Toon posts:

Versterkerbuizen voor KORG Electribe SX/MX ofwel ESX en EMX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 23:05

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Topicstarter
Beste mede Tweakers

Ik ben in het bezit van een Korg Electribe SX en MX SD versie. (Top dingen!) :9~

Nu merk ik bij de SX dat het geluid, lees BASS en KICK veel veranderd tijdens het spelen, soms minder word, soms meer, en de frequentie vaak ook spontaan veranderd. En wel eens een plofje tussendoor krijgt.

Nu zijn het geen nieuwe apparaten dus was ik van plan de buizen te vervangen. Ik heb gelezen dat er problemen met geluid ontstaan op moment dat de buizen aan vervanging toe zijn.

Echter nu begrijp ik, door het lezen en zoeken op internet, dat hier verschillen in zitten.

Zo is de ene beter geschikt voor een gitaar, de andere beter voor microfoon etc etc. Ook verschil in warmte en bass zit er tussen alle buizen.

Ik wil natuurlijk gelijk een goed setje kopen welke bij mijn wensen past, en hoopte eigenlijk dat er mensen hier zijn die ervaring hebben in verschillende type buizen en mij wellicht een juiste richting op kunnen duwen.

Mijn hoofd muziek is Tekno, Hardcore, Frenchcore, Tribe. Muziek met vooral veel kicks en bass. Hier zou ik dus een geschikte setje buizen voor willen kopen. :)

Zover ik begrepen heb zijn de buizen die er nu in zitten met model type 12AX7

Ik had zelf al bv gekeken naar dit setje:

https://www.bax-shop.nl/v...3-7025-voorversterkerbuis

Maar als ik dan de reviews lees en bv dit lees, dan krijg ik alweer de kriebels:
Geluid is goed maar zou wel wat meer in het laag mogen hebben. Ben overigens zeer tevreden
Graag hoor ik van jullie wat ervaringen of ideeën . _/-\o_

Gr Reg-Edit

EDIT 1:

Ik heb de buizen even uit de SX getrokken, hier zitten Ruby 7025SS7 12AX7A buizen in

[Voor 5% gewijzigd door Reg-Edit op 12-01-2023 16:27]

www.jaxxx.nl

Alle reacties

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-02 17:56
Eerste qua merk die bij mij in mij op kwam is ElectroHarmonix. JJ buizen zijn qua klank net weer te "clean" voor jou denk ik.

Heb trouwens je wel eens de buizen keer eruit en weer erin gedaan? Wellicht dat er ergens een slecht contact is waardoor er gekke dingen gebeuren.

edit..

Wat zit er origineel in?

PS: Mocht je het niet weten 12AX7 is gelijk aan ECC83.

En wil je echt goedkope buizen willen hebben zou je de Soviet 6N2P kunnen proberen. Equivalent van de ECC83 alleen de gloeibedrading is anders. Deze type ooit een keer in een platenspeler voorversterker gebruikt en die gaven zover ik mij kan herinneren wel een flinke bass uit. Maar dat vergt modificaties in je KORG en ik denk niet dat je daar op zit te wachten. ;)

[Voor 45% gewijzigd door wauskoek op 12-01-2023 16:11]

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Topicstarter
@wauskoek

Ik heb de buizen even uit de SX getrokken, hier zitten Ruby 7025SS7 12AX7A buizen in

Dit zijn 9 pins buizen met pinnen alleen in een rondje, en een enkele (de 10de zeg maar) is missend.

De verbinding tussen buizen en houder zijn kakstrak, geen gekke vlekken, verbrandingen, corrosie of wat dan ook.

Bedankt voor de ECC83, dat wist ik indd nog niet

www.jaxxx.nl

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-02 17:56
Reg-Edit schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:29:
@wauskoek

Dit zijn 9 pins buizen met pinnen alleen in een rondje, en een enkele (de 10de zeg maar) is missend.

De verbinding tussen buizen en houder zijn kakstrak, geen gekke vlekken, verbrandingen, corrosie of wat dan ook.

Bedankt voor de ECC83, dat wist ik indd nog niet
Dat er een pin mist klopt. Dit is om de buis op de enige juiste manier in het voetje te prikken.

Je zou hier even tussen kunnen neuzen:
https://www.tonefactory.nl/catalogsearch/result/?q=ECC83

Grappig. Hier hebben ze trouwens ook een speciale adapter voor de 6N2P buis die ik al eerder aangaf. Wist niet eens dat dit bestond. :)
https://www.tonefactory.nl/adapter-6n2p-ev-12ax7

En het des betreffende Soviet buis (inclusief raket logo erop):
https://www.tonefactory.nl/6n2p

Compleet ongeveer 24 euro per buis. Iets goedkoper dan de overige ECC83 merken.

Wil je het simpel houden zou ik persoonlijk voor de Electro Harmonix of de Ruby gaan. Mocht je geld teveel hebben zou je ook een ander setje van een ander merk of de adapter met 6N2P kunnen kopen om het verschil te ervaren. :)

Weer een edit..

6N2P met adapter gaat niet passen in de Korg zie ik nu. Te hoog.

[Voor 3% gewijzigd door wauskoek op 12-01-2023 16:56]

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Topicstarter
Bedankt voor je bericht,

heb even het een en ander bekeken ook ivm met het omzetten naar de 6N2P en wat hier nou precies de verschillen van zijn.

Heb indd gezien dat de pin layout anders is, en het verbruik cq gain. Maar kan nergens echt verschil lezen over het geluid hierin.

Voor mij is prijs ook niet perse belangrijk. Zolang ik maar goed geluid heb. Ik draai op mijn eigen sound system met 20KW aan sub vermogen. Hier is de korg eigenlijk ook voor bedoeld.

Dus als er een groot merkbaar verschil in de buizen zit qua geluid en hier bv het prijsverschil ook naar is dan is dit voor mij ook een optie. Zolang de factor prijs en geluid verschil, kwaliteit maar evenredig omhoog gaat.

En ik niet voor 20% beter geluid of bas ineens 180% meer moet betalen zeg maar.

Overigens kan ik eventueel (Bij echte merkbare meerwaarde) de korg aanpassen zodat er langere buizen in kunnen en deze beschermd zijn.

www.jaxxx.nl

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee