Toon posts:

Ervaringen en state Wayland, multi monitor en Freesync?

Pagina: 1
Acties:

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-02 11:36
Hallo, denk gooi hier even een balletje op.
Al heel wat jaren tevreden en issue loos op Manarjo, laptop en media minipc.

Nu zoek naar gebruikers ervaringen van desktop gebruikers op Wayland (Gnome of KDE) en Waylands huidige staat. Die een AMD systeem draaien met Navi1 of 2 gpu en multi monitor waar i.i.g. een Freesync.

Wat zijn jullie ervaringen?
Vooral als jullie van Windows zijn overgestapt ivm instabiele AMD gpu drivers, op een soortgelijk systeem en multi monitor? Heeft de overstap naar Linux volledige stabiliteit opgeleverd?

De reden: mijn ervaring met aanhoudende instabiele AMD display drivers, op mijn gpu en dual monitors en dit zat ben geworden sinds ik weer meer ben gaan gamen.
Kort de bekende issue op van: Black screen driver timeout/crashes, ongeacht Adrenalin versie.

GPU is overigens stabiel, in ieder geval 5+u Superposition lijkt mij vrij stabiel? Afkomend van mijn doa 5700X issues met hele rare symptomen.

Vandaar de ervaringen vraag, mijn thanks in ieder geval.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x8Gb Cruscial Ballistix Sport LT 3200C16, Sapphire RX 5600 XT, Seasonic EVO-II 750W

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ik draai nu al een jaar Fedora met Gnome op Wayland. Eigenlijk geen issues gerelateerd aan Wayland of GPU drivers meegemaakt. Pipewire is een weekje gebugged geweest, maar dat is het enige denk ik. Nadeel van de (soms te) snelle releases op fedora.

Grootste nadeel van Gnome is het gebrek aan VRR. De onofficiële patch (https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/kylegospo/gnome-vrr/) werkt prima, maar wordt maar niet gemerged. Vorige week brak dus VRR omdat mutter een nieuwe release heeft, maar de packager van de patch heeft nog geen nieuwe update uitgebracht.

Ben wel benieuwd hoe KDE vandaag de dag is. Deze heeft wel VRR officieel, alleen met KDE had ik zoveel issues vorig jaar dat ik toen toch maar naar Gnome ben gegaan. Maar als het nu issue-vrij is en VRR heeft, misschien toch eens uitproberen.
(Dat de hele DE crashte zodra je uitlogde was een van de ergste issues, dat soort dingen zijn gewoon te storend voor normaal gebruik)

Ik heb trouwens een Vega 64 gehad en nu sinds een paar maanden een RX 6950XT (Beiden stock settings). Nog nooit issues gehad met de drivers. Ook op windows niet, maar dat gebruik ik te zelden om iets over stabiliteit te zeggen.

• Tyr4el
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-02 15:16
Ik draai ook al ruim een jaar Fedora Wayland Gnome in combinatie met een AMD Radeon 6600. Opzich ben ik tevreden met de drivers en ervaar eigenlijk nauwelijks problemen. Het is redelijk stabiel. Recentelijk moest ik wel enkele mesa libraries downgraden aangezien out of the blue mijn webcam niet meer herkend werd in combinatie met MS Teams (helaas een verschrikkelijk programma maar ik moet het gebruiken). Inmiddels is dat weer opgelost.

Ik moet wel vermelden dat fractional scaling in Linux nog niet volwassen is. Op Gnome kan ik enkel 200% & 300% scalen en daar heb je eigenlijk niet zoveel aan. Eveneens kan ik mijn twee schermen niet goed los van elkaar scalen. Volgens mij doet KDE dat beter maar ik ben er net zoals Nivve vanaf gestapt omdat KDE te instabiel werd cq. teveel issue had die maar niet geaddresseerd werden. Misschien is het nu beter?

Van Freesync heb ik niet zoveel verstand. Bottom line is dat het voor mij best stabiel is. Ik heb geen crashes en er breekt zelden iets.

• Gkirmathal
Dank @Nivve en @Tyr4el voor jullie feedback en goed om te horen dat jullie goede en stabiele ervaringen hebben op jullie RDNA2 gpu's. Neem aan dat jullie beiden ook MESA draaien i.p.d. AMDGPU PRO?

Indd die DE crashed tijdens logout of wanneer monitoren in sleep mode gaan dat je desktop en monitor layout bugged raken, zijn de reports die me tot nu toe tegen houden om mn main box over te zetten.
Beta 5.27 schijn weer meer fixes mee te hebben gebracht, maar wanneer deze fixes officieel upstream komen?

Over paar dagen heb ik een tweede nvme en aangezien ik nu toch even 1 monitor draai ga ik de overstap maar wagen in de hoop dat het uiteindelijk geen hw issue van mn gpu zal zijn.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x8Gb Cruscial Ballistix Sport LT 3200C16, Sapphire RX 5600 XT, Seasonic EVO-II 750W

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
@Gkirmathal
Ik gebruik gewoon MESA, oftewel, ik heb eigenlijk nog nooit actief naar mijn drivers gekeken :+

Zal de KDE spin van fedora eens proberen als 38 uit is. Zal met die 5.27 versie van KDE releasen denk ik. Misschien hoef ik dan niet meer moeilijk te doen om VRR werkend te houden :9

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik ben eigenlijk juist vanwege multi-monitor VRR-support (in KWin) overgestapt naar Wayland, aangezien dat niet kan met X11. Werkt prachtig (met een RX 6700XT).

Idd gewoon de vrije (amdgpu en Mesa (radeonsi+radv)) drivers. Ik geloof niet dat amdgpu-pro in wat voor opzicht dan ook preferabel is.
Gkirmathal schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:00:
Indd die DE crashed tijdens logout of wanneer monitoren in sleep mode gaan dat je desktop en monitor layout bugged raken, zijn de reports die me tot nu toe tegen houden om mn main box over te zetten.
Beta 5.27 schijn weer meer fixes mee te hebben gebracht, maar wanneer deze fixes officieel upstream komen?
Als je het over KDE Plasma hebt: dat zijn geen AMD- of Wayland-specifieke problemen. Maar inderdaad, in Plasma 5.27 is dit gedrag een hoop verbeterd. Die fixes zitten al officieel upstream (in 5.27 dus); ik draai momenteel de beta en kan bevestigen dat het een stuk beter is.

[Voor 97% gewijzigd door Compizfox op 28-01-2023 20:59]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Gkirmathal
Compizfox schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:28:
Ik ben eigenlijk juist vanwege multi-monitor VRR-support (in KWin) overgestapt naar Wayland, aangezien dat niet kan met X11. Werkt prachtig (met een RX 6700XT).

Idd gewoon de vrije (amdgpu en Mesa (radeonsi+radv)) drivers. Ik geloof niet dat amdgpu-pro in wat voor opzicht dan ook preferabel is.

[...]

Als je het over KDE Plasma hebt: dat zijn geen AMD- of Wayland-specifieke problemen. Maar inderdaad, in Plasma 5.27 is dit gedrag een hoop verbeterd. Die fixes zitten al officieel upstream (in 5.27 dus); ik draai momenteel de beta en kan bevestigen dat het een stuk beter is.
Inmiddels een week over, Manjaro KDE + Wayland. Dit draait super met 1 monitor met VRR enabled.
Vandaag mijn 2e monitor weer aangesloten, het doel van de overstap, desktop use is feilloos.

Alleen met games/3d benchmarks via Wine/Proton, ervaar ik op iedere monitor een individueel 'screen flickering/tewaring' als een soort 'tearing lines' wanneer de applicatie start.
Lastig te omschrijven zonder een potato video met mobiel te maken. Maar wanneer de game eenmaal runt en 'gebuffered lijkt te zijn' verdwijnt de flickering.

Met een fixed 60-60Hz voor beide schermen, met VRR disabled op mn main en compositing 'only when cheap' komt het ook nog steeds voor.
Nu vraag ik me af is dit MESA AMD gpu driver gerelateerd, of KDE wayland gerelateerd? Enig idee?

Added.
Fallout4 heeft continu de flicking/tearing issues als world space content wordt geladen gerendered, als deze eenmaal ingeladen en gerendered is zijn de flickeringen weg. Lijkt mij bijna een buffer ding, maar ik weet er niet genoeg van onder Linux helaas.

[Voor 8% gewijzigd door Gkirmathal op 02-02-2023 12:23]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee