Zie FuaZe.
Net even gekeken, een stuk heeft 6mm nodig. Het lijkt mij veel om netjes te kunnen kitten? Tot hoeveel mm zou het kunnen? Ik heb het niet gemeten bij de rest van de plinten dus daar zou ik grotere afstanden tegen kunnen komen.
voz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:49:
Kitten en aflakken. Waarom: precies op maat maken is veel werk. 4mm is niet schokkend en prima netjes weg te kitten. Gebruik een goede kit. Zelf heb ik goede ervaringen met Ottoseal en slechte ervaringen met dure kit, zoals Bison.
Als je jezelf toch veel werk op de hals wil halen en de plinten overal precies op hoogte wil hebben, dan zet je deze neer op de plek waar-ie moet komen, ga je er met een potlood langs om de vorm van de vloer over te nemen. Vervolgens met een elektrische schaaf het teveel eraf schaven.
Hoe dat aftekenen moet ben ik van op de hoogte

Het kost veel extra werk ja. Aan de andere kant doe je het maar 1 keer. Misschien kan ik een tussenvorm kiezen waarbij de kleine kieren gewoon gekit worden en de grotere kieren alle plinten van dat deel afgetekend en bewerkt worden. Voor kit had ik polymeerkit op het oog.
chrisborst schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:49:
@
JT
Ik snap wat je bedoelt, namelijk het scribe-en:
https://www.familyhandyma...scribe-for-a-perfect-fit/
Maar ik zie hier in NL maar weinig mensen dit doen. Is erg arbeidsintensief, want je moet vele meters pas maken. Ik zou hooguit waar de vloer echt hoger is, je plint met een schaaf iets afschaven.
Ik zou voor kitten gaan. Kies een goede flexibele kit die mee kan bewegen met de vloer. Vaak is deze ook op kleur te krijgen, anders een transparante kiezen. In het ergste geval eerst de plint neerzetten, aftekenen op de vloer, kit op de vloer aanbrengen tussen muur en aftekenlijn en de plint op de kit neerzetten. Dan heb je wel de afdichting voor de zilvervisjes maar zal je bijna geen kit zien. Wil je echt de kier ook visueel weg hebben, zal je meer moeten kitten.
Maar het belangrijkste is om de plint aan de bovenkant te kitten, dat maakt echt het verschil. Een spleetje onderaan de plint valt weinig op.
Ha, een term waar ik verder mee kan zoeken, dank. Bovenop kitten gaan we zeker doen bij de delen die niet strak tegen de muur zitten.
Klopt

Aan priegelen om die kleine ronding in je plint te zagen of schuren gaat bij mij altijd mis. (Zie scrib-en hierboven)
Je kunt in theorie met een potlood over de vloer heen schuiven om een profiel af te tekenen op je plint, maar dan heb je het risico dat die weer niet goed aansluit met de volgende plint.
Ja, dat mis gaan klopt. Ik heb van de 3 genoemde stukken gereedschap alleen een decoupeerzaag. Maar dat vind ik nu net het stuk gereedschap waarmee je het snelste het hardste uit kunt schieten. En wat je zegt over het aansluiten is ook waar.