Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-07 12:41
Ik heb een MBO ICT Niveau 4 via BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg). Ik merk dat ik zakelijke ICT eigenlijk helemaal niet zo leuk vind als thuis met computers knutselen. Verder ben ik meer een "praktijkmens", dus liever niet de hele dag achter een PC maar ook graag fysiek met mijn handen bezig.

Nu heb ik ook interesse in Elektrotechniek. Dit is ook meer praktijkgericht. Momenteel is er ook erg veel vraag naar technisch personeel. Ik zit er daarom dus aan te denken om hier een opleiding in te gaan volgen. Echter liever geen volledige MBO opleiding. Nederlands en Rekenen etc zit ik echt niet op te wachten.

Ik zag dat je bij ROVC ook een opleiding kan volgen tot elektromonteur (met onder andere de NEN certificaten). Ondanks dat mijn MBO geen Elektrotechniek is, geeft het wel mijn niveau aan, en laat zien dat je technisch aangelegd bent.

In hoeverre heeft een werkgever interesse in iemand met ROVC / NEN certificaten en een Niveau 4 (ICT) opleiding?

[ Voor 49% gewijzigd door Baldeagle op 23-01-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Zou je geen vrijstelling kunnen krijgen voor bepaalde vakken? Een volledige opleiding lijkt mij namelijk toch zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:36:
Zou je geen vrijstelling kunnen krijgen voor bepaalde vakken? Een volledige opleiding lijkt mij namelijk toch zinvol.
Nee helaas. Aangezien ik mijn MBO 4 al 10 jaar geleden heb afgerond kan dit niet meer (het niveau van Nederlands en rekenen is nu anders). Waarom lijkt je dit toch zinvol?

[ Voor 11% gewijzigd door Baldeagle op 13-01-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
BUMB.. :P

Hebben hier nog meer mensen een antwoord op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 14:53
Elektrotechniek is breed en er zijn ook zeker subrichtingen daar binnen waar juist je ICT kennis waardevol is, bijvoorbeeld industriële automatisering (PLC en SCADA). Dus de eerste vraag wat voor richting wil je op? Want afhankelijk van die keuze is je ict ervaring meer of minder waard voor een werkgever. Meer de elektronica kant (printplaten en dergelijke), embedded control (microcontrollers), installatietechniek (gebouwinstallaties), energietechniek, of industriële automatisering?

Ik ben zelf werkzaam in de industriële automatisering (op HBO niveau weliswaar) en ik heb wat een hybride afstudeerrichting gedaan waar zowel elektrotechniek als ict aspecten aan bod kwamen (heb destijds bijvoorbeeld nog cisco netwerk certifacten gehaald in de opleiding) en juist die combinatie maakt mij erg waardevol voor een werkgever omdat veel PLC's tegenwoordig op een Linux systeem draaien en SCADA systemen vaak op complete servers draaien.

Als je echter een richting wilt waar je helemaal niets meer met ict zou doen, bijvoorbeeld gebouwinstallaties, al komt daar ook steeds meer domotica enzo om de hoek kijken, zal een bedrijf je inderdaad niet zo snel willen aannemen omdat elektrotechniek toch echt wel wat basiskennis vereist zoals het kunnen lezen van schema's enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-07 16:24
Ga naar een netbeheerder (Tennet, of een regionale netbeheerder waar je woont, kijk maar in je meterkast, dan weet je de naam ;) ). Die nemen (met alle respect!) op dit moment iedereen aan. Die leiden je intern op. Is een wereld waar altijd werk in is, goeie werkgever, kom je niets te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41
IPV electrotechniek kan je ook denk aan E-Installateurs die bijvoorbeeld domotica, beveiliging tak hebben.
1 van mijn oud werkgevers zat ook in die markt. (nu ga ik deze oud werkgever zeker niet aanraden maar dat is een persoonlijke mening :P )
Maar qua scholing kom ik zelf ook vanaf de MBO Technische Informatica en juist die beveiliging wereld kon ik heerlijk mijn ei in kwijt. Praktisch bezig zijn maar toch wel de nodige ICT zaken die er omheen komen kijken. Bij Domotica is dat nog meer.
Ik zat toen al snel ik de rol dat de complexe in bedrijfstellingen bij mij kwamen en het installatie werk het boren en schroeven van de elementen bij de collega's :P Zo ook Mobotix IP-cams deze zijn ook niet voor de gemiddelde E-installateur weggelegd.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Kijk is bij Joulz of Stedin, daar gaat de vlag uit als ze een sollicitatie voor monteur binnen krijgen tegenwoordig.

[ Voor 12% gewijzigd door BroWohsEdis op 17-01-2023 12:30 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Pagina: 1