Toon posts:

Offerte zonnepanelen - goede deal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 20:21
Hallo Tweakers!

Ik ben benieuwd wat jullie van deze offertes vinden.

Situatie:
Ons dag ligt aan de voorkant op het zuid-oosten wat relatief gunstig is qua zon. We hebben dan ook de nodige zonuren per jaar. Zie onderstaand de situatie van ons dak. Er is geen sprake van schaduw aan de voorzijde.

Op dit moment hebben we een 1-fase aansluiting. Ivm verdere investeringen in airco's, inductie en wellicht een hybride of elektrische auto willen we ook direct naar 3 fasen gaan.

Jaarverbruik is op dit moment 2400 Kwh met een gezin van 3 personen, incl. baby van <1 jaar. Dit is inclusief het afgelopen jaar thuiswerken wat in mijn geval bijna altijd is.
Het liefste gooien we ons dak helemaal vol met panelen voor zover dat past.
Omdat we zelf niets kunnen doen willen we alles compleet laten regelen en aansluiten.

Inmiddels heb ik 2 offertes gekregen van lokale installateurs die ik graag hier voor wil leggen. Laatste offerte is ook daadwerkelijk wezen kijken hier.

Eerste offerte:
8x DMEGC 400 WP Full black zonnepanelen
8x Micro omvormers AP systems
Montage + materialen
6425 euro incl BTW

Tweede offerte:
14x Jinko Tiger Neo N-type 415 WP 54HL4-B Full black zonnepanelen
14x Solaredge S440 optimizers
1x Solaredge SE5000H omvormer
Montage + materialen
7325 euro inclusief BTW

De vergelijking is niet helemaal 1 op 1 gezien bedrijf 1 niet de moeite wilde nemen om te kijken wat er maximaal op ons dak zou passen. Deze heeft op basis van ons huidige verbruik een inschatting gemaakt van het totaal aantal panelen. Bedrijf 2 heeft dit wel gedaan en geeft aan max 14 panelen te kunnen plaatsen op de voorzijde van het dak.

Als ik de prijs per WP bereken (als ik het juist doe) kom ik hier op uit:
Bedrijf 1: 8x 400 = 3200 - 6425/ 3200 = 2,00 euro per WP
Bedrijf 2: 14x415 = 5810 - 7325/ 5810 = 1,26 euro per WP

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe jullie de prijs vs. de producten vinden. Maw heb ik waar voor mijn geld? En betaal ik niet teveel in deze verhitte markt?

Bedrijf 2 lijkt me een prima prijs/kwaliteit verhouding te hebben na wat speuren op internet.

Hoor graag jullie meningen! _/-\o_

Beste antwoord (via D0ekoe op 14-01-2023 14:49)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Een APSystems systeem voor €2 is schandalig.

Solaredge is in de basis niet nodig bij weinig / geen schaduw, maar mede-forum-leden hebben de laatste tijd moeite om string omvormer systemen te krijgen voor deze prijs. Dit is dus echt dikke prima.

Het is ontwerp technisch prima, @Uszka, enkelfase omvormer dus het is al bij 8 okay.
Dus @D0ekoe kan hier met gerust hart voor gaan.

Wel de aantekening dat ik geen voorstander ben van 5kW op enkelfase. Dit omdat je dan achteraan staat in het spelletje 10 kleine omvormertjes zaten op een hek indien bij @D0ekoe hoge netspanning heerst in de zomer. Dat is nu eigenlijk niet te bepalen.

Echter: een 5kW 3 fase eist 14 s500b optimizers, meterkast en aansluiting update. Al met al rustig €1000 meer. Ter overweging als er mogelijk een laadpaal zou kunnen komen in toekomst: dan zijn deze kosten ook btw vrijgesteld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
1,26 voor SolarEdge is laag maar SE is onnodig duur voor een dak zonder noemenswaardige schaduw. Vraag of ze offerte willen maken met een string omvormer.

In SE ben ik niet erg thuis maar lees over verschillende typen optimizers bij een bepaald aantal panelen. @Ronald kan meer vertellen of de S440 de juiste optimizer is in dit systeem.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
€/Wp bekijk je meestal ex BTW, omdat je dat al jaren terug kunt krijgen en momenteel zelfs niet betaalt. Weet je zeker dat dit inclusief 21% BTW is? Of is het "inclusief 0% BTW"?

• D0ekoe
Wilke schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:08:
€/Wp bekijk je meestal ex BTW, omdat je dat al jaren terug kunt krijgen en momenteel zelfs niet betaalt. Weet je zeker dat dit inclusief 21% BTW is? Of is het "inclusief 0% BTW"?
Op de offerte van bedrijf 2 staat inclusief 0% BTW. Offerte van bedrijf 1 is nog van vorig jaar dus daar zit wel de 21% in. In dat geval zou bedrijf 1 lager uitkomen dan mijn berekening in de startpost qua euro per Wp. Of zie ik het dan verkeerd?

[Voor 7% gewijzigd door D0ekoe op 12-01-2023 19:16]

• D0ekoe
Uszka schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:59:
1,26 voor SolarEdge is laag maar SE is onnodig duur voor een dak zonder noemenswaardige schaduw. Vraag of ze offerte willen maken met een string omvormer.

In SE ben ik niet erg thuis maar lees over verschillende typen optimizers bij een bepaald aantal panelen. @Ronald kan meer vertellen of de S440 de juiste optimizer is in dit systeem.
Ja dat vond ik ergens ook wel bijzonder. Maar hij gaf aan dat ze standaard werken met deze solaredge apparatuur.
Ik heb vanavond een aanvraag bij Liander gedaan voor een 3 fase upgrade van onze meterkast. Klopt het dat deze omvormer dan niet gaat passen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Een APSystems systeem voor €2 is schandalig.

Solaredge is in de basis niet nodig bij weinig / geen schaduw, maar mede-forum-leden hebben de laatste tijd moeite om string omvormer systemen te krijgen voor deze prijs. Dit is dus echt dikke prima.

Het is ontwerp technisch prima, @Uszka, enkelfase omvormer dus het is al bij 8 okay.

Wel de aantekening dat ik geen voorstander ben van 5kW op enkelfase. Dit omdat je dan achteraan staat in het spelletje 10 kleine omvormertjes zaten op een hek indien bij @D0ekoe hoge netspanning heerst in de zomer. Dat is nu eigenlijk niet te bepalen.

Echter: een 5kW 3 fase eist 14 s500b optimizers, meterkast en aansluiting update. Al met al rustig €1000 meer. Ter overweging als er mogelijk een laadpaal zou kunnen komen in toekomst: dan zijn deze kosten ook btw vrijgesteld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• D0ekoe
Ronald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:06:

@Ronald Bedankt voor je reactie!
Fijn dat dit een prima prijs/ kwaliteit verhouding is. Die indruk had ik zelf ook in eerste instantie.
Je verhaal van 5KW op een 1 fase heeft dit bedrijf ook aangegeven. Met piekspanning vonden ze het ook wel spannend worden. Daarom heb ik zojuist bij Liander de aanvraag heb gedaan voor een upgrade naar 3 fase meterkast. Ook om voorbereid op de toekomst te zijn met evt. een laadpaal, airco's en inductie.

Jij geeft al aan dat de optimizers dan niet passen. Is mijn conclusie dan ook juist dat de SE5000H ook niet gaat passen en vervangen moet worden voor een 3 fase omvormer? Of kun je een 1 fase omvormer ook op een 3 fase meterkast aansluiten?

• Ronald
Vanuit PV perspectief is een 3 fase kast geen voor of nadeel bij gebruik van enkelfase omvormer. Het is op 25A dan niet selectief, maar persoonlijk til ik daar niet zwaar aan.

De SE5000H draait op 400V, optimizers gaan tot 60V per stuk. Dus met 14 riant in de jas en technisch okay.

Se5K eist 750V en solaredge schrijft daarom een minimum voor van 14 stuks s500b voor die 80V per stuk maken. Met s500b dus technisch okay. Met s440 niet.
Als je de ombouw voor de plaatsing voor elkaar krijgt dan zou ik voor de 3 fase oplossing gaan. Stukje bedrijfszekerheid.

• D0ekoe
@Ronald
Als je de ombouw voor de plaatsing voor elkaar krijgt dan zou ik voor de 3 fase oplossing gaan. Stukje bedrijfszekerheid.

Dat is wel de bedoeling. Liander heeft een lange wachttijd om de meterkast aan te passen maar de panelen komen ook pas na de zomer.
Dan zal ik dus even navraag doen bij bedrijf 2 of ze niet beter een 3 fase omvormer op de offerte kunnen zetten. Benieuwd of ze dan de s500b direct meenemen en of het ook duurder gaat worden.

• Ronald
@D0ekoe alles aan 3 fase is wel duurder helaas

• D0ekoe
@Ronald ja dat geloof ik graag. Ben benieuwd met wat voor reactie ze komen. Laat ik hier nog even weten om te kijken of de deal dan nog steeds prima is! ;)

• Ronald
Het zou rond de €500 aan materiaal moeten schelen voor 3 fase. Bovenop de kosten voor ombouw meterkast en aansluiting. Afweging aan jouw - ik hoop dat je genoeg weet om gedegen afweging te maken. Anders vraag door

• D0ekoe
@Ronald Ik heb nog even navraag gedaan en ze blijven bij een 1 fase omvormer met S440 ook als ik een 3 fase meterkast heb. Dit was uiteindelijk geen probleem gaf hij aan.

Alleen als ik in een later stadium uit zou willen breiden zou een 3 fase omvormer handig zijn maar daar heb ik nu geen plannen voor. Wel gaf hij direct aan dat er dan ook andere optimizers aan te pas moesten komen en daardoor de investering wat duurder werd. Wat klopt met wat jij ook eerder zei.

Dan zou jou eerder reactie dus het geval worden:
Vanuit PV perspectief is een 3 fase kast geen voor of nadeel bij gebruik van enkelfase omvormer. Het is op 25A dan niet selectief, maar persoonlijk til ik daar niet zwaar aan.

De SE5000H draait op 400V, optimizers gaan tot 60V per stuk. Dus met 14 riant in de jas en technisch okay.

In mijn optiek kan ik met deze info prima deze offerte akkoord geven toch?

• Ronald
@D0ekoe het gaat er om dat je zelf achter de keuze staat. Ik geef hooguit advies en geef zo goed mogelijk mijn redenen.

Let op dat er minimaal 4mm2 kabel gebruikt wordt tussen omvormer en meterkast (dat is verplicht bij 25A) maar ik adviseer 6mm2 (trapje lager op het omvormertjes op hek verhaal)

• D0ekoe
@Ronald Dat snap ik en dat wordt ook gewaardeerd dat je advies geeft.
Ik heb een goed gevoel bij de prijs, het bedrijf en het advies was ze ons hebben gegeven.
Hier in de regio doen ze veel en iedereen heeft goede ervaringen. Als de technische kant ook goed is, en dat lijkt het wel als ik zo jou adviezen lees dan gaan we door.
Dan kunnen we toch nog dit jaar panelen op het dak krijgen :)

Thanks voor het meedenken!

• D0ekoe
Mag dicht, koop is gedaan!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee