Toon posts:

Berekenen van kosten ventilatie

Pagina: 1
Acties:

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:33
Ik was nieuwsgierig naar wat ventileren kost qua energie t.o.v. een perfect afgesloten ruimte.

Ik kwam met deze formules:

code:
1
2
air_density(temp_c)=101325/((8.31446261815324/0.0289652)*(temp_c+273.15))
heat_air(volume, from_temp, to_temp)=(to_temp-from_temp)*air_density(from_temp)*1006*volume

Uitgaande van een huis dat 150 m3 aan inhoud heeft, en het 5 maanden lang 0 *C buiten is (worst case berekening?), en daarna magisch zomer met 20 *C constant (om de berekeningen even simpeler te maken).

Ik hou ook even een ventilatiedebiet van 150 m3 aan (2 volwassenen, 2 kinderen, 2 huisdieren + douchen/koken) ventileert deze het huis volledig eenmaal per uur (ook om de berekeningen wat simpeler te maken).

Bij een niet WTW installatie (b.v. mechanische ventilatie) is dat dus (met 30.5 dagen gem. in een maand) 109,800 m3 / maand.

Om die 109,800 m3 te verwarmen van 0*C naar 20*C kost het met de bovenstaande formules ~2.85 GJ.
Met een WTW installatie met 95% rendement hoeft ditzelfde huishouden "maar" 5490 m3 te verwarmen; ~0.143 GJ.

1 m3 gas blijkt ongeveer 35MJ aan energie te hebben, HR ketels halen 100% rendement dus we kunnen als het goed is dit getal gebruiken om aan energie te stoppen in een huishouden (per m3 gas).

Bij 2.85GJ kost ventileren dus ~81.5 m3 gas per maand, en bij een WTW met 95% rendement maar ~4.1 m3 gas. Met de huidige prijzen dus ~240 eur/maand in de wintermaanden in het ergste geval, en 12 eur/maand in het beste geval.

Met relatieve luchtvochtigheid hoeft geen rekening te worden gehouden omdat deze in de lucht opwarmen een insignificant deel van de energiekosten uit maakt (0.5% - 3%, ofwel worst case 7eur/maand.. op 240 eur.. ook nagerekend).

Maar klopt dit wel? Ik dacht dat van een ongeventileerd huis naar een WTW installatie gaan wel meer zou kosten (plus de stroomkosten ook nog, 30kWh ~ tientje per maand) dan twee tientjes per maand?

Is die 95% rendement überhaupt wel reel?

Verder rekende ik worst case uit met 0*C continu buiten en 20*C binnen maar zelf hou ik thuis altijd minder dan 20*C aan (tussen 16*C en 19*C). De gem. winter temperaturen in Nederland zijn de laatste jaren ook hoger dan 0 *C.. en de gas prijzen gaan ook omlaag, dus al met al kan een WTW installatie mij dus zelfs maar een tientje per maand totaal kosten (ex de investering maar deze neem ik dus voor lief)?

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Verdiep je FF in graaddagen. Dat maakt bovenstaande berekening een stuk accurater.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Je berekent nu de kosten van WTW ten opzichte van een niet geventileerde woning. Maar dan ga je wel uit van wonen in een perfect afgesloten ruimte. Dat is ook niet gratis, zal je gemiddeld zo'n € 7.500,00 kosten. Eenmalig, dat wel :+

Mooi fout is niet lelijk

• grasmanek94
tijmeng schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:14:
Verdiep je FF in graaddagen. Dat maakt bovenstaande berekening een stuk accurater.
Dat zal ik zeker eens uitzoeken, eerste keer dat ik van dit begrip hoor.
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:14:
Je berekent nu de kosten van WTW ten opzichte van een niet geventileerde woning. Maar dan ga je wel uit van wonen in een perfect afgesloten ruimte. Dat is ook niet gratis, zal je gemiddeld zo'n € 7.500,00 kosten. Eenmalig, dat wel :+
Wat ik hier ook bereken is eigenlijk de extra kosten bovenop de normale stookkosten die er al zijn en altijd zullen blijven. Je hebt het denk ik over isolatie dan? Dat zal vast wel wat meer kosten in dit huis :p

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

grasmanek94 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:16:

Wat ik hier ook bereken is eigenlijk de extra kosten bovenop de normale stookkosten die er al zijn en altijd zullen blijven. Je hebt het denk ik over isolatie dan? Dat zal vast wel wat meer kosten in dit huis :p
Isolatie... zo kan je die zes plankjes ook noemen ja ;)

spoiler:
Die € 7.500,00 zijn de kosten van een gemiddelde uitvaart

Wat ik bedoel is dat in een perfect afgesloten ruimte niet ventileren geen optie is als je er wilt wonen. Dan is op een gegeven moment je zuurstof op.

Ventileer je niet mechanisch, dan ventileer je "natuurlijk", door kieren en dergelijke. En ook die lucht moet verwarmd. Niet actief ventileren maar toch willen leven kost dus ook geld.

Mooi fout is niet lelijk

• grasmanek94
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:22:
[...]

spoiler:
Die € 7.500,00 zijn de kosten van een gemiddelde uitvaart
Oof ja duur .. haha.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:50

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

grasmanek94 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:59:
Ik was nieuwsgierig naar wat ventileren kost qua energie t.o.v. een perfect afgesloten ruimte.

Ik kwam met deze formules:

code:
1
2
air_density(temp_c)=101325/((8.31446261815324/0.0289652)*(temp_c+273.15))
heat_air(volume, from_temp, to_temp)=(to_temp-from_temp)*air_density(from_temp)*1006*volume

Uitgaande van een huis dat 150 m3 aan inhoud heeft, en het 5 maanden lang 0 *C buiten is (worst case berekening?), en daarna magisch zomer met 20 *C constant (om de berekeningen even simpeler te maken).

Ik hou ook even een ventilatiedebiet van 150 m3 aan (2 volwassenen, 2 kinderen, 2 huisdieren + douchen/koken) ventileert deze het huis volledig eenmaal per uur (ook om de berekeningen wat simpeler te maken).

Bij een niet WTW installatie (b.v. mechanische ventilatie) is dat dus (met 30.5 dagen gem. in een maand) 109,800 m3 / maand.

Om die 109,800 m3 te verwarmen van 0*C naar 20*C kost het met de bovenstaande formules ~2.85 GJ.
Met een WTW installatie met 95% rendement hoeft ditzelfde huishouden "maar" 5490 m3 te verwarmen; ~0.143 GJ.

1 m3 gas blijkt ongeveer 35MJ aan energie te hebben, HR ketels halen 100% rendement dus we kunnen als het goed is dit getal gebruiken om aan energie te stoppen in een huishouden (per m3 gas).

Bij 2.85GJ kost ventileren dus ~81.5 m3 gas per maand, en bij een WTW met 95% rendement maar ~4.1 m3 gas. Met de huidige prijzen dus ~240 eur/maand in de wintermaanden in het ergste geval, en 12 eur/maand in het beste geval.

Met relatieve luchtvochtigheid hoeft geen rekening te worden gehouden omdat deze in de lucht opwarmen een insignificant deel van de energiekosten uit maakt (0.5% - 3%, ofwel worst case 7eur/maand.. op 240 eur.. ook nagerekend).

Maar klopt dit wel? Ik dacht dat van een ongeventileerd huis naar een WTW installatie gaan wel meer zou kosten (plus de stroomkosten ook nog, 30kWh ~ tientje per maand) dan twee tientjes per maand?

Is die 95% rendement überhaupt wel reel?

Verder rekende ik worst case uit met 0*C continu buiten en 20*C binnen maar zelf hou ik thuis altijd minder dan 20*C aan (tussen 16*C en 19*C). De gem. winter temperaturen in Nederland zijn de laatste jaren ook hoger dan 0 *C.. en de gas prijzen gaan ook omlaag, dus al met al kan een WTW installatie mij dus zelfs maar een tientje per maand totaal kosten (ex de investering maar deze neem ik dus voor lief)?
ge gaat fout met de WTW berekening. stukje creatieve marketing is de oorzaak hiervan. je krijgt niet meer dan de helft van de warmte uit een WTW in de echte wereld. het is niet zo dat je bij een WTW 0 graden erin doet dat je dan de inkomende 0 graden opwarmt tot 20. in de praktijk mag je blij zijn met de helft.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:04
Ik heb ooit een warmteverliesberekening gemaakt voor een tussenwoning met een ventilatiebehoefte van ca 180m3/h. Over de periode 2017-2021 zou me dit gemiddeld 4000kWh aan warmte per jaar kosten. Dat is ca 450m3 aan gas of 1000kWh aan elektriciteit met een warmtepomp en een SCOP van 4.

Ik dacht dat een WTW wel 80% zou terug kunnen winnen, dat zou dus een besparing van 360m3 gas of 800kWh aan elektra opleveren.

Bij 50% zoals @flippy noemt, zou dat 225m3 of 500kWh aan besparing zijn.

Die berekening gaat er vanuit dat je vóór de WTW ook al voldoende deed ventileren, meestal is dat niet het geval. Het grootste voordeel van een WTW is dan ook een gezonder binnenklimaat zonder comfortverlies en zonder toegenomen energiekosten.

Als je meer wil besparen loont het zich om slimmer te ventileren met CO2 en vochtmeters.

• grasmanek94
Mijn 1e rondspelen zorgt voor wat rare interpretatie van de benodigde warmtevraag, maar ik zal er dieper op induiken, dank ieder voor de leesstof / tips / pointers!

@flippy @Pejdref
Ik zat er ook inderdaad aan te denken om alleen de WTW te laten draaien bij een te hoge luchtvochtigheid (meer dan 45%), en bij 40% uit te zetten. Scheelt weer een bevochtiger. In huizen met slechte ventilatie is het waarschijnlijk kenmerkend dat er altijd 70-90% RV heerst (en best snel ook denk ik).

Maar oke ik zal dan dus met wat grotere uitgave rekening moeten houden.

Met geluk zal de 20 *C lucht dus naar max 10 *C verwarmen, ipv iets als 18 *C? Dat is wel een groot energieverschil. Dan zou het de helft goedkoper zijn dan normale mechanische ventilatie - ~41 m3 ipv ~82m3 per maand worst case? x 5 mnd = ~200m3 dus de ordegrootte klopt in ieder geval wel.

Toch nog veel geld maar zeker wel nodig voor een gezond binnenklimaat.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:04
Je ventileert ook voor je CO2 gehalte, niet alleen voor de luchtvochtigheid.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:15
grasmanek94 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Mijn 1e rondspelen zorgt voor wat rare interpretatie van de benodigde warmtevraag, maar ik zal er dieper op induiken, dank ieder voor de leesstof / tips / pointers!

@flippy @Pejdref
Ik zat er ook inderdaad aan te denken om alleen de WTW te laten draaien bij een te hoge luchtvochtigheid (meer dan 45%), en bij 40% uit te zetten. Scheelt weer een bevochtiger. In huizen met slechte ventilatie is het waarschijnlijk kenmerkend dat er altijd 70-90% RV heerst (en best snel ook denk ik).

Maar oke ik zal dan dus met wat grotere uitgave rekening moeten houden.

Met geluk zal de 20 *C lucht dus naar max 10 *C verwarmen, ipv iets als 18 *C? Dat is wel een groot energieverschil. Dan zou het de helft goedkoper zijn dan normale mechanische ventilatie - ~41 m3 ipv ~82m3 per maand worst case? x 5 mnd = ~200m3 dus de ordegrootte klopt in ieder geval wel.

Toch nog veel geld maar zeker wel nodig voor een gezond binnenklimaat.
Ik las : De koude buitenlucht wordt nagenoeg gratis voorverwarmd (tot ongeveer 18 graden Celsius) wat een enorme besparing op de stookkosten betekent. Bij een modern WTW systeem kan het rendement hierbij oplopen tot wel 90%.

https://www.mechanischeventilatie.net/wtw-installatie/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee