3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Vraag
Alle reacties
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
Als je jezelf toch veel werk op de hals wil halen en de plinten overal precies op hoogte wil hebben, dan zet je deze neer op de plek waar-ie moet komen, ga je er met een potlood langs om de vorm van de vloer over te nemen. Vervolgens met een elektrische schaaf het teveel eraf schaven.
Ik snap wat je bedoelt, namelijk het scribe-en:
https://www.familyhandyma...scribe-for-a-perfect-fit/
Maar ik zie hier in NL maar weinig mensen dit doen. Is erg arbeidsintensief, want je moet vele meters pas maken. Ik zou hooguit waar de vloer echt hoger is, je plint met een schaaf iets afschaven.
Ik zou voor kitten gaan. Kies een goede flexibele kit die mee kan bewegen met de vloer. Vaak is deze ook op kleur te krijgen, anders een transparante kiezen. In het ergste geval eerst de plint neerzetten, aftekenen op de vloer, kit op de vloer aanbrengen tussen muur en aftekenlijn en de plint op de kit neerzetten. Dan heb je wel de afdichting voor de zilvervisjes maar zal je bijna geen kit zien. Wil je echt de kier ook visueel weg hebben, zal je meer moeten kitten.
Maar het belangrijkste is om de plint aan de bovenkant te kitten, dat maakt echt het verschil. Een spleetje onderaan de plint valt weinig op.
Ik geloof dat hij bedoelt:lasharor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:38:
De gemiddelde man snapt echt niets van je verhaal; wij willen foto's zien.
"Als er een bolling/kuil in de vloer zit, sluit de plint niet helemaal aan. Hoe kun je dit het beste oplossen?"
Zie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O9n5UiDCHeUgJS7PuozrGdCc.jpg?f=user_large)
Als je een zwarte plint hebt; heb je geen last van de schaduw eronder
En anders gewoon kitten?
Aan priegelen om die kleine ronding in je plint te zagen of schuren gaat bij mij altijd mis. (Zie scrib-en hierboven)
Je kunt in theorie met een potlood over de vloer heen schuiven om een profiel af te tekenen op je plint, maar dan heb je het risico dat die weer niet goed aansluit met de volgende plint.
Als je de plint echt goed vast aan de muur hebt zitten, heb ik liever geen kit bovenop dan dat de persoon die dat in ons huis gedaan heeft het laten doenchrisborst schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:49:
@JT
Maar het belangrijkste is om de plint aan de bovenkant te kitten, dat maakt echt het verschil. Een spleetje onderaan de plint valt weinig op.

Zie FuaZe.lasharor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:38:
De gemiddelde man snapt echt niets van je verhaal; wij willen foto's zien.
Net even gekeken, een stuk heeft 6mm nodig. Het lijkt mij veel om netjes te kunnen kitten? Tot hoeveel mm zou het kunnen? Ik heb het niet gemeten bij de rest van de plinten dus daar zou ik grotere afstanden tegen kunnen komen.
Hoe dat aftekenen moet ben ik van op de hoogtevoz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:49:
Kitten en aflakken. Waarom: precies op maat maken is veel werk. 4mm is niet schokkend en prima netjes weg te kitten. Gebruik een goede kit. Zelf heb ik goede ervaringen met Ottoseal en slechte ervaringen met dure kit, zoals Bison.
Als je jezelf toch veel werk op de hals wil halen en de plinten overal precies op hoogte wil hebben, dan zet je deze neer op de plek waar-ie moet komen, ga je er met een potlood langs om de vorm van de vloer over te nemen. Vervolgens met een elektrische schaaf het teveel eraf schaven.
Ha, een term waar ik verder mee kan zoeken, dank. Bovenop kitten gaan we zeker doen bij de delen die niet strak tegen de muur zitten.chrisborst schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:49:
@JT
Ik snap wat je bedoelt, namelijk het scribe-en:
https://www.familyhandyma...scribe-for-a-perfect-fit/
Maar ik zie hier in NL maar weinig mensen dit doen. Is erg arbeidsintensief, want je moet vele meters pas maken. Ik zou hooguit waar de vloer echt hoger is, je plint met een schaaf iets afschaven.
Ik zou voor kitten gaan. Kies een goede flexibele kit die mee kan bewegen met de vloer. Vaak is deze ook op kleur te krijgen, anders een transparante kiezen. In het ergste geval eerst de plint neerzetten, aftekenen op de vloer, kit op de vloer aanbrengen tussen muur en aftekenlijn en de plint op de kit neerzetten. Dan heb je wel de afdichting voor de zilvervisjes maar zal je bijna geen kit zien. Wil je echt de kier ook visueel weg hebben, zal je meer moeten kitten.
KloptAccretion schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:50:
[...]
Ik geloof dat hij bedoelt:
"Als er een bolling/kuil in de vloer zit, sluit de plint niet helemaal aan. Hoe kun je dit het beste oplossen?"
Ja, dat mis gaan klopt. Ik heb van de 3 genoemde stukken gereedschap alleen een decoupeerzaag. Maar dat vind ik nu net het stuk gereedschap waarmee je het snelste het hardste uit kunt schieten. En wat je zegt over het aansluiten is ook waar.Aan priegelen om die kleine ronding in je plint te zagen of schuren gaat bij mij altijd mis. (Zie scrib-en hierboven)
Je kunt in theorie met een potlood over de vloer heen schuiven om een profiel af te tekenen op je plint, maar dan heb je het risico dat die weer niet goed aansluit met de volgende plint.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Life is not about specs, it is about joy!
Als je één pint lager maakt door het te laten aansluiten op je vloer, moet je al je pinten lager maken om te zorgen dat de bovenkant nog steeds gelijk loopt.JT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:39:
Hoe dat aftekenen moet ben ik van op de hoogteHet kost veel extra werk ja. Aan de andere kant doe je het maar 1 keer. Misschien kan ik een tussenvorm kiezen waarbij de kleine kieren gewoon gekit worden en de grotere kieren alle plinten van dat deel afgetekend en bewerkt worden. Voor kit had ik polymeerkit op het oog.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Voor een goede kit naad heb je minimaal 5mm nodig. Dus 6 is zeker niet te veel.
Zou bovenop acryl doen.
Tussen de vloer en de plint heb zelf siliconenkit zitten dat is net wat flexibeler en ook beter bestand tegen water voor als je gaat dweilen.
Heb het zelf in de kleur van de vloer laten aanbrengen en zit er superstrak op.
Wel moet je een beetje handigheid hebben met kitten want siliconen kan lastig zijn om goed aan te brengen.
Polymeer kit is meer een lijm dan een afwerkingkit. Die zou ik niet gebruiken.
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Ben ik nou de enige die dit niet bezwaarlijk (zelfs behoorlijk strak) vind?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Laatst wandelde ik nog door een nieuwbouwwijk van een jaar of 4 oud en aan de buitenkant overal losse kitranden bij kozijnen/deuren. Vaak is er een te dun randje gekit, waarbij er de kit maar op een heel klein randje kan hechten en als het hout dan gaat werken laat het los. Dus als je kit, dan ook zorgen voor voldoende hechting.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ik heb op sommige plekken van die kieren tussen plint en muur, omdat de muur wat rond loopt. Jammer maar helaas.
Ik ken de techniek, mijn vader was timmerman en deed vaak renovaties in oude grachtenpanden in Amsterdam. Daar liep nooit iets recht. Hij tekende het af en gebruikte een schaafmachine. Daarmee kon hij precies het afgetekende lijntje volgen. Dat werkte veel nauwkeuriger dan een decoupeerzaag en veel sneller dan een schuurmachine.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Onder sommige plinten zit, op sommige plekken, wel een kleine spleet, maar grote kans dat er een bed, bureau of kast voor staat.
Vind het niet storend (genoeg) om daar moeite in te steken
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
- Plint tegen de muur zetten
- Op plekken waar het niet mooi aansluit op de vloer flink verzwaren (ik deed dat met een blik verf die je op 40-50cm van de muur zet, daarop een stuk plint die op de rand van de plint rust. Op dat stuk plint een latexemmer van 10L. Je drukt dan al zo een heel eind weg. Op een aantal plekken hoefde ik dan niets te doen qua aanpassing)
- Aftekenen met potlood. Ik keek naar de grootste spleet, bijvoorbeeld 4mm. Dan nam ik een vulplaatje van 4mm en tekende daarlangs af over de lengte van de plint
- Onderkant plint afzagen met invalzaag met liniaal. De lijn loopt vaak stuk recht. Je kun dan prima de liniaal er loos op leggen en het lijntje goed volgen
- Plint voorlakken in de goede kleur in hoogglans
- Plint aflakken in goede kleur in zijdeglans
- Plint tegen muur plakken met High Tack en opnieuw verzwaren totdat de lijm droog is
- Bovenkant plint afplakken met schilderstape op 1-2mm vanaf de kant.
- Afkitten met acrylaatkit
- Kit schilderen met latex
Je plinten exact op maat zagen met die rare gleufjes zal er denk ik ook niet uit zien; je zal dan zien dat je plinten op sommige plekken 'hoger' zijn.
Zilvervisjes zul je houden; die zitten ook in andere hoeken en gaten. Bovendien is hun aanwezigheid afhankelijk van het vochtnivo in je huis.
Dit riekt een beetje naar OCD eerlijk gezegd...
Maar als je een inval/cirkelzaag met liniaal gebruikt dan zaag je alleen recht...dan is het toch moeilijk om de vorm van bollingen/kuilen te volgen? En hoe deed je het bij lange stukken met meerdere plinten naast elkaar om te zorgen dat de plinten qua hoogte precies goed aansloten?orf schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:27:
Ik heb het hier in de hele woonkamer gedaan. Mijn werkwijze was als volgt:
- Plint tegen de muur zetten
- Op plekken waar het niet mooi aansluit op de vloer flink verzwaren (ik deed dat met een blik verf die je op 40-50cm van de muur zet, daarop een stuk plint die op de rand van de plint rust. Op dat stuk plint een latexemmer van 10L. Je drukt dan al zo een heel eind weg. Op een aantal plekken hoefde ik dan niets te doen qua aanpassing)
- Aftekenen met potlood. Ik keek naar de grootste spleet, bijvoorbeeld 4mm. Dan nam ik een vulplaatje van 4mm en tekende daarlangs af over de lengte van de plint
- Onderkant plint afzagen met invalzaag met liniaal. De lijn loopt vaak stuk recht. Je kun dan prima de liniaal er loos op leggen en het lijntje goed volgen
- Plint voorlakken in de goede kleur in hoogglans
- Plint aflakken in goede kleur in zijdeglans
- Plint tegen muur plakken met High Tack en opnieuw verzwaren totdat de lijm droog is
- Bovenkant plint afplakken met schilderstape op 1-2mm vanaf de kant.
- Afkitten met acrylaatkit
- Kit schilderen met latex
Had foto's gevonden van anderen, dat vond ik er in ieder geval goed uitzienNyarlathotep schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:30:
Gewoon zo laten? Je kan afkitten maar dat zal naar verloop van tijd ook gaan verkleuren/slijten.
Je plinten exact op maat zagen met die rare gleufjes zal er denk ik ook niet uit zien; je zal dan zien dat je plinten op sommige plekken 'hoger' zijn.
Best kans van ja, maar we nemen in ieder geval wel een heel groot deel van hun "woonhuis" dan weg.Zilvervisjes zul je houden; die zitten ook in andere hoeken en gaten. Bovendien is hun aanwezigheid afhankelijk van het vochtnivo in je huis.
Dit riekt een beetje naar OCD eerlijk gezegd...

Ecodan warmtepomp
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Kit en PUR hebben beide zo hun toepassingsgebied.LordSinclair schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:16:
Kit is het nieuwe pur.. alles moet maar gekit worden. Maar kit wordt zo snel lelijk is mijn ervaring. Als je niet meer met de pinten bezig bent zit je er niet meer met de neus bovenop en valt het allemaal niet meer zo op.
Is het wit, dan gebruukte kit. Kiekt oe erdur, dan gebruukte PUR.
Life is not about specs, it is about joy!

High tack kit op plint, tegen muur plakken, zwevende delen tegen vloer drukken, nagel erin schieten, gaatje plamuren, overschilderen en je ziet niks meer. Bij het aandrukken een klosje o.i.d. gebruiken, zodat je niet onverhoopt een nagel in je duim schiet.
Mijn ervaring is dat het niet ineens een kuil is, masr best geleidelijk een lijn is. Met de liniaal en invalzaag kun je dan best goed dat lijntje volgen. Met een elektrische schaaf gaat dat denk ik ook prima. Maar die heb ik niet.JT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:16:
[...]
Maar als je een inval/cirkelzaag met liniaal gebruikt dan zaag je alleen recht...dan is het toch moeilijk om de vorm van bollingen/kuilen te volgen? En hoe deed je het bij lange stukken met meerdere plinten naast elkaar om te zorgen dat de plinten qua hoogte precies goed aansloten?
[...]
Had foto's gevonden van anderen, dat vond ik er in ieder geval goed uitzien
[...]
Best kans van ja, maar we nemen in ieder geval wel een heel groot deel van hun "woonhuis" dan weg.
[...]
Ik heb plinten van 488cm gekocht. Daardoor had ik op 1 wand twee delen. Die heb ik met elkaar gematcht.
Onze muren zijn betonThijskoman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:04:
[Afbeelding]
High tack kit op plint, tegen muur plakken, zwevende delen tegen vloer drukken, nagel erin schieten, gaatje plamuren, overschilderen en je ziet niks meer. Bij het aandrukken een klosje o.i.d. gebruiken, zodat je niet onverhoopt een nagel in je duim schiet.
Ecodan warmtepomp
Ik zou het ook gewoon zo laten, zo wordt het altijd opgeleverd. Nu zie je het waarschijnlijk meer omdat je woning nog leeg is en er geen spullen staan, als je er eenmaal inwoont zie je het niet meer en erger je je er ook niet meer aan. Anders moet je er nog een (dek)plint tegenaan gooien zoals in onderstaand voorbeeld:SeatRider schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:55:
[...]
Ben ik nou de enige die dit niet bezwaarlijk (zelfs behoorlijk strak) vind?
:fill(white):strip_exif()/f/image/5BNY5afQvXAdKhhA4ZlEV4XH.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 15-01-2023 09:56 ]
Ik wil jou wel eens een hardhouten plint over een korte overspanning 5mm naar beneden zien drukken, dat lukte mij met slappe MDF niet eens.Thijskoman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:04:
[High tack kit op plint, tegen muur plakken, zwevende delen tegen vloer drukken, nagel erin schieten, gaatje plamuren, overschilderen en je ziet niks meer. Bij het aandrukken een klosje o.i.d. gebruiken, zodat je niet onverhoopt een nagel in je duim schiet.
Wat was niet het doel, mede om de tijdsinvestering: de plinten 100% kierloos pas maken. Ik weet geen eens of me dat zou lukken. Wat wel het doel was: kieren acceptabel maken of zelfs laten verdwijnen en zorgen dat de plinten aan de uiteinden op de juiste hoogte zitten door te bewerken op plekken waar er een bolling in de vloer zit.
Een elektrische schaaf besteld (Bosch blauw, daar heb ik al het nodige van) en ik moet zeggen, dat werkt erg fijn
Blijft de plint mooi rechtop staan. De losse plank kon ook op 2 schragen voor lange plinten (langste is 5 meter). Bij enkele verstekhoeken bleek de plint nog net een paar millimeter te lang en om lichamelijke problemen zag ik het niet zitten om de afkortzaag te pakken van 18kg op 1.80 hoogte

Het resultaat is in ieder geval dat op sommige plekken de kieren bijna weg zijn, op sommige stukken waar het heel dramatisch was in ieder geval een stuk minder en de hoekjes komen overal gelijk uit. Op de begane grond in ieder geval. Boven moet ik nog doen
Ecodan warmtepomp