Toon posts:

Mechanische ventilatie tocht en openhaard lucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Beste tweakers,

Ik heb in mijn huis een mechanische ventilatiebox met bijbehorende kanalen (keuken, wc, badkamer en installatieruimte hebben ventielen met kanalen in het plafond die naar de mechanische ventilatiebox leiden). In de installatieruimte zit ook de cv ketel, wasmachine+droger en de mechanische ventilatie box. Bij deze box gaat het vervolgens als laatste stap naar het dak toe naar buiten.

Echter, in deze installatie ruimte waar de box hangt tocht het best wel erg. Is dit 'by design' vanwege de cv ketel en de mechanische box die genoeg ventilatie nodig hebben? Zo ja, hoort die tocht er dan ook bij? Het ergste is nog wel dat sinds een maand iemand in de buurt elke avond hout stookt in een haard waardoor de rook, vanwege deze tocht, naar binnen dringt. De stekker van de mechanische ventilatie box uit het stopcontact halen (vrij drastische oplossing) helpt wat alsmede handdoeken voor de kieren van de deur leggen.

Mijn vraag is, hoort er tocht voelbaar te zijn bij de plek waar de mechanische ventilatie box naar buiten gaat en/of de cv ketel uitlaat?

En valt dit te isoleren zonder dat het ongezond/gevaarlijk is (gassen en dergelijke)?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:36
Hier kan je vrij kort over zijn, nee dat is niet normaal. Zit er een raam of een raamrooster ? Vaak zit er ook een afzuigpunt van die ventilatielucht in die ruimte, dus als er ergens een opening is naar buiten (by design d.m.v. een raamrooster) of door slechte bouw(tochtgat) dan trek je daar als een gek koude lucht naar binnen.

Is het oud huis ? Misschien met pur kieren gaan dichten daar.

• morlune

Ik heb net even twee foto's gemaakt, het ziet er niet echt netjes uit denk ik, maar ik ben geen expert.

De ventilatiebox heeft aan de linkerkant een opening waar geen kanaal op aangesloten zit, dit is ooit afgeplakt lijkt het (niet door mij), hier een degelijke dichte dop op zetten zou misschien helpen?

Daarnaast zit er in het plafond van de ruimte nog een ventiel, ik kan niet zien of die rechtstreeks naar buiten gaat of niet.

Misschien helpt deze informatie nog wat

• morlune
Lollercopter schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:21:
Zit er een raam of een raamrooster ? Vaak zit er ook een afzuigpunt van die ventilatielucht in die ruimte, dus als er ergens een opening is naar buiten (by design d.m.v. een raamrooster) of door slechte bouw(tochtgat) dan trek je daar als een gek koude lucht naar binnen.
Geen raam of raamrooster, wel een afzuigpunt in het plafond dus.
Is het oud huis ? Misschien met pur kieren gaan dichten daar.
Het huis is rond 2000 gebouwd, de muren zijn (in die ruimte) vrij massief op het oog en er is geen raam in die ruimte.

• Lollercopter
Oke duidelijk, dit is wel een beetje gebeun geweest.

- Voel eens aan die provisorisch afgetapete opening links op de ventielatiebox terwijl de unit aan staat, is dat lucht dicht ? Als dat wagenwijd open staat dan gaat 80% van de ventielatie capaciteit van die box daar naar binnen, en zuigt hij dus als een malle lucht aan vanuit die zolder uit alle hoeken en gaten. Je kan of afdoppen of een ventilatierooster in die aansluiting stoppen (95% dicht draaien).
- Als de ventilatiebox uit staat, voel dan aan dat plafon rooster. Komt er koude lucht / toch uit, is dat directe verbinding naar buiten.

• morlune
Lollercopter schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:52:
- Voel eens aan die provisorisch afgetapete opening links op de ventielatiebox terwijl de unit aan staat, is dat lucht dicht ? Als dat wagenwijd open staat dan gaat 80% van de ventielatie capaciteit van die box daar naar binnen, en zuigt hij dus als een malle lucht aan vanuit die zolder uit alle hoeken en gaten. Je kan of afdoppen of een ventilatierooster in die aansluiting stoppen (95% dicht draaien).
De afgetapete opening laat lucht door inderdaad. Niet heel veel op de laagste stand van de ventilatiebox maar dat kan dus verbeterd worden.
- Als de ventilatiebox uit staat, voel dan aan dat plafon rooster. Komt er koude lucht / toch uit, is dat directe verbinding naar buiten.
Dat plafondrooster zuigt alleen aan als de ventilatiebox aan staat, lijkt het.
Dus daar zit nog een kanaal naar de mechanische ventilatiebox toe denk ik.

Eerste stap is dan aan de zijkant van de box dat ik dat getapete gat afdop, denk ik?

• Lollercopter
Yes duidelijk, dan kan je dat gat aan de zijkanr dicht maken. Ik zou het provisorisch effe met duct tape dicht tapen voorlopig.
Je kan de juiste maat doppen zo kopen om het goed af te doppen later.

Maar de vraag is nu nog steeds, waar komt de koude luchtaanvoer vandaan. Want je lost nu alleen de afvoer van lucht gedeeltelijk op. Je gaat nu minder lucht afvoeren uit die ruimte (en automatisch dus ook minder lucht toevoeren). Voel eens tussen die CV afvoer buis en die afvoerbuis van de ventilatie, misschien komt het daar vandaan. Je kan ook dat plafond rooster verder knijpen door hem meer dicht te zetten, zuigt die als een malle ?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
morlune schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:16:
handdoeken voor de kieren van de deur leggen.
Bedoel je hiermee dat er geen houtrook meer in die ruimte komt of geen houtrook in de rest van de woning?

Aanzuiging vanuit de rest van de woning onder de deur door is namelijk wel by design (met mate door het ventiel in het plafond te regelen).

Maar buiten toe horen er verder geen tochtopeningen te zijn. Die kun je dichten met PUR (tip: koop meteen een PUR pistool), kit, steenwol.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Voor de ventilatiebox bestaan afdichtingsdoppen welke je kunt bestellen.
Even opnemen welke diameter en dan kun je het fatsoenlijk afdichten. 125mm is een veel voorkomende maat.

Ik vind de uitblaas naar het dak ook wel heel vreemd!

Ze hadden beter zoiets kunnen plaatsen:
https://www.warmteservice...31cgmaEAQYASABEgK7x_D_BwE

[Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 13-01-2023 20:38]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
En als dat alles is opgelost wordt stap twee om de ventilatiebox te vervangen. Dit is nog een oud stroomslurpend barrel van 20 jaar oud ofzo :X Moderne varianten zijn veel zuiniger, met de huidige energiecrisis meer dan relevant voor een apparaat wat 24/7 draait.

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2023 20:42]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik zou inderdaad gewoon de hele box vervangen. Verdien je wel terug.

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:48
Vervangen is een goed plan.

Heb je in de rest van de woning wel kiepramen/ventilatieroosters open staan?

Als de mechanische ventilatie draait (wat in principe fulltime zou moeten zijn) zal die toch ergens lucht moeten aantrekken. Als rest van het huis potdicht zit, zal die boven wat meer lucht aantrekken ja.

• morlune
Ja, vervangen box is stap 2. Weet niet of dat zelf te doen is. Ik neem aan dat de nieuwe ventilatiebox op andere plekken gaten in de muur nodig heeft.
Heb je in de rest van de woning wel kiepramen/ventilatieroosters open staan?
Nou, s'avonds niet dus, vanwege de openhaard luchten. Alhoewel de voordeur ook nog wel redelijk tocht dus dat zal wellicht een zelfde effect hebben als roosters 🫣

Dat is ook nog een probleempje, hoe te ventileren zonder haardluchten van buren binnen te krijgen. En dit speelt zich elke avond af hè.. sowieso een luchtreiniger binnen met van die filters zat ik ook aan te denken, niet ideaal maar goed.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:06
Haardlucht an sich is niet persé heel gevaarlijk (tenzij je met je hoofd boven de schoorsteen gaat hangen), iemand die goed stookt zal namelijk nauwelijks stankoverlast veroorzaken. Maar in jouw geval lijkt het er op dat de 'stoker' niet de goede brandstof (te vochtig hout bijvoorbeeld) gebruikt. Hebben de buren ook last van dit 'probleem'? Zo ja, dan gezamenlijk proberen om een gesprek met de persoon aan te gaan.
Ventileren zonder de haardlucht binnen te krijgen is schier onmogelijk, de lucht moet ergens vandaan komen. Een luchtreiniger binnen gaat daarbij ook maar weinig helpen, je kan de geur van haardvuur nooit helemaal uit je woning filteren.
Waarom wil je eigenlijk extra ventileren? Zo te lezen zitten er tochtgaten genoeg in je huis die een soort van 'natuurlijke ventilatie' geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:10
Haardlucht is een bitch.

Ongezond is het altijd, maar goed daar staan websites vol van en uit onderzoek is ook gebleken dat het meerendeel van het fijnstof van houtstook afkomstig is:

https://nos.nl/artikel/23...bron-van-fijnstofuitstoot

Enige manier is het potdicht maken en ventileren op momenten (die er hopelijk zijn) dat er niet gestookt wordt. Anders ben je veroordeeld tot het controleren van de invoer met filters maar dan filter je deels de fijnstof en niet de geur. En het controleren van de invoer is lastig omdat je dan alle maar dan ook echt alle kieren/gaten/ventilatie dicht moet maken. Ergo niet te doen.

Een gesprek is altijd goed. Onderbelichte oorzaak kan het smoren van de kachel zijn. Er zijn mensen met teveel vermogen in de kachel en die omwillen van het besparen van hun hout de kachel gaan smoren. Dan ben je het verst van huis.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 20:11
Dit is het werk van een beun geweest. Je hebt afzuiging nodig in deze ruimte vanwege de wasmachine, droger en ketel. Normaliter zit er dan een ventiel direct op de box, waarschijnlijk heeft een vorige bewoner deze eruit getrokken. Het andere ventiel is vreemd, is dit een open verbinding naar buiten?

Mijn vermoeden is dat beun daar het origineel ventiel in heeft geduwd om tocht te verminderen. Een betere oplossing zou zijn om deze aansluiting af te doppen en het ventiel terug te plaatsen op te MV box. De ventilatielucht voor je technische ruime kan prima uit de woning worden afgezogen, dat is meestal ook gebruikelijk. Dan ben je meteen verlost van de rooklucht die je via dat punt naar binnen zuigt. (En ja rooklucht is altijd schadelijk, wie iets anders zegt gelooft in sprookjes)

Engineering

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee