Dak slecht gedekt?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.653 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDWR
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01-2023
Een half jaar geleden hebben wij ons dak volledig opnieuw laten dekken: nieuw bitumen, nieuw daklood etc. Vanwege lekkage rond onze schoorsteen en een bouwbedrijf met weinig gevoel voor urgentie heb ik andere dakdekkers gevraagd het probleem te zoeken. Eén van de problemen die zij direct zagen was de wijze waarop het daklood was aangebracht.

Nu blijkt sowieso dat het op veel plekken niet is afgevoegd, maar ik ben verder benieuwd wat de mening is van mensen met ervaring op dit vlak, omdat ik geen idee heb waar ik naar kijk. Ik ben vooral benieuwd in hoeverre dit een acceptabele manier van dakdekken is en in welke mate dit iets wat hersteld zou moeten zijn door onze oorspronkelijke dakdekker.

Is er iets wat hieraan opvalt?

Zoals te zien zijn sommige fotos gemaakt bij de inspectie, andere na het verwijderen van het lood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK0TcWoP9ZYGXmVXLheULJVanfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFQtg4vwJlsnVxKEMNKwZBLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFMoYPv1bdGVOkmM9uQhHpicmo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRnZGBUnt30eB9a9iNpDyRWp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t-5Mj5Btqtuh4x8lUKpeuePkLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djSdAJN38SksUznrkLGUcAjg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ7WuVgtutt_eEglNqJtIyyTBFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xf9elvfVlLBHJlUNSwFK6ADo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HpAdJrTuLnkxwd-737502l0FLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UFKedvSMYALZWQl1zb66CEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HPlPKjnubFXUYYBRNvB07eqIG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7612portVO9dZEos9kU1fvrs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als iemand dit achterlaat op 1 van onze werken hoeft hij nooit meer werk te verwachten. ik zou hem niet eens de kans geven het te repareren, dat gaat hij immers dan toch ook niet goed doen. dit is echt aan alle kanten ruk. Er zijn naturlijk dakdekkers die dit ook goed kunnen, maar deze overduidelijk niet. in deze situatie zou ik altijd echt lood prefereren boven loodvervanger, dat wordt vele malen strakker. het niet afvoegen is ronduit debiel te noemen en zo is er nog veel meer. en wat zit er op die laatste foto voor troep gesmeerd dat lijkt wel kit?

dus ja hij zou terug moeten komen, maar ik zou hem niet meer op mijn dak willen zien. verlies nemen en laten fixen door iemand die het wel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:27
De vraag stellen is hem beantwoorden gaat hier wel op.

Dit lijkt inderdaad nergens op, behalve op “niet af”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-07 03:17
1 moest die dakbrander niet weer in de werkbus ? of heb je tijdens het werken in de regen een foto gemaakt ?
2 zelfs een kleuter kan netter afkitten. (nee dat net niet maar mijn stagaires wel je snapt wat ik bedoel)
3 ik had de lassen tussen de toplaag en de randstroken meer laten versprongen
(de naden liggen nu wel heel erg dicht bij elkaar. en grotere kans op problemen.)
eigenlijk moet je beginnen met een start stukje van 50 centimeter als je goed wilt doen.
4 kan je wat meer foto,s schieten op afstand. ik kan van deze details geen kaas maken.
(dat gelt vooral voor de laatste drie foto,s waar ik me eigen afvraag waar kijk ik naar)
na krijg je een lekkage tussen je aanbouw en je muur.
5 ik snap de functie van die kit niet. dat is zowiezo ook voor tijdelijk niet dicht. (rotzooi)
6 en de laatste foto lood moet vanaf de daktrim naar de muur toelopen. rechtdoor of trapsgewijs.

tldr veel punten waar iets aan makneert/ en dan ben ik met daken nog maar een beginner/assistent.
ik kan lood inslijpen en weet de regels. maar het branden doen andere. ik heb er geen feeling voor.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 13-01-2023 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:31
prutswerk dat is net zo iets als een klein pleistertje op een afgerukt been plakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
En, kwam hij na de lunch terug?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 09:31
Lastig dit soort dingen. Een dak vervangen doe je niet elke dag, en het is inderdaad moeilijk als leek om de kwaliteit te beoordelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vibonacci schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:41:
Lastig dit soort dingen. Een dak vervangen doe je niet elke dag, en het is inderdaad moeilijk als leek om de kwaliteit te beoordelen.
Controle van het werk hoort er gewoon bij. Een huiseigenaar heeft de luxe niet om een bouwkundige leek te zijn, hoe kan je anders reserveringen maken voor onderhoud en beordelen of er iets moet gebeuren? En ik snap dat mensen moeite hebben om aan te geven of iets redelijk, goed of heel goed gedaan is, maar totale shit als dit moet je gewoon kunnen spotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:02
twain4me schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Controle van het werk hoort er gewoon bij. Een huiseigenaar heeft de luxe niet om een bouwkundige leek te zijn, hoe kan je anders reserveringen maken voor onderhoud en beordelen of er iets moet gebeuren? En ik snap dat mensen moeite hebben om aan te geven of iets redelijk, goed of heel goed gedaan is, maar totale shit als dit moet je gewoon kunnen spotten.
Je hebt deels gelijk denk ik. Maar als je een professioneel dakdekker inhuurt (lees: iemand die zichzelf als dakdekker aanbiedt, ongeacht hoeveelheid kennis :+ ) dan zou je ook mogen verwachten dat ze kennis van zaken hebben en goed werk leveren. Als je als leek deze kennis niet hebt om te zien of iets deugt of niet, en niet aan kunt geven wát er precies niet goed is, dan is het best moeilijk om gefundeerd bezwaar te maken tegen het geleverde werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 09:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik ben geen dakdekker, maar kan je die openingen niet gewoon dichtspuiten met pur?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 16:02
Nijl schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:20:
Ik ben geen dakdekker, maar kan je die openingen niet gewoon dichtspuiten met pur?
Uhh nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16
Dit is dus al klaar??
Ik dacht bij het zien vd foto’s dat men net begonnen was en nog alles moest afwerken….

