Klopt deze verrekening energietoeslag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Leverancier : Van de Bron

Maandbedrag : 650 euro

Energietoeslag : 190 euro

Gecorrigeerd maandbedrag : 460 euro (650 - 190)

Werkelijk verbruik : 200 euro

Wat u terugkrijg: 460 (betaald) - 200 (verbruikt) = 260 euro

Op deze manier zie ik toch niets terug van die 190 euro aan toeslag?

Want dan zou ik 10 euro moeten betalen (200 verbruik - 190 toeslag).

En onder de streep betaal ik nu gewoon 200 euro (460 maandbedrag - 260 teruggave).

Overigens geldt het voor twee maanden en krijg je bij Van de Bron het geld niet gestort, maar dus verrekend met je maandelijkse termijn.

Ik heb mijn jaarafschrift gehad en daar zie ik die 380 euro (2 x 190) nergens terug, benoemd of gespecificeerd.

Zoals het nu lijkt geven zij een korting op het maandbedrag, en aangezien ik zelfs daar onder zit, zie ik van de tegemoetkoming verder niets terug?

Of maak ik ergens een denkfout?

Beste antwoord (via b2vjfvj75gjx7 op 14-01-2023 01:34)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
Doe nu eerst eens ff op je rekening kijken, en tel op wat er in die periode in totaal afgeschreven is, en of dat gelijk is aan die 2835 euro, of eigenlijk toch gewoon 380 euro minder is…
Dan is misschien alles in een keer opgehelderd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Als je 650 betaald hebt dan klopt het niet maar als je 460 betaald hebt dan wel denk ik.

Dan zou je dus 10 x 650 en 2 x 460 betaald hebben, als je dat ergens terug kan vinden in de rekening dan zou het moeten kloppen.

Ik kreeg dus 95 euro terug in november en december en de rest was verrekend met wat ik normaal als termijnbedrag moest betalen. ik heb dus 2 maanden niks hoeven te betalen.

[ Voor 97% gewijzigd door Toerq op 14-01-2023 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Toerq schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:40:
Als je 650 betaald hebt dan klopt het niet maar als je 460 betaald hebt dan wel.

Ik kreeg dus 95 euro terug in november en december en de rest was verrekend met wat ik normaal als termijnbedrag moest betalen. ik heb dus 2 maanden niks hoeven te betalen
Ze vragen 650 en geven 190 korting (om het maar even zo te noemen).

Ik betaal dus 650 - 190 = 460.

Maar ik verbruik 200 en ontvang daardoor 460 (betaald) - 200 (gebruikt) = 260 terug aan het einde van het jaar.

Ik betaal dus voor een product ter waarde van 200 (mijn verbruik) : 460 (betaald) - 260 (terug) = 200 euro.

Terwijl ik zou moeten betalen voor dat product van 200 (mijn verbruik) min de korting van 190 = 10 euro.

Van de Bron steekt dus 190 in de zak, lijkt het?

Het lijkt me niet dat ze dat doen, maar ik zie zelf niets terug van die 190 korting...

(cijfers zijn bij benadering en ik ga het zeker uitzoeken, maar wil hier checken of ik geen denkfout maak)

[ Voor 3% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 14-01-2023 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Uiteindelijk gaat het om de jaarafrekening en of de bedragen/kortingen er dan goed af zijn gegaan.

Ik denk dat de energieleverancier nu (misschien vanwege cashflow) een ‘verrekening’ doet op je maandbedrag. Daar doen ze denk ik dus een trucje, want dat maandbedrag/termijnbedrag is indicatief en een inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Zoals je het nu schrijft lijkt er inderdaad geen hout van te kloppen van VdB doet.

De korting hoort óf op je rekening gestort te worden, óf verrekend te worden met je daadwerkelijke verbruik.
Dat kan echter natuurlijk wel ook gewoon nu met je voorschot verrekend worden, al is het nu dan wel ontzettend onhandig omschreven.

Belangrijkste is eigenlijk wat er straks op je jaarafrekening staat. Daar moet het dan nog een keer terugkomen als korting op je verbruik. Bij “normale mensen”, waar het jaarverbruik ~ overeenkomt met het maandbedrag, betaal je dan op deze manier bij het voorschot die twee keer 190 euro minder, en op je jaarafrekening wordt dat dan ook nog een keer van je daadwerkelijke verbruikskosten afgehaald, waardoor het verbruik onder de streep weer klopt met je betaalde voorschot….

Dat gezegd hebbende hierover:
Waarom heb je *in godsnaam* ingesteld of toegestaan dat je een maandelijks voorschotbedrag betaalt van 650 euro, als je eigen daadwerkelijk verbruik in de koudste wintermaanden maar 200 euro is.
Dat is gewoon idioot.

Als je dit gewoon normaal had ingeregeld, dan was het op dezelfde manier wel heel logisch geweest wat VdB doet, kijk maar:
Je betaalt normaal een maandbedrag (voorschot) van 200 euro. Je krijgt 190 euro korting, dus je maandbedrag wordt in die twee maanden 10 euro.
Je werkelijke verbruik blijft die 200 euro. (even aannemen dat dit elke maand 200 euro is)
Op je jaarrekening heb je (ideaal gezien) 2x 190 euro minder voorschot betaald dan je verbruik..
Dat wordt daar verrekend met de te krijgen compensatie. Bij te betalen op de jaarrekening: nul.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
cs-tweak schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:51:
Uiteindelijk gaat het om de jaarafrekening en of de bedragen/kortingen er dan goed af zijn gegaan.
Dat is het hele ding : nergens zie ik die 2 x 190 terug.

Ik heb daadwerkelijk betaald : 2.835

Mijn (ook zelf) berekende verbruik is : 1.390

En ik heb teruggekregen van ze : 1.445

Het enige dat in "mindering" is gebracht, is "energiebelasting" - maar dat lijkt mij die (tijdelijke) 21% naar 9% regeling.

Ik vertrouw ze voor geen meter, maar denk ook niet dat ze het geld zelf houden in dit soort situaties (waar je daadwerkelijke verbruik zelfs na aftrek van de tegemoetkoming nog steeds lager ligt dan het maandbedrag).

- Ze schatten 650 euro
- Ze rekenden 460 euro (190 euro aftrek)
- Mijn verbruik was 200 euro
- Ra ra... waar is die 190 euro "kadootje van de overheid"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
BrainCrash schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:06:

Waarom heb je *in godsnaam* ingesteld of toegestaan dat je een maandelijks voorschotbedrag betaalt van 650 euro, als je eigen daadwerkelijk verbruik in de koudste wintermaanden maar 200 euro is.
Dat is gewoon idioot.
Omdat ik pas rond oktober van dit jaar "bewust" werd van verbruik qua gas en elektra; daarvoor verbruikte ik wat ik verbruikte en stond de verwarming op 20+ graden.

Toen ben ik alles gaan meten en heb ik zelf een app gemaakt die aangeeft wat / hoe / waar ik kan besparen.

Op die manier is mijn gasverbruik van 190 kuub in december (huis uit 1863, totaal niet geïsoleerd) teruggegaan naar 0 kuub en heb ik elektra met 50% weten te halveren.

Onder meer door simpelweg door te accepteren dat het hier 8 graden was overdag en 4 graden 's nachts en ik letterlijk geen apparaten meer gebruik, behalve mijn computer.

En omdat ik wist dat er in januari weer andere tarieven golden, heb ik daar voor twee maanden (november / december) geen actie ondernomen (Van de Bron heeft vorig jaar ook 4x tussendoor de tarieven verhoogd).

Maar daar gaat het verder niet om... ik wil weten waar die 380 (2 x 190) verborgen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15
Heb je op je rekening gekeken of er inderdaad totaal 2835 euro is afgeschreven in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:40
Het klopt toch wel?

Je hebt 190 euro minder betaald, dus die 460 euro aan het nieuwe maandbedrag. Die 190 euro had je anders achteraf terug gekregen, nu mocht je die "alvast" houden.

Anders kreeg je terug 650 euro - 200 euro = 450.
Nu hield je al 190 euro over van het gecorigeerde bedrag, en krijg je 260 terug. Maakt samen ook 450 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Dat overzicht ziet er wel gek uit ja zo….

één check moet je eens doen:

Is die 2835 euro ook precies het bedrag wat je daadwerkelijk betaald hebt?
Dus opgeteld wat er in die maanden van je rekening is afgeschreven?

Of is dit bedrag gebaseerd op je reguliere maandbedrag, en niet op dat “gecorrigeerde” maandbedrag zoals ze het zelf noemen?

Ik verwacht zo maar eens dat er wellicht in totaal die 380 euro minder van je rekening is afgeschreven

[ Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 14-01-2023 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Archioak schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:17:
Het klopt toch wel?

Je hebt 190 euro minder betaald, dus die 460 euro aan het nieuwe maandbedrag. Die 190 euro had je anders achteraf terug gekregen, nu mocht je die "alvast" houden.

Nu hield je al 190 euro over van het gecorigeerde bedrag, en krijg je 260 terug. Maakt samen ook 450 euro.
Nee hier klopt zo niks van.
Jij komt inderdaad op hetzelfde bedrag uit… Maar dat moet juist niet. Dat is het hele punt. Je moet ergens 190 euro EXTRA krijgen of overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Archioak schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:17:
Het klopt toch wel?

Dat is ook hoe ik denk, maar ik denk ook dat ik fout denk...

Het product dat ik heb "gekocht" (gas / elektra) vertegenwoordigd een waarde van 200 euro.

Als ik 190 euro korting krijg, zou ik daar dus 10 euro voor moeten betalen (200 - 190).

Maar ik betaal nu ( 650 (maandelijks bedrag) - 190 (maandelijkse korting) ) = 460 euro voor dat product van 200 euro.

Ik krijg 260 euro terug, dus heb onder de streep gewoon 200 betaald en geen 10...

Het grote probleem is die totaal niet overzichtelijke jaarafrekening van ze, waar 10.000 cijfers in staan, maar nergens de post "tegemoetkoming overheid" (of hoe je het ook zou noemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:40
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:24:
[...]

Dat is ook hoe ik denk, maar ik denk ook dat ik fout denk...

Het product dat ik heb "gekocht" (gas / elektra) vertegenwoordigd een waarde van 200 euro.

Als ik 190 euro korting krijg, zou ik daar dus 10 euro voor moeten betalen (200 - 190).

Maar ik betaal nu ( 650 (maandelijks bedrag) - 190 (maandelijkse korting) ) = 460 euro voor dat product van 200 euro.

Ik krijg 260 euro terug, dus heb onder de streep gewoon 200 betaald en geen 10...

Het grote probleem is die totaal niet overzichtelijke jaarafrekening van ze, waar 10.000 cijfers in staan, maar nergens de post "tegemoetkoming overheid" (of hoe je het ook zou noemen).
Ja nu je het zo zegt, klinkt dat een stuk logischer ja. Dan lijkt het dus inderdaad of je niks van die 190 euro terug ziet..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
Doe nu eerst eens ff op je rekening kijken, en tel op wat er in die periode in totaal afgeschreven is, en of dat gelijk is aan die 2835 euro, of eigenlijk toch gewoon 380 euro minder is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
BrainCrash schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:32:
Het is opgehelderd en het is exact wat hierboven staat;

Ik heb in de laatste twee maanden exact 190 euro minder betaald dan dat Van de Bron heeft doorgegeven als bedrag, wat door hun ook weer gecorrigeerd was op exact 190 euro.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bPr1YCS/image.png

SPECIFICATIE ACHTERAF

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XXMp8M7/image.png

BETAALD PER MAAND

Om het simpel te stellen;
  • Van de Bron : Je voorschot bedraagt 665 euro per maand
  • Van de Bron : Goed nieuws! je krijgt 190 euro van de overheid, we keren dit niet uit maar verrekenen het met je maandbedrag. In de maanden november / december betaal je dus geen 665 euro maar 475 euro.
  • Van de Bron : Je jaaroverzicht is binnen, in november / december heb je ons 475 euro betaald.
  • Bankrekening : Je hebt 285 euro betaald
  • Verschil 475 - 285 = 190 euro
Wat ze vooraf communiceren, op het moment zelf tonen en achteraf berekenen (475 per maand) is dus niet wat ik betaald had...
Pagina: 1