Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 01:49
Kort geleden heeft de zonnepanelen installateur eindelijk en dan maar toch de zonnepanelen geïnstalleerd. Er is naast de bestaande meterkast een apart kastje geplaatst met een aparte schakelaar incl. aardlekschakelaar.

Echter bij het openen van de hoofd aardlekschakelaar valt mij op dat de bekabeling BOVEN de hoofd aardlekschakelaar zit. Volgens mij klopt dit niet. Die bekabeling van het aparte kastje hoort toch onder de hoofd aardlekschakelaar te zitten? Dit lijkt me een gevalletje aardlek op aardlek en dat kan volgens mij niet goed zijn. Maar aangezien ik technicus ben en een novice ben op het gebied van electra en zonnepanelen hoor ik graag jullie mening. Hieronder een foto van hoe het aangesloten is, ik heb de kap rondom de hoofd aardlek verwijderd om te kunnen laten zien hoe de installateur dit heeft aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyOHs1k0PrVRy3ZvJRYTdb_VbqE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxhGdqkVY9v62v6wap8FE0Kw.jpg?f=fotoalbum_medium klikbaar voor full-size

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 22:55
Zit er onder de aardlekschakelaar ook nog een hoofdschakelaar?

edit, de "aardlek" van de nieuwe aardlekautomaat zal in elk geval niet uitschakelen..

[ Voor 41% gewijzigd door Stef012 op 13-01-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Stef012 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:18:
Zit er onder de aardlekschakelaar ook nog een hoofdschakelaar?
Nee, alleen de bovenliggende 3 groepen kunnen apart worden uitgezet. Enkel de meter zit onder de hoofd aardlekschakelaar.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 22:55
Dan begrijp ik dat hij dit zo aangesloten heeft. De installateur mag niet onder spanning werken, en zal dus de bestaande aardlek als hoofdschakelaar gebruikt hebben. Het is niet nodig om jouw omvormer extra te beveiligen tegen aardlek. De installateur had misschien beter een "normale automaat" kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dan lijkt de aardlekschakelaar dus ook te dienen als hoofdschakelaar en had de installateur geen keuze. Aardlek achter aardlek kan overigens geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Die eerste zal waarschijnlijk ook nog een 100mA aardlek zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Deze monteur heeft het duidelijk weer niet begrepen.

Als je dit aantreft klant informeren dat z`n kast niet deugt.

Aanbieden de hele kast aan te passen zodat alles up to date is!
Maar nee hoor gewoon een kastje er bij knopen en z`n beetje fout doen wat er fout kan gaan |:(

-Invoer is niet dicht
-300mA aardlek achter een 30ma aardlek (als er nu met de PV iets mis gaat zit je in het donker)
-aarde dubbel onder een schroef (ook te dun, rail naar rail 6mm)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Stef012 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:22:
Dan begrijp ik dat hij dit zo aangesloten heeft. De installateur mag niet onder spanning werken, en zal dus de bestaande aardlek als hoofdschakelaar gebruikt hebben. Het is niet nodig om jouw omvormer extra te beveiligen tegen aardlek. De installateur had misschien beter een "normale automaat" kunnen plaatsen.
Gezien de leeftijd van de bestaande aardlek zou ik dat laatste toch niet adviseren.

Wil je goed doen dan plaats je nog een nieuwe hoofdschakelaar en vervang je de tevens de oude aardlekschakelaar.
Ook moet de invoer in de meterkast nog aangepast worden. Het gat waar de buis nu naar binnenkomt is te groot en voldoet niet aan de norm in het kader van indringing en aanraakbaarheid.
Verder moet ook de aansluiting van de aarddraad anders, 2 aders onder dezelfde schroef mag zo niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
DeHollander schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:55:
Deze monteur heeft het duidelijk weer niet begrepen.

Als je dit aantreft klant informeren dat z`n kast niet deugt.

Aanbieden de hele kast aan te passen zodat alles up to date is!
Maar nee hoor gewoon een kastje er bij knopen en z`n beetje fout doen wat er fout kan gaan |:(

-Invoer is niet dicht
-300mA aardlek achter een 30ma aardlek (als er nu met de PV iets mes gaat zit je in het donker)
-aarde dubbel onder een schroef (ook te dun, rail naar rail 6mm)
Ondanks dat het niet perfect is, snap ik prima dat een zonnepanelenman dit zo doet. Hij wil zijn klus afmaken. Die acht heeft hij laten zitten. Even de groepenkast updaten is zo weer een paar uur weg, als hij de spullen al bij zich heeft en de klant zo ver krijgt dat hij het wil betalen. Het is hier bij de schouw al misgegaan. Tja, dat gebeurt vaak op afstand door de verkoper van het callcenter.

