Vreemd PC probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkeye_NL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 11:19
Mijn huidige PC is nu bijna 10 jaar oud en begint keuren te vertonen.

De PC sluit de laatste tijd regelmatig zomaar automatisch uit.
Als ik de PC weer aan wil zetten dan gaat de PC aan maar na 1 a 2 seconden direct weer uit. (Alle fans gaan wel draaien).

Als ik de PC dan een paar uur uit laat staan gaat de PC weer normaal aan zolang het duurt.

Het rare is soms gaat het dagen goed en soms meerdere keren op een dag sluit de PC zichzelf weer uit.
Temperaturen heb ik meerdere malen gemeten en zijn eigenlijk altijd zoals hieronder vermeld.

Ik heb de voeding reeds vervangen voor een Cooler Master 850w. Echter de problemen zijn hierdoor niet verholpen.

Tevens heb ik een paar weken geleden de BIOS geüpdate naar versie F7, ik had blijkbaar nog versie F6 maar ook dit maakte geen enkel verschil.

Als de PC draait werkt de PC zoals deze altijd heeft gedaan zonder vreemde zaken en functioneert volledig.
Ik krijg tijdens het opstarten en of als de PC normaal draait ook geen enkele foutmelding(en) in beeld.

Heeft iemand misschien enig idee waar dit probleem aan zou kunnen liggen.

Hardware overzicht:

Besturingssysteem: Windows 10 Pro 64-bit
Processor: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz 30 °C
RAM: 8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Moederbord: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z87-D3HP-CF (SOCKET 0) 24 °C
Grafisch: 2047MB NVIDIA GeForce GTX 660 (MSI) 29 °C
Opslag: 232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB (SATA (SSD)) 36 °C
Opslag: 3726GB Seagate ST4000DM000-1F2168 (SATA) 28 °C
Opslag: 3726GB Western Digital WDC WD40EZAZ-00SF3B0 (SATA (SSD)) 27 °C
Optische schijven: TSSTcorp CDDVDW SH-224DB
Geluid: Creative X-Fi Audio Processor (WDM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:43

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkeye_NL
Ja, deze had ik uiteraard reeds bekeken maar is in mijn ogen niet van toepassing op mijn probleem.

Er zit (in mijn ogen) allemaal kwalitatief goede hardware in mijn PC al is deze nu natuurlijk wel gedateerd.

Ik heb de processor ook nooit overklokt en het geheugen ook niet. Ook geen BIOS instellingen aangepast.

Momenteel draait de PC weer prima echter gisteren ging deze halverwege de dag weer automatisch uit. Vanmorgen kon ik hem weer aanzetten. Ben benieuwd hoe lang de PC vandaag blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:40
Mijn 1e gedachtes gaan uit naar het Moederbord/Geheugen. Kun je iets testen met het geheugen?

Maar als je PC 10 jaar oud is moet je blij zijn dat er niet eerder kuren zijn opgetreden. Tijd voor een nieuwe is misschien sneller en goedkoper dan deze weer 100% te krijgen.

En je hebt een Backup gemaakt van je belangrijke data, mocht er inderdaad iets mee stoppen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ruikt naar een defecte component op het moederbord.

Voor de zekerheid, kunt je eerst eens het geheugen controleren met memtest86 die maakt onderdeel uit van deze: https://www.system-rescue.org/Download/

Maak hier een bootable usb stick mee en als je hiervan start krijg je een keuze menu waar ook memtest bij staat.

Bootable stick kun je het beste met Ventoy maken:
https://www.ventoy.net/en/index.html

De memtest draait meerdere uren. Daarom kun je die misschien het beste snachts laten draaien.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkeye_NL
Bedankt voor jullie reacties.

Uiteraard heb ik reeds backups gemaakt van belangrijke data aangezien ik de PC niet meer kan vertrouwen.

Ik ben ook al bezig met het samenstellen van een nieuwe PC. Maar wou de oude PC houden als backup en test PC maar dan moet deze natuurlijk wel normaal functioneren.

Ik was zelf ook al een beetje bang dat het moederbord de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zal binnenkort het geheugen eens testen, moet de PC natuurlijk wel zo lang blijven draaien.

De PC staat nu al weer bijna 3 uur aan en doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het feit dat het een paar uur duurt voordat je pc weer normaal opstart, dicteert al dat het een hardware probleem is. Waarschijnlijk een specifiek ic/vrm welke overhit, en pas weer werkt nadat hij afgekoeld is.

Aangezien je psu al vervangen is, zou dat waarschijnlijk op je mobo of gpu zitten.

Bovenstaande maakt een ram probleem onwaarschijnlijk. maar aangezien dat 1 van de weinge dingen is die je kunt testen zonder hardware te vervangen, kan het geen kwaad toch mem-test te draaien.

Anders overweeg eens een upgrade :P Instap systemen zijn nog redelijk betaalbaar :
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 137,99€ 137,99
1MoederbordenBiostar A520MH€ 66,-€ 66,-
1Geheugen internMushkin Essentials MES4U320NF8GX2€ 43,49€ 43,49
Totaal€ 247,48

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 13-01-2023 11:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als het aan het geheugen of bord ligt kun je altijd kijken of je nog een tweedehandsje hier op de kop kunt tikken.

Als je er nog (veel) geld aan moet gaan spenderen dan sluit ik me bij de boven buurman aan. Met een opmerking: om 16GB (2x8) intern geheugen te nemen gezien het bord twee sloten heeft. Kun je weer een hele tijd vooruit.

Maar zoek wel eerst uit waar het aan ligt dan kun je de rest in de verkoop zetten. Kapotte borden zijn ze hier ook dol op, tenminste de elektronica hobbyisten...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:24
@Hawkeye_NL
Ik zou hier geen moeite meer in stoppen. 10 jaar is een mooie tijd om de pc met pensioen te sturen.
Je hebt wel verschillende upgrades gedaan die je prima kan meenemen naar een nieuwe pc. Dus in feite vervang je enkel het moederbord, processor en geheugen. Die kan je eventueel nog verkopen, al zal het niet veel meer opbrengen.

Dus je scenario voor backup pc gaat niet helemaal op, want daarvoor zal je toch extra zaken nog moeten aanschaffen. Wil je iets van een backup of test-pc, koop dan een leuke tweedehands pc. Genoeg zakelijke pc van een aantal jaar oud, die je voor weinig kan kopen. Voor minder dan 100 euro kan je al klaar zijn:
Willekeurig V&A advertentie: v&a aangeboden: Optiplex 9020 SFF | I5-4590 | 128GB SSD | 8GB | W10 Pro

[ Voor 18% gewijzigd door chrisborst op 13-01-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkeye_NL
Mijn PC draait inmiddels alweer 7.5 uur zonder enige problemen. Dus ik blijf het een heel vreemd probleem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:24
@Hawkeye_NL
Fijn dat hij al weer draait zonder problemen, maar het blijft als bij een fiets waar je een lekke band mee hebt gekregen. In het begin blijf je er wantrouwend naar kijken, tenzij je er een nieuwe band inzet.
Dus wees verstandig, koop een nieuwe pc. Nu heb je de tijd om dit rustig te doen, want je huidige draait nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Heb je de condensators al bekeken op je mobo of er geen bolle tussen zitten, dit kan ook problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Hawkeye_NL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:25:
Mijn PC draait inmiddels alweer 7.5 uur zonder enige problemen. Dus ik blijf het een heel vreemd probleem vinden.
Nou dan kun je 's nachts eens een memtest laten lopen...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31
Al es alle Gieling goed schoongemaakt en cpu en videokaart voorzien van nieuwe koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkeye_NL
Memtest leverde geen problemen op, en ook wordt de PC niet te warm. Dus het ligt niet aan de koelpasta van de processor en videokaart. Ook is de PC niet vuil.

Ook zit er geen virus op voor zover ik weet natuurlijk.

Vanmorgen ging de PC ook weer niet aan en toen had hij de hele nacht uit gestaan. Pas na 20x opnieuw proberen op te starten deed de PC het pas weer. Draait nu alweer een uur zonder problemen totdat hij waarschijnlijk zichzelf weer afsluit. Ik krijg dan ook gewoon de melding in beeld dat de PC zich gaat afsluiten. Heel vreemd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6amt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15

a6amt

Nostalgie

Heb je de CMOS batterij voor je BIOS al eens ververvangen? Want het gedrag wat je beschrijft lijkt mij in die richting te wijzen. Voor die paar euro kun je dat in ieder geval eerst eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:31
Ik zou de geheugenmodules een paar keer uit en in de socket doen en hetzelfde met de CPU en eventuele add-on kaarten. Mogelijk zijn de contacten wat gaan corroderen en verliest hij soms contact.
Pagina: 1