Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Zie fotoSchaduw
Ja, aan de zuidkant staat ook een huis. Met name in het voor- en najaar wordt schaduw verwacht over de panelen. Gemarkeerd met nummer 1 zie je de schaduw van de schoorsteen van de buren. Met 2 is een airco buitenunit gemarkeerd (leidingwerk biedt voldoende ruime om dit eventueel wat te verplaatsen, 3 is een solartube, 4 is is daklicht.Jaarverbruik
>5.000 kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
3 fasenBudget en doel
Doel: zelf energie opwekkenBudget: geen harde eisen, meer 'most bang for bucks'
Wie gaat het project uitvoeren
ZelfBijhouden van data
xReeds verkregen offertes
Niet van toepassing, zelf onderzoek doen.Regio
Twente---
Goed, tot zover de verplichte onderdelen! Waar gaat het in dit topic om:
De panelen liggen op zuid-westelijke richting. Ik zit met schaduwwerking van schoorsteen van de buren (foto is van de zomer, in het voor- en najaar strijkt hij over delen van de panelen) .
Op zich zijn er volgens mij 2 opties:
- reguliere omvormer en onder de panelen TIGO optimizers
- micro-omvormers
Als ik de omvormer wat onderdimensioneer op 3 kw (bijv. de Goodwe GW3000T-DS) en ik leg onder elk paneel een optimizer (Tigo Optimizer TS4-A-O, 1000VUL/TUV, 1m Kabel, MC4), dan kom ik op een bedrag van
Omvormer: 569
Optimizers: 600 (8*71)
Totaal: 1169 euro.
Kijk ik naar micro-omvormers van bijv. Enphase (note to self: compatibliteit met panelen checken), dan kosten die dingen ca. 150 euro per stuk.
Micro's: 1200 euro (8*150)
Maar dan moet er nog een Enphase Envoy-S Standard (á 200 euro) bij om de opwekking uit te lezen. Totaal kom ik dan op 1400 euro.
Aan de ene kant zie ik de micro's wel zitten, want er kan minder stuk gaan. Bij de combi omvormer+optimizers kan zowel de omvormer als optimizer het begeven.
Ik ben eigenlijk op zoek naar informatie wat verstandig is qua omvormers in deze situatie. Gaat een micro default meer opleveren dan een reguliere omvormer met optimizer? Op diverse zonnepanelen-websites vind ik wel terug dat een micro beter is, maar wel duurder. Als ik kijk naar mijn bovenstaande berekening, dan is het verschil 230 euro en wat mij betreft wel acceptabel.
Voordeel van micro's zou ook zijn dat ik eventueel linksonder nummer 2 en 3 later nog 2 panelen toe zou kunnen voegen als dat blijkt te passen.
Hebben jullie nog goede gedachten over de indeling/plaatsing/optimizers/micro's?
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS