Verborgen gebreken van woonhuis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 14:35
Hoi Allemaal,

even opzoek naar een stukje advies. Ik en mijn vrouw hebben in april een huis gekocht. een woning die eerst een bestemming bedrijfspand was, en is omgebouwd naar woonhuis in 1997.

er zijn tijdens de oplevering 2 gebreken gemeld, bij het gasfonhuis werkt bij 1 pitje de electronische ontsteking niet, en er zit een kras in de badkuip, so far niets ernstigs.

Onlangs ben ik het steegje naast ons huis ingelopen met toestemming van de buren om te zien waar een lekkage vandaan kwam, daar zag ik tot mijn grote verrassing dat er nog een deur in mijn huis zit die nergens naar leidt, gewoon een enorm gat in de buitenmuur. tijdens de bezichtiging hadden wij geen toegang tot deze steeg.

Met het weer van afgelopen dagen zijn ook 3 van de 5 ramen in de huiskamer gaan lekken, en sinds vandaag lekt het dag ook. :'(

Nu staat er in mijn contract een ouderdomsclausule, omdat de woning van 1945 is.

Naar mijn idee moeten de vorige bewoners hebben geweten van de verborgen deur en de lekkende ramen (buurman heeft dezelfde klachten) zou dit als verborgen gebrek gelden?

om een beeld te geven, per dag lekt er per raam ongeveer een theeglas aan water naar binnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 14:44
Het is niet echt een verborgen deur als je hem gewoon in de buitengevel ziet zitten of wel?

Je geeft aan dat je tijdens de bezichtiging (en daarna tot oplevering) niet hebt gekeken wat er aan die zijde van het huis zichtbaar was, je hebt hier blijkbaar ook niet naar gevraagd?

Volgens mij is dit een typisch gevalletje van jammer. Er zijn tussen april en nu veel meer (behoorlijke) regenbuien geweest waarbij je geen lekkage had, dus het is nogal bijzonder dat het nu in januari een verborgen gebrek zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-06 15:06
Ik geef je niet veel kans. Het dak wellicht, maar ik lees niets over een inspectie.

Je hebt ook onderzoeksplicht. Aangezien je een gehele muur & deurgat bent overgeslagen, lijkt me daaraan niet voldaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als ik een auto koop, en maar van 1 kant kijk, zie ik niet dat er aan de andere zijde mogelijk schade is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
Zoals jullie weten was in de afgelopen periode het niet mogelijk om onder voorbehoud van technische keuring te kopen, want dan ging het huis naar iemand anders.
de deur is niet te zien vanaf de straat of vanaf ons huis. hij bevindt zich in de steeg van het bedrijf naast onze woning, die op slot zit.

vanwege werkzaamheden aan het lood aan de achterzijde van de woning kwamen we hier bij toeval achter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik snap dat het voor jouw nu een crappy situatie is.
Maar hoe kun je een huis kopen, en 8 maanden in wonen zonder ooit de achtermuur te bekijken :?

Daarnaast is een alleen van binnen dichtgemetselde deur ook niet meteen een gebrek lijkt mij.
Vreemde keuze zeker, en mindere isolatie, maar niet direct een gebrek ?

En bewijs maar eens dat die lekkages er al inzaten bij de overdracht, dat word ruim een half jaar na dato zeer lastig !

Overigens als je huis op de erfgrens staat, moeten je buren jouw toegang verlenen voor inspectie en onderhoud. Dus je opmerking dat je er niet eerder in kon is in een rechtzaak niet houdbaar lijkt mij.

https://www.juridischloke...rond%20willen%20gebruiken.

(maar uiteraard, IANL)

[ Voor 54% gewijzigd door heuveltje op 13-01-2023 13:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tjah, je kan de markt niet de schuld geven van eigen keuzes.
Je maakt de keuze voor geen keuring (bij een pand uit 1945..) dan neem je dus het risico wat je nu tegen komt.

Je kan het prima proberen trouwens, klaag de verkopers aan, ga een rechtzaak starten dat zij de kosten moeten betalen, niemand houd je tegen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:40
Als je een buitenmuur grenzend direct aan grond van de buren hebt, heb je recht van overpad voor onderhoud, onder redelijke voorwaarden.
Zou je kadaster en koopakte nog eens goed bekijken, zou maar zo kunnen dat helft van de steeg zelfs van jou is of er expliciet recht van overpad is benoemd.

"ja maar ik kon niet zomaar in de steeg komen" ontslaat je niet van onderzoekplicht.
Daarbij het heeft afgelopen jaar meer dan genoeg geregend dat bij een ernstig gebrek echt wel eerder naar voren was gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik vrees dat je het jezelf wel erg lastig hebt gemaakt... een huis met een ouderdomsclausule kopen en dan geen bouwtechnische keuring laten uitvoeren maakt de kans dat je een verborgen gebrek nog kan claimen wel heel lastig.

Combineer dat met het feit dat je in al die maanden niet eens de moeite hebt genomen om het alsnog te laten keuren of ook maar een rondje rond je huis hebt gedaan.... nagenoeg kansloos schat ik.

En bedenk ook dat je alleen een verborgen gebrek kan claimen als het je huis ongeschikt zou maken voor normale bewoning en dat het gebrek bij aankoop al aanwezig was. Dat is een flinke drempel die je ook nog dient te nemen.

Kortom, besteed je aandacht en geld eerst aan zo snel mogelijk in kaart brengen wat er nu aan de hand is en wat herstel gaat kosten, laat het repareren en denk dan eens na hoe kansrijk een eventuele claim kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In basis koop je een huis met zijn gebreken.

Behalve als gebreken doelbewust zijn verzwegen (bewijs dat maar eens) of als het gebrek het gebruik van het huis ernstig belemerd. dat laatste moet je zien dat je de vloer niet meer kan betreden ofzo, een lek raam valt daar niet onder.
Het feit dat je nieteens wist dat je een deur hebt geeft wel aan dat je niet heel goed hebt gekeken, dus sta je heel erg zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
Als je niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan is het alleen te verhalen als je kunt bewijzen dat het bewust door de verkopende partij is achtergehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
Heb je het zo aangekocht zonder aankoopmakelaar? In de omschrijving en foto's is ook niets van die muur te zien of omschreven? Hebben de oude bewoners aangegeven dat het terrein van de buren niet te bereiken is? Je hebt zelf niet gevraagd of er nog bijzonderheden zijn? Staat er iets over in de koopovereenkomst? Dat mag je eerst allemaal uitzoeken. Als het als "blinde muur" genoemd is dan heb je nog een kans.

Het lastige is dat je het nauwelijks kan bewijzen dat bepaalde gebreken, zoals de lekkende ramen bij de bewoners bekend waren en bewust achter gehouden. Je zegt dat de buren er ook last van hebben. Was het één gebouw en is het nu gedeeld in meerdere panden?

Ik zou sowieso een bouwkundige inspectie laten uitvoeren om te kijken wat er nog meer mis is. Dan overleggen met een rechtsbijstandverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 20:53

OmeJoyo

This is me

platvoet schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:02:
Zoals jullie weten was in de afgelopen periode het niet mogelijk om onder voorbehoud van technische keuring te kopen, want dan ging het huis naar iemand anders.
de deur is niet te zien vanaf de straat of vanaf ons huis. hij bevindt zich in de steeg van het bedrijf naast onze woning, die op slot zit.

vanwege werkzaamheden aan het lood aan de achterzijde van de woning kwamen we hier bij toeval achter.
Ik snap de reden voor je keuze, maar zoals elke oorzaak een gevolg heeft, is dat hier ook. Als je de keuze maakt om zonder grondige inspectie te kopen, dan zul je ook op voorhand kosten moeten ramen en geld opzij moeten zetten voor mogelijke problemen.

Nee, leuk is het niet, maar het is niet iets waar je nu nog iets aan kunt veranderen.

Hoe dan ook, het zijn lekkages dus je zult deze zo snel mogelijk aan moeten (laten) pakken voordat het erger wordt.

Hoe dan ook succes met de situatie en hopelijk zijn de oorzaken snel te verhelpen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dat is wel heel makkelijk. Zo maakte je ook meer kans om zonder voorbehoud van financiering te kopen: genoeg mensen die daar ook niet in mee gingen. Jij hebt een keuze gemaakt te kopen zonder keuring en zelfs zonder het bekijken van de hele buitenkant van de woning en wilt het nu proberen te kwalificeren als verborgen gebrek ?

Ja die markt was zo. Maar het is jouw keuze geweest om daar in mee te gaan en dus het risico te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 14-01-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een huis koop je altijd met de gebreken die er bij horen door toedoen van ouderdom, achterstallig onderhoud of wat dan ook, anders had je maar nieuwbouw moeten gaan kopen (en zelfs daar komen gebreken aan te pas echter heb je dan garantie).

Tussen april en nu kunnen er buiten ook werkzaamheden in de straat zijn geweest waardoor het huis is gaan verzakken, er is wellicht in de buurt een heipaal de grond in geslagen waardoor je ramen nu wat meer uit zn sponningen zitten, ik noem maar even wat, zoveel oorzaken kunnen er geweest zijn dus je kunt je, naar mijn mening, nu niet ineens beroepen op een "verborgen gebrek'

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 14-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 20:25
Om meer context te geven van wanneer het wel een verborgen gebrek zou zijn:

Vrienden van mij kochten een huis en hadden na enige tijd lekkage.
De dakdekker van 2 straten verder langs laten komen. Die vertelde " ik heb de vorige bewoners nog zo gezegd dat die vorige reparatie die ik hier 2 jaar geleden uitgevoerd heb niet voldoende zou zijn en het dak moet dus vervangen worden"

Zodoende hadden mij vrienden BEWIJS dat de vorige bewoner wist dat het dak niet in goede staat was en dit niet gemeld had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lekkende ramen maak je denk ik wel kans, de rest is niet echt verborgen. Een deur zie je toch? (binnen en buiten, waarschijnlijk zat er ooit een balkon, of frans balkon). Gasfornuis is ook niet zo duur, bij ons werkte de helft niet, er staat ook in je contract dat je het koopt in de staat die het is en dat is ook niet echt verborgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 14-01-2023 13:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

Rmg

Een dichtgemetselde deur staat bewoning niet in de weg, behalve dat het onhandig/stom/raar is het niet echt een gebrek.

Flauw dat ze het niet even hebben laten zien of weten, maar dat is wat anders.

Lekkages, dan moet je echt op zoek naar de oorzaak, kan best nieuwe lekken zijn, je woont er immers al 8 maanden en tussen nu en april heeft het eerder geregend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Marzman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:32:
Lekkende ramen maak je denk ik wel kans, de rest is niet echt verborgen. Een deur zie je toch? (binnen en buiten, waarschijnlijk zat er ooit een balkon, of frans balkon). Gasfornuis is ook niet zo duur, bij ons werkte de helft niet, er staat ook in je contract dat je het koopt in de staat die het is en dat is ook niet echt verborgen.
Als die deur aan de binnenkant afgedekt is en de muur daarna gestuct, dan zie je hem binnen niet. Hebben we hier in een binnenmuur ook. Zit gewoon een kozijn en mogelijk ook nog een deur, maar die zie je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Als die deur aan de binnenkant afgedekt is en de muur daarna gestuct, dan zie je hem binnen niet. Hebben we hier in een binnenmuur ook. Zit gewoon een kozijn en mogelijk ook nog een deur, maar die zie je niet.
Als dan de steeg ook niet toegankelijk was dan lijkt het me een verborgen gebrek (en een rare fout van de makelaar, tenzij die het ook niet wist).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
Daarom is het ook goed nakijken van alle informatie die je bij de koop gehad hebt. Dus foto's, de funda-tekst brochures e.d. Want als daar bijvoorbeeld "blinde muur" staat en er zit toch een deur in dan is deze niet meer blind. Ondanks dat de deur nergens naar toegaat. Goed, het is wel iets aparts dat de deur niet eerder opgemerkt is.

Verschuilen achter de marktomstandigheden is een beetje jammer. Je neemt daarmee een risico. Je had ook een aankoopmakelaar in de arm kunnen nemen. Die ziet meestal andere dingen en stelt meestal ook wel andere vragen. Het is een les voor de volgende keer :)

[ Voor 28% gewijzigd door RonnieKo op 14-01-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:58

dragonhaertt

@_'.'

Oh, het zijn zeker gebreken, alleen zijn ze niet verborgen. Ook staan ze de primaire woonfunctie niet in de weg, dus het zijn ook geen ernstige gebreken.
Een gebrek moet verborgen en/of ernstig zijn om aanspraak te maken op de verkoper.

Het feit dat je geen bouwkundige keuring hebt laten doen is echt je eigen probleem. Je had deze keuring in de bedenktijd kunnen laten uitvoeren als je het niet als ontbindende voorwaarde wilde laten opnemen. Dat is het risico wat je zelf bewust hebt genomen, en daar kan je de markt geen schuld van geven. (Genoeg huizen worden verkocht met ontbindende voorwaarden)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Marzman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:32:
Lekkende ramen maak je denk ik wel kans
Ik ben benieuwd: waarom denk je dat de TS een kans maakt met de lekkende ramen :) ? Woont er 8 maanden, zonder inspectie gekocht, met ouderdomsclausule gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

We Are Borg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Ik ben benieuwd: waarom denk je dat de TS een kans maakt met de lekkende ramen :) ? Woont er 8 maanden, zonder inspectie gekocht, met ouderdomsclausule gekocht.
8 maanden is inderdaad ook al redelijk lang, het heeft al wel meer flink geregend :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:20
Wat is precies het gebrek van de verborgen deur? Het was handig geweest als bewoners over de vroegere deur hadden verteld, maar heb je er nu last van? Is het bijvoorbeeld nodig de deur dicht te metselen omdat er nu een isolatieprobleem/lekkage is? Of ben je alleen wat verbolgen over het feit dat je dat niet wist? In het eerst geval maak je misschien nog kans op verborgen gebrek, in het tweede geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 23:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat is de staat van het kozijn? Zijn de muren of delen rondom het raam recent geverfd of plinten vervangen?

Een ouderdomsclausule tekenen en niet zelf een bouwkundige keuring laten doen is onhandig.

Echter, de ouderdomsclausule is dat wat mij betreft geen vrijkaart voor het niet aangeven van allerlei lekkages.
Je kunt verwachten dat de meterkast bijvoorbeeld nog oude stoppen heeft, het huis niet goed geïsoleerd is, de dakpannen vol met mos zitten en dat soort dingen.

Met een bouwtechnische keuring had dit misschien gezien kunnen zijn (met de nadruk op misschien) en had je het mee kunnen nemen in de onderhandelingen of nu tenminste voldaan aan je eigen onderzoeksplicht.

Maar als ze actief vochtschade hebben verbergt voor de verkoop, zou je toch nog best eens wat rechten kunnen hebben.

Dat met die deur; heb ik geen idee van wat ik me er bij moet voorstellen, dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen.

---

Alternatief (vol met aannames en vervelende opmerkingen, maar om een tegenbeeld te geven):
Proficiat met je nieuwe huis; toch fijn dat je in deze markt een eigen stekje hebt kunnen vinden.
Het doet nu even pijn, maar zeker bij een oud huis, hoort onderhoud er nu eenmaal bij. Ik neem aan dat je het huis hebt laten taxeren voor de hypotheek en daar zullen ze ook wel rekening gehouden hebben met de ouderdom, je betaalt voor wat je krijgt?
Maak van de gelegenheid gebruik om d'r kunstof kozijnen met HR++ glas in te zetten, ja dat kost een duit; maar zit je de komende jaren goed en heb je d'r praktisch geen onderhoud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

Rmg

Marzman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Als dan de steeg ook niet toegankelijk was dan lijkt het me een verborgen gebrek (en een rare fout van de makelaar, tenzij die het ook niet wist).
Wat is het gebrek dan :?

Ook wel verrast dat het niet naar voren kwam tijdens taxatie

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 14-01-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 19:01
Wij hebben in februari een bod gedaan op een huis dat we in mei hebben laten overschrijven op onze naam met technische keuring. En dat was 30 jaar jonger dan het huis dat je zelf beschrijft. Als het bod in verhouding is tot de wens tot keuren en de verkoper er vertrouwen in heeft, hoeft dat geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rmg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Wat is het gebrek dan :?

Ook wel verrast dat het niet naar voren kwam tijdens taxatie
Het gebrek van een deur verstoppen met stukwerk en een slecht/niet toegankelijke steeg?

Ik heb een verstopte kapotte raam (zat een kast voor bij de bezichtiging en was dichtgemaakt met een plank en andere kant was ook heel moeilijk toegankelijk) ook vergoed gekregen. De verkoopmakelaar maakte zich er ook boos om omdat hij het ook niet wist. Wel meteen geklaagd en niet na 8 maanden en het is ook niet zeker dat het bij de TS zo is (het is scenario van BazzH waar ik op reageer)

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 15-01-2023 07:50 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
Toke_gt schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:23:
Wat is precies het gebrek van de verborgen deur? Het was handig geweest als bewoners over de vroegere deur hadden verteld, maar heb je er nu last van? Is het bijvoorbeeld nodig de deur dicht te metselen omdat er nu een isolatieprobleem/lekkage is? Of ben je alleen wat verbolgen over het feit dat je dat niet wist? In het eerst geval maak je misschien nog kans op verborgen gebrek, in het tweede geval niet.
Ik ben niet zozeer verbolgen over het feit dat deze deur er zit, maar spouwmuur isolatie niet mogelijk is, en er een enorm gat zit in de buitenmuur waardoor de spouwmuur open is voor alle elementen.

Deze is niet zichtbaar aan de binnenzijde en is alleen toegankelijk in een steeg waar een slot op zit. Hier heb ik alleen toegang toe gekregen na overleg, niet perse bij nagedacht om een ronde rond het huis te doen, achteraf stom natuurlijk maar is het eerste huis wat ik koop.
Accretion schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:39:
Wat is de staat van het kozijn? Zijn de muren of delen rondom het raam recent geverfd of plinten vervangen?

Een ouderdomsclausule tekenen en niet zelf een bouwkundige keuring laten doen is onhandig.

Echter, de ouderdomsclausule is dat wat mij betreft geen vrijkaart voor het niet aangeven van allerlei lekkages.
Je kunt verwachten dat de meterkast bijvoorbeeld nog oude stoppen heeft, het huis niet goed geïsoleerd is, de dakpannen vol met mos zitten en dat soort dingen.

Met een bouwtechnische keuring had dit misschien gezien kunnen zijn (met de nadruk op misschien) en had je het mee kunnen nemen in de onderhandelingen of nu tenminste voldaan aan je eigen onderzoeksplicht.

Maar als ze actief vochtschade hebben verbergt voor de verkoop, zou je toch nog best eens wat rechten kunnen hebben.

Dat met die deur; heb ik geen idee van wat ik me er bij moet voorstellen, dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen.

---

Alternatief (vol met aannames en vervelende opmerkingen, maar om een tegenbeeld te geven):
Proficiat met je nieuwe huis; toch fijn dat je in deze markt een eigen stekje hebt kunnen vinden.
Het doet nu even pijn, maar zeker bij een oud huis, hoort onderhoud er nu eenmaal bij. Ik neem aan dat je het huis hebt laten taxeren voor de hypotheek en daar zullen ze ook wel rekening gehouden hebben met de ouderdom, je betaalt voor wat je krijgt?
Maak van de gelegenheid gebruik om d'r kunstof kozijnen met HR++ glas in te zetten, ja dat kost een duit; maar zit je de komende jaren goed en heb je d'r praktisch geen onderhoud aan.
Tijdens de oplevering heb ik uiteraard wel met een technisch iemand de woning doorlopen maar geen gebreken kunnen ontdekken. Lekkage aan de ramen is er vanaf het begin af aan geweest, maar we dachten eerst dat de rubbers vuil waren, later kwamen we er achter dat het gehele kozijn lekt.

We zijn zeker blij een woning te hebben kunnen vinden, en doen er nu ook alles aan om de gebreken te verhelpen, zal je advies meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
nog een aanvulling hierop, mijn dak is een aantal dagen geleden ook nog eens gaan lekken. er achter gekomen dat het dak in slechte staat is. Dit zal uiteraard ook onder de ouderdomsclausule vallen.

wij hebben een 2 onder 1 kap, en onze buren zijn bereid om mee te doen in het collectief vervangen van dakpannen. Alleen hoe kan ik dit afdichten qua kosten?

vermoedelijk zal een toekomstige aannemer 1 factuur sturen, hoe kan ik voorkomen dat ik het zelf moet voorschieten? of bij ontevredenheid een buur weigert te betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
platvoet schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:24:
nog een aanvulling hierop, mijn dak is een aantal dagen geleden ook nog eens gaan lekken. er achter gekomen dat het dak in slechte staat is. Dit zal uiteraard ook onder de ouderdomsclausule vallen.

wij hebben een 2 onder 1 kap, en onze buren zijn bereid om mee te doen in het collectief vervangen van dakpannen. Alleen hoe kan ik dit afdichten qua kosten?

vermoedelijk zal een toekomstige aannemer 1 factuur sturen, hoe kan ik voorkomen dat ik het zelf moet voorschieten? of bij ontevredenheid een buur weigert te betalen?
Gewon de aannemer vragen voor beide huizen een offerte en factuur te maken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:27
platvoet schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Ik ben niet zozeer verbolgen over het feit dat deze deur er zit, maar spouwmuur isolatie niet mogelijk is, en er een enorm gat zit in de buitenmuur waardoor de spouwmuur open is voor alle elementen.
Dat kan wel, alleen zal je eerst dat gat dicht moeten (laten) maken.

Ik vind je erg in de slachtofferrol kruipen. Jij hebt iets gekocht in een bepaalde staat.
In je openingspost staat dat er twee gebreken gemeld zijn, ga je ervanuit dat de verkoper alles wat niet meer helemaal is of werkt volgens nieuwstaat moet melden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

platvoet schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:24:

Als "het dak in slechte staat is", dan kom je er niet met een paar pannen. Verder stuurt een aannemer natuurlijk ieder zijn eigen rekening. Niemand gaat even een paar duizend euro voorschieten voor zijn buren, ookal zijn het hele goede buren. Wie heeft je verteld dat het dak in slechte staat is? Dan zou ik die persoon gewoon eens vragen om uitleg over wat er dan precies slecht is. Als alleen de pannen heel slecht zijn en vervangen moeten worden (dat kan, als ze er al heel lang op liggen, scheurtjes - vocht - elementen....) dan is het nogal overdreven om te zeggen dat het dak "in slechte staat is". Dan zijn de pannen in slechte staat. Bij een dak in slechte staat, dan denk ik aan problemen (rot, schade door ongedierte....) in de constructie.

Ik zou, om te beginnen, nu alsnog eens iemand laten komen om je hele huis eens grondig te bekijken. Om eerlijk te zijn kan ik me er geen beeld bij voorstellen. Gaten in buitengevels waar deuren hebben gezeten en het binnen gewoon even dichtgezet is.... groot aantal lekkende ramen.... en een slecht dak wat lekt....

Ik heb ook een oud huis gekocht een paar jaar geleden. De verkopers hadden al een keuring laten doen, maar da's natuurlijk een "verkoperskeuring" voor in het makelaarsdossier. Ik heb gewoon via via een zelfstandig aannemer met de nodige jaren ervaring benaderd. "Ik wil dat huis gaan kopen en ik wil onder andere voor 25k aan nieuwe kozijnen, een nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming, nieuwe badkamer, nieuw toilet beneden, separaat toilet op de bovenverdieping. Kun jij eens naar dat huis kijken en mij adviseren over wat er echt op korte termijn gedaan moet worden en waar de grootste problemen zitten?"
Pagina: 1