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Heel erg eens met @twain4me . Er kan altijd iets fout gaan of door een (lerende) van, een fout worden gemaakt, dit wil je niet meer op je dak hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
Wees “blij” dat het niet is afgevoegd, anders had je niet gezien wat er niet klopt. Het is waarschijnlijk niet diep genoeg , en sowieso mag het nooit in de voeg teruggevouwen worden met zo’n voegklem ertussen. Zakvocht gaat dan namelijk weer terug naar binnen, in plaats van naar buiten om weer op het dak uit te komen. En als het naar binnen gaat, dan komt het onder je dak uit ipv er op.

[ Voor 9% gewijzigd door Glenfiddich op 13-01-2023 19:19 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDWR
Veel dank voor de comments.

Ik zie absoluut dat dit prutswerk is maar kan laat me er makkelijk uit lullen doordat ik geen idee heb hoe het wél hoort.

Maar deze comments geven me zeker houvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDWR
Dit ga ik denk inderdaad maar opvolgen.
Jammer van het geld - dat zie ik denk ik nooit meer terug.
Maandag komt de aannemer als het goed is eindelijk beoordelen wat er goed of fout is gegaan. Ik houd jullie op de hoogte!
twain4me schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:36:
Als iemand dit achterlaat op 1 van onze werken hoeft hij nooit meer werk te verwachten. ik zou hem niet eens de kans geven het te repareren, dat gaat hij immers dan toch ook niet goed doen. dit is echt aan alle kanten ruk. Er zijn naturlijk dakdekkers die dit ook goed kunnen, maar deze overduidelijk niet. in deze situatie zou ik altijd echt lood prefereren boven loodvervanger, dat wordt vele malen strakker. het niet afvoegen is ronduit debiel te noemen en zo is er nog veel meer. en wat zit er op die laatste foto voor troep gesmeerd dat lijkt wel kit?

dus ja hij zou terug moeten komen, maar ik zou hem niet meer op mijn dak willen zien. verlies nemen en laten fixen door iemand die het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het lijkt er nu op dat niet goed is afgesproken hoe hoog het lood kwam en de dakdekker nu een steen te laag heeft afgewerkt. Vervolgens is het lood half aangebracht.

Laat een dakdekker de schoorsteen opnieuw afwerken met afwerkstroken die onder het nieuw aangebrachte lood aansluiten. Dan het lood herstellen en de voegen netjes laten voegen dan moet het weer klaar zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-07 23:08
Wat mij in ieder geval opvalt (en wat heel vaak gebeurt in de praktijk) is dat het lood slechts een paar cm in de voeg zit.

Een schoorsteen wordt over het algemeen bij een flinke regenbui zeik en zeik nat. Zeker aan de weer kant. Als die stenen verzadigd zijn, zal het water naar beneden zakken en kan het dus ook in je woning terechtkomen.

Als de schoorsteen functioneel is en je wilt hem niet half afbreken om het lood tot het binnenbad aan te brengen, is impregneren altijd aan te raden.
Dit staat even los van de dakbedekking.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briangabris
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-01 20:22
Heb je geen garantie gekregen bij je nieuwe dak? Me ouders hebben na heel veel zoeken samen met mij gekozen om bij *knip* dak af te werken. Was ook best tegengevallen maar met 1 klein belletje en een nieuwe inspectie was alles wel gemaakt hoe het hoorde

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2023 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:37
briangabris schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:47:
Heb je geen garantie gekregen bij je nieuwe dak? Me ouders hebben na heel veel zoeken samen met mij gekozen om bij *knip* dak af te werken. Was ook best tegengevallen maar met 1 klein belletje en een nieuwe inspectie was alles wel gemaakt hoe het hoorde
Zit je nu gewoon dik reclame te maken in een 8 maanden oud topic…?

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• briangabris
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-01 20:22
Gramser schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:09:
[...]

Zit je nu gewoon dik reclame te maken in een 8 maanden oud topic…?
Als ik voor betaald kreeg dan wel :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:37
Ok, dan was mijn inschatting verkeerd. Excuses! Alleen, ik heb even die site bekeken en het lijkt mij weer zo'n algemene site waar compleet onzichtbaar is met wie je in zee gaat. Ik vertrouw dat eigenlijk nooit zo.

[ Voor 63% gewijzigd door Gramser op 30-08-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier hoef je het topic niet voor te kicken. Dat valt onder promotie en dat is note toegestaan. De link is verwijderd en het topic gaat op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.