Toon posts:

Geluidsoverlast bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• Viper861
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01 15:09
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over geluidsoverlast van onze onderburen. Dit is een bedrijfje wat overdag rustig is, werknemers zijn dan onderweg in het land en komen 's avonds terug in het kantoor onder ons om daar te kunnen chillen. Dit is een onderdeel van hun bedrijfsvoering. Nu is het zo dat ze meestal rond de 22:00 terug zijn, precies het moment dat normaal rust in een pand met woningen wordt verwacht. Vanaf dat moment verblijven er een groep jongeren onder ons, in de openbare gang, buiten op de stoep te roken en luidkeels praten, met de deuren slaan enz. Er werken rond de 25-30 mensen.

Nu ben ik al meermaals in contact geweest en ze proberen er wel wat rekening mee te houden. Maar het blijft lastig om zo'n groep jongeren rustig te houden, en vooral na 22:00 ligt geluidsoverlast een stuk gevoeliger als er ook woningen in betrokken zijn.

Nu vroeg ik me af hoe dit juridisch zit? Mag dit zomaar? Na 22:00? Vallen bepaalde zaken hier juridisch op? Ze zitten in een kantoor, dus ik weet niet hoe het daarmee zit kwa geluidsnormen en tijden enz.?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wijkagent ingeschakeld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-02 22:51
Is het ook echt een bedrijfspand? Of een woning?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dat is op geen van de vijf vragen een antwoord.

Hier kun je wellicht je eigen situatie aan spiegelen. Lastig is wel dat stemgeluid alleen onder bepaalde omstandigheden mee telt.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38
FirePuma142 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Dat is op geen van de vijf vragen een antwoord.

Hier kun je wellicht je eigen situatie aan spiegelen. Lastig is wel dat stemgeluid alleen onder bepaalde omstandigheden mee telt.
Bwaa, wijkagent kan daar goed op antwoorden lijkt me.

• BloodRose
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:06

BloodRose

Grote Ogen

Zelfde soort situatie meegemaakt.

Klacht bij de gemeente. Dit is vrij makkelijk want er zitten een heleboel meer regels aan een bedrijf rond een woning waar mensen wonen.
Hun hebben strakkere regels omtrend geluidsoverlast en wellicht mogen ze daar helemaal niet zitten volgens het bestemmingsplan. Dat het een kantoor is wilt niet zeggen dat er een kantoor mag zitten namelijk.

[Voor 11% gewijzigd door BloodRose op 13-01-2023 17:23]

Razer Book 13 i7/16GB/512NVMe PC@ Ryz5 3600/16GB/RTX2060

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:45
Geluidsoverlast kent geen tijdsregels zover ik weet. Dus ook vóór 22:00 mag je gewoon bellen

• FirePuma142
  • Niet online
blubbers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Bwaa, wijkagent kan daar goed op antwoorden lijkt me.
Misschien. Je kunt maar beter goed beslagen ten ijs komen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:38
FirePuma142 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Misschien. Je kunt maar beter goed beslagen ten ijs komen.
Om een praatje te maken met een wijkagent?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Je kunt toch gewoon de politie bellen op het moment dat je geluidsoverlast hebt? Als vriendelijk vragen niet help lijkt dat me de aangewezen weg.

Edit: als het een bedrijf is kun je ook melding doen bij de milieudienst!

[Voor 20% gewijzigd door evilution op 13-01-2023 19:11]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• FirePuma142
  • Niet online
*knip*
We houden het vriendelijk.

Bijvoorbeeld omdat je in hetzelfde gesprek dan gerichte vragen in plaats van slechts algemene vragen kunt stellen. Over het tijdstip, het tijdvak, de geldende geluidsnorm, of stemgeluid ook onder beperkingen vallen, of er andere regels voor bedrijven dan particulieren gelden, etcetera.

Zie het ook als kluitje-in-het-riet- en kastje-naar-de-muurbescherming.

[Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 13-01-2023 19:40]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De eerste vraag is of de overlast onrechtmatig is. Als er regels zijn overtreden is het automatisch onrechtmatig. De APV, het bestemmingsplan en de vergunning kunnen allemaal wat zeggen over geluid. Neem contact op met de gemeente om te kijken welke regels er zijn.

Als er geen specifieke regel is overtreden kan de overlast nog steeds onrechtmatig zijn. Het komt dan aan op een afweging van alle relevante factoren. Ik zal er een paar geven. Door boven een bedrijf te wonen heb je meer te dulden dan wanneer je in een woonwijk woont. Er wordt geen harde muziek gedraaid, niet geschreeuwd, en niet opzettelijk extra geluid geproduceerd om te treiteren. Het gaat om gewone leefgeluiden. Daar staat tegenover dat er wel elke avond een groep van 25 mensen langskomt. Ik heb te weinig ervaring met dit soort zaken om hier een zorgvuldige afweging in te maken.

Hebben jij en het bedrijf dezelfde verhuurder en is de overlast onrechtmatig? Je kunt dan van de verhuurder verlangen dat hij in actie komt
Aschtra schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:28:
Geluidsoverlast kent geen tijdsregels zover ik weet. Dus ook vóór 22:00 mag je gewoon bellen
De normen voor geluidsoverlast zijn wel afhankelijk van het tijdstip. De geluidsregels in de APV zijn vaak tijdsafhankelijk. Ik mag overdag met mijn cirkelzaag in de tuin aan de gang (zolang ik dat maar niet elke dag doe) maar 's nachts niet.

beschermheer van het consumentenrecht

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Een paar kibbel-reacties opgeruimd. Wees duidelijk en vriendelijk naar elkaar aub.

Tweakers Discord

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 21:52
Als het een huurpand is kan je ook nog de verhuurder vragen om op te treden. Meeste verhuurders zitten ook niet te wachten op klachten via de politie e.d. en zullen dan ook wel actie ondernemen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fopjurist schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:31:
De eerste vraag is of de overlast onrechtmatig is. Als er regels zijn overtreden is het automatisch onrechtmatig. De APV, het bestemmingsplan en de vergunning kunnen allemaal wat zeggen over geluid. Neem contact op met de gemeente om te kijken welke regels er zijn.

Als er geen specifieke regel is overtreden kan de overlast nog steeds onrechtmatig zijn. Het komt dan aan op een afweging van alle relevante factoren. Ik zal er een paar geven. Door boven een bedrijf te wonen heb je meer te dulden dan wanneer je in een woonwijk woont. Er wordt geen harde muziek gedraaid, niet geschreeuwd, en niet opzettelijk extra geluid geproduceerd om te treiteren. Het gaat om gewone leefgeluiden. Daar staat tegenover dat er wel elke avond een groep van 25 mensen langskomt. Ik heb te weinig ervaring met dit soort zaken om hier een zorgvuldige afweging in te maken.

Hebben jij en het bedrijf dezelfde verhuurder en is de overlast onrechtmatig? Je kunt dan van de verhuurder verlangen dat hij in actie komt

[...]

De normen voor geluidsoverlast zijn wel afhankelijk van het tijdstip. De geluidsregels in de APV zijn vaak tijdsafhankelijk. Ik mag overdag met mijn cirkelzaag in de tuin aan de gang (zolang ik dat maar niet elke dag doe) maar 's nachts niet.
Het mooie van een wijkagent is, dat deze dat ook weet en gelijk de klacht kan opnemen en je verder helpen.

Er komt niet gelijk een politiemacht aan de deur natuurlijk. ook als je het voor het kantongerecht zou willen brengen, zal deze ook vragen of er een bemiddeling is geweest. Wijkagent kan ook de evt. verhuurder op de hoogte brengen.

wel aparte gang van kantoorhouden, na 22u in de avond met 'alle' personeel nog even luidruchtig de dag doornemen. ook lijkt TS niet de enige bewoner daar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Viper861
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01 15:09
Thanks allemaal voor jullie input! Het geeft me een bepaalde denkrichting mee.

Ik denk dat het een punt is wat aantrekkelijk moet zijn voor jongeren om er te gaan werken. Zo van: Als je bij ons gaat werken, mag je na je werkdag lekker chillen, drinken, muziek luisteren enz. Opzich niet erg, maar niet zo handig om dat in een complex te doen met gemengd gebruik. Laat staan voor de sociale veiligheid...

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 21:52
Hackus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:53:
[...]

wel aparte gang van kantoorhouden, na 22u in de avond met 'alle' personeel nog even luidruchtig de dag doornemen. ook lijkt TS niet de enige bewoner daar
Ik heb het bij meerdere bedrijven gezien, vaak marketing bedrijven, die deurverkoop doen, of ledenwerving voor goede doelen e.d.

In de avond werden dan de targets bekeken en feestjes gevierd. Dat soort huurders, die ook hun gedrag niet willen aanpassen, konden dan al snel op een opzegging rekenen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sebastiaan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:55:
[...]

Ik heb het bij meerdere bedrijven gezien, vaak marketing bedrijven, die deurverkoop doen, of ledenwerving voor goede doelen e.d.

In de avond werden dan de targets bekeken en feestjes gevierd. Dat soort huurders, die ook hun gedrag niet willen aanpassen, konden dan al snel op een opzegging rekenen.
Offt: like streetwise. Maar ik herken het van vrijdag, niet elke dag.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20

BazzH

Kei-goed...

Ik ken het van een bedrijfje dat winkelinventarisaties deed. Die doen in 1 dag de hele winkel+voorraad en dan laat weer terug op kantoor om onder het genot van nog even de administratie te doen. Die zijn op een gegeven moment naar een bedrijventerrein verhuisd, omdat het kantoor eerst aan huis was en ze zelf ook wel zagen dat het door hun groei niet meer in een woonwijk kon.

Stap ook eens naar de gemeente. In Utrecht is zo'n flitsbezorger al eens gesloten door de gemeente, omdat hun bedrijf niet te handhaven was op de huidige locatie. Teveel overlast voor omwonenden.

Think smart........ Act stupid........

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee