• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, ik heb een vraag over de AP Systems omvormers QT2 of DS3-D.

Gebruik nu Enphase QT7 micro omvormers (dat zijn 1 fase omvormers waarbij je 1 omvormer per paneel hebt die zijn doorgelust tot een string van panelen per fase aangesloten - heb dus 3 van die strings)

Nu moeten die vervangen worden en wellicht worden dat de genoemde ap-systems omvormers.

Mijn vraag gaat specifiek over 2 zaken:

1) ik lees in de datasheet dat de qt2 1 micro omvormer is/heeft voor 4 panelen die je erop aansluit. Bij de ds3-d is dat 1 micro omvormer en er kunnen 2 panelen aan. Dus er hangen 4 of 2 panelen aan 1 unit. Wat gebeurt er als er 1 paneel van de 4 (of 2) in de schaduw komt?? Brengen dan alle 4 de panelen dan minder of niks op of alleen dat ene paneel en de rest nog 'maximaal'. Er is per slot van rekening maar 1 omvormer voor 4 (of 2) panelen
--> bij de iq7 heb je dat issue niet want het is gewoon 1 omvormer per paneel

Weet iemand hoe dat zit bij ap-systems ?

2) de qt2 zijn 3 fase omvormers en de ds3-d zijn 1 fase omvormers. Als je kan kiezen wat zou dan voorkeur hebben. In principe maakt het niet veel uit met 3 fase omvormers is de gehele output altijd in balans tussen de 3 fases.. Bij stringen van 1 fase omvormers kan je wat verschil hebben met output per fase. Dat is geen issue op zich en laat zich door de meter heen wel op .. maar toch .. heeft meteen 3 fase op het dak maken ene groot voordeel ?

Ben benieuwd , tanks MB

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wil je dit zelf gaan doen? Dan zou ik er nog even HEEL veel over gaan lezen. Harde schaduw, zachte schaduw, bypass diodes...

Sowieso, zowel De QT2 als de DS-3D zijn geschikt voor vier panelen en ze hebben beide 2 MPPT trackers. Bij de DS3D maak je twee ministrings van elk twee panelen en bij de QT2 sluit je de vier panelen parallel aan.

Lees beide handleidingen even door op de site van APS. Staat best een hoop leerzame informatie in. Die zou je bij zelfinstallatie wel moeten begrijpen.

Je verhaal van "stringen van 1 fase" snap ik niet.

[Voor 5% gewijzigd door JvS op 13-01-2023 22:33]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MisterB
  • Niet online
hi , nee ik ga het niet zelf doen. Ik probeer gewoon te begrijpen hoe het werkt bij ap - systems.

Datasheet etc op de website heb ik gelezen. Maar ik snap dat "1 Micro-omvormer voor 4 panelen" zinnetje niet.

Neem als voorbeeld de qt2. Dan heb je 4 panelen die parallel aan 1 qt2 zijn aangesloten. In de datasheet staat dat er 1 micro omvormer in zit.

Die werkt dan neem ik aan voor alle 4 de panelen. Wat gebeurt er als 1 van je 4 panelen schaduw heeft. Geven de overige dan nog maximaal stroom en alleen die ene niet ? Of gaan ze dan allemaal minder leveren?.

PS - Met een string van 1 fase omvormers (dat heb ik met de enphase iq7 omvormers) hangen er een aantal omvormers doorgelust achter elkaar en die gaan met 1 3 aderige kabel naar je aardlek automaat etc . En dat dus 3 maal. Elke string heeft dan bijvoorbeeld 10 panelen en dus 10 omvormers (bij gebruik enphase iq7 omvormers). In principe kan je wat onbalans hebben als er bijvoorbeeld sommige panelen in schaduw liggen. Dat is geen issue. Met een 3-fase omvormer is dat niet het geval want dan is de uiteindelijk output altijd in balans tussen de fases.

[Voor 27% gewijzigd door MisterB op 13-01-2023 22:59]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Waarom moet het Enphase systeem vervangen worden? Dat spul heeft toch 25 jaar garantie?

Voelt alsof er minimaal een deel van het verhaal missen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MisterB
  • Niet online
Dat heeft redenen maar is niet relevant voor mijn vraag. De vraag is heel concreet. Wat gebeurt er als 1 van de 4 de panelen op een bijvoorbeeld qt2 in de schaduw komt. Geeft de rest dan nog de maximale stroom omdat die niet in schaduw liggen op dat moment

[Voor 21% gewijzigd door MisterB op 13-01-2023 23:44]

• MisterB
  • Niet online
Als ik goed begrijp is dat dus voor de qt2 geen probleem want er komt dan van 1 paneel minder binnen maar de rest komt gewoon volledig binnen — maar bij de ds3 zijn het 2 serie strings dus dan heeft dat wel meer impact potentieel ? Right?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MisterB schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:57:
Als ik goed begrijp is dat dus voor de qt2 geen probleem want er komt dan van 1 paneel minder binnen maar de rest komt gewoon volledig binnen — maar bij de ds3 zijn het 2 serie strings dus dan heeft dat wel meer impact potentieel ? Right?
Voor 100% onafhankelijk wil je per paneel een max powerpoint tracker (mppt). Beide hebben er twee en geen vier. De DS3D maakt duidelijk twee kleine strings. Schaduw is een complex onderwerp, maar in sommige gevallen (scherpe, stabiele schaduw, van gebouwen, boomstammen, etc) kan een paneel zich zelf (of het schaduwdeel van zichzelf) met een bypass diode omzeilen en blijft de string werken.

Bij de QT2 is het me niet duidelijk hoe de twee panelen een mppt delen, maar wel individuele inputs hebben. mppt zorgt ervoor dat een paneel optimaal werkt en als twee panelen dat delen, kan het mogelijk wat minder optimaal zijn in schaduwcondities.

Als je een veld panelen onder een boom doet de hele dag zachte dynamische half schaduw van bladeren op die panelen valt is individuele mppt wel echt belangrijk. Anders niet echt.

Over het algemeen maken mensen zich veel teveel zorgen om schaduw.

[Voor 18% gewijzigd door JvS op 14-01-2023 09:55]

• MisterB
  • Niet online
thanks, heb nu enphase iq7 omvormers maar die zijn te klein voor de panelen en installateur gaat die upgraden naar QT2 of DS3D van aps of iq7+ of iq8 van enphase. Bij enphase is dat het 1 omvormer per paneel is dus alles onafhankelijk van elkaar. Heb door de dag heen beetje schaduw van schoorsteen, dakkapel, buren in winter maar niet extreem. Vraag is of de impact van schaduw bij gebruik van de aps omvormers potentieel groter is dan de enphase waarbij echt elk panel afzonderlijk is.

• MisterB
  • Niet online
Aangezien zowel de QT2 als de DS3-D over 2 MPTT tracker beschikken voor 4 panelen zal er m.i. sowieso impact zijn van 1 paneel in de schaduw op tenminste 1 ander paneel op dezelfde omvormer. Tenzij er nog iets slims inzit ? En er is natuurlijk het verschil tussen 2 strings van 2 panelen bij de DS3-D en 4 parallelle panelen bij de QT2. Het is me niet helemaal duidelijk hoe dat verschilt in relatie tot die (slechts) 2 MPTT trackers die beide hebben. Waarom heeft men er niet gewoon 4 in gestopt iig bij de Qt2..

Zag dat de QS1 micro omvormer van APS over 4 MPTT trackers beschikt. Het lijkt me dat dat nog het meest optimaal is als je echt per paneel onafhankelijk wil zijn van bijvoorbeeld schaduw. Wellicht mis ik hoer iets..

Dit allemaal nog even los van vermogens verschillen, 1 of 3 fase keuze, en het feit dat 'schaduw' wellicht een 'grijs' en overrated gebied is. Maar hoe dan ook ik zie gewoon aan mijn huidige panelen (die ieder een eigen omvormer hebben) dat het directe impact heeft. Zelfs al met minimale schaduw op een hoek van een paneel o.i.d.

Natuurlijk kan je ook met plaatsing kijken welke je combineert in een string van 2 (bij ds3d) en wellicht kan je het met de qt2 nog flexibeler achteraf configureren welke 2 van de 4 panelen een MPTT tracker delen of zelfs wellicht door de dag heen aanpassen (dynamisch) ?

[Voor 0% gewijzigd door MisterB op 15-01-2023 08:07. Reden: typos formattering aanvulling]

• MisterB
  • Niet online
PS - waarschijnlijk ligt het allemaal net een fractie anders dan ik het begrijp aangezien dus zal morgen ook eens met APS bellen om te vragen hoe dat nu precies werkt allemaal.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als voor jou die individuele mppt zo extreem belangrijk is (en dat lijkt het :P), vraag je installateur anders om de APS DS3 . 2x440watt (geschikt voor de grootste panelen zo'n beetje, ik gebruik ze met 2x 495wp panelen per inverter), dan heb je alles wat je wilt. Significant meer vermogen van je inverters en individuele tracking van de max powerpoint.

Ik ben wel benieuwd wat voor enorme panelen je pal op zuid op 35° hebt liggen dat de Enphase vervangen door APS gerechtvaardigd is :o.

• MisterB
  • Niet online
ok thx, de ds3 of qs1 geven 1 mppt per paneel. Of het zo belangrijk is mbt schaduw probeer ik juist te snappen. Waarom duwen ze maar 2 mppts in een qt2 als je er 4 panelen parallel op aansluit ..terwijl de qs1 dat wel heeft.. . zit er wellicht nog een ander slimmigheidje in ofzo om alle panelen echt onafhankelijk van elkaar te maken iig in de qt2 ? Dus dat het ene paneel niet de opbrengst va neen ander paneel kan beinvloeden door schaduw etc.
mvg

• MisterB
  • Niet online
ff gebeld, met qt2 heb je idd schaduw opbrengst impact op 2 van de 4 panelen als er 1 schaduw heeft. Met de ds3 heb je dat niet want dat zijn 2 panelen met 2 mptt trackers (ds3-d heeft het natuurlijk ook omdat het 2 stringen zijn met 2 trackers).

Je moet dus de plaatsing van je panelen en koppeling daarvan op de aansluitingen van je qt2 vrij doordacht doen om schaduw impact te beperken.

dat alles nog even los van vermogen, en 1 of 3 fase.. qua geld scheelt het allemaal niet zo veel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee