Hd ineens read only?

Pagina: 1
Acties:

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hallo,

Ik begrijp er helemaal niks meer van. Vannochtend wilde ik een bash filetje aanpassen om m'n Debian bak. Dus ik editen, wil ik 'm saven, geeft AE:
code:
1
Failed to open file "testkoen.sh".

Ik was gewoon root. Ik smijt er een reboot tegenaan, zaakje blijft hangen, fsck wist er niks meer van te maken en ik moest 'm in 2 uur weer draaiende hebben dus ik format 't hele zaakje.

Hele dag niks aan de hand geweest, tot ik net weer een file wil editen, zelfde probleem! Chmod of chown gaat ook niet:
code:
1
2
superwrak:/home/koen/mailcheckers# chmod 777 testkoen.sh
chmod: testkoen.sh: Read-only file system

Heeft iemand enig idee wat hier in godsnaam aan de hand is? Want op deze manier kan ik helemaal niks meer, vind het erg vervelend :(

Alvast bedankt,

Koen

Verwijderd

Waarschijnlijk is je hdd niet meer goed gemount dus dat zal je ff moeten controleren (weet helaas niet in welke file, mag je die zelf opzoeken)

Suc6

Verwijderd

Mischien dat in /etc/fstab staat dat read-only moet gemount worden. Of dat er wat mis gaat in het startscript(ken geen debian) dat bij het booten je fs checkt en hem daarna read-write mount.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Als na een reboot je / gewoon read-write is en na een tijdje pas read-only, dan komt dat door de volgende optie (te zien in /etc/fstab of de output van het commando 'mount'): "errors=remount-ro". Dit houdt in dat als de kernel errors van de HD krijgt, dat hij het filesystem wat erop staat readonly maakt. Als dat 'spontaan' en vaak voorkomt geeft je HD dus veel errors (en is dus waarschijnlijk gaar).

Kijk eens in je /var/log/messages of je zulk soort dingen tegenkomt:
code:
1
2
3
marcelm@anything marcelm$ grep "unexpected interrupt" /var/log/messages | tail -2
Aug 30 06:29:24 anything kernel: ide0: unexpected interrupt, status=0xd0, count=328
Aug 30 06:29:35 anything kernel: ide0: unexpected interrupt, status=0x80, count=329

of
code:
1
2
3
marcelm@anything marcelm$ grep "irq timeout" /var/log/messages | tail -2
Aug 30 06:29:24 anything kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
Aug 30 06:29:35 anything kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }

code:
1
2
3
4
marcelm@anything marcelm$ grep "irq timeout" /var/log/messages | wc -l
     60
marcelm@anything marcelm$ grep "unexpected interrupt" /var/log/messages | wc -l
     60

rotbliksem ;(

• Paradise
  • Niet online
Als na een reboot je / gewoon read-write is en na een tijdje pas read-only, dan komt dat door de volgende optie (te zien in /etc/fstab of de output van het commando 'mount'): "errors=remount-ro". Dit houdt in dat als de kernel errors van de HD krijgt, dat hij het filesystem wat erop staat readonly maakt. Als dat 'spontaan' en vaak voorkomt geeft je HD dus veel errors (en is dus waarschijnlijk gaar).
Ik kon in m'n log files geen vreemde errors vinden, maar na een reboot is het inderdaad ineens weer goed.

Ik heb dat stukje over die errors uit m'n fstab gehaald, eens kijken of het nu weer goed blijft. Tnx!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 augustus 2001 20:44 schreef Koen Roumen het volgende:
Ik heb dat stukje over die errors uit m'n fstab gehaald, eens kijken of het nu weer goed blijft. Tnx!
Ehm ja, het heeft natuurlijk wel een reden dat hij je / readonly remount als hij errort. Kortom: als je HD garig is, zorgt dit er wel voor dat hij je / niet meer ro remount, maar dan is het waarschijnlijk uitstel van executie en bezorgt het je mogelijk data-loss.

NB: als je HD gaar is, kunnen de errors ook van andere aard zijn dat diegenen die ik postte.

• Paradise
  • Niet online
Op donderdag 30 augustus 2001 21:45 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ehm ja, het heeft natuurlijk wel een reden dat hij je / readonly remount als hij errort. Kortom: als je HD garig is, zorgt dit er wel voor dat hij je / niet meer ro remount, maar dan is het waarschijnlijk uitstel van executie en bezorgt het je mogelijk data-loss.

NB: als je HD gaar is, kunnen de errors ook van andere aard zijn dat diegenen die ik postte.
Dat begrijp ik.. Zijn er nog linux-programma's om m'n schijf op errors oid te scannen? Wil het nu dan eigenlijk ook wel eens weten..

edit:
te snel op 'verstuur' gedrukt |:(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 augustus 2001 23:01 schreef Koen Roumen het volgende:
Dat begrijp ik.. Zijn er nog linux-programma's om m'n schijf op errors oid te scannen? Wil het nu dan eigenlijk ook wel eens weten..

edit:
te snel op 'verstuur' gedrukt |:(
'badblocks' meen ik, maar ik weet niet precies wat die doet/kan. Magoed, daar is 'man' voor.
Anders zou ik geen progsels weten.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Aug 30 06:29:24 anything kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
Aug 30 06:29:35 anything kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
en deze:
Aug 23 12:49:06 riant kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }

Aug 23 12:49:06 riant kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=16823784, sector=13658936

Aug 23 12:49:06 riant kernel: end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 13658936
Dat komt me veel te bekend voor? Is mijn HD nu dood aan het gaan of wat?

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Dat had ik vorige week ook. Een korte tijd later maakte hij het geluid van een koffiemolen anex 78 toeren plaat.

HD wisselen dus .... beter nu dan later. Misschien dat er nu nog data te saven valt of ieder geval een deel ervan.

Suc6

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 augustus 2001 08:08 schreef wouzer het volgende:

[..]

en deze:
[..]

Dat komt me veel te bekend voor? Is mijn HD nu dood aan het gaan of wat?
Ehm, not looking very good nee.
Mijn HD doet dit sinds door de bliksem de aardlek eruit is geknald (dag uptime ;( ).
Misschien maar eens op FM zoeken naar een HD check progsel.
Pagina: 1