Toon posts:

NAS 4TB aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik ben dus opzoek naar een NAS. Heb me daar de laatste jaren niet in verdiept maar nu ik op mezelf woon is het daar tijd voor :)

Wat is je budget?
Mijn budget is ongeveer €500 inclusief HDD's. Wil in eerste instantie starten met een enkele schijf.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik merk dat Synology mijn voorkeur heeft. Voorheen bij m’n ouders een Asustor gehad en daar heb je mijn inziens wel meer hardware voor je geld maar kwa software loopt dat toch weer minder lekker.
Mochten er goede argumenten zijn ben ik natuurlijk altijd om te praten.
Ik kom kwa hardware uit bij de DS218, of over enkele weken de DS223. Mogelijkheid is natuurlijk ook de DS220+ als blijkt dat dit beter bij mijn wensen past. Kwa HDD denk ik aan een 4TB versie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?

Primair gebruik
- Back up van documenten en collectie foto's en video's.
- Media/download server al dan niet plex en een download client

Wensen/ eisen
- Aan twee slots voor hdd/sdd denk ik genoeg te hebben, ook met het oog op de toekomst.
- gebruiksvriendelijk/overzichtelijke UI

Vragen/ onduidelijkheden
- Zelf denk ik dat het geen hele veeleisende NAS hoeft te zijn. NAS met Arm processor zou wat mij betreft kunnen zolang er plex een een nzb client op kunnen draaien. Heb ook nog een NUC met vm/docker etc dus dat hoeft de NAS niet te verzorgen. Zie ik het goed dat een Arm hier voldoende voor is?
- Heeft het meerwaarde om twee 1gbps poorten te hebben in mijn geval?
- Transcoderen is geen vereiste aangezien ik een externe mediaspeler. Ik neem aan dat de mediaspeler (shieldtv) dan het transcoderen doet en de NAS verder alleen de data door zend?

Ik ben benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie, hoor graag jullie reactie!

Alle reacties

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Twee 1 gbps poorten heeft nu geen nut. Misschien dat in de toekomst (met een nas kun je lang doen) een 2,5gbps poort leuk is.

Andere insteek: ondersteunt je nuc toevallig 2 (m2) ssd's? Misschien kun je die gebruiken als NAS, scheelt weer een apparaat met stroomverbruik.

• dennisdew16
  • Niet online
SVMartin schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:59:
Twee 1 gbps poorten heeft nu geen nut. Misschien dat in de toekomst (met een nas kun je lang doen) een 2,5gbps poort leuk is.

Andere insteek: ondersteunt je nuc toevallig 2 (m2) ssd's? Misschien kun je die gebruiken als NAS, scheelt weer een apparaat met stroomverbruik.
Heb ik ook over na zitten denken. Echter heb maar 1 m2 slot dus kan helaas geen ssd erbij prikken. Dan zou ik alweer iets moeten gaan doen met een externe hdd maar dat zie ik ook niet echt zitten. Maar scheelt wel energieverbruik inderdaad...

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Misschien is een 220+ dan toch een mooie oplossing. Wat sneller dan de 220j en 223 (https://gadgetversus.com/...j4025-vs-realtek-rtd1619/), daarmee waarschijnlijk mogelijk om extra geheugen erbij te prikken en je containers van de nuc naar de nas te verplaatsen? Transcoden hangt af van het formaat van het bronbestand en of je shield dat af kan spelen. Moet je wel een nieuw hobby project voor de nuc vinden, of hem verkopen om de meerprijs (je komt met disks boven de 500 euro uit) te compenseren. Als je het geld hebt maakt het op de levensduur ook niet uit.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:01
op nascompares staat wel een aardig vergelijk van goede NASen voor de verschillende doeleinden
https://nascompares.com/2...as-of-the-year-2022-2023/

ook voor 4-bay en 6-bay te vinden op nascompares

• dennisdew16
  • Niet online
SVMartin schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:44:
Misschien is een 220+ dan toch een mooie oplossing. Wat sneller dan de 220j en 223 (https://gadgetversus.com/...j4025-vs-realtek-rtd1619/), daarmee waarschijnlijk mogelijk om extra geheugen erbij te prikken en je containers van de nuc naar de nas te verplaatsen? Transcoden hangt af van het formaat van het bronbestand en of je shield dat af kan spelen. Moet je wel een nieuw hobby project voor de nuc vinden, of hem verkopen om de meerprijs (je komt met disks boven de 500 euro uit) te compenseren. Als je het geld hebt maakt het op de levensduur ook niet uit.
Het liefst doe ik de nuc niet weg. Vandaar mijn idee om een aparte nas te nemen die niet heel veeleisend hoeft te zijn. Daarnaast als ik de nuc alsnog hou voor een ander hobby project maakt het kwa energie kosten ook niet meer uit :)

• michiel2304
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:12
Ik heb een Synology D920+ (4 bays) met 2x 12 TB er in.

Algemene tip is dat het voor de schijven vaak slim is om deze niet los te kopen maar uit externe harde schijven te halen, zoals van Western Digital. Daar zit van binnen natuurlijk een gewone HDD in die het prima doet op je NAS. Komt vaak uit dezelfde fabriek en stukken goedkoper dan een losse HDD.

Het gebruik van maar één schijf is wel wat risicovol. Het mooie aan een NAS is de mogelijkheid tot RAID of SHR zodat als er een van de schijf uitvalt je geen gegevens kwijt bent. Nadeel is dan weer wel dat je (zeker bij een 2 bay-setup) maar de helft van de storage hebt. Als je dus 4 TB wil gebruiken, moet je er eigenlijk 2 van 4 TB kopen.

Kan ook nooit kwaad om even een blik om Marktplaats te werpen. Schijven 2e hans zou ik nooit doen, en die verkopen mensen ook niet vaak mee, maar een NAS kan wel flink goedkoper zijn terwjil hij het nog prima zal doen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

michiel2304 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:40:
Ik heb een Synology D920+ (4 bays) met 2x 12 TB er in.

Algemene tip is dat het voor de schijven vaak slim is om deze niet los te kopen maar uit externe harde schijven te halen, zoals van Western Digital. Daar zit van binnen natuurlijk een gewone HDD in die het prima doet op je NAS. Komt vaak uit dezelfde fabriek en stukken goedkoper dan een losse HDD.
Dat is een zeer slecht advies. NAS schijven worden niet voor niets gemaakt, die zijn speciaal gemaakt voor gebruik in een NAS. Als je daar een gewone desktop schijf in prikt ga je vragen om problemen. Tuurlijk, het kan werken, maar als het fout gaat moet je niet aankloppen.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee