Maximale DDR5 snelheid Asrock Z690i Phantom Gaming ITX TB4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03 09:16
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een Asrock Z690i Phantom Gaming ITX TB4 moederbord gekocht voor een mini itx build. Ik ga de moederbord met een Intel i5-13600K gebruiken.
Daarvoor ben ik nu op zoek naar snelle DDR5 geheugen.

Op de productpagina van Asrock zie ik dat de maximale snelheid dat mijn moederbord aankan 6400(OC) is.

Nu heb ik zoiets van als mijn moederbord ook snellere snelheden aankan wil ik best ook wat snellere ramsticks aanschaffen.

Mijn vraag aan jullie is, weten jullie of mijn moederbord snelheden van 7000 a 8000 MT/s aankan.

Is die 6400 de Max, of kan mijn moederbord ook snellere snelheden aan? En hoe kom ik daarachter?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Daarnaast zag ik bijvoorbeeld dat de nieuwe Asus b760i moederbord wel snelheden tot 7600(OC) ondersteunt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Snelheden zijn grotendeels afhankelijk van je geheugencontroller in de cpu. Alles wat hoger is dan wat de cpu standaard aankan is een over klok en hangt dus af ho goed de silicium is van de geheugencontroller.

Volgens de Ark ondersteund de 13600k Up to DDR5 5600 MT/s dus alles daarboven is een over klok.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Dankjewel voor het antwoord. Zou een ramstick met bijvoorbeeld 7000MT/s dan wel kunnen draaien op de maximale snelheid denk je? Niet dat ik er eentje van 7000 koop en dat die straks bijvoorbeeld Max op 6400 blijft haken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hangt volledig van de geheugen controller af. Zou kunnen dat je de 6400Mts haalt maar kan ook zijn dat je maar de 5600 haalt

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Jiraiya38 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:18:
Dankjewel voor het antwoord. Zou een ramstick met bijvoorbeeld 7000MT/s dan wel kunnen draaien op de maximale snelheid denk je? Niet dat ik er eentje van 7000 koop en dat die straks bijvoorbeeld Max op 6400 blijft haken.
Daarvoor kun je de Memory QVL gebruiken, dat zijn modules die al voor je getest zijn door de fabrikant:
https://pg.asrock.com/mb/...g-ITXTB4/index.asp#Memory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27

jgj82

Ja, maar = nee

Nielson schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:34:
[...]
Daarvoor kun je de Memory QVL gebruiken, dat zijn modules die al voor je getest zijn door de fabrikant:
https://pg.asrock.com/mb/...g-ITXTB4/index.asp#Memory
En toch blijf je afhankelijk van je cpu, daar zit de memory controller in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Dus wat ik begrijp is je hebt een lijst met geteste ddr5 ram sticks van de aanbieder van mijn MB, die geteste sticks werken op de geteste snelheid sowieso. Maar als je snellere ddr5 sticks wil bijv van 7000 MT/s (OC) dan kom je er pas achter of het werkt nadat je het echt aanschaft hebt.

Dus vooraf kan ik niet weten of een ramstick met 7000 MT/s snelheid op maximale snelheid zal werken of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:05
precies het geheugen is getest op 7000MT/s en zou moeten werken op die snelheid.

Echter de grote vraag is,wat de cpu (vooral dan de geheugencontroller)aankan en ook ben je afhankelijk van het moederbord bij dddr5.

Het is dus een kwestie van geluk hebben,zeker met de cpu dan

En als je het nog niet wist.
Zorg dat je12.04 bios hebt op dat bord,anders ondersteund het bord de 13600k niet.
Dit moederbord kan flashen zonder cpu indien je geen 12gen cpu hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 13-01-2023 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Dank voor jullie hulp. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
@Jiraiya38
Maar waarom wil je perse de maximale snelheid hebben?
De winst in dagelijks gebruik zal waarschijnlijk minimaal zijn. Daarnaast is DDR5 relatief nieuw, dus voor de snelle versies betaal je de hoofdprijs.
Je kan beter nu standaard reepje kopen voor een normale prijs. Over een jaar of zo, verkoop je je oude setje (veel mensen willen dat waarschijnlijk upgraden) en dan koop je de snelste versie voor veel minder geld.
Maar ik vermoed dat je het dan wel prima zal vinden, want vaak merk je het verschil amper.

Het bedrag wat je bespaard kan je waarschijnlijk beter in een snellere processor stoppen, dat zal je eerder merken.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 14-01-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Ik had een setje van 32GB 6000 MT/s gekocht. Ik had hem gekocht in december dacht ik. En ik zag dat de prijzen gezakt zijn van snellere geheugens bijvoorbeeld van 6400. Voor de prijs dat ik betaald had voor 6000z. Omdat ik de oude nog terug kan brengen. Had ik zoiets van dan neem ik meteen snellere. Dan blijf ik niet bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Ik heb inderdaad begrepen dat de verschillen klein zijn en dat ddr5 relatief duur is.

Trouwens ik zag wel dat een asus b760i moederbord wel snelheden met OC tot 7600MT/s ondersteunt.

Dan zou dat toch ook met mijn moederbord Z690i van Asrock moeten kunnen verwacht ik in combinatie met een 13600K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
Jiraiya38 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:35:
Ik had een setje van 32GB 6000 MT/s gekocht. Ik had hem gekocht in december dacht ik. En ik zag dat de prijzen gezakt zijn van snellere geheugens bijvoorbeeld van 6400. Voor de prijs dat ik betaald had voor 6000z. Omdat ik de oude nog terug kan brengen. Had ik zoiets van dan neem ik meteen snellere. Dan blijf ik niet bezig.
Nogmaals waarom? Wat doe je met je PC dat je zo gefocust bent op de snelheid? Heb je al naar benchmarks gekeken waar je duidelijk ziet wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Dat is ook niet mijn vraag van deze topic. Ik vraag ook niet om een aankoopadvies maar ik vraag me alleen af of mijn moederbord hogere snelheden aankan dan wat de fabrikant zelf aangeeft op hun website.

En waarschijnlijk is hetgeen wat ik nu al heb overkill voor me. Dat zou kunnen, Maar nogmaals dat is niet mijn vraag of punt. Anders had ik deze vraag bij aankoopadvies gepost.

Om toch je vraag te beantwoorden:
Ik speel games op 4K liefst max settings en doe verder simpele taken op mijn pc. Foto’s/video’s kopiëren en back up maken van mijn telefoons/tablet bijvoorbeeld.

Mijn intentie is om een future proof systeem te bouwen. Ik wil er best een paar tientjes meer voor neerleggen en een snellere ram nemen nu, ipv dat ik bijvoorbeeld over een jaar of 2 ga kijken naar snellere ram of andere onderdelen.

Ik wil deze pc 5 jaar gebruiken en hoop dat die zolang snel blijft met de onderdelen die ik neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Met 4k gamen heeft sneller ram geen nut.
CPU heeft ook veel minder invloed
Het is dan leuk voor de cijfers maar niet meer als dat

Ik zou het geld inzetten op de gpu in dit geval ,dat is de grote bottleneck meestal op 4k
Welke gpu zit er nu in het systeem?

[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 14-01-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Ik heb 2e hands een amd rx6800xt gekocht voor een leuke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat is dus de bottleneck op 4k al,het is een goede gpu maar meer voor 1440p.
Mits je dan maximale fps zoekt
Daar ga je dus de meeste winst mee behalen

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 14-01-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiraiya38
Dan voor je advies 👍
Pagina: 1