Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:03
Ik was nieuwsgierig naar wat ventileren kost qua energie t.o.v. een perfect afgesloten ruimte.

Ik kwam met deze formules:

code:
1
2
air_density(temp_c)=101325/((8.31446261815324/0.0289652)*(temp_c+273.15))
heat_air(volume, from_temp, to_temp)=(to_temp-from_temp)*air_density(from_temp)*1006*volume

Uitgaande van een huis dat 150 m3 aan inhoud heeft, en het 5 maanden lang 0 *C buiten is (worst case berekening?), en daarna magisch zomer met 20 *C constant (om de berekeningen even simpeler te maken).

Ik hou ook even een ventilatiedebiet van 150 m3 aan (2 volwassenen, 2 kinderen, 2 huisdieren + douchen/koken) ventileert deze het huis volledig eenmaal per uur (ook om de berekeningen wat simpeler te maken).

Bij een niet WTW installatie (b.v. mechanische ventilatie) is dat dus (met 30.5 dagen gem. in een maand) 109,800 m3 / maand.

Om die 109,800 m3 te verwarmen van 0*C naar 20*C kost het met de bovenstaande formules ~2.85 GJ.
Met een WTW installatie met 95% rendement hoeft ditzelfde huishouden "maar" 5490 m3 te verwarmen; ~0.143 GJ.

1 m3 gas blijkt ongeveer 35MJ aan energie te hebben, HR ketels halen 100% rendement dus we kunnen als het goed is dit getal gebruiken om aan energie te stoppen in een huishouden (per m3 gas).

Bij 2.85GJ kost ventileren dus ~81.5 m3 gas per maand, en bij een WTW met 95% rendement maar ~4.1 m3 gas. Met de huidige prijzen dus ~240 eur/maand in de wintermaanden in het ergste geval, en 12 eur/maand in het beste geval.

Met relatieve luchtvochtigheid hoeft geen rekening te worden gehouden omdat deze in de lucht opwarmen een insignificant deel van de energiekosten uit maakt (0.5% - 3%, ofwel worst case 7eur/maand.. op 240 eur.. ook nagerekend).

Maar klopt dit wel? Ik dacht dat van een ongeventileerd huis naar een WTW installatie gaan wel meer zou kosten (plus de stroomkosten ook nog, 30kWh ~ tientje per maand) dan twee tientjes per maand?

Is die 95% rendement überhaupt wel reel?

Verder rekende ik worst case uit met 0*C continu buiten en 20*C binnen maar zelf hou ik thuis altijd minder dan 20*C aan (tussen 16*C en 19*C). De gem. winter temperaturen in Nederland zijn de laatste jaren ook hoger dan 0 *C.. en de gas prijzen gaan ook omlaag, dus al met al kan een WTW installatie mij dus zelfs maar een tientje per maand totaal kosten (ex de investering maar deze neem ik dus voor lief)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:03

tijmeng

Panasonic 7J

Verdiep je FF in graaddagen. Dat maakt bovenstaande berekening een stuk accurater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
Je berekent nu de kosten van WTW ten opzichte van een niet geventileerde woning. Maar dan ga je wel uit van wonen in een perfect afgesloten ruimte. Dat is ook niet gratis, zal je gemiddeld zo'n € 7.500,00 kosten. Eenmalig, dat wel :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
tijmeng schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:14:
Verdiep je FF in graaddagen. Dat maakt bovenstaande berekening een stuk accurater.
Dat zal ik zeker eens uitzoeken, eerste keer dat ik van dit begrip hoor.
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:14:
Je berekent nu de kosten van WTW ten opzichte van een niet geventileerde woning. Maar dan ga je wel uit van wonen in een perfect afgesloten ruimte. Dat is ook niet gratis, zal je gemiddeld zo'n € 7.500,00 kosten. Eenmalig, dat wel :+
Wat ik hier ook bereken is eigenlijk de extra kosten bovenop de normale stookkosten die er al zijn en altijd zullen blijven. Je hebt het denk ik over isolatie dan? Dat zal vast wel wat meer kosten in dit huis :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
grasmanek94 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:16:

Wat ik hier ook bereken is eigenlijk de extra kosten bovenop de normale stookkosten die er al zijn en altijd zullen blijven. Je hebt het denk ik over isolatie dan? Dat zal vast wel wat meer kosten in dit huis :p
Isolatie... zo kan je die zes plankjes ook noemen ja ;)

spoiler:
Die € 7.500,00 zijn de kosten van een gemiddelde uitvaart

Wat ik bedoel is dat in een perfect afgesloten ruimte niet ventileren geen optie is als je er wilt wonen. Dan is op een gegeven moment je zuurstof op.

Ventileer je niet mechanisch, dan ventileer je "natuurlijk", door kieren en dergelijke. En ook die lucht moet verwarmd. Niet actief ventileren maar toch willen leven kost dus ook geld.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:22:
[...]

spoiler:
Die € 7.500,00 zijn de kosten van een gemiddelde uitvaart
Oof ja duur .. haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

grasmanek94 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:59:
Ik was nieuwsgierig naar wat ventileren kost qua energie t.o.v. een perfect afgesloten ruimte.

Ik kwam met deze formules:

code:
1
2
air_density(temp_c)=101325/((8.31446261815324/0.0289652)*(temp_c+273.15))
heat_air(volume, from_temp, to_temp)=(to_temp-from_temp)*air_density(from_temp)*1006*volume

Uitgaande van een huis dat 150 m3 aan inhoud heeft, en het 5 maanden lang 0 *C buiten is (worst case berekening?), en daarna magisch zomer met 20 *C constant (om de berekeningen even simpeler te maken).

Ik hou ook even een ventilatiedebiet van 150 m3 aan (2 volwassenen, 2 kinderen, 2 huisdieren + douchen/koken) ventileert deze het huis volledig eenmaal per uur (ook om de berekeningen wat simpeler te maken).

Bij een niet WTW installatie (b.v. mechanische ventilatie) is dat dus (met 30.5 dagen gem. in een maand) 109,800 m3 / maand.

Om die 109,800 m3 te verwarmen van 0*C naar 20*C kost het met de bovenstaande formules ~2.85 GJ.
Met een WTW installatie met 95% rendement hoeft ditzelfde huishouden "maar" 5490 m3 te verwarmen; ~0.143 GJ.

1 m3 gas blijkt ongeveer 35MJ aan energie te hebben, HR ketels halen 100% rendement dus we kunnen als het goed is dit getal gebruiken om aan energie te stoppen in een huishouden (per m3 gas).

Bij 2.85GJ kost ventileren dus ~81.5 m3 gas per maand, en bij een WTW met 95% rendement maar ~4.1 m3 gas. Met de huidige prijzen dus ~240 eur/maand in de wintermaanden in het ergste geval, en 12 eur/maand in het beste geval.

Met relatieve luchtvochtigheid hoeft geen rekening te worden gehouden omdat deze in de lucht opwarmen een insignificant deel van de energiekosten uit maakt (0.5% - 3%, ofwel worst case 7eur/maand.. op 240 eur.. ook nagerekend).

Maar klopt dit wel? Ik dacht dat van een ongeventileerd huis naar een WTW installatie gaan wel meer zou kosten (plus de stroomkosten ook nog, 30kWh ~ tientje per maand) dan twee tientjes per maand?

Is die 95% rendement überhaupt wel reel?

Verder rekende ik worst case uit met 0*C continu buiten en 20*C binnen maar zelf hou ik thuis altijd minder dan 20*C aan (tussen 16*C en 19*C). De gem. winter temperaturen in Nederland zijn de laatste jaren ook hoger dan 0 *C.. en de gas prijzen gaan ook omlaag, dus al met al kan een WTW installatie mij dus zelfs maar een tientje per maand totaal kosten (ex de investering maar deze neem ik dus voor lief)?
ge gaat fout met de WTW berekening. stukje creatieve marketing is de oorzaak hiervan. je krijgt niet meer dan de helft van de warmte uit een WTW in de echte wereld. het is niet zo dat je bij een WTW 0 graden erin doet dat je dan de inkomende 0 graden opwarmt tot 20. in de praktijk mag je blij zijn met de helft.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:02
Ik heb ooit een warmteverliesberekening gemaakt voor een tussenwoning met een ventilatiebehoefte van ca 180m3/h. Over de periode 2017-2021 zou me dit gemiddeld 4000kWh aan warmte per jaar kosten. Dat is ca 450m3 aan gas of 1000kWh aan elektriciteit met een warmtepomp en een SCOP van 4.

Ik dacht dat een WTW wel 80% zou terug kunnen winnen, dat zou dus een besparing van 360m3 gas of 800kWh aan elektra opleveren.

Bij 50% zoals @flippy noemt, zou dat 225m3 of 500kWh aan besparing zijn.

Die berekening gaat er vanuit dat je vóór de WTW ook al voldoende deed ventileren, meestal is dat niet het geval. Het grootste voordeel van een WTW is dan ook een gezonder binnenklimaat zonder comfortverlies en zonder toegenomen energiekosten.

Als je meer wil besparen loont het zich om slimmer te ventileren met CO2 en vochtmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Mijn 1e rondspelen zorgt voor wat rare interpretatie van de benodigde warmtevraag, maar ik zal er dieper op induiken, dank ieder voor de leesstof / tips / pointers!

@flippy @Pejdref
Ik zat er ook inderdaad aan te denken om alleen de WTW te laten draaien bij een te hoge luchtvochtigheid (meer dan 45%), en bij 40% uit te zetten. Scheelt weer een bevochtiger. In huizen met slechte ventilatie is het waarschijnlijk kenmerkend dat er altijd 70-90% RV heerst (en best snel ook denk ik).

Maar oke ik zal dan dus met wat grotere uitgave rekening moeten houden.

Met geluk zal de 20 *C lucht dus naar max 10 *C verwarmen, ipv iets als 18 *C? Dat is wel een groot energieverschil. Dan zou het de helft goedkoper zijn dan normale mechanische ventilatie - ~41 m3 ipv ~82m3 per maand worst case? x 5 mnd = ~200m3 dus de ordegrootte klopt in ieder geval wel.

Toch nog veel geld maar zeker wel nodig voor een gezond binnenklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:02
Je ventileert ook voor je CO2 gehalte, niet alleen voor de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:24
grasmanek94 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Mijn 1e rondspelen zorgt voor wat rare interpretatie van de benodigde warmtevraag, maar ik zal er dieper op induiken, dank ieder voor de leesstof / tips / pointers!

@flippy @Pejdref
Ik zat er ook inderdaad aan te denken om alleen de WTW te laten draaien bij een te hoge luchtvochtigheid (meer dan 45%), en bij 40% uit te zetten. Scheelt weer een bevochtiger. In huizen met slechte ventilatie is het waarschijnlijk kenmerkend dat er altijd 70-90% RV heerst (en best snel ook denk ik).

Maar oke ik zal dan dus met wat grotere uitgave rekening moeten houden.

Met geluk zal de 20 *C lucht dus naar max 10 *C verwarmen, ipv iets als 18 *C? Dat is wel een groot energieverschil. Dan zou het de helft goedkoper zijn dan normale mechanische ventilatie - ~41 m3 ipv ~82m3 per maand worst case? x 5 mnd = ~200m3 dus de ordegrootte klopt in ieder geval wel.

Toch nog veel geld maar zeker wel nodig voor een gezond binnenklimaat.
Ik las : De koude buitenlucht wordt nagenoeg gratis voorverwarmd (tot ongeveer 18 graden Celsius) wat een enorme besparing op de stookkosten betekent. Bij een modern WTW systeem kan het rendement hierbij oplopen tot wel 90%.

https://www.mechanischeventilatie.net/wtw-installatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardano
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-01 19:58
Hoi allen, nog even een toevoeging die volgens mij nog niet benoemd is. Bij verwarming met warmtepomp zal er ook nog een efficientietoename zijn. Volgens mij kun je best de COP verhogen met 5%. In dit onderzoek zie je een toename van 33.47: https://www.sciencedirect...s/pii/S0140700719303706#!
Dat is wel onder de meest extreme omstandigheden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ardano schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:52:
Hoi allen, nog even een toevoeging die volgens mij nog niet benoemd is. Bij verwarming met warmtepomp zal er ook nog een efficientietoename zijn. Volgens mij kun je best de COP verhogen met 5%. In dit onderzoek zie je een toename van 33.47: https://www.sciencedirect...s/pii/S0140700719303706#!
Dat is wel onder de meest extreme omstandigheden in de winter.
het probleem blijft dat een wtw unit zelf alleen al een paar duizend kost en dan mag je hopen dat je niet je huis hoeft te slopen om het leidingwerk nog in te bouwen. WTW's met warmtepompen zijn al helemaal een drama qua kosten en de vincent als triest voorbeeld voor duizenden eigenaren.
probleem is simpelweg dat het op papier leuk is en op grote schaal (bedrijfspanden) echt wel nuttig is maar in de normale nederlandse rijtjeshuizen simpelweg niet economisch uitkomt. je bespaart meer door de efficientie van de warmtepomp te verbeteren door vloerverwarming of fancoils te installeren. dat levert je ordes van groote meer op dan 5%.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardano
flippy schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:09:
[...]

het probleem blijft dat een wtw unit zelf alleen al een paar duizend kost en dan mag je hopen dat je niet je huis hoeft te slopen om het leidingwerk nog in te bouwen. WTW's met warmtepompen zijn al helemaal een drama qua kosten en de vincent als triest voorbeeld voor duizenden eigenaren.
probleem is simpelweg dat het op papier leuk is en op grote schaal (bedrijfspanden) echt wel nuttig is maar in de normale nederlandse rijtjeshuizen simpelweg niet economisch uitkomt. je bespaart meer door de efficientie van de warmtepomp te verbeteren door vloerverwarming of fancoils te installeren. dat levert je ordes van groote meer op dan 5%.
Ik denk dat je wel uit kan komen als je zelf de kanelen legt. Ik hoef alleen iemand te betalen die de gaten in de vloer maakt.

4000kwh warmteverlies is erg veel. laat zeggen dat je in praktijk 3000kwh kan besparen. Die 3000kwh komt ook overeen met de voorspelde minimale gasbesparing van 250/300 kuub gas. Met een cop van 4 is dat al 225 euro per jaar. En dan reken ik de toename in cop niet eens mee. Samen met het voordeel van gezond leefklimaat en automatisering blijf ik het interessant vinden. Ik vergeet vaak ramen open of dicht te zetten op de slaapkamers. In combinatie met slimme thermostaten blijven je slaapkamers gewoon in gewenst klimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ardano schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:36:
[...]

Ik denk dat je wel uit kan komen als je zelf de kanelen legt. Ik hoef alleen iemand te betalen die de gaten in de vloer maakt.
Valt me nog wel wat tegen achteraf. De betonboorder was niet zo duur, 400 euro voor alle gaten, waarvan één 21cm gat in de gevel. Maar als je ook nog niet alle nodige materialen en gereedschappen hebt..

400,- betonboorder
1500,- materiaal (spirobuizen, SAFE-hulpstukken, dikke starre dempers tegen overspraak, ventielen etc etc)
700,- thermoduct geïsoleerde dak- en geveldoorvoer, loodslab en 2m geïsoleerde buis)
Nog allerlei plaatmaterialen en balken/latjes om koven (weer dicht) te maken, kleine dingen als slijpschijven, mondkapjes, rol extra isolatie voor de kanalen naar buiten, alu tape etc. Ook wel zo'n 300-400 euro gok ik.

Dan had ik nog geen ladder om op het dak te komen/hoog aan de gevel te werken (400,-), valbeveiliging om veilig te werken (40,- op marktplaats), mooie Makita haakse slijper voor al die meters aan buis (150,-).

En tot slot wil je niet al die vele uren aan research en kluswerk in iets steken wat matig op zijn best is, dus komt er ook een Zehnder q350 met enthalpiewisselaar voor 2776,-. Die je dan ook met een lan connect module wil uitbreiden voor besturing via je telefoon (275,-).

Al met al is een 4000-5000 schatting van een klusje wel opgelopen tot +-6700,-. En dat zou nog 800 euro duurder zijn als ik de doorvoeren op 8m hoogte door een bedrijf liet plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 25-12-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardano
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:47:
[...]

Valt me nog wel wat tegen achteraf. De betonboorder was niet zo duur, 400 euro voor alle gaten, waarvan één 21cm gat in de gevel. Maar als je ook nog niet alle nodige materialen en gereedschappen hebt..

400,- betonboorder
1500,- materiaal (spirobuizen, SAFE-hulpstukken, dikke starre dempers tegen overspraak, ventielen etc etc)
700,- thermoduct geïsoleerde dak- en geveldoorvoer, loodslab en 2m geïsoleerde buis)
Nog allerlei plaatmaterialen en balken/latjes om koven (weer dicht) te maken, kleine dingen als slijpschijven, mondkapjes, rol extra isolatie voor de kanalen naar buiten, alu tape etc. Ook wel zo'n 300-400 euro gok ik.

Dan had ik nog geen ladder om op het dak te komen/hoog aan de gevel te werken (400,-), valbeveiliging om veilig te werken (40,- op marktplaats), mooie Makita haakse slijper voor al die meters aan buis (150,-).

En tot slot wil je niet al die vele uren aan research en kluswerk in iets steken wat matig op zijn best is, dus komt er ook een Zehnder q350 met enthalpiewisselaar voor 2776,-. Die je dan ook met een lan connect module wil uitbreiden voor besturing via je telefoon (275,-).

Al met al is een 4000-5000 schatting van een klusje wel opgelopen tot +-6700,-. En dat zou nog 800 euro duurder zijn als ik de doorvoeren op 8m hoogte door een bedrijf liet plaatsen.
Bedankt voor je info, er komt inderdaad best wat bij kijken. Ik zou zelf overigens voor een itho gaan, die dingen doen gewoon hun werk en worden ook gewoon in nieuwbouw toepast. De meerwaarde van een zehnder vind ik niet groot als je bedenkt dat je er 3x zo veel voor betaald. Je kan een hru350 voor 1000 euro krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50
Ardano schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:12:
[...]

Bedankt voor je info, er komt inderdaad best wat bij kijken. Ik zou zelf overigens voor een itho gaan, die dingen doen gewoon hun werk en worden ook gewoon in nieuwbouw toepast. De meerwaarde van een zehnder vind ik niet groot als je bedenkt dat je er 3x zo veel voor betaald. Je kan een hru350 voor 1000 euro krijgen.
Alle waar naar zijn geld als ik het WTW topic mag geloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lollercopter schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:43:
[...]

Alle waar naar zijn geld als ik het WTW topic mag geloven....
Ja ik heb veel extra geld gesmeten met dank aan mijn activiteit hier.. Iedereen om mij heen vindt het onzin, gelukkig hebben we elkaar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:16
Ardano schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:12:
[...]

Als het een keer stevig vriest dan weet je wel het verschil tussen beide apparaten. De HRU heeft geen voorverwarmer en om te voorkomen dat de unit volledig bevriest gaat die alleen lucht naar buiten blazen. Oftewel de WTW is dan geen WTW meer, juist op het moment dat je het meeste thermische energie verliest.
Daarnaast gaat de luchtkwaliteit er ook zeker niet beter op worden, op het moment dat er enkel afgevoerd wordt.

• grasmanek94
Oilman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:31:
[...]

Als het een keer stevig vriest dan weet je wel het verschil tussen beide apparaten. De HRU heeft geen voorverwarmer en om te voorkomen dat de unit volledig bevriest gaat die alleen lucht naar buiten blazen. Oftewel de WTW is dan geen WTW meer, juist op het moment dat je het meeste thermische energie verliest.
Daarnaast gaat de luchtkwaliteit er ook zeker niet beter op worden, op het moment dat er enkel afgevoerd wordt.
https://www.spirototaal.nl/kanaalverwarmer-100mm.html

Gewoon deze aan laten gaan bij 2*C uitvoer temperatuur.
Beetje misschien met een relays prutsen / proberen verwarming te moduleren, PID regeling erop oid of een instelbare verwarming module en een ESP. Die 1700 verschil is voor een Tweaker genoeg om het zelf te doen. 1700 voor voorverwarming betalen ga ik niet doen :+

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 26-12-2024 09:58 ]

grasmanek94 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:55:
[...]

Beetje misschien met een relays prutsen of een instelbare verwarming module en een esp en die 1700 verschil is voor een Tweaker genoeg om het zelf te doen. 1700 voor voorverwarming betalen ga ik niet doen :+
Kleine sidenote: Ik heb het met enthalpiewisselaar gekocht. Een Q350 zonder enthalpiewisselaar kost je 2191,-. Als je zo'n ding wil, zijn er niet heel veel opties meer over waar je er ééntje in kunt plaatsen. En een goede luchtvochtigheid in de winter alleen al is de meerprijs meer dan waard.

En die kanaalverwarmer is 1600w aan-uit. De Zehnder heeft een modulerende voorverwarmer. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 26-12-2024 10:05 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:16
grasmanek94 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:55:
[...]

Beetje misschien met een relays prutsen / proberen verwarming te moduleren, PID regeling erop oid of een instelbare verwarming module en een ESP. Die 1700 verschil is voor een Tweaker genoeg om het zelf te doen. 1700 voor voorverwarming betalen ga ik niet doen :+
Die Zehnder doet het zoals hierboven aangegeven netjes modulerend. Maar je kunt het inderdaad zelfbouwen, ik weet alleen niet hoe blij mijn wederhelft is als ik er een keer niet ben, het vriest en alle bouwsels blijken toch niet 100% betrouwbaar te zijn.

Kanaalverwarmer is wel een mooie aanvulling voor iedereen die koudwatervrees heeft voor een WP, mooie back-up die wat warmte over het huis kan verspreiden mocht de WP ooit uitvallen, ipv een hybride opstelling. Je zit wel al snel aan een 160 mm model vast, want 100 mm wil je niet in een hoofd WTW kanaal hebben.

• grasmanek94
Oilman schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:03:
[...]

Kanaalverwarmer is wel een mooie aanvulling voor iedereen die koudwatervrees heeft voor een WP, mooie back-up die wat warmte over het huis kan verspreiden mocht de WP ooit uitvallen, ipv een hybride opstelling. Je zit wel al snel aan een 160 mm model vast, want 100 mm wil je niet in een hoofd WTW kanaal hebben.
Ja 150/160mm zal idd eentje moeten zijn, liefst zelfs groter maar de meeste WTWs hebben 150mm/160mm invoer/afvoer/aansluitingen.
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:04:
[...]
En een goede luchtvochtigheid in de winter alleen al is de meerprijs meer dan waard.
Meten is weten, ik was bereid om voor een enthalpiewisselaar te gaan maar wilde eerst gewoon goedkoop proberen te houden, en geen spijt van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qae-ZdHkH-2KBORWBtWHDpXln8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NyqcT8yDeWJ5MnfHhYq5QcZR.png?f=fotoalbum_large
^ Data van de afgelopen week, en dit is eigenlijk altijd zo.
De relatieve luchtvochtigheid headroom toont hoeveel RH% winst mogelijk is, zoals je ziet is deze zo'n beetje altijd hoger dan 20%, ofwel er kan door ventileren op max, 20% of meer verlaging in RH behaald worden.
In de praktijk betekent dit dat onze lucht thuis altijd 50% of meer RH is (en douchen zorgt natuurlijk voor pieken in de badkamer).
Ben blij dat ik niet onnodig vooraf kosten heb gemaakt. Idem voor voorverwarmer, mocht t nodig zijn dan is dat een weekendje beunen en paar maandjes in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardano
Oilman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:31:
[...]

Goed punt dit wist ik niet. Weer een extra overweging te maken, dankje haha. Ik zie dat itho een losse voorverwarmer verkoopt voor 300 euro. Dat zou ik dan wel overwegen. Maar om nou een 1000 euro duurder model aan te moeten schaffen voor die paar dagen in het jaar…
Nog een ander punt: zonering. Ook iets wat best prijzig kan zijn, 500 euro voor duo en 1000 voor quattro bij itho.
Een technisch adviseur van Zehnder zegt dat het alleen nodig is als je daarmee naar een kleinere wtw kan. Eigenlijk alleen het geval bij grote huizen.
Opzich ook logisch want je verlaagd het energieverlies al met 90%, die zonering zal je debiet iets verlagen maar dat gaat natuurlijk niet veel doen. Onnodig ventileren overdag op de slaapkamers maakt natuurlijk niet zo veel uit als je die warmte toch weer terug wint.
Je zou het misschien kunnen doen voor die verjaardag met 20 man in de woonkamer zodat je je volle vermogen beneden kan gebruiken maar dan zijn je ventielen volgens mij je bottleneck. Ik ben van plan om 2 ventielen te plaatsen dus max 100m3/h.
Dan zou ik wijze van spreken voor een hru200 kunnen gaan want boven en beneden heb ik ongeveer even veel m2.
Of maak ik hier een denkfout over de ventielen?
Ik ben overigens geen krent maar ik wil niet voor overbodige features betalen. Doe mij maar een basis functionerende wtw en een stapje hoger in energielabel en mn huis is weer een paar duizend meer waard.
Pagina: 1