Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-06 10:45
Ik heb een samsung tv met one connect box.

Nu heb ik opeens problemen. Als het beeld het een paar minuten goed heeft gedaan komen er lijnen in het schermen van boven naar beneden.

Als ik dan weer de stekker er een paar minuten uithaal gaat het weer een paar minuten goed en dan weer strepen.

Iemand enig idee?

Ik heb al 2 one connect boxen en 2 one connect kabels geprobeerd.

Normaal beeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjKhdVd2vJZWTK417ogm-IIsj-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZX1HiQggpRpci2S5kwOoJKAy.jpg?f=fotoalbum_large

Beeld met lijnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y6vL3gabhOznCqqX__OTGw28_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze4erG2uBD5sjoOI21XFM5SS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku5rkLTAyxlmknAe6L812R8G18s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KJ6LgNrb6u1L8Omz4B5xAwo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk een Tcon-probleem. want het paneel wordt zo te zien verkeerd aangestuurd. Dat het na enkele minuten optreedt kan te maken hebben met warmte.

Schroef de televisie open en ga hem te lijf met een föhn: Richt de foḧn op het Tcon-printplaatje en kijk of het probleem daarmee versneld optreedt. Lukt dat niet, richt de föhn op het moederbord en kijk of dat het probleem doet optreden. En tot slot ook de voeding föhnen.

Mocht desondanks het paneel defect blijken, dan is het einde televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:55
Klinkt alleen probleem in het scherm.

Je zegt dat je verschillende connectboxen gebruikt hebt. Heb je ook andere poorten en kabels geprobeerd?

Om welke tv hebben we het exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb de stekker nog een keer goed in de achterkant van de tv gedrukt en nu doet hij het weer goed.

Gelukkig.

Topic mag dicht van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Helaas.

Gister deed de tv het prima maar vandaag weer dezelfde lijnen door het beeld na een paar minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Jammer! Advies blijft gelijk: Kijk met een föhn of het probleem temperatuurgerelateerd is en zo ja zoek waar de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
dmantione schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:04:
Jammer! Advies blijft gelijk: Kijk met een föhn of het probleem temperatuurgerelateerd is en zo ja zoek waar de fout zit.
Ga ik doen.
Wat ik gek vind is dat de lijnen bijvoorbeeld letters lijken te volgen of juist grote dingen op het scherm:

https://imgur.com/a/rwJ0zwB

Zou dat nogsteeds op een t con probleem wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Van het moederbord naar Tcon gaat het signaal over LVDS, dat werkt met horizontale lijnen die één voor één doorgestuurd worden, net als bij VGA en DVI. We zien verticale lijnen, wat niet goed te rijmen is met een moederbord defect.

De Tcon zet dat om in signalen die het paneel aansturen. Het paneel werkt met rijen en kolommen en door de kabels tussen Tcon lopen draden voor beiden. Een defect in paneel of Tcon kan dus goed verticale lijnen veroorzaken.

De reden waarom ik een Tcon-defect op dit moment waarschijnlijker acht is dat bij panelen rijen of kollommen meestal doodvallen. We zien het paneel echter functioneren, op op de plaatsen waar de lijnen te zien zijn. Secundair zitten er op een Tcon-bordje vaak wat gelijkstroomzetters die last van ouderdom kunnen hebben en ook nog eens warm worden na enige tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door dmantione op 15-01-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
dmantione schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:19:
Van het moederbord naar Tcon gaat het signaal over LVDS, dat werkt met horizontale lijnen die één voor één doorgestuurd worden, net als bij VGA en DVI. We zien verticale lijnen, wat niet goed te rijmen is met een moederbord defect.

De Tcon zet dat om in signalen die het paneel aansturen. Het paneel werkt met rijen en kolommen en door de kabels tussen Tcon lopen draden voor beiden. Een defect in paneel of Tcon kan dus goed verticale lijnen veroorzaken.

De reden waarom ik een Tcon-defect op dit moment waarschijnlijker acht is dat bij panelen rijen of kollommen meestal doodvallen. We zien het paneel echter functioneren, op op de plaatsen waar de lijnen te zien zijn. Secundair zitten er op een Tcon-bordje vaak wat gelijkstroomzetters die last van ouderdom kunnen hebben en ook nog eens warm worden na enige tijd.
Ik lees op dit forum dat de KS9000 die ik heb geen t con printplaat apart heeft.

https://www.google.com/ur...Vaw0yskHDGnoGgXAYccDuuzVr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Oke, inderdaad, er staat daar dat het moederbord de Tcon-functies aan boord heeft en het paneel dus direct aanstuurt. Het verandert mijn vermoeden op zich niet, het doet niet echt denken aan een kapot paneel, en dus kijken we op de plaats waar die signalen vandaan komen: Het moederbord. Ik zou dus het moederbord proberen op te warmen.

