Toon posts:

Hoe lopen stroomdraden in plafond?

Pagina: 1
Acties:

• Menn0o
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-01 18:31
Vraag: hoe lopen de stroomdraden in het plafond?

Het gaat om het volgende:
In onze nieuwe woning (uit 2000) wil ik een plafondlamp ophangen. De vorige bewoners hadden op deze plek, met las/centraaldoos, een afdekplaat geplaatst. De lamp ophangen is geen probleem, maar hem laten branden wel. De lamp heb ik ook op andere plaatsen getest, dus daar lijkt het niet aan te liggen. De vraag is naar welke schakelaar de stroomdraden van deze plafondaansluiting lopen.

Ik heb geprobeerd om alle schakelaars aan en uit te doen, maar geen van de schakelaars in de woonkamer lijkt de lamp te bedienen.
Ook de meest voor de hand liggende schakelaar, die wel een lamp 3,5 meter naast deze plafondlamp bedient, laat hem niet branden. Ik zie hier ook maar één stroomdraad vanaf lopen (zie foto's). Maar misschien dat het draad in het plafond splitst zodat beide plafondlampen worden bediend, dat weet ik niet.

Een leidingzoeker helpt denk ik niet, omdat die het betonstaal zal detecteren. Iets als een trekveer zou nog een mogelijkheid zijn verwacht ik, en dan kijken achter iedere schakelaar of hij daar uitkomt. Maar hopelijk zie ik een makkelijkere manier over het hoofd. Iemand ideeën?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:27
Plaats ook foto's van de centraaldoos/dozen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:58

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Staat er spanning op de bruine draad?

HANDTEKENING!!!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:02
Kijk eens achter alle schakelaars. Het kan zijn dat er ergens een dubbele schakelaar heeft gezeten maar dat die is vervangen door een enkele schakelaar door de vorige bewoner.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Twee oplossingen:
1. Kijken waar de schakeldraad naar toe gaat, die kant moet het ergens zitten.
2. Bij de buren vragen hoe het zit met dit plafondpunt.

Kan ook zijn dat er ergens iets uit de lasklem is gesprongen, heb je bij je andere plafondpunten op die verdieping gekeken of daar alles goed zit?

[Voor 32% gewijzigd door Wolly op 12-01-2023 20:34]

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Al geïnformeerd bij de vorige bewoners?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:03
Een leidingzoeker geeft een apart signaal af bij detectie van stroom. Dus die kan je zeker gebruiken op het moment dat er stroom op staat

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso, zwart en bruin? Ik zou eens rustig aam die draden morrelen en kijken of je beweging ziet bij de schakelaars. Dan de bruine draad aan een blauwe (nieuwe) verbinden door de bruine eruit te trekken de blauwe (en evt geel -groen) erin.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22
Menn0o schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
Ook de meest voor de hand liggende schakelaar, die wel een lamp 3,5 meter naast deze plafondlamp bedient, laat hem niet branden. Ik zie hier ook maar één stroomdraad vanaf lopen (zie foto's). Maar misschien dat het draad in het plafond splitst zodat beide plafondlampen worden bediend, dat weet ik niet.
Doorlus vanaf deze lamp ligt los boven de lamp?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:19
Stap 1: Controleer met een spanningzoeker of er stroom staat op alle bruine draden bij de schakelaars.
Stap 2: Is dat het geval probeer om de zwarte draad bij de lamp flink te schudden, kijk of je wat ziet bewegen bij de schakelaars.

Als het goed is moet 1 van de 2 stappen resultaat opleveren. Het zou ook nog kunnen dat er ergens iets in wisselschakeling staat, maar dan moet er een schakelaar zijn met meerdere zwarte draden.

[Voor 18% gewijzigd door TwingyTwingy op 12-01-2023 22:14]

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:46:
Sowieso, zwart en bruin? Ik zou eens rustig aam die draden morrelen en kijken of je beweging ziet bij de schakelaars. Dan de bruine draad aan een blauwe (nieuwe) verbinden door de bruine eruit te trekken de blauwe (en evt geel -groen) erin.
Het is een schakelaar, die hoort zwart en bruin te hebben. De lamp sluit je vervolgens aan op zwart en blauw. En dan is stroomkring rond.

Al is het advies om een blauwe (erbij) te leggen niet slecht aangezien dimmers soms een nul willen hebben.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

S-te-fan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Het is een schakelaar, die hoort zwart en bruin te hebben. De lamp sluit je vervolgens aan op zwart en blauw. En dan is stroomkring rond.

Al is het advies om een blauwe (erbij) te leggen niet slecht aangezien dimmers soms een nul willen hebben.
Excuses ik dacht dat de foto van de centraaldoos was.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Menn0o schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
Iets als een trekveer zou nog een mogelijkheid zijn verwacht ik, en dan kijken achter iedere schakelaar of hij daar uitkomt. Maar hopelijk zie ik een makkelijkere manier over het hoofd.
Met een compressor of persluchtflesje in de leiding bij de schakelaar blazen en dan een tweede persoon laten luisteren bij welke andere centraaldoos/contactdoos/schakelaar er lucht is te horen/voelen. Dat kan mogelijk voorkomen veel lampen en stopcontacten los te moeten halen tijdens je zoektocht.

• Menn0o
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-01 18:31
Allemaal erg goede tips, dank daarvoor!

Ik dacht laat ik eens beginnen met de tip van SantaMuerte:
'Kijk eens achter alle schakelaars. Het kan zijn dat er ergens een dubbele schakelaar heeft gezeten maar dat die is vervangen door een enkele schakelaar door de vorige bewoner.'
De andere lamp in de woonkamer heeft een dimmer die bovendien verder van de lampaansluiting af zit, vandaar dat ik daar niet achter heb gekeken. Maar na het lezen van deze tip bedacht ik me dat het wel eens zo kan zijn dat die dimmer daar pas later is geplaatst. Dus vanmiddag heb ik de dimmer losgeschroefd en je raadt het al: daar zat het verstopte zwarte draad. Problem solved!
Hieronder nog even een foto.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee