Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-05 09:18
Mijn werkgever heeft per 1 januari 2023 een nieuw beleid omtrent thuiswerken. Het voornaamste hierin is dat het alleen van toepassing voor fulltime medewerkers. Vanaf 11-02 ga ik gebruik maken van het onbetaald ouderschapsverlof. Volgens mijn werkgever ben ik dan geen fulltime medewerker meer, want ik werk 32 uur ipv de 40 op mijn contract. Hierover zijn we het dus oneens.

Nu ik hier wat meer research naar aan het doen ben, kom ik niet echt op concrete informatie, maar begin ik wel te twijfelen aan mijn standpunt. Een voorbeeld wat aangehaald werd, is dat je ook geen salaris krijgt of vakantie opbouwt over de uren die je als onbetaald ouderschapsverlof opneemt.

Mijn vraag is dus: ben ik een fulltime of parttime medewerker tijdens de periode dat ik onbetaald ouderschapsverlof opneem? Mijn contract is en blijft voor 40 uur.

Kan iemand hier concreet iets over zeggen?

[ Voor 10% gewijzigd door Iv00w op 12-01-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 15:39
Iv00w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:49:Een voorbeeld wat aangehaald werd, is dat je ook geen salaris krijgt of vakantie opbouwt over de uren die je als ouderschapsverlof opneemt.
Dit klopt. Maar na afloop van ouderschapsverlof werk je wel weer 40 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Lelletje op 12-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
Lelletje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Dit klopt. Maar na afloop van ouderschapsverlof werk je wel weer 40 uur.
Dat begrijp ik, maar betekend het dan dat ik geen fulltime medewerker ben voor een bedrijfsbeleid wat alleen toepassing heeft op fulltime medewerkers? Of word ik gezien als parttime medewerker? Dat was eigenlijk mijn vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Iv00w op 12-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat je weinig hebt aan 'algemene' bepalingen, aangezien dergelijke regelingen doorgaans door de eigen definities van het bedrijf ingevuld zullen worden. Als zij de regeling alleen aanbieden aan mensen die 40u werken, en dat 'fulltime' noemen, dan val jij daar niet onder als je maar 32u werkt. Wanneer je onbetaald verlof afloopt zul je er automatisch wel weer onder gaan vallen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-05 10:51
Maar op contract is het nog wel 40 uur, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
naitsoezn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:53:
Ik denk dat je weinig hebt aan 'algemene' bepalingen, aangezien dergelijke regelingen doorgaans door de eigen definities van het bedrijf ingevuld zullen worden. Als zij de regeling alleen aanbieden aan mensen die 40u werken, en dat 'fulltime' noemen, dan val jij daar niet onder als je maar 32u werkt. Wanneer je onbetaald verlof afloopt zul je er automatisch wel weer onder gaan vallen.
Hm, oké. Ik zat zelf echt aan juridische/officiele definities te denken. Maar als ze de bewoording van het beleid maken: "als je 40 uur per week aan het werk bent, dan mag je ook thuiswerken" dan heeft mijn discussie geen zin en hebben ze gewoon gelijk.
pLabel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:54:
Maar op contract is het nog wel 40 uur, toch?
Inderdaad, heb het nog even verduidelijkt in de startpost.

[ Voor 12% gewijzigd door Iv00w op 12-01-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:29
Ik kan ook een vakantiedag bijkopen, dat maakt me niet minder een fulltime medewerker. Als ik dat elke week zou herhalen zou dat op dat vlak toch niet direct verschil maken? Ik heb nog steeds een fulltime contract, maar ik koop een jaar lang elke week een dag af?

Moet eerlijk zeggen dat ik het sowieso een beetje flauw vind van de werkgever als het om dit soort dingen gaat. Is dit dan de arbeidsrelatie die je aan wilt met je personeel? Dat is lekker voor de inzet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 22:29
Goede vraag. Ik denk dat de invulling aan het begrip fulltime of parttime in deze inderdaad aan de werkgever is.

Bij ons is het zo dat je bijvoorbeeld voor je leaseauto/budget wél op FT blijft, dus je hoeft niet in één keer eigen bijdrage te gaan betalen. Terwijl als je 80% PT werkt je budget wel naar 80% gaat.

