Wandverwarming met verwarmingsbuis in holle scheidingswand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreistein3
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Vraag:
Is het zinnig om wandverwarming te realiseren door een vloerverwarmingsbuis in een holle scheidingswand aan te brengen?

Achtergrond:
Ik heb een nieuwe, zeer goed geisoleeerd kap op mijn huis laten plaatsen. Mijn CV-ketel ga ik vervangen door een lucht-water warmtepomp in combinatie met vloerverwarmig op de begane grond. Op de verdieping -waar ik de scheidingswanden nog moet gaan plaatsen- wil ik wandverwarming aanbrengen. In eerste instantie dacht ik aan een systeem waarbij de buis op de wand bevestigd wordt, waarna het geheel met 20 mm leemstuc afgewerkt wordt. Zie bijvoorbeeld het systeem van Warp Systems. Naast de prijs is een nadeel van dit systeem dat ik voor een vlak eindresultaat helemaal tot in de 5 meter hoge nok moet gaan stuccen, terwijl ik de buis slechts tot een meter of twee hoog wil aanbrengen.

Idee:
Nu vroeg ik me af of het niet veel eenvoudiger en goedkoper zou zijn om de buis in de holle scheidingswand te laten lopen. Ik zou dan een zijde van de rachels met OSB bekleden, de buis in vertikale lussen aan de binnenzijde aanbrengen en dan de wand aan de andere zijde dichtmaken met een tweede OSB laag. De buis zit dan dus opgesloten in de holle wand. De warmteafgifte zal minder goed zijn dan bij een ingestucte buis, maar ik heb op de verdieping niet veel warmte nodig, omdat het huis een goede thermische schil heeft. Het grote voordeel is dat ik niet die enorm hoge wand hoef te stuccen om de buis weg te werken.

De warmteafgifte zal voornamelijk plaatsvinden van de buis naar de lucht in de wand. Deze lucht kan dan opstijgen tot de nok en daarmee in feite de gehele wand verwarmen. Ik overweeg de lussen kleiner dan de standaard 10 cm te maken om het buisoppervlak te vergroten.

Mijn vragen:
- Weet iemand of dit eerder is gedaan, en zoja, werkt het goed? Vindt er een zinnige warmteafgifte naar de kamer plaats?
- Zijn er problemen te verwachten met koelen (condensatie)?
- Als ik de warmteafgifte zou willen verhogen door het plaatsen van ventilatieroosters, kan ik dan vervuilingsproblemen verwachten in de wand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vloerverwarmingsbuizen geven hun warmte het beste af aan massa. Drie keer raden wat de massa is van een loze ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waarom hang je er geen radiator neer? Die dingen zijn gemaakt om warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 13:14
Of i.p.v. een gewone radiator een fan-coil vanwege de lage temperatuur. Lijkt me eenvoudiger dan wandverwarming.

Ik lees 5 meter hoog: misschien gelijk ventilatoren in de nok hangen om warme lucht naar beneden te kunnen drukken? Of een lucht/lucht warmtepomp: een airco dus.