staan op de kpn box. Zou dit het probleem veroorzaken?

Verder werkt het internet gewoon prima. Snelheden via Deco M9 Plus is gewoon stabiel ca. 500mbps. Voor mijn idee zou er eigenlijk niets veranderen vanaf mijn Deco's. Het is mij echter te toevallig dat Hue en de tv altijd probleemloos hebben gewerkt en sinds de installatie van kpn in eens problemen vertonen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor dit soort geintjes heb ik een grote rol UTP CAT6 liggen, troubleshooten en uitsluiten is het devies :)

Ik ben redelijk analoog maar als eerste sloot ik dus nu mijn TV aan met een kabel.

KPN moet je maar even bellen om dat extra wifi netwerk uit te laten zetten, dat kan vast remote en anders komen ze maar langs.

Dat netwerkje kan dan ook in de toekomst uitgesloten worden als er weer een keer iets niet in de haak is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:04
Ik zou in eerste instantie denken aan het feit dat je interne ip-adressen range veranderd is door dat je een ander modem hebt gekregen en je van dit modem ook de routerfunctie gebruikt.

Stel je had 192.168.1.xxxx en kpn gebruikt bv 192.168.0.1. Iets in de trand.

Alles ook al eens opnieuw opgestart beginnende met de Deco spullen en daarna de randapparatuur.
Gateway adres kan bv veranderd zijn ivm modem wissel en dan kan de Deco en randapparatuur het internet niet meer vinden.

Er zijn zaken in je netwerk veranderd dus in die hoek moet je het gaan zoeken. Zou zeker het wifi van het modem uitzetten als je dat niet nodig hebt, dit stoort alleen maar.

Kortom begin bij het modem en dan de deco's nakijken of deze met het nieuwe modem bereikbaar zijn, je kunt inloggen en dan instellingen nalopen of alles goed staat ingesteld voor het nieuwe modem. Daarna de overige hadware nalopen.

Een modemwissel heeft altijd invloed op alles en is niet een kwestie van even omwisselen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:04
Als je die Deco in mesh mode hebt staan, dan die de main Deco een router en maakt dus een ander netwerk dan het netwerk dat de experiabox maakt.

Je moet dus de wifi van de experiabox uitzetten want waarschijnlijk probeert die tv daarmee te connecten en zit hij op een ander netwerk dan de rest van je huis.

Daar hoef je kpn niet voor te bellen, ofwel connect je even met de wifi van die kpn box of je sluit even een kabel aan en logt in op die experiabox en zet de wifi uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:44:
KPN moet je maar even bellen om dat extra wifi netwerk uit te laten zetten, dat kan vast remote en anders komen ze maar langs.
Hoezo moet de KPN dat doen? Dat kun je toch prima zelf? Inloggen op de Experiabox, wifi opzoeken en uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

Reinier

\o/

Welke Eperiabox? Op de 12 kan je het zelfs met een knop uitzetten. En check of je hoofd-Deco niet in routermodus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
@Krammetje
De meeste providers leveren internet en service tot en met de modem/router. Alles wat jij er achteraan zet is voor jou verantwoording.
Dus de monteur heeft netjes de modem aangesloten, getest met de standaard instellingen en dat werkte allemaal naar behoren.
Dus KPN bellen heeft weinig zin. Dus probeer alles na de modem van KPN opnieuw in te stellen. Daarnaast kan je in elke normale modem een hoop instellingen zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sypie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Hoezo moet de KPN dat doen? Dat kun je toch prima zelf? Inloggen op de Experiabox, wifi opzoeken en uitschakelen?
Er staat toch in mijn reactie dat ik analoog ben, ik weet toch niet dat je dat zelf kunt doen :)

@Krammetje meld dat er nog een wifinetwerk actief is, als het allemaal zo vanzelfsprekend was had hij waarschijnlijk die zelf ook al eens aan en uit gezet.

TL;DR we zijn niet allemaal even handig en techwise he ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
Bedankt allemaal. Ik heb de WiFi uitgeschakeld op de modem van kpn en hierna de Deco's herstart. Wist niet dat ik zelf wifi kon uitzetten maar daar is inderdaad een fysieke knop voor. vandaar mijn vraag want kpn was niet bereikbaar.
Problemen zijn nog niet opgelost helaas.
Ik heb deco als acces point ingesteld vorig jaar. Ik kan me herinneren dat ik anders geen tv kon kijken omdat die aangesloten zat op de Deco en niet rechtstreeks op de (toen nog) TMobile router. Ik kijk nu echter geen tv meer via een fysieke ontvanger van kpn maar dmv een app op Chromecast. Zou het nu beter zijn om de Deco niet als acces point in te stellen maar als WiFi router?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVYhc1DIi6ygOG9Tc-yEwnZb2iQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09yCCdKLf5HZqUlCt0c3sfoi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
Ben(V) schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:20:
Als je die Deco in mesh mode hebt staan, dan die de main Deco een router en maakt dus een ander netwerk dan het netwerk dat de experiabox maakt.

Je moet dus de wifi van de experiabox uitzetten want waarschijnlijk probeert die tv daarmee te connecten en zit hij op een ander netwerk dan de rest van je huis.

Daar hoef je kpn niet voor te bellen, ofwel connect je even met de wifi van die kpn box of je sluit even een kabel aan en logt in op die experiabox en zet de wifi uit.
De tv kent de netwerkinstellingen van de Deco. De netwerkgegevens (naam/wachtwoord) van kpn heb ik nooit ingevoerd op de tv dus daar probeert hij niet mee te verbinden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
chrisborst schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:32:
@Krammetje
De meeste providers leveren internet en service tot en met de modem/router. Alles wat jij er achteraan zet is voor jou verantwoording.
Dus de monteur heeft netjes de modem aangesloten, getest met de standaard instellingen en dat werkte allemaal naar behoren.
Dus KPN bellen heeft weinig zin. Dus probeer alles na de modem van KPN opnieuw in te stellen. Daarnaast kan je in elke normale modem een hoop instellingen zelf aanpassen.
Dat besef ik me ook. Dat maakt de situatie juist wat lastiger. Het ligt natuurlijk wel aan het feit dat ik een nieuwe provider heb maar kpn heeft het goed geïnstalleerd. Ik ben noet echt thuis in tech, vind het hartstikke interessant maar kies voor simpele oplossingen (mesh wifi/smart home via hue) omdat ik niet de diepte in kan gaan. Ik denk dat er weinig anders op zit om de Deco's te resetten en een nieuw netwerk aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
MikeOO schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:59:
Ik zou in eerste instantie denken aan het feit dat je interne ip-adressen range veranderd is door dat je een ander modem hebt gekregen en je van dit modem ook de routerfunctie gebruikt.

Stel je had 192.168.1.xxxx en kpn gebruikt bv 192.168.0.1. Iets in de trand.

Alles ook al eens opnieuw opgestart beginnende met de Deco spullen en daarna de randapparatuur.
Gateway adres kan bv veranderd zijn ivm modem wissel en dan kan de Deco en randapparatuur het internet niet meer vinden.

Er zijn zaken in je netwerk veranderd dus in die hoek moet je het gaan zoeken. Zou zeker het wifi van het modem uitzetten als je dat niet nodig hebt, dit stoort alleen maar.

Kortom begin bij het modem en dan de deco's nakijken of deze met het nieuwe modem bereikbaar zijn, je kunt inloggen en dan instellingen nalopen of alles goed staat ingesteld voor het nieuwe modem. Daarna de overige hadware nalopen.

Een modemwissel heeft altijd invloed op alles en is niet een kwestie van even omwisselen en klaar.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zie mijn bovenstaande vraag; denk je dat ik het Deco-netwerk moet omzetten naar wifi router ipv acces point?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Krammetje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:11:
Bedankt allemaal. Ik heb de WiFi uitgeschakeld op de modem van kpn en hierna de Deco's herstart. Wist niet dat ik zelf wifi kon uitzetten maar daar is inderdaad een fysieke knop voor. vandaar mijn vraag want kpn was niet bereikbaar.
Problemen zijn nog niet opgelost helaas.
Ik heb deco als acces point ingesteld vorig jaar. Ik kan me herinneren dat ik anders geen tv kon kijken omdat die aangesloten zat op de Deco en niet rechtstreeks op de (toen nog) TMobile router. Ik kijk nu echter geen tv meer via een fysieke ontvanger van kpn maar dmv een app op Chromecast. Zou het nu beter zijn om de Deco niet als acces point in te stellen maar als WiFi router?[Afbeelding]
Het screenshot schrijft dat als de Deco direct gebruikt wordt voor internet je hem dan als router kan instellen. Gezien je óók de Experiabox gebruikt zou je dan een dubbele NAT krijgen, wat je niet wilt. Hebben de Deco apparaten wél netwerkverbinding? Zo ja, waarschijnlijk had je in de tmobile situatie een lange lease tijd of houdt de tv de lease/netwerk instellingen (te) lang vast van de dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
CH4OS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Het screenshot schrijft dat als de Deco direct gebruikt wordt voor internet je hem dan als router kan instellen. Gezien je óók de Experiabox gebruikt zou je dan een dubbele NAT krijgen, wat je niet wilt. Hebben de Deco apparaten wél netwerkverbinding? Zo ja, waarschijnlijk had je in de tmobile situatie een lange lease tijd of houdt de tv de lease/netwerk instellingen (te) lang vast van de dhcp.
Hier wordt het iets te technisch voor me. ;-)
De Deco's hebben wel netwerkverbinding en werken eigenlijk vlekkeloos. In accesspoint modus heb ik ongeveer 300-500mbps en in wifi modus 800mbps. Ik gebruik er 3 en dat is genoeg voor een goede dekking in het hele huis. Ik ben puur geswitcht naar acces point modus vanwege de decoder die ik in de huidige situatie niet meer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang je de Experiabox óók gebruikt, de Deco's in accesspoint laten. Zij hebben immers wél verbinding, jouw probleem zit dus in de TV. Sluit die eens bedraad aan op een Deco, zoals de eerste reactie al zei, waarschijnlijk werkt het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:04
Krammetje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zie mijn bovenstaande vraag; denk je dat ik het Deco-netwerk moet omzetten naar wifi router ipv acces point?
Zoals andere al aangeven lekker in Access Point laten staan. Kan natuurlijk heel goed dat de Deco werken met de verkeerde instellingen, lees instellingen van T-Mobile.

Dus zorg dat je de Deco kunt bereiken maar denk dat dit je gelukt is aangezien de keuze die je krijgt laat zien.
Maar meestal is er wel een instellingsmenu voor dit soort apparaten door te kijken welk ip-adres deze gebruikt en die in te voeren in een browser.

Als je dan een inlogpagina krijgt te zien de instellingen even nalopen en kijken of alles nog klopt.
Lukt het helemaal niet kun je de deco altijd resetten naar fabrieksinstellingen en deze even opnieuw instellen.

Als dit dan goed werkt doe je hetzelfde met de andere wifi apparaten. TV / Chromecast afmelding van de wifi en daarna opnieuw aanmelding met de nieuwe wifi gegevens nadat je deze op de Deco weer hebt ingesteld.

Daarna zou alles toch moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin eerst eens alles uit te zetten of spanningsloos te maken, dan eerst de KPN router aan, als die is opgestart de deco's en dan pas alle andere apparatuur. Hierdoor krijgt alles nieuwe DHCP adressen en zijn alle arp tabellen etc gewist. Grote kan s dat je problemen opgelost zijn.
PS TV etc echt even de stekker eruit niet standby.

[ Voor 8% gewijzigd door Frogmen op 14-01-2023 13:40 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1