Vergeleken met wat ik allemaal al gezien heb vind ik het niet schokkend :/

[ Voor 3% gewijzigd door Noutie op 13-01-2023 15:12 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Noutie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Vergeleken met wat ik allemaal al gezien heb vind ik het niet schokkend :/
Nee maar wel erg teleurstellend :'(

En totaal geen informatie richting klant! Je kan iemand er ook even op attenderen dat het niet klopt en aangepast moet worden maar voor "nu" wel werkt.

Heb het in een ander topic ook aangegeven de meeste PV installateurs zijn geen erkende Elektro installateurs! Advies is dan ook laat de PV boer met z`n vingers van je kast afblijven.
Kom helaas teveel prutswerk tegen........

[ Voor 22% gewijzigd door DeHollander op 13-01-2023 15:52 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het zal dan hier ook niet bij blijven. Deze set van 8 panelen + omvormer etc heb ik zelf gekocht, maar deze maand komt er nog een set van 8 panelen bij, die door een installatiebedrijf die in opdracht van de woningbouwstichting op meerdere huizen hier in het dorp panelen gaat installeren. Ik heb al geïnformeerd bij dat bedrijf en er komt sowieso een nieuwe groepenkast met 8 groepen. Die kunnen dan ook dit tijdelijk 'gevalletje' meenemen/veranderen, maar met 8 groepen heb je ook sowieso 2 aardlekschakelaars nodig. En deze is hoog nodig aan vervanging toe want de behuizing van de hoofd aardlekschakelaar is al zodanig gelig dat het behoorlijk de indruk geeft dat het er al erg warm is geweest. Verder voor zover mijn kennis strekt zullen alle 16 panelen maximaal 3.100Kwh + 2.560Kwh = 5.650Kwh kunnen leveren, iets dat tegen de grens loopt wat over 1 fase (25 ampère) kan. 25A x 230v = 5.750Watt maximaal. Dan liever dat verdelen over 3 fasen en dan later Enexis laten komen om de gehele meterkast te laten vervangen.

Maar de panelen die er nu liggen geven wel aardig vermogen. Het beste wat ik nu tot dusver gezien heb is een maximale (piek) opbrengst van 1,5Kwh, en dat met een laagstaand januari zonnetje. :-)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26
@Snowwie Volgens mij gaat er iets mis in je volgorde.

Eerst die meterkast uit het jaar kruik vervangen voor een modene kast die 3-fasen geschikt is. Tip: Meenemen met de zonnepanelen, dan is het geheel 0% BTW.

Daarna kun je Enexis bellen om de aansluiting om te bouwen naar 3 fasen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:05
jeroen3 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:48:
Die eerste zal waarschijnlijk ook nog een 100mA aardlek zijn.
Op de oude zie ik 0,03A = 30 mA staan. Op de nieuwe 300 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Geheel met @hesselbeertje eens.
Dezelfde situatie al @Snowwie ook gehad. Ook zo'n gecombineerde hoofdschakelaar/aardlek. (dezelfde)
Wel een goede elektricien die gestuurd was na schouwing via een foto. (daar zit de fout)
Op mijn verzoek heeft hij een automaat onder de hoofdschakelaar aangesloten. Wel het voorstel gedaan voor een nieuwe kast.
Die kast is later natuurlijk wel gekomen en nog later de 3 fasen.
De volgorde van @hesselbeertje is de juiste.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
hesselbeertje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:28:
@Snowwie Volgens mij gaat er iets mis in je volgorde.

Eerst die meterkast uit het jaar kruik vervangen voor een modene kast die 3-fasen geschikt is. Tip: Meenemen met de zonnepanelen, dan is het geheel 0% BTW.

Daarna kun je Enexis bellen om de aansluiting om te bouwen naar 3 fasen.
Je bedoeld de stoppenkast, de meter zelf kan alleen door Enexis vervangen worden (alles beneden de meter). Het probleem is eigenlijk zo: Ik huur deze woning. Ik heb de woningstichting meermaals benaderd om iets te doen aan de slechte isolatie van dit huis. Het heeft namelijk label G. In de afgelopen 10 jaar heb ik zelf diverse stappen ondernomen om het huis zelf maar wat beter te isoleren. Uiteindelijk na lang doorzeuren kon ik dan zonnepanelen krijgen, met een huurverhoging van 23 euro per maand. Daarmee ging ik akkoord. Ik heb de installateur van de woningbouw zelf benaderd en aangegeven dat ik zelf ook zonnepanelen heb gekocht en of men daar rekening mee wou houden. In ieder geval kon men mij zeggen dat ik een 8 groepen kast ga krijgen. Echter of deze nieuwe stoppenkast geschikt is voor 3 fasen is niets over gezegd.

Maar, de zonnepanelen van zowel mezelf als die geleverd worden door de andere installateur worden enkel aangesloten op 1 fase. Het is goed mogelijk dat de installateur van dit bedrijf aangeeft dat, omdat er al reeks een zonnepanelen set aangesloten is, dat eerst de boel omgebouwd moet worden naar 3 fasen. Immers zoals de 1e calculatie al aangaf zit je met maximaal rendement dicht tegen het maximaal vermogen dat via 25A over 1 fase kan lopen (max ~5750 watt). Maar dat is afwachten, wat de installateur gaat zeggen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:27
@Snowwie vermogen op typeplaatje panelen irrelevant zonder ligging en omvormer vermogen.

Hoe gaat de set van verhuurder aangesloten worden, hoe gaat jouw set aangesloten worden, hoe liggen beide sets panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ronald schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:12:
@Snowwie vermogen op typeplaatje panelen irrelevant zonder ligging en omvormer vermogen.

Hoe gaat de set van verhuurder aangesloten worden, hoe gaat jouw set aangesloten worden, hoe liggen beide sets panelen.
De set van de verhuurder komt op z'n eigen omvormer die vervolgens dan in de nieuwe groepenkast waarschijnlijk wordt aangesloten op z'n eigen alamat. (zo'n schakelaar met schakelaar en aardlek in 1, zoals deze ook is te zien op het kastje van de 1e installateur). Dat extra kastje zou in principe dan verwijdert kunnen worden omdat de nieuwe groepenkast over voldoende groepen beschikt om beide sets op aan te sluiten.

Zoals gezegd, ik hoor het wel van de installateur want mijn kennis reikt ook maar tot zover.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:27
Die Emat aardlekautomaat is spannings- afhankelijk, gebruik daarvan is discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Stokertje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:42:
Die Emat aardlekautomaat is spannings- afhankelijk, gebruik daarvan is discutabel.
Bronvermelding mbt "discutabel" gebruik?

Tenzij "Kema-Keur" helemaal nergens meer voor staat :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:27
Snowwie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Bronvermelding mbt "discutabel" gebruik?

Tenzij "Kema-Keur" helemaal nergens meer voor staat :?
http://www.fdl.nl/SiteCon...ieuws2017/170224hager.pdf en even Googelen levert nog wel meer op.

In de nieuwe NEN1010:2020 welke recent van kracht werd waren ze in eerste instantie verboden in installaties waar “leken” toegang toe hadden (huis installaties), maar gek genoeg lijkt dat later weer teruggedraaid.

Het heeft mij wel doen besluiten Emat links te laten liggen voor onze nieuwe groepenkast. (En de verdere twijfel over de kwaliteit van Emat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Emat (en zijn chinese zusjes als Chint/Gacia/etc) moet je helemaal niet willen. Ik heb er al meerderen verkoold uit een kast getrokken....Het gaat wel om flinke vermogens langdurig. Doe niet zo moeilijk en zet er netjes Hager/Eaton/ABB in.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
hesselbeertje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:39:
Emat (en zijn chinese zusjes als Chint/Gacia/etc) moet je helemaal niet willen. Ik heb er al meerderen verkoold uit een kast getrokken....Het gaat wel om flinke vermogens langdurig. Doe niet zo moeilijk en zet er netjes Hager/Eaton/ABB in.
Het is aan de verhuurder die bepaald welke meterkast er in 1e instantie komt te hangen. Ik kan later alsnog kijken voor een beter merk.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Snowwie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Het is aan de verhuurder die bepaald welke meterkast er in 1e instantie komt te hangen. Ik kan later alsnog kijken voor een beter merk.
Het is ook aan de verhuurder om een veilige woning te bieden. Met wat ik gezien heb aan uitgebrande chinese automaatjes, durf ik te stellen dat deze niet veilig zijn. Helaas heeft het spul wel een keurmerk, dus je kunt er weinig mee.

In de praktijk kom ik tegen:
-Aardlekschalaars die met 30mA bedrukt zijn, trippen ergens tussen de 20 en 500 (!) mA.
-B16 automaten vallen spontaan uit bij 14A continu belasting. Of fikken inwendig (dus niet door slechte bedrading!) volledig uit.
-Automaten die na afschakelen van de bedieningsknop vrolijk 'aan' blijven staan.

Sommige fabrikanten maken het wel heel bont, bij gebrek aan onderdelen worden de automaten 'alternatief' bedraad: YouTube: Inside a fake un-trippable circuit breaker.

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 17-01-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Snowwie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]

maak je geen zorgen over die grens van 25A bij 230v. Daar kom je met de genoemde panelen niet op. Paneelvermogen zegt weinig, het gaat om omvormervermogen. Het lullige van zonnnepanelen is dat ze iets minder presteren als ze warm worden, wat dus gebeurt als de zon schijnt ;) in NL kun je vaak rekenen op een vermogen van 80% (NOCT, normal operating conditions) ipv 100% van het vermogen op het stickertje. Daarnaast is het zo dat je omvormers wat hogere spanning moeten maken om die stroom het net op te sturen. Bij zonnige dagen loopt dat zomaar op tot 240-250v. Daar win je dus weer wat %tjes ruimte op die 25A aansluiting. Want 5750 W / 250v = 23 A

die meterkast saneren en door een goede nieuwe vervangen is wel verstandig, goed dat het al op de planning staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Fr33z schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:31:
[...]
maak je geen zorgen over die grens van 25A bij 230v. Daar kom je met de genoemde panelen niet op. Paneelvermogen zegt weinig, het gaat om omvormervermogen. Het lullige van zonnnepanelen is dat ze iets minder presteren als ze warm worden, wat dus gebeurt als de zon schijnt ;) in NL kun je vaak rekenen op een vermogen van 80% (NOCT, normal operating conditions) ipv 100% van het vermogen op het stickertje. Daarnaast is het zo dat je omvormers wat hogere spanning moeten maken om die stroom het net op te sturen. Bij zonnige dagen loopt dat zomaar op tot 240-250v. Daar win je dus weer wat %tjes ruimte op die 25A aansluiting. Want 5750 W / 250v = 23 A

die meterkast saneren en door een goede nieuwe vervangen is wel verstandig, goed dat het al op de planning staat!
Klopt, en dan staan de panelen ook nog gericht op het zuidwesten, dus niet ideaal op het zuiden. Mijn neef noemde ook dat 80% ongeveer het gebruikelijke gemiddelde is. Op dit moment van schrijven met de laagstaande zon produceren ze (aldus de Solis App) 1350 watt - dus het zal, zeker als het salderen verdwijnt - het meeste lonen om energieslurpende apparaten overdag tijdens zonneschijn aan te zetten. De wasmachine draait momenteel ook.

Maar inderdaad: ik ben blij dat die 'rotzooi', dat mag je het wel noemen, uit het jaar typemachine, vervangen wordt en Enexis later de meter ook vervangt en er 3 fasen van kan maken.

Met 16 panelen dan op het dak speelt bij mij nu heel erg het idee om achter in de tuin, op de achterkant van de garage, waar niemand er last van heeft een (verticale) windturbine aan te schaffen en ook deze aan te sluiten het gehele net. Een turbine heeft als voordeel dat je ook s'nachts en zonder zonlicht stroom op kunt wekken. Ik woon vrij landelijk dus dat is zeker een idee. Vandaar het verzoek dan tzt naar Enexis of hun er een 3 fasen meterkast van kunnen maken.

Electro vindt ik best boeiend, en het is dat ik er geen papieren voor heb, anders zou ik er ook nog wel werk van willen maken. Het verdiend goed, als electromonteur.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
oef, kleine schaal windturbines kunnen maar op 1 reactie rekenen (zoek anders ook ff op GoT op de ervaringen) --> niet doen, onzin qua tijd/geld/energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Fr33z schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:14:
oef, kleine schaal windturbines kunnen maar op 1 reactie rekenen (zoek anders ook ff op GoT op de ervaringen) --> niet doen, onzin qua tijd/geld/energie.
Het is vooralsnog nog maar een idee, eerst goed in verdiepen. Denk dat hier op GoT inderdaad wel het een en het ander te vinden valt hierover. Jouw reactie geeft al het vermoeden dat er veel nadelen aan kleven. Zal het even inzien, dank je voor de input :-)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1