Wat ze in die link doen, de kabels eventjes loshalen en inspecteren, is op zich ook nuttig, want zoiets komt vaker voor en kan lijnen veroorzaken. Die kabels worden evenwel niet warm na een paar minuten, dus zijn minder goed te rijmen met dat deel van de symptomen.

[ Voor 6% gewijzigd door dmantione op 15-01-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
dmantione schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:41:
Oke, inderdaad, er staat daar dat het moederbord de Tcon-functies aan boord heeft en het paneel dus direct aanstuurt. Het verandert mijn vermoeden op zich niet, het doet niet echt denken aan een kapot paneel, en dus kijken we op de plaats waar die signalen vandaan komen: Het moederbord. Ik zou dus het moederbord proberen op te warmen.

Wat ze in die link doen, de kabels eventjes loshalen en inspecteren, is op zich ook nuttig, want zoiets komt vaker voor en kan lijnen veroorzaken. Die kabels worden evenwel niet warm na een paar minuten, dus zijn minder goed te rijmen met dat deel van de symptomen.
Ik ga morgen de tv uit elkaar halen.

Een nieuw moederbord is 200 euro. Dan kan ik net zo goed een nieuwe tv kopen denk ik.

Hopelijk is het alleen een viese ribbon cable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sgouman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Ik ga morgen de tv uit elkaar halen.

Een nieuw moederbord is 200 euro. Dan kan ik net zo goed een nieuwe tv kopen denk ik.

Hopelijk is het alleen een viese ribbon cable
als het een hitte issue is kan je bij de action zo`n busje lucht halen.. deze onderste boven toepassen en het wordt ijskoud... en misschien dat je met een heatsink plakken er "voorlopig" mee weg komt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Problemen die warmtegevoelig zijn worden helaas meestal steeds erger. Het goede nieuws is dat als je eenmaal ontdekt heb dat het warmtegerelateerd is, je vaak heel precies kunt vaststellen wat er stuk is. En dan komt het nog wel eens neer op een onderdeeltje van een paar cent en is het vaak even de soldeerbout gebruiken om te repareren.

Ik loop wel op de materie vooruit nu, maar dit is wat je hoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Klopt ik lees bij de ks8000 serie dat de resistors verbranden. Als je er geloof ik 4 vervangt voor een 100ohm resistor en iets anders van het bord weghaalt dan zou alles weer moeten werken:

YouTube: Samsung 55 inch LED smart TV repair | Vertical Lines | UN55KS8000 |...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
onder t motto.. kapot is die toch hé ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
SMSfreakie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:21:
onder t motto.. kapot is die toch hé ;)
Zeker, behalve eergister toen dit het wel deed. En dat vind ik zo gek dat na opnieuw de stekker er in te doen alles weer prima werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
We hebben de tv uit elkaar gehaald. Er is niks verbrand oid van resistors. Ribbon cables er opnieuw opgedaan van het t coin en met feun erop maar duurde nogsteeds een paar minuten(even lang als normaal)

EDIT: we hebben net de tv 2x aangezet en hij werkt gewoon een 2x half uur naar behoren.

We snappen er niks van

[ Voor 22% gewijzigd door sgouman op 16-01-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat het heel lastig wordt om iets zinnigs te zeggen over een probleem dat dusdanig vaag optreedt. Ik neem aan dat we naast kunnen concluderen dat het niet temperatuurgerelateerd is, ook niet mechanisch is, dus rommelen, tikken e.d. heeft geen effect?

In een ideale wereld zou je even een reservemoederbord aansluiten om te proberen of dat het verhelpt, maar ja, reservemoederborden kosten een vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
dmantione schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:37:
Ik denk dat het heel lastig wordt om iets zinnigs te zeggen over een probleem dat dusdanig vaag optreedt. Ik neem aan dat we naast kunnen concluderen dat het niet temperatuurgerelateerd is, ook niet mechanisch is, dus rommelen, tikken e.d. heeft geen effect?

In een ideale wereld zou je even een reservemoederbord aansluiten om te proberen of dat het verhelpt, maar ja, reservemoederborden kosten een vermogen...
Ik denk persoonlijk wel deels dat het temperatuur gerelateerd is. Ik zet vanochtend de tv aan na een paar minuten zie je dan de lijnen. Zet ik hem weer uit en vervolgens direct weer aan dan blijft die het gewoon goed doen voor een uur(daarna gewoon de tv uitgezet) maar eerste keer problemen, vervolgens uit en aan lijkt dus te werken.

Het lijkt alsof de tv op moet warmen.
Pagina: 1