Toon posts:

5900X op Gigabyte B550M S2H ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53
Kort vraagje.

Dit is mijn computer ; inventaris: PC

Het moederbord is dus de Gigabyte B550M S2H voorzien van de meest recente BIOS.

Nu de VRAAG kan hier stabiel ( zonder OC ) een Ryzen9 5900X op draaien ?

En welke ( lucht ) processor koeler raden jullie dan aan ?

Let aub ook even op mijn iets hogere DDR4 modules.

Beste antwoord (via WiLLoW_TieN op 13-01-2023 22:01)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:14:
Als ik het zo hoor dan kan ik het beter gewoon bij mijn Ryzen7 5700X houden op 'dit' budget bordje 😉
Ja, nee, beetje? Als je TDP begrensd op zelfde niveau als 5700X heb je iets hogere single core perf (turbo) en aanzienlijk hogere multi core (meer cores) perf. Of het een zinnige upgrade om van een 5700X naar een 5900X te gaan...

Alle reacties

• Thomg

Thomg

Aww yiss

S2H is een DS3H met een iets mindere koelblok op de VRM.
HW unboxed heeft het getest met de 3000 series.
YouTube: Affordable B550 VRM Thermal Performance, In Search of the Best Value...
3950X/3900X =~ 5900X in verbruik, dus met een 3950X en 1 uur blender kan je een VRM temperatuur van >100°C verwachten.
That said, HW unboxed test wel met een AIO, dus geen directe airflow. Top-down geeft natuurlijk beste, maar een normale luchtkoeler zal wel wat airflow over de VRM doen.

De vraag is dan natuurlijk wat je ermee gaat doen. Is het een renderbak? Gamebak?
Of vind je het ook OK om de TDP wat in te perken?

Afhankelijk van wat je antwoord hier op is kan je dan kiezen tussen de leuk geprijsde
uitvoering: Gelid Solutions Glacier RGB
Of een top-down koeler.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De stroomvoorziening moet actief gekoeld worden. Dat lukt niet met een AIO en tower koeler. Met een flinke top flow koeler haal je de beste prestaties uit de cpu op zo'n budget bord. uitvoering: be quiet! Dark Rock TF 2 of uitvoering: be quiet! Dark Rock TF

[Voor 16% gewijzigd door Uszka op 13-01-2023 18:04]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53
Als ik het zo hoor dan kan ik het beter gewoon bij mijn Ryzen7 5700X houden op 'dit' budget bordje 😉

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:14:
Ja, nee, beetje? Als je TDP begrensd op zelfde niveau als 5700X heb je iets hogere single core perf (turbo) en aanzienlijk hogere multi core (meer cores) perf. Of het een zinnige upgrade om van een 5700X naar een 5900X te gaan...

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 23:57
Ter overweging: als je de 5700x het energie gebruik van rond die van de 5900x (uit het doosje) geeft, dan is de 5900x in cinebench nog steeds meer dan een derde sneller.

Ik kan zo snel geen cijfertjes de andere richting op vinden, en wat voor gevolgen dit heeft voor jouw specifiek gebruik is natuurlijk ook de vraag, maar ik vermoed dat de betere kwaliteit silicon en extra rekenkernen bij verlaagd energiegebruik wel eens verrassend goed uit zouden kunnen pakken voor de software die goed om kan gaan met meerdere draadjes.

Bron:
Bench: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5700x/5.html
Power consumption: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5700x/18.html

[Voor 17% gewijzigd door emphy op 14-01-2023 02:13]

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:19
Ik heb dit bordje. Als ik 120W door mijn 5600 heen jaag wordt de vrm niet warmer dan 70C met een uur Linpack dus het zit wel goed. Dat is zonder gekkigheid met koeler over het moederbord. Ik zou niet hoger gaan dan de Motherboard powerlimits in de bios (150W 125A 150A) maar dan heb je echt wel maximum boost. Kan prima.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee