Geen LAN bij TV, hoe het best op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 10:52
Hi mede-Tweakers,

Ik wil overstappen naar Delta glasvezel internet, maar de TV kastjes die zij hebben beschikken niet over Wifi. Hierdoor moet ik dus een LAN kabel krijgen bij m'n TV. Het zal vast mogelijk zijn om nieuwe LAN kabels onder de vloer door te trekken maar daar wordt wel een heel gedoe. Op dit moment heb ik een mesh Wifi systeem van Netgear, de Orbi RBR750 met 2 satellites. Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan oplossen.

Ik heb zelf 2 ideeën:
1. Ik zie dat de satellite van m'n Orbi 2 ethernet poorten heeft. Kan ik dan ook die uitgang gebruiken als LAN aansluiting en daar de LAN kabel naar m'n TV kastje voor gebruiken, zodat die internet heeft?
2. Ik kom ook nog Powerline adapters tegen. Aangezien ik niet perse 1000mbit naar m'n TV kastje hoef kan dat volgens mij een vrij simpele zijn, zoals deze TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit. Ik zie voor mij dat ik dan vanuit m'n Orbi hoofdstation een LAN kabel leg naar dat apparaatje, en die in een stopcontact steek. En de ander dan in een stopcontact bij m'n TV en daar dan een LAN kabel naar het TV kastje.

Hebben jullie nog tips? Zijn dit de mogelijkheden? En is optie 2 eigenlijk hetzelfde als optie 1 maar dan veel gecompliceerder uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Ik zou zelf optie 1 als eerste geprobeerd hebben. Dan weet je of het werkt of niet.

Wij hebben KPN gehad, nu tijdelijk Online totdat ons glasvezel opgeleverd is.

Bij allemaal heb ik geen kabel naar de tv kastje, dat heb ik opgelost door de Deco M5 mesh WiFi systeem daar te plaatsen en met netwerkkabel te verbinden met het tv kastje...

Zolang in de modem geen aparte poorten nodig zijn voor internet en TV (beiden dus beschikbaar op elke netwerkpoort) dan zal dit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:26
Wellicht een idee om een Chromecast aan te schaffen en de TV app te gebruiken?

https://www.delta.nl/televisie/tv-app/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 13:29

lier

MikroTik nerd

Optie 3: kabels trekken. Altijd.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:23
@RonG Optie 1: je kan eerst testen of die poort werkt, bijvoorbeeld met een bedrade laptop (als je die hebt).Ik heb geen idee waarom het niet zou werken. Extra spullen kopen zou ik niet doen voordat je getest hebt met bestaande spullen.

kabels trekken is vaak het beste maar niet altijd nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 13-01-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-07 17:41
Als je coax walloutlets in huis hebt, dan kun je moca overwegen.
1Gbps minimaal en stabiel.
Powerline zou ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

De beste optie blijft gewoon bekabeld ! 1 keer gedoe en dan heb je er verder nooit geen omkijken meer naar,

Ethernet over power is altijd wat tricky. Bij de ene persoon werkt dat 100%, De ander heeft continu storingen.
Als je meerdere fase in huis hebt, Is het ook nog afhankelijk van de groep of het werkt.

Ligt er geen coax aansluiting bij je TV ? MOCA is over het algemeen iets betrouwbaarder.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-07 07:26
Ikzelf zit in een nieuwbouw (huur) appartement, 75m2. Ik mag geen gaten door muren boren en een kabel onder de vloer door leggen is ook geen optie door de vloerverwarming.

Door de vele betonnen muren tussen de router en de TV ben ik genoodzaakt om Powerline te gebruiken om TV te kunnen kijken.
Ondanks de algemene aversie tegen Powerline, want laten we eerlijk zijn, vaak werkt dit gewoon niet. Heb ik er wel voor gekozen met positief resultaat.

Ik trek ongeveer 650mbps door deze Powerline heen en dit levert voldoende bandbreedte om mijn TV en tegelijk PS5 te gebruiken.
Wellicht dat het door de korte afstand en gloednieuwe, juist aangelegde bedrading komt dat ik een "goede" Powerline heb.

MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
RonG schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:37:
Hi mede-Tweakers,

Ik wil overstappen naar Delta glasvezel internet, maar de TV kastjes die zij hebben beschikken niet over Wifi. Hierdoor moet ik dus een LAN kabel krijgen bij m'n TV. Het zal vast mogelijk zijn om nieuwe LAN kabels onder de vloer door te trekken maar daar wordt wel een heel gedoe. Op dit moment heb ik een mesh Wifi systeem van Netgear, de Orbi RBR750 met 2 satellites. Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan oplossen.
Gaatje boren in je vloer, en een kabel door de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Een kabel heeft de voorkeur.

Ik heb een TP-Link travelrouter, welke zich aan kan melden bij een wifi netwerk, en dat bedraad 'koppelt'. Zo kun je apparaten zonder eigen wifi wel op wifi aansluiten.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga de optie LAN vanaf m'n Netgear satellite denk ik inderdaad even uitproberen, alleen nog een apparaat met LAN aansluiting vinden :-)

Ik snap de voorkeur voor bedraad maar voor simpele TV heb ik toch niet zoveel nodig? En ook al is 1000mbit dan vervolgens wat instabiel via Wifi, dan nog ruim voldoende voor TV. De kruipruimte loopt hier wat raar dus dat is echt veel gedoe voor niet heel veel voordeel wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
EverLast2002 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:56:
Dat concept ken ik nog niet, coax outlet zit inderdaad in de buurt, ga ik nog even onderzoeken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
citomaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:45:
Wellicht een idee om een Chromecast aan te schaffen en de TV app te gebruiken?

https://www.delta.nl/televisie/tv-app/
Ik zie het niet zo zitten om altijd via je mobiel te moeten zappen om TV te kijken, maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:23
@RonG TV kost inderdaad niet veel bandbreedte, wifi is dan genoeg.
Mocht je toch de chromecast kant op willen gaan: kies dan de chromecast met google tv, die heeft een eigen afstandsbediening, en je kan er apps op installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Ik heb de coax kabel eruit getrokken en vervangen door netwerkkabel.
Nu komt mijn netwerkkabel direct bij de TV uit, vanaf de meterkast. Ideaal

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 10:11
EverLast2002 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:56:
Ik heb de coax vervangen door UTP. Was in mijn huis een kleine klus. Coax ga ik toch nooit meer gebruiken. Wel een beetje simpel gedaan door de UTP aan de Coaxkabel te tapen en door te trekken. Was hier geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
heuveltje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:01:
De beste optie blijft gewoon bekabeld ! 1 keer gedoe en dan heb je er verder nooit geen omkijken meer naar,

Ethernet over power is altijd wat tricky. Bij de ene persoon werkt dat 100%, De ander heeft continu storingen.
Als je meerdere fase in huis hebt, Is het ook nog afhankelijk van de groep of het werkt.

Ligt er geen coax aansluiting bij je TV ? MOCA is over het algemeen iets betrouwbaarder.
“ MOCA is over het algemeen iets betrouwbaarder.”
Ik heb al jaren moca in huis en nog nooit enige problemen gehad. Super stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
PhaeTom schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb de coax vervangen door UTP. Was in mijn huis een kleine klus. Coax ga ik toch nooit meer gebruiken. Wel een beetje simpel gedaan door de UTP aan de Coaxkabel te tapen en door te trekken. Was hier geen issue.
Is zeker ook een optie.
Wij kijken tv via coax, vandaar dat ik moca heb. Geen kabels trekken, gewoon 2 moca kastjes aansluiten en super stabiele verbinding. Zeker zo stabiel en betrouwbaar als utp kabel durf ik te zeggen. En ook daadwerkelijk 1Gbps verbinding, net als met utp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-07 11:18
RonG schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:19:
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga de optie LAN vanaf m'n Netgear satellite denk ik inderdaad even uitproberen, alleen nog een apparaat met LAN aansluiting vinden :-)

Ik snap de voorkeur voor bedraad maar voor simpele TV heb ik toch niet zoveel nodig? En ook al is 1000mbit dan vervolgens wat instabiel via Wifi, dan nog ruim voldoende voor TV. De kruipruimte loopt hier wat raar dus dat is echt veel gedoe voor niet heel veel voordeel wat mij betreft.
Dat gaat prima. Een beetje ORBI set haalt doorvoersnelheden die de benodigdheden van je tvkastje 20x overstijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 10:11
W1ck1e schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:29:
@RonG TV kost inderdaad niet veel bandbreedte, wifi is dan genoeg.
Mocht je toch de chromecast kant op willen gaan: kies dan de chromecast met google tv, die heeft een eigen afstandsbediening, en je kan er apps op installeren.
Dit, of een Shield. Ik heb de kleine sigaar met NLZiet, werkt erg fijn.
Pagina: 1