• Farferry
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-01 17:09
Hallo alllen,

TL;DR: Beter een 1 of 2 jaarig opleidng volgen of richtigen op cursussen en korte opleidingen per onderdeel met certificaat

Intro

Recent heb ik bij mijn werkgever bekend gemaakt dat ik graag mijn kennis wil verbreden op het gebied van ICT Service Management, denk hierbij dan aan Scrum/Agile, Cisco Networking/routing, IoT, Linux, Cloud en Scripting. Reactie was positief, werkgever was bereid deze geheel te financieren zonder dat er haken en ogen aan vast zitten.

Mijn collega's die support service verrichten voor onze software oplossing (zie verder voor achtergond info), vertellen me dat je beter af bent om iedere onderdeel middels een certificaat (Cisco Certificaat bijv) aan te pakken ipv een 1 of 2 jaarig opleiding die deze onderwerpen wel behandeld maar niet verdiepend genoeg of niet met een afname zoals een certificaat, eerder een toets.

Ik ben woonachtig in de Randstad, en had mijn ogen eigenlijk al gezet op een deeltijd Ad opleiding van de Hogeschool Rotterdam namelijk ICT Service Management (https://www.hogeschoolrot...vice-management/deeltijd/).
DIt behandeld grotendeeld de punten die ik benoemd had en voorkeur gaat bij mij wel naar een klassikaal les methode.

Vraag

Ik hoor graag wat jullie ervaring(en) hierin ligt/liggen, en zit er waarheid in wat mijn collega's zetten?

Achtergond info

Zoals ik zei ben woonachtig in de Randstad, 28 jaar oud.
Heb als een HBO bedrijfskunden diploma op zat en werk momenteel als Quality and Security Officer bij een MKB bedrijf. Wij ontwikkelen software oplossingen op maat, dus probleem gericht van de klant. Ik werk nou met de Product Owner om het product volgens de guidelines en wetgeving op te brengen. Na oplevering onderhouden wij het op afstand en hier komen mijn collega's van service en onderteuning bij kijken.

Mijn doel is zoals ik zei kennis verbreden, om de problemen niet alleen tijdens het ontwikkeling maar ook tijdens het onderhoud beter te begrijpen en positie in de markt te versterken. Maar uiteraard ook uit eigen interesse, langzamerhand begint mijn zolder een homelab omgeving te worden. Begin ik enterpise niveau oplossingen thuis aan te schaven voor networking, routing en switching en beginnen mijn laatjes vol te raken door (accessoires voor) ESP en RaspPi boardjes voor IoT doeleinden.

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 12:12
Farferry schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:54:
Mijn collega's die support service verrichten voor onze software oplossing (zie verder voor achtergond info), vertellen me dat je beter af bent om iedere onderdeel middels een certificaat (Cisco Certificaat bijv) aan te pakken ipv een 1 of 2 jarig opleiding die deze onderwerpen wel behandeld maar niet verdiepend genoeg of niet met een afname zoals een certificaat, eerder een toets.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zodra je weet wat je precies wilt leren, kan je beter gericht cursussen volgen en een certificaat halen in plaats van een beetje van alles te leren.

Je hebt al een Hbo diploma, dus je zal het instellingscollegegeld moeten betalen. Dit is zo te zien €3915 per jaar (en het duurt minimaal 2 jaar). Daar kan je meerdere gerichten trainingen voor volgen of heel veel examens doen bij zelfstudie.

Houd er ook rekening mee dat er vaak meerdere lesvormen zijn. Zo zag ik laatst een opleider die een klassikale opleiding van een week gaf, maar ook zelfstudie aanboodt en een lesvorm waarbij je zelfstudie combineerde met 1 dag klassikaal. Maar ik heb ook een training "live online" gevolgd tijdens de lockdown.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:40

Croga

The Unreasonable Man

Persoonlijk heb ik alleen een HAVO en PDI (grofweg KMBO) diploma. Dankzij een hele berg functie-gerichte certificeringen en bijbehorende ervaring kan ik echter wel bewijzen dat ik de kennis in huis heb om "Universitair niveau" uit kan voeren. Uiteindelijk heb ik daardoor, onder andere, als management consultant met de CEO van Metro Group aan tafel gezeten.

Zodra je de mogelijkheid hebt om functie-gerichte certificeringstrainingen te doen heb je daar gegarandeerd meer aan dan HBO modules in een standaard traject. Zeker als je de stof van die certificeringstraining ook nog eens in de praktijk kunt brengen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:49
Docent op die opleiding hier. Met een hbo diploma op zak ga je inderdaad instellingsgeld betalen.

Dat is veel meer dan die 2000/j. Ik kan je helpen met wat academische certificaten, maar denk dat je beter kan kijken naar een master een eventuele betaalde certificaten.

Wel goed dat je door wil! 👍🏼

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Farferry
Betreft de kosten zie ik geen problemen hier uit voortkomen, inderdaad wettelijk college geld zal niet voor mij gelden. Ik zie dat wat mijn collega's mij hebben verteld dat je vaak beter af bent met een certificaat dan een algemeen opleiding.

Ik heb wel inmiddels contact op genomen met Hogeschool Rotterdam, om na te gaan of er naast punten voor je diploma ook daadwerkelijk certificaten gehaald worden die je dan naast je diploma kan aantonen in de zin van vakbekwaamheid, dan zou ik twee vliegen in een klap kunnen slaan

• DiedX
We leveren academische certificaten. Ja, zelfde inhoud, maar aangezien de vragen en antwoorden op het internet liggen, wordt er door het bedrijfsleven bijna niet naar gekeken.

Maar een docent kan je wel pluggen voor het ‘echte ‘ certificaat. Als je dat wil, en als je cijfers hoog genoeg zijn.

• Farferry
DiedX schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:21:
Ik kan je helpen met wat academische certificaten, maar denk dat je beter kan kijken naar een master een eventuele betaalde certificaten.
Om hier op terug te komen, zoals ik al eerder zei, zal de kosten voor de opleiding bij de werkgever liggen.
Mijn HBO diploma was voornamelijk gericht op (International) Bedrijfskunde, meer bedrijfsprocessen gericht. Alles wat ik tot nu toe weet over ICT komt puur door eigen interesse en door de exposure/samenwerking met mijn technische collega's. Ik weet niet of een Master in ICT goed zal aanlsuiten als ik de voorkennis nog niet heb. Vandaar mijn interesse in de (korte Ad) opleiding en nu ik hoor dat je mogelijkheden hebt om certificaat ernaast te nemen klinkt het wel heel interessant.

PS: gezien de opleiding in Sept begint, heb ik genoeg tijd om rond te kijken maar ook om in te verdiepen in onderlingende certificaten. Wellicht kom ik tot de conlusie dat ik de Ad opleiding niet meer nodig :9

• DiedX
Farferry schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Om hier op terug te komen, zoals ik al eerder zei, zal de kosten voor de opleiding bij de werkgever liggen.
Mijn HBO diploma was voornamelijk gericht op (International) Bedrijfskunde, meer bedrijfsprocessen gericht. Alles wat ik tot nu toe weet over ICT komt puur door eigen interesse en door de exposure/samenwerking met mijn technische collega's. Ik weet niet of een Master in ICT goed zal aanlsuiten als ik de voorkennis nog niet heb. Vandaar mijn interesse in de (korte Ad) opleiding en nu ik hoor dat je mogelijkheden hebt om certificaat ernaast te nemen klinkt het wel heel interessant.

PS: gezien de opleiding in Sept begint, heb ik genoeg tijd om rond te kijken maar ook om in te verdiepen in onderlingende certificaten. Wellicht kom ik tot de conlusie dat ik de Ad opleiding niet meer nodig :9
Voor onderliggende certificaten hoef je het niet te doen. CCNA en that's it.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee