Hulp/tips bij nieuwe opzet mesh wifi of alternatief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:34
Al een jaar of 4/5 heb ik hier een opzet met 3 TP-Link Deco P7 mesh routers. Hoewel ik in grote lijnen tevreden ben over het product, blijf ik toch problemen ondervinden met de dekking.

De opzet:
- Main deco staat uit het zicht op een kast, centraal in de woonkamer. Dit zal op zo'n 2m hoogte zijn.
- Op de tweede verdieping staat 1 unit op mijn werkkamer aan de voorkant van het huis, een tweede staat in de slaapkamer aan de achterkant van het huis.

De problemen die ik blijf ondervinden is dat ik op de begane grond in zowel de woonkamer als de keuken behoorlijk wat snelheidsverlies en dead spots heb. Dit is mogelijk te wijten aan het feit dat de main unit op een kast staat en de verbonden devices zich lager bevinden.

Mijn plan was als volgt:
- Main unit op centrale plek op begane grond aan plafond monteren.
- Tweede unit op centrale plek op 1e verdieping aan plafond monteren, met ethernet backhaul.
- Derde unit op centrale plek op plafond/muur zolder monteren, met ethernet backhaul.

Hierbij loop ik tegen twee problemen aan:
- De USB-C powerline adapters zijn niet lang genoeg en volgens TP-Link werken de units niet met andere adapters ivm ingebouwde chipset voor de powerline backhaul.
- TP-Link geeft zelf aan dat de units betere horizontale, dan verticale dekking bieden, waardoor plafondmontage mogelijk nog niks zou oplossen.

Alternatieve mogelijkheden die ik zelf heb gevonden tot nu toe:
- Wachten op de nieuwe X50-PoE mesh wifi van TP-Link die specifiek op de productpagina benoemd dat ook plafond-/wandmontage mogelijk zijn. Daarnaast mogelijkheid voor PoE of een reguliere barrel adapter. Nadeel hierbij is dan weer wel dat het (gezien huidige prijzen Amazon) richting de €400 voor een 3 pack zal gaan.
- Gebruik maken van de business lijn Omada die access points biedt specifiek voor plafondmontage (maar voor drukke werkomgevingen, dus behoorlijk overkill voor thuis).
- Een ander merk proberen, maar vooral hoge/staande modellen gevonden.

Wie-o-wie kan mij wat nieuwe inzichten bieden hierin?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:43
Waarom pak je dan niet een AP die wel geschikt is om aan het plafond te hangen?
Als je graag Deco gebruikt, is de M9 wellicht een betere optie?

Zelf gebruik ik de Unifi, welke ook prima aan de muur of plafond te hangen zijn.
De Unifi kan je voeden via PoE over de netwerk kabel, dus 1 kabel voor zowel voeding als data.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:38
In ons eerste huis had ik dit probleem ook met een simpelere deco. Heb daar uiteindelijk 2 units op de begane grond gedaan, meer richting de buitenhoeken van het huis.
Vervolgens 1 op 1e verdieping en 1 op zolder, had toen geen last van dode zones meer en ook nog redelijke wifi in de tuin.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
@GarBaGe Die Unifi mesh routers zien er veelbelovend uit, maar een 3-pack nanoHD is wel direct een investering van €500... De M9 heeft helaas hetzelfde issue als welke ik nu heb, dus volgens TP-Link niet geschikt voor wand-/plafondmontage zonder prestatieverlies.

@Cyriel85 Dit is iets wat ik zeker kan proberen, een extra unit kost me ook niet de wereld. Heb jij deze op de begane grond met ethernet backhaul aan elkaar verbonden toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:51
@DimitryK
Ik zou nog iets meer tijd stoppen in het probleem helder krijgen.
- Zijn de nodes onderling via powerline verbonden? OF ethernet

Als er ethernet wordt gebruikt dan zou het ook met een reguliere adapter moeten werken.
JE kunt ook een paar goedkope M4 scoren (vaak 50 euro voor 3 op marktplaats nieuws in doos) en die toevoegen, bekabeld, aan je systeem. Wel strategisch want teveel nodes zijn ook weer niet goed.
Als alles ethernet is kun je ook de P7 weghalen, ben je van het voedingsprobleem af.

Qua wifi zijn de m4/p7 vergelijkbaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:43
Als je toch van plan bent "ethernet backhaul" te gebruiken, waarom dan mesh?
Een "klassieke" set APs (zonder mesh) doen dan precies hetzeflde, maar wellicht goedkoper?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@GarBaGe
Ik zou dan altijd voor een mult-ap set gaan die centraal wordt gemanaged. "helaas" zijn dat bij consumenten vaak "mesh setjes".
Goedkoper zal je nog vies tegenvallen, een deco m4 is scherp geprijsd (webshio 130, ziggo 100,. marktplaat 50).
3 losse accesspoints zijn duurder en dan mis je het centraal gemanagede met alle potentiele roaming problematiek tot gevolg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
@GarBaGe Exact vanwege het probleem dat @laurens0619 aankaart. Voorheen ook opzet gehad met losse APs, maar altijd gezeik met switchen van AP als ik van de ene naar de andere verdieping ging. Dit ging met de mesh set dan wel weer naadloos.

@laurens0619 Op dit moment zijn ze met powerline verbonden, maar het plan is inderdaad om dit met ethernet backhaul te gaan doen, gezien die powerline backhaul ook niet alles is. Ik zou even moeten kijken of ik zonder powerline backhaul wél een andere adapter zou kunnen gebruiken, maar gezien dit allemaal USB-C is weet ik ook niet of ik aan een heel veel langere adapter kan komen.

Het idee van een setje M4 kopen neem ik ook mee, wellicht dat daar een oplossing in te vinden is inderdaad.

Tot nu toe allen bedankt voor de suggesties.

@GarBaGe Ik ga sowieso ook nog even goed nadenken over de Unifi routers, gezien ik hier heel veel goede reviews over tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@DimitryK
Ik zou eerst eens kijken hoe het spul werkt als het met ethernet is verbonden ipv powerline. Grote kans dat het dan al stuq beter is

Pagina: 1