Explorer start niet met Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-10-2023
Mijn vraag
Als ik mijn pc opstart krijg ik een zwart scherm, ik moet via ctrl-alt-del taakbeheer openen, nieuwe taak uitvoeren kiezen en daar explorer.exe ingeven + enter om mijn bureaublad etc. te zien en te kunnen starten.
Dit is gebeurd na verwijdering (uiteraard met Revo) van startallback..
Op welke manier los ik dit best op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-06 18:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Schone installatie al geprobeerd? :)

Klinkt flauw, maar ik zelf doe praktisch jaarlijks een schone installatie; dat voorkomt dat er een hoop ongebruikte meuk opgestapeld wordt.

Daarnaast; als je een schone installatie doet; denk je na over welke bestanden je moet back-uppen en welke programmas je nodig hebt.

Zodat je bij de volgende her-installatie, hopelijk, geen data kwijt bent en snel je systeem in een werkende staat hebt.

Maar; werkt explorer in safe-mode wel?

[ Voor 86% gewijzigd door Accretion op 13-01-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Dat is toch het laatste wat je wil doen! Ik heb een back up die het probleem oplost, maar als een aanpassing in het register of een andere "kleine ingreep" voldoende is dan liever zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:55
Laat System File Checker eens zijn werk doen. Voer hiervoor het volgende commando uit op de command prompt: sfc /scannow .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:22
Accretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:51:
Schone installatie al geprobeerd? :)

Klinkt flauw, maar ik zelf doe praktisch jaarlijks een schone installatie; dat voorkomt dat er een hoop ongebruikte meuk opgestapeld wordt.

Daarnaast; als je een schone installatie doet; denk je na over welke bestanden je moet back-uppen en welke programmas je nodig hebt.

Zodat je bij de volgende her-installatie, hopelijk, geen data kwijt bent en snel je systeem in een werkende staat hebt.

Maar; werkt explorer in safe-mode wel?
Klinkt flauw maar mijn Windows installatie is al 12 jaar oud en is nog een Windows 7 installatie die is geupgrade naar Windows 10 en zowel AMD als Nvidia kaarten heeft gedraaid in 4 verschillende systemen en loopt nog als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
sfc /scannow gaf aan dat er beschadigde bestanden waren gevonden en hersteld. Echter zonder resultaat.
Heb mijn back up maar teruggezet, uiteindelijk duurde dat slechts 2.30 min voor +/-65 GB en is alles weer ok!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
Bazvv schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 04:52:
[...]

Klinkt flauw maar mijn Windows installatie is al 12 jaar oud en is nog een Windows 7 installatie die is geupgrade naar Windows 10 en zowel AMD als Nvidia kaarten heeft gedraaid in 4 verschillende systemen en loopt nog als een zonnetje.
offtopic:
Hear hear. I concur wholeheartedly. Ik erger me geregeld aan tweakers die bij het minste of geringste beginnen te roepen om een clean install. Het is risicomijdend en getuigt niet altijd van een tweaker instelling. En soms lost het opnieuw installeren het probleem niet op.

Hoewel Windows snel genoeg installeert kost het opnieuw installeren van programma's en drivers en opnieuw instellen van Windows nog steeds de nodige tijd.Ook het maken en terugzetten van een backup van de Appdata\Local en Appdata\Roaming mappen telt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:08
doe eens een DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dat zou mijn tweede advies zijn als sfc/scannow het probleem niet op zou lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Een andere optie die ik altijd meegeef is het volgende:

Via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 naar 'Hulpprogramma downloaden' en dan ''upgraden'' dit zal alles repareren, is wel een tijdje bezig :)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
is wel een tijdje bezig :)
Zo zie je dat een goede back up veel narigheid voorkomt, alles samen ben ik 5 minuten bezig geweest vanaf de start van de usb stick tot de herstart na terugplaatsen van de back up. Volgende keer het misloopt twijfel ik niet meer en neem direct de back up. Die is toch altijd zeer recent en alvorens ik ga experimenteren maak ik er zeker één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 23:40
Welke antivirus software gebruik je?
Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt bij mijn schoonouders. Antivirus verwijderen was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Windows defender is alles.
Pagina: 1