verhaal a er zijn bepaalde ketel zoals intergas extreme die een lt/lage temp en een ht/hoge temp cirguit hebben.
dan zou je in je leiding schacht dubbele leidingen moeten trekken. 1 paar voor je vloerverwarming.
1 paar voor je radiatoren. echter. de intergas kan tot max 6 a 7 groepen voeden vanuit de ketel.
daar moet je dus een externe pomp tussen zetten. ik weet niet dit technisch allemaal lukt.
je hebt dan zeg maar 2 pompen in serie staan. wat niet helemaal geweldig verhaal/idee is.
hierbij gebruik je dus geen mengverdeler. maar een open verdeler/pomp loze verdeler.
waar je toch een extra pomp tussen moet bouwen om het werkend te krijgen.
je ketel maakt afhankelijk van zijn programma 40 of 60 graden water.
40 graden is voor de vloerverwarming/60 voor de radiatoren.
(afhankelijk van wat de gevraagde temp is/hoelang je ketel staat te draaien etc)
die lt blijft op maximaal 40 graden, mag daar niet overheen. zijnbepaalde instelingen voor.
bepaalde beveiligingen: zoals een temperatuur sensor anders wordt je vloer te heet.
https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf check even de handleiding.
5.1.3 lt/ht zonesysteem met drieweg klep.
verhaal b wil je maar 1 paar leidingen trekken wat ik zeker kan begrijpen. want 2 paar is gewoon meer werk
dan mag de leiding diameter 32 mm zijn .omdat er toch vrij veel opzit aan radiatoren en vloerverwarming.
dan moet je ht/hoge temp stoken. vanuit je cv ketel gezien. zodat je op dezelfde leidingen de radiatoren aan kan sluiten.
de ht voorziening loopt dan door tot aan vloerverwarmingsverdeler. dit moet dan een mengverdeler met thermostaatkraan
en pomp zijn. deze zet het ht/hoge temp water om in een lt cirquit/lt water wat veilig is te gebruiken voor vloerverwarming.
in dit geval is een robot verdeler met een extra inregelventiel zeker aan te raden. hoewel intergas ketel vindt het niet heel fijn. moet een extra zone klep tussen worden gbouwdt om stroming te voorkomen. anders slaat je cv ketel in storing. ( leg alvast maar een elektra buisje van boven naar beneden voor een extra draadje. het kan voorkomen dat het nodig is) (zie 5.1.2 vloerverwarming met pomp)
radiatoren willen heet water hebben van ongeveer 40/50/60 graden. voor de luchtstroom/convectie op gang te kunnen brengen. als je een ketel hebt met een modulerende thermostaat bepaalt de thermostaat zelf welke temperatuur er nodig is. gelukkig. anders zou ik 100 ketels elke maand moeten afstellen.
(ketel stookt ongeveer van 40 graden tot een graadje of 65. afhankelijk van welke temp het is, welke temp er gevraagt wordt. retour temp. aanvoer temp. en hoelang je ketel al aan het branden is. opwarmen van een huisje mag maximaal 1 a 2 uur duren. komt die tijdlimiet steeds meer binnen bereik mag die steeds harder branden. op temperatuur houden is gewoon rustig branden. dat mag zelfs de hele dag doorgaan)
ik hoop dat je er met deze info kaas van kan maken. ik denk dat je vooral voor verhaal b gaat en 1 paar leidingen gaat trekken. en vloerverdeler/mengverdeler met ht water gaat voeden. en dat je verhaaltje a laat varen. (maar ik kan er ook naast zitten)
wil compleet naar lt cirquit dus 45 graden toe dan moet je je radiatoren hebben die ook voor lt geschikt zijn.
jaga temp en of andere zoals radson ulow. je vloerverdeler mag dan een robot met pomp zijn. en inregel ventiel.
(echter ik zit niet in de lt cirguits van 45 graden en of lager. zal vast leuk zijn maar te weinig vraag naar.
weinig kennis .ik zit vooral in het standaard cirquit tussen 40 en 65 graden en een mengverdeler
is nog steeds veel vraag naar. en een hoop over te vinden. en een hoop kennis en ervaring mee
even totaal offtopic. maar wat wel leuk is. pas de correctie factor toe bij je radiatoren.
zodat je met wat lagere water tempertuur afkan.
normaal doen we 75/65/20 maar bijvoorbeeld 60/50/20 is leuker. als je wat wilt besparen.
https://www.henradsoftlin...rad-correctiefactoren.pdf
(de robot verdeler kan je met 60 of met 50 graden voeden door de extra inregel kraan.)
eventueel kan je nog kiezen voor 2 verdelers. ivm met extra pomp (maar niet noodzakelijk)
of die robot ook nog te voeden is met 45 graden wha daar durf ik geen zekerheid over te geven.
je zou open therm reactie op 50 graden kunnen zetten voor de zekerheid.
dit bepaalde instelling op je cv ketel. minimale aanvoer temp zeg maar.
omdat je toch voor en mengverdelr gaat maakt dat niet zoveel uit.
bij mij is ht stoken 40/50/60 graden.modluerent stoken voor radiaotren en mengverdelers
en lt stoken voor vloerverwarming is maximaal 40 graden. voor open verdelers.
(het echte ht stoken boven de 65 graden adviseer ik niet meer omdat je ketel dan meestal niet condenseert.)
[
Voor 9% gewijzigd door
miciel op 12-01-2023 18:34
]