Toon posts:

Zonnepanelen: optimizers of micro-omvormers

Pagina: 1
Acties:

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 12:50
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto
Schaduw
Ja, aan de zuidkant staat ook een huis. Met name in het voor- en najaar wordt schaduw verwacht over de panelen. Gemarkeerd met nummer 1 zie je de schaduw van de schoorsteen van de buren. Met 2 is een airco buitenunit gemarkeerd (leidingwerk biedt voldoende ruime om dit eventueel wat te verplaatsen, 3 is een solartube, 4 is is daklicht.
Jaarverbruik
>5.000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen
Budget en doel
Doel: zelf energie opwekken
Budget: geen harde eisen, meer 'most bang for bucks'
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
Bijhouden van data
x
Reeds verkregen offertes
Niet van toepassing, zelf onderzoek doen.
Regio
Twente

---

Goed, tot zover de verplichte onderdelen! Waar gaat het in dit topic om:
De panelen liggen op zuid-westelijke richting. Ik zit met schaduwwerking van schoorsteen van de buren (foto is van de zomer, in het voor- en najaar strijkt hij over delen van de panelen) .

Op zich zijn er volgens mij 2 opties:
- reguliere omvormer en onder de panelen TIGO optimizers
- micro-omvormers

Als ik de omvormer wat onderdimensioneer op 3 kw (bijv. de Goodwe GW3000T-DS) en ik leg onder elk paneel een optimizer (Tigo Optimizer TS4-A-O, 1000VUL/TUV, 1m Kabel, MC4), dan kom ik op een bedrag van
Omvormer: 569
Optimizers: 600 (8*71)
Totaal: 1169 euro.

Kijk ik naar micro-omvormers van bijv. Enphase (note to self: compatibliteit met panelen checken), dan kosten die dingen ca. 150 euro per stuk.
Micro's: 1200 euro (8*150)
Maar dan moet er nog een Enphase Envoy-S Standard (á 200 euro) bij om de opwekking uit te lezen. Totaal kom ik dan op 1400 euro.

Aan de ene kant zie ik de micro's wel zitten, want er kan minder stuk gaan. Bij de combi omvormer+optimizers kan zowel de omvormer als optimizer het begeven.

Ik ben eigenlijk op zoek naar informatie wat verstandig is qua omvormers in deze situatie. Gaat een micro default meer opleveren dan een reguliere omvormer met optimizer? Op diverse zonnepanelen-websites vind ik wel terug dat een micro beter is, maar wel duurder. Als ik kijk naar mijn bovenstaande berekening, dan is het verschil 230 euro en wat mij betreft wel acceptabel.

Voordeel van micro's zou ook zijn dat ik eventueel linksonder nummer 2 en 3 later nog 2 panelen toe zou kunnen voegen als dat blijkt te passen.

Hebben jullie nog goede gedachten over de indeling/plaatsing/optimizers/micro's?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Geen optimizers in combinatie met string omvormer, ga dan voor solaredge want dat is dan echt een beter systeem.
Maar optimizers winnen erg weinig bij harde schaduw… het paneel met schaduw wordt gebypassed en de paar watt rest opbrengst is het geringe verlies.

Leg je dak veel voller met dakjes /\/\/\
Dan ga je denk ik naar 12 en dat levert veel meer op.

In de basis wat mij betreft dus een 2mppt string omvormer, of solaredge als je geld over hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee