Schimmel op zolder bij oude garage (opgeknapt)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 13:00
Heb al meerdere topics gezien over kou/schimmel/ventilatie maar echt de juiste oplossing nog niet gevonden.

Wat achtergrond, het is een oude (grote) garage, was ooit verbouwd door de vorige bewoners met een c.v. ketel met gas en weinig isolatie in de woonruimte zelf. Is nu een 'kantoortje/mencave' gewoden.
Hiervoor heb ik het plafond wat binten had dicht gemaakt met isolatie (steenwol) rachels en gipsplaten en heb ik electrische vloerverwarming (alleen als het echt koud is) daarnaast heb ik een airco hangen en die doet de verwarming en koeling prima. Nu gaat er een vlizotrap naar boven toe 'zolder' en daar is het door de isolatie beneden een stuk kouder. Daar staat gewoon altijd een raampje open maar er is toch schimmel op de houten planken tegen het dak aan. Wellicht is dit gekomen na het stuc werk beneden. Ook wil je op het zolder gewoon wat spulletjes bewaren, altijd handig maar als het raam open staat kan het daar dus ook heel koud gaat worden. Lijkt me niet wenselijk, maar waarschijnlijk geen schimmel omdat er nu ventilatie is (ook zat kiertjes en gaatjes)

Mijn idee, verbeter me aub graag _/-\o_ boven op zolder alles beter isoleren. Schimmel verwijderen, op het houtwerk isolatie doen (strak) met daarop dampwerend plastic en daar boven op gips platen oid. Daarnaast alles dicht maken kwa kieren en gaten. Dan 2 of 3 gaten (110mm+) naar de ruimte beneden. Dan een mechanische ventilatie die op het zolder afzuigt en beneden in de 'leef ruimte' iig zorgen voor een toevoer van verse lucht. Hierdoor krijg je onderdruk en trekt hij de warmere/minder vochtige lucht naar boven heb je ook een circulatie en is het ook niet zo koud boven zodat je spulletjes er wat beter voor staan.

Als iemand een beter idee heeft, hoor ik het ook graag.

p.s. in het verleden natuurlijk nooit last gehad omdat het plafond vol zat met gaten en kieren en ging er ook warmte naar boven (en ook een hele dure gas rekening)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat voor dakbedekking ligt er op de garage aan de buitenkant? Hebben we het over een dampdicht plat dak, of een schuin dak met bv. dakpannen?

In het eerste geval absoluut klimaatfolie gebruiken in plaats van dampdichte folie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Van die stenen dakpannen, daaronder raggels en daaronder isolatie van een paar cm dik. 4/5cm? (van die harde platen die geel/orange zijn) en ik verwacht dat daarachter een laag hout zit (wat aan de binnenkant nu schimmel heeft) omdat daar dus al een afsluiting zit is mijn aanname die damp dichte. Wat betreft lucht circulatie nog tips? (net gelezen over klimaat folie, handig. Was ik nog niet bekend mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Ter info ze zijn wezen schimmel reinigen, dus mocht iemand wat aan de info hebben. Door de combinatie van een koud zolder + hoge lucht vochtigheid en weinig ventileren kwam dit probleem naar boven. Echter wil ik hier wel wat opslaan kwa spullen maar dat het niet te koud gaat worden. Dus dan is ventileren niet handig als er geen verwarming is. De oplossing die ik ga uitvoeren is het schuine dak isoleren aan de binnekant en 2 gaten naar de ruimte er onder maken aan 1 kant van de ruimte. Dan aan de andere kant heb ik een mechanische ventilatie (itho) met 2 afvoer punten, waarvan 1 ook gelijk op de douche ruimte kan. Daarnaast plaats ik beneden een decentrale wtw (voor invoer van verse lucht) en door de overdruk gaat het via de gaten naar boven en door het afzuigen boven trekt het ook naar boven. Daardoor heb ik verse lucht (co2) beneden, verwarm ik ook de ruimte boven. Heb ik lucht circulatie op zolder en de zolder zal niet super koud meer worden. Hoe hoger de warmte boven hoe minder luchtvochtig ook. Dit in overleg met de mensen die langs kwamen was dit een valide aanpak. Korte versie is gewoon 2 roosters en luchten en dan wordt het maar koud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:40
Snelvuur schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:57:
Heb al meerdere topics gezien over kou/schimmel/ventilatie maar echt de juiste oplossing nog niet gevonden.

Wat achtergrond, het is een oude (grote) garage, was ooit verbouwd door de vorige bewoners met een c.v. ketel met gas en weinig isolatie in de woonruimte zelf. Is nu een 'kantoortje/mencave' gewoden.
Hiervoor heb ik het plafond wat binten had dicht gemaakt met isolatie (steenwol) rachels en gipsplaten en heb ik electrische vloerverwarming (alleen als het echt koud is) daarnaast heb ik een airco hangen en die doet de verwarming en koeling prima. Nu gaat er een vlizotrap naar boven toe 'zolder' en daar is het door de isolatie beneden een stuk kouder. Daar staat gewoon altijd een raampje open maar er is toch schimmel op de houten planken tegen het dak aan. Wellicht is dit gekomen na het stuc werk beneden. Ook wil je op het zolder gewoon wat spulletjes bewaren, altijd handig maar als het raam open staat kan het daar dus ook heel koud gaat worden. Lijkt me niet wenselijk, maar waarschijnlijk geen schimmel omdat er nu ventilatie is (ook zat kiertjes en gaatjes)

Mijn idee, verbeter me aub graag _/-\o_ boven op zolder alles beter isoleren. Schimmel verwijderen, op het houtwerk isolatie doen (strak) met daarop dampwerend plastic en daar boven op gips platen oid. Daarnaast alles dicht maken kwa kieren en gaten. Dan 2 of 3 gaten (110mm+) naar de ruimte beneden. Dan een mechanische ventilatie die op het zolder afzuigt en beneden in de 'leef ruimte' iig zorgen voor een toevoer van verse lucht. Hierdoor krijg je onderdruk en trekt hij de warmere/minder vochtige lucht naar boven heb je ook een circulatie en is het ook niet zo koud boven zodat je spulletjes er wat beter voor staan.

Als iemand een beter idee heeft, hoor ik het ook graag.

p.s. in het verleden natuurlijk nooit last gehad omdat het plafond vol zat met gaten en kieren en ging er ook warmte naar boven (en ook een hele dure gas rekening)
vervang dampwerend plastic door klimaatfolie en je bent prima bezig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Bedankt voor de info, snap alleen niet wanneer je dat niet zou gebruiken en wanneer wel. Er is isolatie aan de buitenkant (geen folie wel isolatie platen) de een zegt daardoor dampwerend en de andere klimaat folie. Klimaat folie klinkt overigens wel de betere keuze vanwege de I eigenschappen. Dus de vraag is hoe kom je er op? ;) zag ook zo’n site dat je alle daklagen kon invoeren, daar was het al snel druppel vrij dus kwam ik niet veel wijzer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 10:39
Wat voor een isolatie heb je zitten in 't dak? Ik heb er zelf een paar CM EPS zitten wat niet vochtdoorlatend is, en ik dus vocht zou opsluiten tussen de EPS, hout en mijn eigen isolatie als ik een dampdichte of dampwerende folie gebruik.

Als je bestaande isolatie ademend is kun je een dampdichte folie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Kortom, om extra zeker te zijn even een dakpan eraf halen kijken wat voor EPS het is, als die geen vocht doorlaat dan klimaat folie en anders dampremmend. Merci iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mSwIpZj4MKn4ZsmbZYx_1lAlLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJ15CVLxuOj48WSwHDzejgje.jpg?f=fotoalbum_large

Als je beetje in zoomed links onderin zie je die gele/orange kleur. Dat is isolatie, dus dan lijkt het dat klimaat folie de juiste keuze is. Kon niet echt tekst lezen ervan meeste is versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:31
Veel schimmels ontstaan door vocht in combinatie met weinig tot geen ventilatie.

Om schimmel dus tegen te gaan is het belangrijk om ventilatie te hebben. Dit kan op natuurlijke manier door twee ramen tegen elkaar open te zetten of ventilatie roosters of roosters icm meganische ventilatie.

Pas dan ben je van je schimmel problemen af. Natuurlijk wel huidige schimmel verwijderen. Zit de schimmel te diep deze rachels dan vervangen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
Daarom ga ik ook lucht van beneden aanzuigen en boven afzuigen. Beneden komt frisse lucht binnen en zo komt er een circulatie. Dit meer omdat ik niet wil dat het boven mega koud gaat worden. Beetje mag wel maar hou kouder het is hoe hoger de lucht vochtigheid. Dan kan je ook de ramen dicht laten ;) hout is al schoon hebben ze ingespoten en nagecheckt. Dus ik kan/mag gaan isoleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:04

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je de warme, vochtige lucht vanuit huis naar de koudere zolder gaat trekken, ontstaat er juist condens op de koude vlakken en dus weer vochtproblemen. Dan kun je nog beter een beetje verwarmen in die ruimte en een beheerst door laten waaien.

Let ook op: je hebt het over decentrale WTW en overdruk en gaten naar boven... Bij WTW ga je altijd uit van luchtdichte vertrekken waarbij er even veel lucht in als uit gaat. 'Balansventilatie met warmteterugwinning'. Dan is er als het goed is ook geen overdruk en geen luchtstroom van beneden naar boven.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1