Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:36
Omdat ik dit jaar nog een goede TLV heb (zolang Innova het volhoud) leek het me leuk om een paar panelen op het tuinhuis te leggen. 4x 460WP of 500WP op een hoymiles, dan met een jaar al ongeveer terug verdiend. Eerst wil ik de electra kant voor elkaar (laten) maken. Vanaf de meterkast naar het tuinhuisje loopt een rechtstreekse kabel (3x2,5mm2) die op een eigen groep zit. Deze groep zit natuurlijk achter een aardlek.
Nou had ik een PV verdeler (ABB ZV16) gekocht en aangesloten in het tuinhuis, en een bevriende elektricien (kundige man) laten komen om de groep in de meterkast rechtstreeks naar de hoofdschakelaar te laten gaan. Volgens hem kan dit niet want vanwege selectiviteit moest er altijd een stap tussen zitten. De pv verdeler heeft aardlekschakelaars van 16a en de groep in de meterkast ook. Huisaansluiting is 3x25a.
Mijn voorstel was om dan de groep in de meterkast te vervangen door een 20a groep, zit mooi tussen 16 en 25 in en zo houd je selectiviteit, lijkt mij. Maar volgens hem moet er dan nog eens tap tussen zitten dus zou het beter zijn om rechtstreeks een nieuwe kabel te leggen. Een nieuw kabel gaat helaas niet lukken en volgens mij moet het gewoon kunnen met een PV verdeler. Nou ben ik een redelijke leek wbt electra dus ga ik niet teveel prutsen in de meterkast, vandaar dat ik hem vroeg. Als ik overal op internet kijk lijkt mij dat een PV verdeler gewoon moet kunnen, mits juist aangesloten. Hoe zit het volgens jullie met een pv verdeler?

Samenvattend mijn gedachtegang:
Pv verdeler in het tuinhuis maken op bestaande kabel.
Groep in de meterkast rechtstreeks op hoofdschakelaar aansluiten en evt vervangen door een 20a groep.

Gedachte van electricien:
Nieuwe kabel trekken en nieuwe groep in meterkast maken. Opzich mooi idee natuurlijk maar helaas is dat niet mogelijk gebleken ivm flinke laag water in de kruipruimte en de buis die naar het tuinhuis loopt zit zand in.

Huisaansluiting 3x25a.
Bestaande Solaredge se5k verdeelt maximaal 5,25 Kwh over de 3 fases.
Hager groepenkast in huis zit helemaal vol dus wil er mogelijk een zelfde bij naast (laten) plaatsen met het oog op evt nog meer panelen, warmtepomp etc en netjes wegwerken van huidige solaredge groepen.

PV verdeler in tuinhuis: Rechts de hoofdschakelaar, kabel naar het huis is net niet zichtbaar op deze foto en de andere 2 draden gaan naar de homewizard kwh meter. Daarnaast de groep voor electra in het tuinhuis, met een kabel die naar een wcd gaat en een kabel die naar een verlichting gaat. Linker aardlekschakelaar is voor de zonnepanelen bedoelt, had ook een gewone groep kunnen zijn. Is dit juist aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbZ9BzVfnD5Dq3TjpzpxVrdK8Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CukO2mCJCKinh8QpBvFDvVbN.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant pv verdeler met de kabel die naar het huis gaat en een utp kabel die inmiddels netjes afgemonteerd zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc87_31APiOsjBV7EGRgZQ2q-VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0hbNnPP4AoqwdHxLCzgH20Q.jpg?f=fotoalbum_large

De huidige groepenkast, de 4e groep links boven gaat naar het tuinhuis. Mijn idee was om onderin verdeelblokjes te maken (Hager VKG91T) en verbinden met de hoofdschakelaar, en de groep van het tuinhuis op de verdeelblokjes aan te sluiten. De kam onder de groepen vervangen door een KB3FN en eventueel de groep vervangen door een 20a groep ivm selectiviteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpSL0mr7x9Njl0GR1Y5tpjZ4qR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZZv1LiIGu9YBnL7vn671vmU.jpg?f=fotoalbum_large

TLDR; Hoe sluit je een PV verdeler netjes aan in de meterkast en was hoe ik het gedaan en bedacht had juist? Of had de elektricien gelijk en is een PV verdeler niet mogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou de hele schuur gewoon achter een 16A aardlekautomaat (in de meterkast) laten zitten, en accepteren dat je geen selectiviteit hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-06 20:52
Dit lijkt me niet goed. Ik verwacht op de hoofdschakelaar alleen twee draden die invoeren. Een Fase en een Neutraal.

De kWh-meter in serie met de groep die je wil meten. Die aardlekautomaat doet volgens mij niets omdat er al een verbinding is via de kWh-meter.

Toevoeging: Er blijft spanning op je PV-verdeler staan, ook als je de hoofdschakelaar uit zet.

[ Voor 15% gewijzigd door Noutie op 13-01-2023 15:36 . Reden: toevoeging ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-06 20:36
De PV met 4x500 Wp kan uit met een kleinere automaat. Dus als je perse meer veiligheid wil hebben dan de 16A in de meterkast zou je voor de PV een 10A of 12A automaat kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Idd selectiviteit bij een PV-verdeler niet te zwaar aan tillen, er is geen veiligheidsrisico, hooguit dat beide er tegelijk uitslaan (meterkast en PV-verdeler), en dat dan nog alleen als je panelen zelf of de wasmachine die daar meestal aanhangt, kortsluiting zou maken. Dus ja, je moet dan 2 plekken checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
Die bovenste meterkast valt mij op dat ze wel erg dunne draden hebben gebruikt dat lijkt wel 1,5 ipv 2,5 draaddikte, dat mag niet achter een 16A groep bij huisinstallaties.

(het zal wel gezichtsbedrog op de foto zijn).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2023 15:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
eamelink schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:16:
Ik zou de hele schuur gewoon achter een 16A aardlekautomaat (in de meterkast) laten zitten, en accepteren dat je geen selectiviteit hebt.
Leek mij ook prima. Dacht de elektricien anders over, volgens hem is selectiviteit verplicht.
Noutie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:27:
Dit lijkt me niet goed. Ik verwacht op de hoofdschakelaar alleen twee draden die invoeren. Een Fase en een Neutraal.

De kWh-meter in serie met de groep die je wil meten. Die aardlekautomaat doet volgens mij niets omdat er al een verbinding is via de kWh-meter.

Toevoeging: Er blijft spanning op je PV-verdeler staan, ook als je de hoofdschakelaar uit zet.
Klinkt logisch. Ik vond het al vreemd hoe ik het had aangesloten 8)7.
mr_evil08 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:31:
Die bovenste meterkast valt mij op dat ze wel erg dunne draden hebben gebruikt dat lijkt wel 1,5 ipv 2,5 draaddikte, dat mag niet achter een 16A groep bij huisinstallaties.

(het zal wel gezichtsbedrog op de foto zijn).
Dat is inderdaad gezichtsbedrog, ik gebruik nergens 1,5mm draden.

Dus samenvattend: de 16a groep in de meterkast naar de hoofdschakelaar verbinden (of toch vervangen voor een alamat?), kwh meter juist aansluiten en evt de pv groep in de verdeler vervangen door een 10a automaat.

Selectiviteit is toch niet verplicht volgens de NEN norm trouwens? De elektricien was er vrij stellig in dat dit zo niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-06 20:52
reiniero schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Dus samenvattend: de 16a groep in de meterkast naar de hoofdschakelaar verbinden (of toch vervangen voor een alamat?), kwh meter juist aansluiten en evt de pv groep in de verdeler vervangen door een 10a automaat.

Selectiviteit is toch niet verplicht volgens de NEN norm trouwens? De elektricien was er vrij stellig in dat dit zo niet kon.
Volgens mij is selectiviteit wel verplicht. Maar dat weet ik zeker niet zeker. Ben ook maar hobbyist.

De kabel naar je garage wil je ook beveiligd hebben met een aardlekschakelaar, dus of een alamat gebruiken, of via de aardlek die je al hebt.

Vervangen door een 10A zou ik alleen doen als je de 16A nog ergens kan gebruiken. Het voordeel zou me te klein zijn om hier nog extra kosten voor te maken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Noutie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Volgens mij is selectiviteit wel verplicht. Maar dat weet ik zeker niet zeker. Ben ook maar hobbyist.

De kabel naar je garage wil je ook beveiligd hebben met een aardlekschakelaar, dus of een alamat gebruiken, of via de aardlek die je al hebt.

Vervangen door een 10A zou ik alleen doen als je de 16A nog ergens kan gebruiken. Het voordeel zou me te klein zijn om hier nog extra kosten voor te maken.
Helder.
Ik zit me nu wat in te lezen over selectiviteit, en begrijp dat als het in de meterkast op 16a is afgezekerd, de groepen in het tuinhuis max 10a mogen zijn. Toch zitten er altijd 16a automaten in een PV verdeler. Ook de handleiding van deze verdeler lijkt niet aan selectiviteit te doen. Maar zoals ik het begrijp zou dat eigenlijk niet horen/mogen? Al zie ik zelf het probleem nog niet zo, als de pv verdeler op een 16a alamat zit en die zit rechtstreeks op de hoofdschakelaar, dan is er selectiviteit tov de hoofdschakelaar maar niet tov de verdeler. Wat maakt dat uit, je weet toch immers al waar je een probleem moet zoeken als hij afslaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 13:59
reiniero schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:33:
[...]
Leek mij ook prima. Dacht de elektricien anders over, volgens hem is selectiviteit verplicht.

Selectiviteit is verplicht, maar niet bij elke stap. De eindzekering moet selectief zijn t.o.v. de hoofdaansluiting. Het is natuurlijk heel mooi als de tussenstappen ook selectief zijn, maar dat is geen verplichting.

De verdeelkast in de schuur op de foto snap ik trouwens niks van. Volgens mij zitten daar meerdere draden verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
MeTooPV schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Selectiviteit is verplicht, maar niet bij elke stap. De eindzekering moet selectief zijn t.o.v. de hoofdaansluiting. Het is natuurlijk heel mooi als de tussenstappen ook selectief zijn, maar dat is geen verplichting.

De verdeelkast in de schuur op de foto snap ik trouwens niks van. Volgens mij zitten daar meerdere draden verkeerd.
Dus hoofdschakelaar > 16a alamat> pv verdeler met 16a alamat moet gewoon kunnen?

De kwh zit idd verkeerd. Wat zit er nog meer verkeerd? Verlichting heeft eigen alamat en pv eigen alamat.
Zie je meteen de reden waarom ik een elektricien laat komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSSk9zSTorbkNONO6q_S0FzwvDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lYcIxPGnK1XFpA0hibIiZ7B.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij zou het zo aangesloten moeten zitten De koppeldingetjes aan de onderkant van de groepen zijn goed. Maar ik verwacht uit elke automaat maar 1 paar draden aan de bovenkant. Ik vraag me ook af waar de 3e aarddraad van links naartoe loopt. Denk dat die los ligt, of creatief aan de DIN-rail bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
MeTooPV schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:32:
[Afbeelding]
Volgens mij zou het zo aangesloten moeten zitten De koppeldingetjes aan de onderkant van de groepen zijn goed. Maar ik verwacht uit elke automaat maar 1 paar draden aan de bovenkant. Ik vraag me ook af waar de 3e aarddraad van links naartoe loopt. Denk dat die los ligt, of creatief aan de DIN-rail bevestigd.
Kwh meter moet volgens mij precies andersom, automaat aan linkerkant vastmaken, en panelen aan rechterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isfh2Cq5xX3_dDthX-9FQaUPJnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl8AmjYJsl91L28KC6cI1Vuz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Stokertje op 13-01-2023 17:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
Bij simpele tussenmeters is vaak de stroom richting bepalend, en die is bij PV omgekeerd. Maar hier noemt men expliciet ook PV als gebruiker, dus dan heb je gelijk. Dan wordt het dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiBbKqMAFS4smdL2kY1YQ3Ibfh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6Yqwgv8mB405BlVvYSq206Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door MeTooPV op 13-01-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
reiniero schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Dus hoofdschakelaar > 16a alamat> pv verdeler met 16a alamat moet gewoon kunnen?

De kwh zit idd verkeerd. Wat zit er nog meer verkeerd? Verlichting heeft eigen alamat en pv eigen alamat.
Zie je meteen de reden waarom ik een elektricien laat komen :+
maar een alamat ga je er niet meer bij in krijgen.. kast is vol? immers de B16 automaat is 1 module breed.. een alamat is 2 breed. al zou ik de beltrafo er gewoon uit gooien en deze of in een los kastje lepelen of een beltrafo halen die niet in de kast hoeft

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
MeTooPV schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:32:
[Afbeelding]
Er is nergens een losse aard draad. Misschien dat je de draad bedoelt van de kabel die naar het huis gaat? Die komt aan de onderzijde binnen en word achter de DIN rail geleid.

Dat er 2 draden naar 1 alamat gaan komt doordat 1 kabel naar een wcd gaat 2 meter verderop, de ander naar de verlichting. Eerder was dit de plek van de lasdoos waar alles aan elkaar zat, nu kan het op deze manier opgelost worden. De alamat heeft overigens gewoon de mogelijkheid daarvoor, ik heb niet 2 kabels in 1 terminal gepruts oid.
MeTooPV schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:43:
Bij simpele tussenmeters is vaak de stroom richting bepalend, en die is bij PV omgekeerd. Maar hier noemt men expliciet ook PV als gebruiker, dus dan heb je gelijk. Dan wordt het dus dit:
[Afbeelding]
Volgens mij ook.
SMSfreakie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:50:
[...]

maar een alamat ga je er niet meer bij in krijgen.. kast is vol? immers de B16 automaat is 1 module breed.. een alamat is 2 breed. al zou ik de beltrafo er gewoon uit gooien en deze of in een los kastje lepelen of een beltrafo halen die niet in de kast hoeft
Vandaar dat ik de groepenkast wil uitbreiden met een zelfde, verder lege, groepenkast. Voor nu zware overkill natuurlijk maar ik verwacht in de toekomst nog wel iets van een warmtepomp aan te schaffen, of meer panelen of later een electrische auto etc. In plaats van allemaal losse kastjes en dingetjes heb ik dan liever alles op een nette manier weg gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
MeTooPV schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:43:
[Afbeelding]
Klopt, maar als je het in dit geval niet volgens schema doet wordt gaan je grafieken in Homewizard tegenovergesteld werken. Opbrengst van panelen wordt dan als verbruik weergegeven in de grafiek.
Pagina: 1