• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 12:58

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zit even te kijken naar de energiebelastingen op gas en stroom.

Toch wel wat opmerlijke veranderingen dit jaar, vreemd dat nieuwspagina’s dat niet echt likken op te pakken.

Het is bekend dat de tijdelijke BTW korting (9% in plaats van 21%) komt te vervallen. Dat was altijd al tijdelijk.

Maar daarnaast het volgende lijstje:

* stroom: belasting (excl ODE en BTW) van 3.68 naar 12.6 cent/kWh
* stroom: ODE vervalt (was 3.05 cent/kWh)
Per saldo (incl ODE en excl BTW) van 6.73 naar 12.6 cent/kWh. Bijna een verdubbeling van de belasting en daardoor een stijging van ongeveer 15 a 20% op het consumententarief.

* gas: belasting van 36.3 naar 49.0 cent/m3
* gas: ODE vervalt (was 8.65 cent/m3)
Per saldo van 45.0 naar 49.0 cent/m3. Een relatieve stijging van “slechts” 9% en een impact op het consumententatief van 2 a 4%.

We zijn dus door deze belastingwijzihing bezig lm
de prijzen van gas en stroom
relatief gezien dichter bij elkaar te brengen. Dat lijkt me strijdig met de energietransitie en het daaruit voortkomende idee om
gas uit te faseren ten behoeve van met name warmtepompen. Een WP begint pas met besparen zodra de verhouding in consumentenprijzen gas (m3) / stroom (kWh) boven de 3 a 3.5 ligt. Bij een prijsverhouding van 5:1 is de business case van een WP véél beter dan bij 4:1. Men lijkt zichzelf dus tegen te werken. Mensen die wel willen minderen op aardgas maar geen goede case kunnen maken voor een warmtepomp, kopen een pelletkachel. Is dat de gewenste richting?

Dan de totale belastingen. Bij een verbruik van 1200 m3 gas en 3000 kWh stroom gaat de energiebelasting omhoog met:
* 60 euro (gas)
* 210 euro (stroom)
* 190 euro (vermindering heffingskorting stroom)
Dus 40 euro per maand extra op de energierekening. Die wordt nu nog teniet gedaan door het prijsplafond, maar met de ontwikkeling van de marktprijzen is dat een zeer tijdelijk effect. (flexibele stroomprijs zit al vaak onder de plafondprijjs en met gas komt de dagprijs ook al een beetje in de buurt van het plafond.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:31
Eind november begin december is dit vaak zat in het nieuws geweest. ( kranten iig )

Gewenste richting, misschien niet. Daar heb ik mij niet verder in verdiept.

• spartaan1986
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
De flinke stijging van de energiebelasting op stroom was mij ook al opgevallen. maar ik dacht eerlijk gezegd dat het door de samenvoeging met ode was. Maar daar daar is dus nog schep boven op gedaan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 22:38

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dat sommetje had ik ook al gemaakt: Señor Sjon in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Het verschil in bv. de elektraprijs per eenheid is fors omhoog gegaan, evenals netbeheer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:01
Wij zitten onder het prijsplafond en hebben daardoor in verhouding meer last van deze prijsverhoging. Zeker gezien we nu een hybride warmtepomp hebben.

Kijken we naar onze energietarieven dan zie ik het volgende:

Begin 2022: €0,24 per kWh en vaste kosten -€502,09, €1,18 per m3 en vaste kosten €251,62.
Juni 2022: €0,21 per kWh en vaste kosten -€437,09, €1,07 per m3 en vaste kosten €226,67
2023: €0,31 per kWh en vaste kosten -€199,10, €1,23 per m3 en vaste kosten €288,63

Vaste kosten dus met zo'n €350 omhoog jaar op jaar gezien en de variabele kosten met zo'n €325. Al met al zo'n €55 per maand aan belastingen en vaste kosten er bij per maand. Ons voorschot gaat daarom met zo'n 50% omhoog per 1 januari.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Lander gooit ook ~110 euro erbij voor netwerkbeheer 😐

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:37

Yucon

*broem*

corporalnl schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:32:
Gewenste richting, misschien niet. Daar heb ik mij niet verder in verdiept.
Wat betreft de verhouding gas/elektriciteit misschien niet, maar het lijkt wel mede bedoeld te zijn om de kosten van het prijsplafond richting de langlopende contracten te verschuiven. Die stijgen hierdoor immers ook terwijl met het prijsplafond juist vooral de kortlopende/nieuwe contracten gedempt worden.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er zijn natuurlijk twee tegengestelde bewegingen tegelijk gaande, namelijk energie goedkoop houden om de arme medemens te ontzien (energiearmoede) maar anderzijds prijsstijgingen om besparing aan te moedigen/klimaat te besparen.

Het zou kunnen dat meerdere beleidsterrein tegelijk uitgerold worden en slechts voldoet aan 1 van beide bewegingen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:39
dragon2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:31:
Lander gooit ook ~110 euro erbij voor netwerkbeheer 😐
Dat is natuurlijk ook niet raar gezien de energietransitie waar we niet aan ontkomen. Het distributienetwerk heeft forse aanpassingen nodig en dat moet ergens van betaald worden. Dat de gebruikers dat gaan betalen klinkt dan best wel logisch.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:00:
* stroom: belasting (excl ODE en BTW) van 3.68 naar 12.6 cent/kWh
* stroom: ODE vervalt (was 3.05 cent/kWh)
Per saldo (incl ODE en excl BTW) van 6.73 naar 12.6 cent/kWh. Bijna een verdubbeling van de belasting en daardoor een stijging van ongeveer 15 a 20% op het consumententarief.
Met zonnepanelen ben je dus spekkoper, in ieder geval zolang saldering bestaat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01
Frame164 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Dat is natuurlijk ook niet raar gezien de energietransitie waar we niet aan ontkomen. Het distributienetwerk heeft forse aanpassingen nodig en dat moet ergens van betaald worden. Dat de gebruikers dat gaan betalen klinkt dan best wel logisch.
Het is wel een bijzonder moment wat gekozen is vanwege de hogere energieprijzen en daarnaast staat een verhoging van 270 naar 345 euro niet in verhouding tot de andere gestegen tarieven. Het zijn immers hoofdzakelijk alleen kosten van materialen en manuren, en niet van de getransporteerde energie zelf.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze er nu pas achter komen dat het elektriciteitsnet uitgebreid moeten worden, want dit wisten we 5 jaar geleden ook al. Ze hadden beter gewoon elk jaar het tarief met 5 tot 10% kunnen verhogen, in plaats van een enorme verhoging nu.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:28
Onbekend schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:57:
Ik kan mij niet voorstellen dat ze er nu pas achter komen dat het elektriciteitsnet uitgebreid moeten worden, want dit wisten we 5 jaar geleden ook al. Ze hadden beter gewoon elk jaar het tarief met 5 tot 10% kunnen verhogen, in plaats van een enorme verhoging nu.
Ik herinner me nog een exposium tijdens mijn studie, ergens rond 2010. Liander was daar aanwezig om een verhaal te houden over de komende 35(denk ik?) jaar. Het verhaal ging toen al over een transitie waarbij zeker 40 miljard euro tekort zou komen. Dat laatste getal bleef hangen, voor de rest vond ik het verhaal wat apart. Ik vroeg me af waarom zij die transitie al zagen aankomen en waarom ze nu al wisten dat er zoveel problemen zouden zijn. 12 jaar geleden werd er al voor gewaarschuwd en ik vond het persoonlijk onzin. Zoveel jaar later blijkt dat ze toen al wisten wat de toekomst zou vragen. Neemt niet weg dat het voor veel Nederlands een probleem is. De rekening moet door iemand betaald worden en die is niet mals.

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28

Kol Nedra

don't trust, verify

hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Klopt idd, maar die saldering gaat eruit.....wanneer denk je? nou wanneer nu mensen massaal zonnepanelen gaan aanschaffen.
Hier mijn gedachten erover:

-vraag naar zonnepanelen gaat groeien --> aanschaf wordt duurder (vraag en aanbod)
-nu er steeds meer mensen zonnepanelen gaan hebben wordt aanbod gratis stroom sterk verhoogd --> aanbod stroom hoger dan de vraag ernaar --> dynamische contracten gaan minder betalen

dit is wel mijn gedachten op kortere termijn van ~max 3 a 4 jaar

wat erna gaat gebeuren is dat er steeds meer mensen EV gaan rijden, dus de vraag naar stroom gaat hard groeien, dus de stroom wordt weer duurder. verwacht ook tegen die tijd dat de saldering afgeschaft is.
Ik zal er niet raar van opkijken als de stroom rond 2026 €2.50 per Kwh gaat kosten, ook al heb je zonnepanelen. ook willen ze erdoorheen drukken dat mensen massaal warmtepompen aanschaffen, ook hierdoor gaat vraag naar stroom toenemen.

the bull charges

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:26

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Uiteraard gaan we dat afschaffen. Kan toch niet zo zijn dat mensen geld besparen hé!

"Oooh Jeroen!"

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Kol Nedra schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Klopt idd, maar die saldering gaat eruit.....wanneer denk je? nou wanneer nu mensen massaal zonnepanelen gaan aanschaffen.

-vraag naar zonnepanelen gaat groeien --> aanschaf wordt duurder (vraag en aanbod)
-nu er steeds meer mensen zonnepanelen gaan hebben wordt aanbod gratis stroom sterk verhoogd --> aanbod stroom hoger dan de vraag ernaar --> dynamische contracten gaan minder betalen

wat erna gaat gebeuren is dat er steeds meer mensen EV gaan rijden, dus de vraag naar stroom gaat hard groeien, dus de stroom wordt weer duurder. verwacht ook tegen die tijd dat de saldering afgeschaft is.
Ik zal er niet raar van opkijken als de stroom rond 2026 €2.50 per Kwh gaat kosten, ook al heb je zonnepanelen. ook willen ze erdoorheen drukken dat mensen massaal warmtepompen aanschaffen, ook hierdoor gaat vraag naar stroom toenemen.
Wordt nog gezellig hier in Nederland wanneer 3/4de geen energie kan betalen :+ Maar goed, misschien is dat ook wel de bedoeling om toch de klimaatdoelen te kunnen bereiken? Maak energie onbetaalbaar dan neemt het gebruik en dus vervuiling af.

"Oooh Jeroen!"

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:39
Kol Nedra schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:27:
[...]

De meeste mensen zitten bij grote aanbieders en dan kunnen de kosten van het salderen gewoon afgewenteld worden op de huishoudens zonder zonnepanelen. Zal inmiddels een flink zakcentje zijn voor heel Nederland.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

JeroenNietDoen schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Wordt nog gezellig hier in Nederland wanneer 3/4de geen energie kan betalen :+ Maar goed, misschien is dat ook wel de bedoeling om toch de klimaatdoelen te kunnen bereiken? Maak energie onbetaalbaar dan neemt het gebruik en dus vervuiling af.
kunnen ze ook niet meer op vliegvakantie, dat is toch een mooie win-win voor het milieu

Jammer dat ze waarschijnlijk ook geen gezond voedsel meer kunnen kopen. Dat wordt steeds duurder

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Indoubt schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:33:
[...]
kunnen ze ook niet meer op vliegvakantie, dat is toch een mooie win-win voor het milieu
Begrijp mij goed, ik vind het onzin dat men elk jaar, soms 2 keer per jaar, op vliegvakantie moet. Maar dan nog, dan gaan ze massaal met de auto. Moeten ze daar weer iets op verzinnen om te vergallen.

"Oooh Jeroen!"

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

JeroenNietDoen schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Begrijp mij goed, ik vind het onzin dat men elk jaar, soms 2 keer per jaar, op vliegvakantie moet. Maar dan nog, dan gaan ze massaal met de auto. Moeten ze daar weer iets op verzinnen om te vergallen.
Zijn ze al mee bezig, een CO2 budget per burger.

Naar mijn mening is het inderdaad ook ongehoord dat er op kerosine geen heffingen zitten etc. Daardoor wordt vliegen te goedkoop soms. Nu ben ik er niet voor om alles maar extra te gaan belasten, we betalen sowieso al flink.

De extra belasting om je huis ook maar een beetje warm te houden raakt natuurlijk vooral de laagstbetaalden en de lagere middeninkomens.

Nu is het wel zo dat een incentive om minder te verbruiken niet verkeerd is maar nu gaat het soms wel erg ver.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:05
t_captain schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:00:
Ik zit even te kijken naar de energiebelastingen op gas en stroom.

Toch wel wat opmerlijke veranderingen dit jaar, vreemd dat nieuwspagina’s dat niet echt likken op te pakken.

[...]
Ik had niet anders verwacht: eerst de burger een (door de burger zelf betaalde) worst voorhouden van 2x 190 euro vergoeding, roepen dat het prijsplafond iedereen zal helpen en "stiekem en geniepig" de belasting verhogen.
Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven: als er ergens geld nodig is halen ze dat bij diezelfde burger gewoon weer (in)direct uit zijn/haar portomonai :X :X :X

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:05
SniperGuy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Ik had niet anders verwacht: eerst de burger een (door de burger zelf betaalde) worst voorhouden van 2x 190 euro vergoeding, roepen dat het prijsplafond iedereen zal helpen en "stiekem en geniepig" de belasting verhogen.
Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven: als er ergens geld nodig is halen ze dat bij diezelfde burger gewoon weer (in)direct uit zijn/haar portomonai :X :X :X
Tja, laten we wel realistisch blijven... Ook de overheid heeft te maken met stijgende prijzen, hogere lonen voor het personeel, hogere uitkeringen, etc.. Dat geld moet toch ergens vandaan komen...

Er is nog genoeg om meer aan te verdienen, denk bijvoorbeeld aan het kraanwater wat echt onwijs goedkoop is! Of aan gemeentes die ooit meer gaan verdienen aan auto bezig en de parkeerplaatsen en wegen welke ze hebben, al zal er ook geld aan fietsers kunnen worden verdiend...

Energie is makkelijk, maar tegelijkertijd had je al eerder dan vandaag kunnen weten van de stijgende belastingen... En komen de belastingen die jij en anderen betalen uiteindelijk toch weer bij de inwoners terecht, waardoor je er ook indirect profijt van hebt!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even terug naar het hoofdonderwerp: het jaar 2022 was voor veel zaken een uitzonderingsjaar. Niet alleen de BTW was verlaagd, ook het belastingtarief op stroom was lager, en de vermindering energiebelasting was verhoogd.

Een eerlijke vergelijking is daarom ten opzichte van 2021. Met mediaan huishoudelijk verbruik (3.200 kWh stroom, 1.250 m3 gas) betaal je in totaal minder belasting op stroom en iets meer voor gas. Dat is de verschuiving die al enige jaren bezig is. In de tabel hieronder zie je de uitwerking.

Wat betreft de teruggave energiebelasting bij elektra, in 2021 betaalde je daardoor voor stroom netto tot 3.722 kWh geen belasting, in 2023 tot 3.915 kWh. Verder is de balans zodanig dat je voor stroom pas boven een jaarverbruik van 18.000 kWh effectief meer belasting betaalt dan in 2021.

TLDR; de belastingheffing op energie is weer genormaliseerd en 2023 zet de trend voort van stroom minder belasten en gas meer.

[Voor 0% gewijzigd door MeteoVir op 15-01-2023 17:07. Reden: Kleiner plaatje]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
De vergelijking met 2021 ziet er wel weer logisch uit.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Indoubt schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:16:
[...]
Zijn ze al mee bezig, een CO2 budget per burger.
Ik heb er op zich geen moeite mee als een dergelijk budget kan bijdragen dat mensen het es een tandje minder doen. Zoals die massale vliegvakanties. Het bezwaar wat ik erbij heb is dat het een programmeerbaar iets wordt wat vrij eenvoudig misbruikt kan worden. Het mag niet zo zijn dat het pressiemiddel wordt om jou te dwingen te kiezen tussen naar je werk te kunnen reizen of te eten of je huis te verwarmen.

Het zijn de extreme voorbeelden waarmee een FvD en de wappies zwaaien. Daar wil ik mij absoluut niet mee inhouden maar mijn god, dat mag toch nooit gebeuren.

Anderzijds ben ook van mening dat wanneer je wilt dat mensen zich daar aan houden ze ook voorzien moeten zijn van alternatieven. Als je wilt dat mensen veranderen moet je ze ook de mogelijkheid geven om te veranderen. De huidige energie-crisis en inflatie verhinderen dat momenteel voor de groep tot 1.5x modaal.

"Oooh Jeroen!"

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:58
Onbekend schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Het is wel een bijzonder moment wat gekozen is vanwege de hogere energieprijzen en daarnaast staat een verhoging van 270 naar 345 euro niet in verhouding tot de andere gestegen tarieven. Het zijn immers hoofdzakelijk alleen kosten van materialen en manuren, en niet van de getransporteerde energie zelf.

De maximale verhoging die netbeheerders mogen doorvoeren is vastgelegd door de ACM. Dit is gebaseerd op investeringen in het verleden. Gezien de exponentiële stijging van de investeringen die netbeheerders moeten maken door de energietransitie leidt dit al regelmatig tot cashflow problemen. Als ze dit konden oplossen door elk jaar het tarief met 5-10% te verhogen dan hadden ze dat natuurlijk gedaan. Bereid je er maar op voor dat dit niet de laatste verhoging is van het tarief dat je zult meemaken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zenomyscus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Ik herinner me nog een exposium tijdens mijn studie, ergens rond 2010. Liander was daar aanwezig om een verhaal te houden over de komende 35(denk ik?) jaar. Het verhaal ging toen al over een transitie waarbij zeker 40 miljard euro tekort zou komen. Dat laatste getal bleef hangen, voor de rest vond ik het verhaal wat apart. Ik vroeg me af waarom zij die transitie al zagen aankomen en waarom ze nu al wisten dat er zoveel problemen zouden zijn. 12 jaar geleden werd er al voor gewaarschuwd en ik vond het persoonlijk onzin. Zoveel jaar later blijkt dat ze toen al wisten wat de toekomst zou vragen. Neemt niet weg dat het voor veel Nederlands een probleem is. De rekening moet door iemand betaald worden en die is niet mals.
Het probleem zit al die tijd bij de aandeelhouders (gemeenten en het rijk) en de ACM. Die eerste zijn alleen geïnteresseerd in dividenduitkeringen en de tweede verbood investeringen gebaseerd op lange termijnverwachtingen want ‘was op dat moment niet nodig’.

Nu men wel mag investeren moeten de dividenduitkeringen natuurlijk zoveel mogelijk in stans gehouden worden. Dan moet je je tarieven wel omhoog gooien.

[Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 16-01-2023 07:32]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-01 20:21
Mijn stroom tarief is dit jaar met 41% gestegen hierdoor en mijn gasprijs met 15% 8)7.

Naar verhouding een absurde stijging dus.

Ja, ik heb gelukkig wel goede tarieven (stijging van afgerond €0,22 naar €0,32)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Modbreak:Let wel, dit is niet (weer) een algemeen energietopic, maar gaat sec over de belastingtarieven.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

MeteoVir schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:06:
Even terug naar het hoofdonderwerp: het jaar 2022 was voor veel zaken een uitzonderingsjaar. Niet alleen de BTW was verlaagd, ook het belastingtarief op stroom was lager, en de vermindering energiebelasting was verhoogd.

Een eerlijke vergelijking is daarom ten opzichte van 2021. Met mediaan huishoudelijk verbruik (3.200 kWh stroom, 1.250 m3 gas) betaal je in totaal minder belasting op stroom en iets meer voor gas. Dat is de verschuiving die al enige jaren bezig is. In de tabel hieronder zie je de uitwerking.

Wat betreft de teruggave energiebelasting bij elektra, in 2021 betaalde je daardoor voor stroom netto tot 3.722 kWh geen belasting, in 2023 tot 3.915 kWh. Verder is de balans zodanig dat je voor stroom pas boven een jaarverbruik van 18.000 kWh effectief meer belasting betaalt dan in 2021.

TLDR; de belastingheffing op energie is weer genormaliseerd en 2023 zet de trend voort van stroom minder belasten en gas meer.

[Afbeelding]
Neem je hierin de BTW ook mee?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-01 21:44
JeroenNietDoen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:11:
Ik heb er op zich geen moeite mee als een dergelijk budget kan bijdragen dat mensen het es een tandje minder doen. Zoals die massale vliegvakanties.
offtopic:
Nou dat valt ook wel mee hoor. Vliegvakanties krijgen de schuld, maar zakenreizen zijn en veel groter aandeel. 8% van de mensen maakt 40% van de vliegbewegingen, dat zijn echt geen vakantiegangers. 40% vliegt zelfs niet.

Als dat belast moet worden voor het milieu, dan moet er een schaal komen. Eerste 2 vluchten geen tax en daarna exponentieel oplopend.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

TheBrut3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:07:
[...]

offtopic:
Nou dat valt ook wel mee hoor. Vliegvakanties krijgen de schuld, maar zakenreizen zijn en veel groter aandeel. 8% van de mensen maakt 40% van de vliegbewegingen, dat zijn echt geen vakantiegangers. 40% vliegt zelfs niet.

Als dat belast moet worden voor het milieu, dan moet er een schaal komen. Eerste 2 vluchten geen tax en daarna exponentieel oplopend.
Ja, sorry, daar heb je gelijk in. Misschien moeten vluchten binnen X kilometer in het algemeen verboden worden. Ik ken lui die van Eindhoven naar Berlijn vliegen voor zaken 8)7

"Oooh Jeroen!"

• MeteoVir
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Neem je hierin de BTW ook mee?
Dat was wel de bedoeling, maar... even nagekeken en je hebt gelijk :| : bij gas had ik BTW (21%, zowel in 2021 als 2023) niet juist meegenomen. Bij elektriciteit wel. Hieronder is dit gecorrigeerd. Voor de verschuiving in belasting van elektra naar gas maakt het niet uit, maar die is wel meer uitgesproken. Het verschil in totale belasting voor een mediaan gecombineerd gas- en elektraverbruik is daardoor niet nagenoeg neutraal, maar ruim 50 euro meer belasting.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:00
Frame164 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Het heeft vooral te maken met de hogere energieprijzen. Netbeheerders betalen namelijk het spanningsverlies.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
TheBrut3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:07:
[...]

offtopic:
offtopic:
Ik ben juist geen fan van al die progressieve heffingen. Ze leunen op twee gedachten: beprijzen van maatschappelijke schade (in dit geval voornamelijk klimaatschade) een vreemd soort politiek compromis tussen in stand houden van toegankelijkheid en de wil om gedrag te sturen. Mensen het gevoel geven dat de luxe westerse levensstijl nog steeds binnen bereik ligt maar tegelijk het gebruik van natuurlijke bronnen willen beteugelen.

Voor het klimaat maakt het niet uit of een miljoen vluchten worden gemaakt door een miljoen mensen x1 of door 10.000 mensen x 100. Als je schade voldoende beprijst om deze volledig te herstellen, is er ook geen onderbouwing van de gedragssturing meer.

Hetzelfde zie je in de autobelastingen. Momenteel wordt je veel zwaarder belast als je 10.000 km per jaar in een Camaro rijdt dan als je 30.000 km per jaar in een Prius rijdt. Verschil zit in de progressieve BPM. Je stookt in beide gevallen evenveel benzine op en in beide gevallen in een Euro-6 motor.
Hier zit een factor in dat de Prius-liters als meer noodzakelijk worden gezien dan de Camaro-liters. De vraag is of je noodzakelijkheid op collectief niveau wil definieren of dat je dan aan mensen zelf laat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

MeteoVir schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Dat was wel de bedoeling, maar... even nagekeken en je hebt gelijk :| : bij gas had ik BTW (21%, zowel in 2021 als 2023) niet juist meegenomen. Bij elektriciteit wel. Hieronder is dit gecorrigeerd. Voor de verschuiving in belasting van elektra naar gas maakt het niet uit, maar die is wel meer uitgesproken. Het verschil in totale belasting voor een mediaan gecombineerd gas- en elektraverbruik is daardoor niet nagenoeg neutraal, maar ruim 50 euro meer belasting.

[Afbeelding]
Eigenlijk zou je 2022 van voor de verlagingen toe moeten voegen. :) Oorspronkelijk was de EB verlaagd op elektra per kWh.

Manco is wel dat je in 2021 21% BTW betaalde op een ~20 ct/kWh en in 2023 doe je dat op meer. Ook dat is een belastingstijging, nog los van netbeheer die ook een duit in het zakje doet en onvermijdelijk is.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee