Excel, verticaal zoeken in uitkomsten van formule

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb 2 excelbestanden die ik met elkaar wil vergelijken.
Hiervoor heb ik een extra werkblad gemaakt, die de nodige kolommen in een bepaalde volgorde zet, met indirect.

Nu wil ik in deze waarden verticaal gaan zoeken, maar krijg constant foutmeldingen.

Het lijkt of vertikaal zoeken niet lukt binnen een formule.

Situatie:
Blad 1.
Kolom A bsn file 1
Kolom b naam file 1
Kolom c bedrag file 1
Kolom D bedrag blad 2, met vertikaal zoeken op waarde kolom a.

Blad 2 is als volgt opgebouwd.
Kolom a bsn
Kolom b naam
Kolom c bedrag.

Blad 3 bevat verwijzingen en met indirect opgebouwde formules waardoor als ik in 1 cel de bestandsnaam ingeef, automatisch de juiste kolom wordt gevonden.

Blad 2 komt uit een nota (file 2) waar ik niet telkens m'n formule voor wil wijzigen. Met indirect haal ik in blad 2 deze 3 kolommen er uit. Hett enige wat ik moet veranderen, is de bestandsnaam in blad 3.

Als ik wil zoeken, krijg ik een foutmelding. Omdat hij naar een formule verwijst en niet de teruggegeven waarde pakt.

Hoe kan ik dit oplossen?

Oorspronkelijk doel:
Ik wil dus 2 nota's met elkaar vergelijken obv bsn en wil er uithalen welke bedragen afwijken of welke bsn er niet voorkomen bij een van beiden. Zodat ik niet telkens 10 minuten aan het zoeken ben per nota waarom ze niet overeenkomen.
De opmaak van de 2 nota's zijn verschillend, eerste kolom is niet bsn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:37
Is het niet simpeler om het 2e excel bestand te koppelen aan de eerste en alleen de kolommen gebruiken die je nodig hebt. Dan ben je van de verwijzingen af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een nieuw Excelbestand maken, daar een gegevensverbinding in maken met de 2 Excelbestanden en dan bij elke tabel een kolom toevoegen die het bedrag opzoekt obv bsn in de andere tabel en vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
D-dark schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:14:
Is het niet simpeler om het 2e excel bestand te koppelen aan de eerste en alleen de kolommen gebruiken die je nodig hebt. Dan ben je van de verwijzingen af
Hoe bedoel je dat?
Ik wil niet alle kolommen knippen en plakken, omdat ik ze dan eerst moet sorteren, weghalen etc.
Kost me te veel tijd. Vandaar enkel openen en meteen alles overhalen.
Het gaat om controle die ik zo'n 50 keer moet doen iedere maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen verticaal zoeken gebruiken maar de opvolger x.zoeken. Dan kom je waarschijnlijk al wat verder. X.ZOEKEN-functie - Microsoft Ondersteuning

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:37
Hsb-3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Hoe bedoel je dat?
Ik wil niet alle kolommen knippen en plakken, omdat ik ze dan eerst moet sorteren, weghalen etc.
Kost me te veel tijd. Vandaar enkel openen en meteen alles overhalen.
Het gaat om controle die ik zo'n 50 keer moet doen iedere maand.
Onder de tab gegevens in excel kan je een koppeling maken (gegevensverbinding) met andere bestanden.
Daarin kan je opgeven welke gegevens overgenomen moeten worden.
Pagina: 1