Toon posts:

Prestatieverschil moderne en oude router ?

Pagina: 1
Acties:

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:02
Ik heb boven op de slaapkamer een nieuw model Chromecast in de tv zitten.
Af en toe wanneer ik tv kijk blijft het beeld echter hangen.
Nu staat er boven in de bergruimte wel een oud model dualband router(Netgear WNDR4300-TN) die via een netwerkkabel met de modem in de garage verbonden is.

Nu was mijn vraag zou het probleem van beeld blijven hangen opgelost zijn wanneer ik hier een nieuw model router of accespoint zou plaatsen en welke kan ik dan best plaatsen ?

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:44
Hoe is het wifi signaal in de slaapkamer? (Met deur dicht) Met de speedtest app op telefoon eens een speedtest doen om te zien hoe de verbinding is in de slaapkamer. Is de speedtest laag kwa snelheid dan is het zaak om uit te zoeken of dit in de sterkte van het signaal zit of het capabel genoeg zijn van de router.

Zitten er meerdere gebruikers op deze router? Het is ondertussen al wel een wat ouder model, 10 jaar zo te zien, dus een upgrade kan sowieso geen kwaad.

Op google tv kan je ook speed test analyzer installeren (Analiti), dan kan je testen op de Chromcast zelf.

[Voor 10% gewijzigd door Stokertje op 12-01-2023 17:17]

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:44
Via instellingen>netwerk en internet op de Chromecast kan je ook de signaal sterkte zien.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ik heb op mijn telefoon een app genaamd 'internet speed tester' die een internet speedtest start op je chromecast. Gebruikt in het verleden omdat ik ook wel eens wilde weten hoe snel, maar vooral hoe stabiel de verbinding nu was.

• karine1
Het betreft trouwens de gewone 1080p Chromecast.

Net gemeten met de app "internet speed tester".
Smartphone
Download 27,2Mbps
Upload 17,52,1Mbps

Chromecast
Download : 37,72Mbps
Upload : 19,65Mbps
Bij de Chromecast staat bij wifi redelijk.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik bij de Chromecast maar één netwerk zie staan en niet kan kiezen voor 5Ghz of 2,4Ghz terwijl het blauwe lampje van 5Ghz op de router wel brand.

Net een aanpassing gedaan in de Chromecast.
Privacy, stond eerst op MAC-adres van apparaat gebruiken, en staat nu op willekeurig MAC-adres gerbuiken.
Resultaat.
Download : 21,04 Mbps
Upload : 4,45 Mbps
Chromecast geeft nu wel bij signaal goed aan i.p.v redelijk.

[Voor 30% gewijzigd door karine1 op 12-01-2023 18:10]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beter signaal maar minder snelheid? Klinkt alsof hij nu op 2.4Ghz staat...

Dit is trouwens een netwerkvraag, daar hebben we een apart subforum voor: Netwerken. Ik verplaats even :)

Move OH -> NT

Soittakaa Paranoid!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 08:52

Kabouterplop01

chown -R me base:all

karine1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:04:
Nu staat er boven in de bergruimte wel een oud model dualband router(Netgear WNDR4300-TN) die via een netwerkkabel met de modem in de garage verbonden is.

Nu was mijn vraag zou het probleem van beeld blijven hangen opgelost zijn wanneer ik hier een nieuw model router of accespoint zou plaatsen en welke kan ik dan best plaatsen ?
Is de router echt de router, of deze als accesspoint ingericht? En is de modem in de garage echt een modem, of een modem/router.

Overigens, is dat een prima router die WNDR, al is het beestje wat gedateerd. Het is meer of de de connectie vrij baan heeft of dat de verbinding eerst door een deur en/of een muur moet. Het is dus niet de vraag welke, maar waar.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
En check met een wifi analyzer of het kanaal dat gebruikt wordt niet ook door de buren aan de andere kant van de muur wordt gebruikt. Tenzij je geen buren hebt natuurlijk :)

De meting van 20/4 doet vermoeden dat de snelheid nogal fluctueert, dat zou voor een hapering kunnen zorgen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@karine1 welke generatie chromecast heb je? 1080p kan nog van alles zijn
Wikipedia: Chromecast

als het de eerste is, die heeft geen 5ghz wifi

CISSP! Drop your encryption keys!

• karine1
De kanalen zijn anders dan die van de buren.
De router is eigenlijk een acces point en de modem is een modem(CH6643E) maar deze heeft ook Wlan.
Het is de laatste nieuwe chromecast.

• SVMartin
  • Niet online
Je schrijft dat hij in de bergruimte staat. Kun je hem zo positioneren dat er niets in de weg staat tussen de Netgear en de Chromecast?

• karine1
Bergruimte is recht tegenover die slaapkamer.
Enkel 1 deur is ertussen.
Ik heb de kanalen ook nog eens aangepast, eens kijken of het nu beter gaat.

[Voor 34% gewijzigd door karine1 op 13-01-2023 00:38]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 08:52

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Overigens die privacy setting heeft er niets mee te maken, maar wel of er een sterk wachtwoord op de SSID zit.
Als je dat nl niet hebt en jan en alleman kan meesurfen dan kun je instellen wat je wilt...Dan proberen we hier iets technisch te verzinnen voor een hele andere issue.

• karine1
Privacy setting is ook terug aangepast want heeft er inderdaad niets mee te maken.
Sterk wachtwoord is allemaal in orde.

Misschien was de algemene opstelling wel de oorzaak.
In de garage hangt de modem die ook wifi uitzend met laat ons zeggen SSID 1234.
In de woonkamer staat een AP ook met SSID 1234.
Boven staat de Netgear WNDR4300-TN en ook met SSIF 1234.

Ik heb de wifi van de modem nu uitgezet zodat enkel nog de AP woonkamer en router boven wifi uitzenden.(wel beiden met hetzelfde SSID)
Ik plaats van automatisch heb ik nu zelf de kanalen toegewezen.
In de woonkamer meet ik nu 160Mbps en boven 80Mbps.

We gaan nu nog eens afwachten wat dit als resultaat gaat geven ?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-01 17:41
je WNDR4300-TN is nog een Wifi-N zender, wat je maximaal 120mbps gaat geven op een normale client

Deze kan je beter vervangen door een Wifi AC of zelfs wifi AX zender

• SVMartin
  • Niet online
Netflix in 4k vereist 15 Mbps. Dan moet een n netwerk toch voldoen?

• karine1
Gisterenavond op de smartphone op de slaapkamer maar twee wifi streepjes. Echter vanmorgen op de slaapkamer op de smartphone 5 streepjes. Soms zelfs geen streepjes.
Deze was verbonden met de wifi van de WNDR4300-TN.

Een ander detail.
In de kelder hangt een switch die rechtstreeks verbonden is met de Telenet modem.
Op deze switch hangen twee 1080P ip-camera's en de WNDR4300-TN.
Zou het misschien kunnen dat deze switch het verkeer niet aankan en daardoor de WNDR4300-TN gaat haperen ?
Wel heel opvallend is dat de WNDR4300-TN soms 100Mbps wifie signaal geeft en dag later bv 10 Mbps.

Misschien de WNDR4300-TN toch eens vervangen door een andere wifi modem om te testen ?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-01 19:00
Mijn ervaring is met routers dat op een gegeven moment er toch een vorm van slijtage optreedt. Gemiddeld heb ik zo'n 8 jaar met routers gedaan. Ik heb nu na het verslijten van mijn laatste de gok eens genomen een goedkoop ding te kopen https://www.tp-link.com/n.../wifi-router/archer-ax73/ . Aanrader! Wordt hier echt zwaar gebruikt met streamen, downloaden etc. Staat centraal op 1e verdieping en dekt het hele huis tot achter in de tuin.

• karine1
IK heb daarnet de WNDR4300-TN uitgetrokken en had nog een recente wifi powerline liggen van Telenet.
Met deze meet ik 50Mbps op de Chromecast en bij signaal staat uitstekend.

Nog even afwachten wat het resultaat hiervan is.

• karine1
Momenteel met de wifi powerline boven geen problemen meer gehad en een perfecte werking.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee