Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laandodeman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik heb een Techneco Elga hybride warmtepomp in een goed geisoleerd huis met beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Vanwege de gasprijzen ben ik aan de slag gegaan met het finetunen van de instellingen zodat de Elga vaker aanstaat en de CV ketel minder vaak. Een van die instellingen is de cv-ketelgrens. Op de Honeywell termostaat kun je dat instellen Je kun dan zorgen dat beneden de ingestelde temperatuur de CV ketel niet aan mag gaan. Nu heb ik die cv-ketelgrens ingesteld op 6 graden (parameter 63, ingesteld op waarde 34).

Met mijn Home-wizard app, kan ik per minuut precies zien hoeveel gas of electriciteit er is gebruikt. Wat blijkt nu: de CV is de afgelopen nachten toch aangeslagen terwijl het niet kouder is geweest dan 8 graden. Wat minstens zo erg is, is dat de warmtepomp niet is bijgesprongen in duo-mode.

Wie heeft hier ervaring mee en/of heeft er tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSr1954
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-02 10:39
Ook ik heb een Techneco Elga met Remeha Avanta CV.
Probeer ook te fine-tunen maar dat valt niet altijd mee.
Afhankelijk van de dipswiches op de elga komt de elga niet meer bij onder 4gr. C
Duo mode is ook een dipswitch setting.
De ketel komt bij als het te lang duurt voordat de thermostaatwaarde is bereikt.
De ketel komt ook bij als de thermostaatwaarde 2gr.C hoger is dan de huidige temp.
De pomp van de CV kan het debiet van de elga verstoren. Pompsnelheid aanpassen is oplossing.
Overigens is een hoge snelheid van de elga pomp goed voor het rendement.
Ben benieuwd welke watertemp je bereikt met de elga.

[ Voor 3% gewijzigd door BartSr1954 op 10-05-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:25
Het hangt af van je versie, dus die moet je even vertellen.
Als het kan zou ik de ketel pas bij 0 graden wat laten doen.
Let daarnaast op de graadminuten parameter: zet die zo hoog mogelijk.
Als laatste: weinig nachtverlaging gebruiken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017