Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 20:11
Mijn vraag

Weet iemand hoe ik deze omvormer (zie foto) veilig kan uitschakelen en afkoppelen?

De omvormer heeft als ingang 4 kabels van de 20 jaar oude zonnepanelen op het dak. Als uitgang gaat er een stekker naar het stopcontact.

Is het veilig zodra ik de stekker uit het stopcontact heb verwijderd of moet er nog meer gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcU-rKpXj2Qbu0Jp_kK-gC6aQ00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KI0qT7EtXejSoxvwpMoQycaG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yIr-S2JUqzgYtnn47MsJzBysGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jtn5DjX5YFsEUBRrHKlhyers.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdskRaycJjuE-fVclTP0IP5urWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTs42neZtbWMWTmmhf5tuGPH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 10:56
Nee, op de kabels van de zonnepanelen staat overdag gelijkspanning. Dat kun je niet onbeschermd zo laten zitten zonder omvormer. 20 jaar oud weet ik ook niet wat voor connectoren die kabels hebben. Daar moet je betere foto’s van maken.

Bel anders een elektricien voor het weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
Voor alle zekerheid zou ik hem ook als het donker is ontkoppelen, dan weet je zeker dat er geen spanning meer van de panelen komt. Wel goed de kabels vanaf de panelen isoleren daarna zodat ze zeker geen kortsluiting kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
Als de kabels met stekkers in de panelen zitten, en ik die eruit kan trekken, en ik daarvoor al de stekker uit het stopcontact haal, dan kan er toch sprake meer zijn van spanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

dan kan er toch sprake meer zijn van spanning?
Zolang er genoeg zonlicht op je panelen valt, blijft het spannend om de vier kabels (nummer 2 uit de tekening) los te laten hangen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:23
Zowiezo eerst de stekker uit het stopcontact halen, en/of de betreffende groep in de meterkast uitschakelen.
Dan staat er geen AC 230V meer op de omvormer….
Maar er staat dan wel nog de DC gelijkspanning die de panelen genereren.
Er loopt dan geen stroom meer, dus je kunt dan de kabels /stekkers van de panelen loskoppelen MITS die connectoren wel aanraakveilig zijn.

Aan de panelen, en van de panelen naar de omvormer moeten dus stekkers zitten die je kan loskoppelen zonder de metalen geleider aan te kunnen raken. Zoals hierboven gezegd: we weten niet wat voor stekkers dit zijn omdat ze zo oud zijn, en is niet te zien op de foto.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij geen losse connectoren, maar wartels met een klemmenstrook (of zoiets)
dat weet je pas als je het deksel licht.

Afbeeldingslocatie: https://img.ebay-kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/00/00e18671-448d-4516-86f7-adeb28eae363?rule=$_57.JPG

230V stekker eruit
En + en - niet tegelijk aanraken.... (kniptang erin zodat je geen ijzer raakt van de behuizing en stukje tape 1-voor-1, zodat je geen sluitend onderdeel wordt van de DC stroomkring)
Maar dan nog moet je weten wat je doet (en die indruk krijg ik niet zo vanwege je reacties)

Waarom moet die weg eigenlijk? Zijn de panelen niet meer bruikbaar op je dak?

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2023 10:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

vatoloco777 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:54:
Als de kabels met stekkers in de panelen zitten, en ik die eruit kan trekken, en ik daarvoor al de stekker uit het stopcontact haal, dan kan er toch sprake meer zijn van spanning?
Gezien dit antwoord (nadat je door twee mensen op een risico bent gewezen), zou ik je aanraden hiervoor een elektricien inhuren.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 14-01-2023 10:46 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vatoloco777 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:54:
Het idee van zonnepanelen is dat ze spanning en stroom LEVEREN, niet gebruiken. Dus de theorie is heel simpel; als het buiten licht is, staat er spanning op de bedrading van de panelen. Ongeacht of de stekker van de omvormer in het stopcontact zit, dus.

Verder eens met bovenstaande.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de dakpannen rondom de zonnepanelen weghalen en daarna de 4 kabels door een technicus laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
Waarom moet die weg eigenlijk? Zijn de panelen niet meer bruikbaar op je dak?
Ze gaan weg, omdat ze ruim 20 jaar oud zijn en nagenoeg niets opleveren. Er komt een nieuw systeem voor in de plaats.

[ Voor 46% gewijzigd door vatoloco777 op 14-01-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 14:30
Ik denk dat de gemiddelde installateur die dit moet verwijderen de stekker eruit trekt en de kabels doorknipt. Op deze strings van (elk 3?) panelen staat 80-100v dc. Nog niet onderschatten, maar het is geen string van 14 400 wp panelen.

Tegenwoordig is een DC schakelaar verplicht, mede om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
jantje112 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:14:
Ik denk dat de gemiddelde installateur die dit moet verwijderen de stekker eruit trekt en de kabels doorknipt. Op deze strings van (elk 3?) panelen staat 80-100v dc. Nog niet onderschatten, maar het is geen string van 14 400 wp panelen.

Verwijdering van de installatie is voor de installateur wellicht een fluitje van een cent. De zonnepanelen zijn alleen geintegreerd in het dak en daarom moet ik het systeem (zit in een aluminium frame) verwijderen en 50 dakpannen plaatsen. Dit moet ik doen voordat ze nieuwe panelen komen plaatsen.

Het leek me dat, als je de zonnepalenen en de omvormer ontkoppelt (stekkers eruit), dat ik het frame er dan wel af zou kunnen tillen. Gezien bovenstaande reacties ligt dat kennelijk wat genuanceerder.

[ Voor 3% gewijzigd door vatoloco777 op 14-01-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 14:30
Hoe het er op je dak uitziet is altijd een verrassing.. Maar zorgen dat de AC en DC kring onderbroken zijn is een basisvereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

jantje112 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:14:

Deze omvormer heeft een ingangsspanningsbereik van 28-55vdc.
Dit wordt gezien als veilige spanning.
Waarschijnlijk 110wp/125wp panelen, per 2 in serie.
Of wellicht elk paneel apart op de klemmen strook (tweelingsnoer?!)
Zodoende 4 draden aan de ingangszijde.
(ik gok Isofoton i-110/24 panelen)

Een foto van de binnenkant zou al veel duidelijkheid verschaffen.....

[ Voor 31% gewijzigd door MieJuul op 15-01-2023 01:05 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:03
vatoloco777 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Verwijdering van de installatie is voor de installateur wellicht een fluitje van een cent. De zonnepanelen zijn alleen geintegreerd in het dak en daarom moet ik het systeem (zit in een aluminium frame) verwijderen en 50 dakpannen plaatsen. Dit moet ik doen voordat ze nieuwe panelen komen plaatsen.

Het leek me dat, als je de zonnepalenen en de omvormer ontkoppelt (stekkers eruit), dat ik het frame er dan wel af zou kunnen tillen. Gezien bovenstaande reacties ligt dat kennelijk wat genuanceerder.
Eerst je zonnepanelen van je dak halen en dan pas je omvormer? Misschien kan je ze achter de panelen ontkoppelen. Of zijn het van die lage spanning varianten die je wel gewoon kan doorknippen zonder dat het spannend is.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
LED-Maniak schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:23:
[...]

Eerst je zonnepanelen van je dak halen en dan pas je omvormer? Misschien kan je ze achter de panelen ontkoppelen. Of zijn het van die lage spanning varianten die je wel gewoon kan doorknippen zonder dat het spannend is.
De omvormer wordt uiteraard ook vervangen.

Ik zal na het verwijderen vd dakpannen eens kijken hoe de kabels op de panelen zijn aangesloten. Door het dakbeschot komen 4 zwarte kabels. Die gaan in ‘kabeldoos’. Ik zal daarvan wel even een foto posten.
Pagina: 1