Beste Tweakers, we zijn ons momenteel aan het oriënteren om zelf zonnepanelen te plaatsen op het dak van onze woning. Gezien de vorm van het dak zijn we, voor mijn gevoel, wat beperkt in de aantallen en ik twijfel over welke indeling uiteindelijk het handigste zal zijn.
Hieronder de informatie die ik tot nu toe uitgezocht heb (alle aanvullingen zijn welkom)
Het betreft een plat dak waarbij de 2e verdieping slechts een deel van het oppervlak van de 1e verdieping beslaat. De rest is dan wel een balkon of loze ruimte aan de achterzijde van de 2e verdieping zoals hieronder afgebeeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HhMZby1oO41Wse7fuZsKLzIz.jpg?f=user_large)
Voor het balkon zit een muur en daarnaast gebruiken we dit voornamelijk om was op te hangen, hier panelen plaatsen is dus niet echt een optie.
Als we alleen het dak van de 2e verdieping meenemen dan is dat een oppervlak van 4x4.9m met daaromheen een opstaande rand van 20cm hoog. Afgezien van deze rand en de schoorstenen hebben we geen last van schaduwobjecten.
:strip_exif()/f/image/irlJDsxr7s2Vkmb7iDlzpPmF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons verbruik is momenteel ~4500kwh en gezien het beschikbare oppervlak heb ik niet de illusie om dit volledig te kunnen afdekken. Een deel van ons energie verbruik komt door een airco die we in de zomer gebruiken om te koelen, en afhankelijk van de stroom/gasprijzen gebruiken om te verwarmen (momenteel staat de cv aan...)
Gezien de bereikbaarheid van het dak zijn we van plan om het systeem zelf te leggen. Op dit moment heb ik voornamelijk gekeken naar 6x Trina Solar Vertex S 425Wp met 3x APSystems ds3-l omvormers. In sunny design heb ik een aantal layouts geprobeerd waarbij ik eigenlijk 1 plan heb voor een ZW opstelling en een ZO-NW plan als alternatief. bij de plannen ben ik telkens van een solarstell connect systeem uitgegaan)
2 panelen in landscape (13graden hellingshoek)
Omdat het mij niet lukte om de 2 panelen in landscape op de zelfde string te krijgen als de 4 overige panelen heb ik met een ander legplan deze setup moeten simuleren.
Daadwerkelijk gepland legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkNknFXyHcuYDq4veobv2Adu.jpg?f=user_large)
Legplan gebruikt voor simulatie:
:strip_exif()/f/image/a1B9wQtOipAfwo6Lv7NtUd7z.jpg?f=fotoalbum_large)
de resultaten:
:strip_exif()/f/image/xFicea3YWDieTI6BA8tsHXCM.jpg?f=fotoalbum_large)
De opbrengst zal natuurlijk iets afnemen omdat de schaduw in het gesimuleerde legplan iets lager is maar ik ga er vanuit dat dit aardig in de richting komt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1p2Lm35qt9jbX0zHxXAUQuUi.jpg?f=user_large)
De resultaten:
opbrengst is in theorie ~13% lager dan het ZW systeem, daarbij ga ik er vanuit dat dit verschil niet volledig door de niet meegenomen schaduw in het 1e systeem te verklaren is.
:strip_exif()/f/image/j090w7FzOpyVikt9JUHoxMvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik zelf met het handje een inschatting maak, op basis van bovenstaande resultaten en 20% meer eigen verbruik voor ZO-NW, dan is het verschil in euro's na salderen dusdanig klein dat de achterstand niet meer wordt ingehaald.
Daarbij heb ik ook het gevoel dat we in de zomer juist de airco wat eerder in zullen zetten zodat op dat moment het eigenverbruik ook toeneemt bij de ZW opstelling (juist met het koelen richting eind van de middag).
Kortom, ik heb het idee dat de verschillen niet enorm zijn maar vind het ook lastig om een inschatting te maken van toekomstig eigengebruik. Op dit moment nijg ik zelf meer naar het 1e systeem op ZW.
Zoals aangegeven is alle feedback welkom en sta ik open voor creatieve ideeën.
Alvast bedankt!
Hieronder de informatie die ik tot nu toe uitgezocht heb (alle aanvullingen zijn welkom)
Het betreft een plat dak waarbij de 2e verdieping slechts een deel van het oppervlak van de 1e verdieping beslaat. De rest is dan wel een balkon of loze ruimte aan de achterzijde van de 2e verdieping zoals hieronder afgebeeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HhMZby1oO41Wse7fuZsKLzIz.jpg?f=user_large)
Voor het balkon zit een muur en daarnaast gebruiken we dit voornamelijk om was op te hangen, hier panelen plaatsen is dus niet echt een optie.
Als we alleen het dak van de 2e verdieping meenemen dan is dat een oppervlak van 4x4.9m met daaromheen een opstaande rand van 20cm hoog. Afgezien van deze rand en de schoorstenen hebben we geen last van schaduwobjecten.
:strip_exif()/f/image/irlJDsxr7s2Vkmb7iDlzpPmF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons verbruik is momenteel ~4500kwh en gezien het beschikbare oppervlak heb ik niet de illusie om dit volledig te kunnen afdekken. Een deel van ons energie verbruik komt door een airco die we in de zomer gebruiken om te koelen, en afhankelijk van de stroom/gasprijzen gebruiken om te verwarmen (momenteel staat de cv aan...)
Gezien de bereikbaarheid van het dak zijn we van plan om het systeem zelf te leggen. Op dit moment heb ik voornamelijk gekeken naar 6x Trina Solar Vertex S 425Wp met 3x APSystems ds3-l omvormers. In sunny design heb ik een aantal layouts geprobeerd waarbij ik eigenlijk 1 plan heb voor een ZW opstelling en een ZO-NW plan als alternatief. bij de plannen ben ik telkens van een solarstell connect systeem uitgegaan)
ZW legplan
4 panelen in portrait (10graden hellingshoek)2 panelen in landscape (13graden hellingshoek)
Omdat het mij niet lukte om de 2 panelen in landscape op de zelfde string te krijgen als de 4 overige panelen heb ik met een ander legplan deze setup moeten simuleren.
Daadwerkelijk gepland legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkNknFXyHcuYDq4veobv2Adu.jpg?f=user_large)
Legplan gebruikt voor simulatie:
:strip_exif()/f/image/a1B9wQtOipAfwo6Lv7NtUd7z.jpg?f=fotoalbum_large)
de resultaten:
:strip_exif()/f/image/xFicea3YWDieTI6BA8tsHXCM.jpg?f=fotoalbum_large)
De opbrengst zal natuurlijk iets afnemen omdat de schaduw in het gesimuleerde legplan iets lager is maar ik ga er vanuit dat dit aardig in de richting komt.
Dan het 2e systeem ZO-NW:
2x 3 panelen in portrait (13graden hellingshoek):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1p2Lm35qt9jbX0zHxXAUQuUi.jpg?f=user_large)
De resultaten:
opbrengst is in theorie ~13% lager dan het ZW systeem, daarbij ga ik er vanuit dat dit verschil niet volledig door de niet meegenomen schaduw in het 1e systeem te verklaren is.
:strip_exif()/f/image/j090w7FzOpyVikt9JUHoxMvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vergelijkend:
Systeem één op ZW heeft in theorie een iets hogere opbrengst. Bij het ZO-NW systeem zou je een betere verdeling verwachten over de dag en dus over een paar jaar meer eigenverbruik. Echter vind ik het lastig om in te schatten in welke mate eigenverbruik toeneemt en in welke mate dit rendabel is ten opzichte van het salderen dat we nu nog mee kunnen pikken (ik verwacht niet op korte termijn te verhuizen maar of ik hier over 10 jaar nog woon weet ik niet).Als ik zelf met het handje een inschatting maak, op basis van bovenstaande resultaten en 20% meer eigen verbruik voor ZO-NW, dan is het verschil in euro's na salderen dusdanig klein dat de achterstand niet meer wordt ingehaald.
Daarbij heb ik ook het gevoel dat we in de zomer juist de airco wat eerder in zullen zetten zodat op dat moment het eigenverbruik ook toeneemt bij de ZW opstelling (juist met het koelen richting eind van de middag).
Kortom, ik heb het idee dat de verschillen niet enorm zijn maar vind het ook lastig om een inschatting te maken van toekomstig eigengebruik. Op dit moment nijg ik zelf meer naar het 1e systeem op ZW.
Zoals aangegeven is alle feedback welkom en sta ik open voor creatieve ideeën.
Alvast bedankt!