Ik ben wel benieuwd wat voor soort regeling er dan is die enkel voor FT geldt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
Spectaculous schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:58:
Ik kan ook een vakantiedag bijkopen, dat maakt me niet minder een fulltime medewerker. Als ik dat elke week zou herhalen zou dat op dat vlak toch niet direct verschil maken? Ik heb nog steeds een fulltime contract, maar ik koop een jaar lang elke week een dag af?

Moet eerlijk zeggen dat ik het sowieso een beetje flauw vind van de werkgever als het om dit soort dingen gaat. Is dit dan de arbeidsrelatie die je aan wilt met je personeel? Dat is lekker voor de inzet....
I mean... Als ik een fulltime contract zou hebben, maar al mijn dagen af zou kopen en 0u voor het bedrijf werken, krijg ik nog altijd geen pasje om bij het bedrijf naar binnen te mogen.

Er is zeker iets te zeggen om verschillen te maken tussen fulltime en parttime - en laten we even voorop stellen dat (a) dit een bedrijf-specifieke regeling is dus ze mogen ongeveer doen wat ze willen, en (b) wij weinig idee hebben wat voor exacte regeling het is

[ Voor 10% gewijzigd door kruimel0 op 12-01-2023 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:21
Je werkt 40 uur, je hebt een contract voor 40 uur, maar je werkt 32 uur en krijgt 8 uur niet betaald. Mijn inziens ben je gewoon een fulltime medewerker.

Overigens wel erg jammer dat je werkgever deze regeling heeft. Ik ken genoeg bedrijven die deze verplichting ruim twee jaar geleden helemaal losgelaten hebben en waar het prima gaat. Een stukje flexibiliteit en meegaan met de tijd mis ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 17:05
Op papier ben je op het moment dat je ouderschapsverlof ingaat, werk je per definitie geen 40 uur per week.
Dit zou kunnen betekenen dat je geen 100% pensioensopbouw hebt, niet 100% ADV-dagen, niet 100% vakantietoeslag, niet 100% vakantiedagen. Deze dingen zijn allemaal naar verhouding: 32/40.

Hoe je bedrijf omgaat met de term fulltime en parttime is aan het bedrijf en ook welke 'voordelen' erbij komen kijken. Bijvoorbeeld thuiswerken, zolang dit niet in bijv. een CAO is vastgelegd, is het bedrijf hier vrij in.

[ Voor 31% gewijzigd door CappieL op 12-01-2023 13:49 . Reden: tekst over opbouw van pensioen, vrije dagen etc aangepast met "zou kunnen" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:27
Dit hangt toch helemaal van je contract af? Per werkgever kan dit anders zijn?

Bij betaald ouderschapsverlof lopen je vakantiedagen en pensioen gewoon door en ben je volledig full time werknemer.

Betekent dit als je normaal fulltime werkt je bv 2 dagent huis mag werken en bij, zeg 4 dagen per week, je dit ineens niet meer mag? Lijkt melogischer naar rato toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:25
‘ fulltime’ is een definitie uit de loonadministratie, niet uit het arbeidsrecht. Zou ik hem naar het arbeidsrecht vertalen, dan zou ik zeggen, fulltime is de werknemer die een arbeidsovereenkomst voor de binnen het bedrijf gebruikelijke maximale uren, in mijn geval (Metaal) 38 uur, in jouw geval 40 uur.

Bij ouderschapsverlof verandert de arbeidsovereenkomst niet, maar de verplichting uit de arbeidsovereenkomst wordt tijdelijk verminderd op grond van een wettelijke regeling.

Kortom, ik zou zeggen: je valt onder de definitie van fulltime, want de basis is je arbeidsovereenkomst voor 40 uur.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 17:25
Wanneer zijn we begonnen met fulltime in plaats van voltijd en parttime in plaats van deeltijd?

Als thuiswerken belangrijk voor je is zou ik daarover gaan praten. Het meenemen van definities die tussen jou en werkgever spreken leidt af van de discussie: dat gaat het namelijk niet over.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 22:29
CappieL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:01:
Op papier ben je op het moment dat je ouderschapsverlof ingaat, werk je per definitie geen 40 uur per week.
Dit houdt in dat je geen 100% pensioensopbouw hebt, niet 100% ADV-dagen, niet 100% vakantietoeslag, niet 100% vakantiedagen. Deze dingen zijn allemaal naar verhouding: 32/40.

Hoe je bedrijf omgaat met de term fulltime en parttime is aan het bedrijf en ook welke 'voordelen' erbij komen kijken. Bijvoorbeeld thuiswerken, zolang dit niet in bijv. een CAO is vastgelegd, is het bedrijf hier vrij in.
Dit kun je niet zo stellen maar dit ligt aan de CAO of arbeidsovereenkomst. Bij ons wordt pensioen gewoon volledig doorbetaald bijvoorbeeld, ongeacht aantal uur ouderschapsverlof.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:38

Just_I

What did you just say?

Het ouderschapsverlof, is dat onbetaald verlof of onbetaald door je werk wegever maar betaalt door het UWV?

Indien het eerste geval lijkt het op een bewuste keuze 1 dag minder te werken en daardoor zou ik het zien als parttime.
In het tweede geval is het geen onbetaald verlof maar betaald door UWV, zelfde als bij bijvoorbeeld ziekte. Dan val je mijns inziens onder de noemer fulltime.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23
Iv00w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:49:
Mijn werkgever heeft per 1 januari 2023 een nieuw beleid omtrent thuiswerken. Het voornaamste hierin is dat het alleen van toepassing voor fulltime medewerkers. Vanaf 11-02 ga ik gebruik maken van het onbetaald ouderschapsverlof. Volgens mijn werkgever ben ik dan geen fulltime medewerker meer, want ik werk 32 uur ipv de 40 op mijn contract. Hierover zijn we het dus oneens.

Kan iemand hier concreet iets over zeggen?
Het lijkt me dat je geen discussie moet voeren over definities, maar een gesprek over jouw wensen met betrekking tot thuiswerken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Iv00w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Hm, oké. Ik zat zelf echt aan juridische/officiele definities te denken. Maar als ze de bewoording van het beleid maken: "als je 40 uur per week aan het werk bent, dan mag je ook thuiswerken" dan heeft mijn discussie geen zin en hebben ze gewoon gelijk.

[...]

Inderdaad, heb het nog even verduidelijkt in de startpost.
Mjah, ianal, maar vziw is thuiswerken nog geen recht. Als de werkgever dit aanbiedt, dan kunnen ze daar m.i. hun eigen voorwaarden aan hangen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:13

Badderbeest

De enige echte

Wat maakt het allemaal uit? De thuiswerkregeling is sowieso geen wettelijke regeling, dus als je werkgever besluit dat alleen werknemers die daadwerkelijk die 36/38/40 uur per week werken er gebruik van kunnen maken is het klaar lijkt mij.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wat is precies de nieuwe thuiswerkregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:21
Badderbeest schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:22:
Wat maakt het allemaal uit? De thuiswerkregeling is sowieso geen wettelijke regeling, dus als je werkgever besluit dat alleen werknemers die daadwerkelijk die 36/38/40 uur per week werken er gebruik van kunnen maken is het klaar lijkt mij.
… Wat maakt het uit? Dat is toch gewoon een vraag van de TS? Wat jij stelt is prima, maar we weten allebei niet wat de werkgever heeft vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Orangelights23 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:54:
[...]

… Wat maakt het uit? Dat is toch gewoon een vraag van de TS? Wat jij stelt is prima, maar we weten allebei niet wat de werkgever heeft vastgelegd.
Wel dat de werkgever aangeeft dat een ouderschapsverloffer door hem/haar niet wordt aangemerkt als een full-timer. En dan is de kous af, me dunkt.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Badderbeest schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:22:
Wat maakt het allemaal uit? De thuiswerkregeling is sowieso geen wettelijke regeling,
De overheid denkt daar anders over:
https://www.rijksoverheid...mag-ik-werken-vanuit-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
Dat de discussie over de definitie fulltime geen zin heeft, is inmiddels duidelijk. Als ik thuis wil werken, moet ik daar over in gesprek, niet over de definitie.

Helaas werd die mogelijkheid direct afgewezen. Om het beleid verder toe te lichten: alleen mensen die fulltime werken mogen max 1 dag (na goedkeuring directie) per week thuis werken. De praktijk tot zover laat helaas zien dat ze eigenlijk willen dat niemand thuis werkt, en mijn collega’s hebben geen goedkeuring gekregen.
Interessant, ik wist niet dat dit zo was. In feite betekend dit dat een werkgever je niet zomaar thuis werken kan weigeren zonder goede reden? Ik vrees alleen dat deze discussie aangaan net zo min goed gaat vallen, maar dan heb ik in ieder geval onderbouwing als ik er een punt van wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Even de advocaat van de duivel, en uitgaande dat het betreffende bedrijf groot genoeg is. "Omwille van het behouden van de collegiale band en de open overlegstructuur welke wij als werkgever zien als de belangrijkste spil in onze bedrijfscultuur wijzen wij uw verzoek af. Omdat wij evenwel óók voordelen zien aan een zekere mate van thuiswerken hebben wij wel een thuiswerkregeling waarvan werknemers -onder voorwaarden- gebruik kunnen maken op tenminste die voorwaarde dat zij niet minder dan 4 van de 5 doordeweekse dagen op kantoor aanwezig zullen zijn. Daaruit volgt automatisch dat de regeling is voorbehouden aan werknemers welke 5 dagen per week werkzaam zijn. Omdat u op dit moment gebruik maakt van de ouderschapsverlofregeling, komt u helaas niet in aanmerking voor deelname aan de thuiswerkregeling. Zodra uw ouderschapsverlof is afgelopen kunt u opnieuw een verzoek tot deelname aan de thuiswerkregeling indienen. met vriendelijke groenten."

En klaar is het weer.

De enige echte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iv00w
Badderbeest schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Even de advocaat van de duivel,

En klaar is het weer.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk de realiteit zijn, inderdaad. Ik denk dat ik er wijzer aan doe om er geen gedoe meer van te maken. En eventueel ander werk zoeken waar thuis werken niet zo’n probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Spectaculous schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:58:
Je krijgt dan ook salaris voor die dag, alleen geef je dat geld weer terug. Ik denk dat de crux ligt bij het onbetaald zijn van het verlof.
kruimel0 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:00:
[...]
laten we even voorop stellen dat (a) dit een bedrijf-specifieke regeling is dus ze mogen ongeveer doen wat ze willen, en (b) wij weinig idee hebben wat voor exacte regeling het is
a: mits geen discriminatie, men doet wat is afgesproken, etc.
b: klopt. Het gaat vast om de details in contract, CAO, werknemershandboek, uitleg op intranet, toezeggingen van managers, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-05 18:40
Heeft het bedrijf waar je werkt een OR?
Zo nee zijn er meer dan 50FTE ( tijd om er een op te richten)
Dit is een taak voor de OR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

DVX73 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:49:
Heeft het bedrijf waar je werkt een OR?
Zo nee zijn er meer dan 50FTE ( tijd om er een op te richten)
Dit is een taak voor de OR.
Kan, maar als de directie het niet wil gebeurt het niet...

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Badderbeest schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Even de advocaat van de duivel, en uitgaande dat het betreffende bedrijf groot genoeg is. "Omwille van het behouden van de collegiale band en de open overlegstructuur welke wij als werkgever zien als de belangrijkste spil in onze bedrijfscultuur wijzen wij uw verzoek af. Omdat wij evenwel óók voordelen zien aan een zekere mate van thuiswerken hebben wij wel een thuiswerkregeling waarvan werknemers -onder voorwaarden- gebruik kunnen maken op tenminste die voorwaarde dat zij niet minder dan 4 van de 5 doordeweekse dagen op kantoor aanwezig zullen zijn. Daaruit volgt automatisch dat de regeling is voorbehouden aan werknemers welke 5 dagen per week werkzaam zijn. Omdat u op dit moment gebruik maakt van de ouderschapsverlofregeling, komt u helaas niet in aanmerking voor deelname aan de thuiswerkregeling. Zodra uw ouderschapsverlof is afgelopen kunt u opnieuw een verzoek tot deelname aan de thuiswerkregeling indienen. met vriendelijke groenten."

En klaar is het weer.
Je kunt niet zomaar arbitraire regels stellen, dat houdt nergens stand. Als fulltimers 20% van de tijd thuis mogen werken is er geen reden om dat voor parttimers niet toe te staan. Anders ben je op een oneerlijke wijze onderscheid aan het maken. Dus veel plezier met je betoog bij de kantonrechter, maar die maakt er gehakt van.

Overigens, het moment dat je je werkgever voor de rechter daagt, ben je natuurlijk wel klaar. Dus ik ben het er ook mee eens dat als iemand er zo in staat als jij, je het nooit voor elkaar krijgt om thuis te werken. Dat los je alleen op door van werkgever te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Kurkentrekker schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Je kunt niet zomaar arbitraire regels stellen, dat houdt nergens stand. Als fulltimers 20% van de tijd thuis mogen werken is er geen reden om dat voor parttimers niet toe te staan. Anders ben je op een oneerlijke wijze onderscheid aan het maken. Dus veel plezier met je betoog bij de kantonrechter, maar die maakt er gehakt van.

Overigens, het moment dat je je werkgever voor de rechter daagt, ben je natuurlijk wel klaar. Dus ik ben het er ook mee eens dat als iemand er zo in staat als jij, je het nooit voor elkaar krijgt om thuis te werken. Dat los je alleen op door van werkgever te wisselen.
Ik ken het bedrijf niet, maar wie het bedrijf kent kan vast wel een goed verhaal bedenken. Knappe kantonrechter die zich daar dan aan waagt. Maar inderdaad, je werkgever dagen is exit carrière bij dat bedrijf. Dus vriendelijk verzoeken en wanneer dat on erenigbaar is met het gewenste ideaal elders jé heil zoeken. De werkgever hoeft zijn bedrijf niet om de werknemer te bouwen, de werknemer hoeft er niet te werken.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Orangelights23 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:00:
Je werkt 40 uur, je hebt een contract voor 40 uur, maar je werkt 32 uur en krijgt 8 uur niet betaald. Mijn inziens ben je gewoon een fulltime medewerker.

Overigens wel erg jammer dat je werkgever deze regeling heeft. Ik ken genoeg bedrijven die deze verplichting ruim twee jaar geleden helemaal losgelaten hebben en waar het prima gaat. Een stukje flexibiliteit en meegaan met de tijd mis ik.
Dat je parttimers niet laat thuiswerken is al bijzonder flauw, zeker als het om 32-uurs contracten gaat. En dat komt van iemand die niet perse een voorstander van thuiswerken is, tenminste niet 100%..

Doe het dan naar rato, 40 Is 2 thuiswerkdagen 32 uur = 1 thuiswerkdag en 24 uur is 1 thuiswerkdag per 2 weken.

Maar dit bedrijf lijkt nogal star erin. En nogmaals dit komt van iemand die niet perse een voorstander van thuiswerken is.. Maar dat komt ook omdat ik collega’s heb die al 2 jaar niet meer op de zaak zijn geweest. Dat gaat mij veel en veel te ver. 1 a 2 dagen thuis kan wel, afhankelijk van de functie.

Daarnaast: hoe groot is het bedrijf? Ik tik dit soort zaken met mijn manager af, daar hoeft HRM helemaal niks van te weten. Maar dat is wel het voordeel van bij een groot bedrijf werken.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 12-01-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Badderbeest schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Ik ken het bedrijf niet, maar wie het bedrijf kent kan vast wel een goed verhaal bedenken. Knappe kantonrechter die zich daar dan aan waagt. Maar inderdaad, je werkgever dagen is exit carrière bij dat bedrijf. Dus vriendelijk verzoeken en wanneer dat on erenigbaar is met het gewenste ideaal elders jé heil zoeken. De werkgever hoeft zijn bedrijf niet om de werknemer te bouwen, de werknemer hoeft er niet te werken.
Precies, zeker in dit soort arbeidsmarkt situaties waar er een grote vraag naar personeel is. Run!

Ik denk overigens wel dat het lastig is om er een sluitend verhaal van te maken hoor, zeker als je mensen die 40u werkt wél toestaat om thuis te werken, maar bij 40u minus ouderschapsverlof niet. Dat riekt toch wel naar oneerlijk onderscheid, en daar houdt onze wetgever niet zo van. Maar goed, de kans dat dit soort zaken daadwerkelijk wordt voorgelegd aan een rechter is natuurlijk nihil. Je moet dat alleen doen als je toch al weg wil, en wat ga je dan vorderen? Een schadevergoeding? Good luck… hooguit bereik je dat dit soort werkgevers eens met de neus op de feiten gedrukt worden, maar wil je daar je tijd aan besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Kurkentrekker schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Precies, zeker in dit soort arbeidsmarkt situaties waar er een grote vraag naar personeel is. Run!

Ik denk overigens wel dat het lastig is om er een sluitend verhaal van te maken hoor, zeker als je mensen die 40u werkt wél toestaat om thuis te werken, maar bij 40u minus ouderschapsverlof niet. Dat riekt toch wel naar oneerlijk onderscheid, en daar houdt onze wetgever niet zo van. Maar goed, de kans dat dit soort zaken daadwerkelijk wordt voorgelegd aan een rechter is natuurlijk nihil. Je moet dat alleen doen als je toch al weg wil, en wat ga je dan vorderen? Een schadevergoeding? Good luck… hooguit bereik je dat dit soort werkgevers eens met de neus op de feiten gedrukt worden, maar wil je daar je tijd aan besteden?
Ik twijfel er wel aan hoor of dat onderscheid in dit geval persé zo oneerlijk is en of de rechtsprekende macht er in dit geval überhaupt iets van kan of mag vinden. Alles valt of staat met de uitleg van de werkgever. Misschien moeten er (bijvoorbeeld!) wel investeringen worden gedaan om thuiswerken mogelijk te maken welke de werkgever niet als betaalbaar aanmerkt voor werknemers die minder dan 1,0 FTE vervullen. Je moet het echt verschrikkelijk bont maken voordat een rechter zich waagt aan het inbreken op de bedrijfsvoering. Dat gaan ze om één teleurgestelde werknemer die iets meer wil dan er wordt geboden écht niet zomaar doen. Overigens zou ik persoonlijk niet zo hard wegrennen bij een bedrijf om deze reden. Als je verder tevreden bent over het werk, salaris, werkgever en een fijne klik met je collega's hebt is dat nogal zonde om dat allemaal om zeep te helpen omdat je tijdelijk! even je verzoek niet ingewilligd ziet. Wellicht gaat de werkgever zich in de toekomst nog wel soepeler opstellen, of verandert er in de privé wel iets waardoor het allemaal wat anders loopt. Komt bij dat de arbeidskrapte van nu binnen afzienbare tijd zomaar om kan slaan in een arbeidsoverschot. Vaak kun je dan maar beter een vast contract bij een stabiele werkgever hebben dan net een half jaartje met een tijdelijk contract in je (verlengde) proeftijd zitten. :)

Maar volgens mij is de TS helemaal niet zo onredelijk of overhaast, dus het zal in dit geval wel goedkomen.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 16:47
Verlof heeft geen gevolg voor het soort contract dat je hebt, zeker niet wettelijke verloven zoals ouderschapsverlof. Voltijd blijft voltijd, je bent slechts (deels) met verlof. Zo staat dit in de wet, en in het geval van ouderschapsverlof volgt de wetgever Europese richtlijnen.
Ouderschapsverlof: functie en werkuren in arbeidsovereenkomst ongewijzigd

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Je richt je op het verkeerde. Je besteedt al je aandacht nu aan de definitie van voltijd, maar het is duidelijk dat de intentie is dat iemand die 5 dagen op kantoor is 1 dag mag thuiswerken. Mensen die 4 dagen werken, hebben al 1 dag thuis dus thuiswerken mag niet. Het is ook vrij duidelijk dat ze thuiswerken eigenlijk helemaal niet willen toestaan.

Volgens mij moet je vooral jezelf de vraag stellen of je energie wilt steken in jouw werkgever te overtuigen dat je ook een dag thuis mag werken of je energie steken in solliciteren bij een bedrijf dat thuiswerken gewoon toestaat.

[ Voor 6% gewijzigd door moshimoshi op 13-01-2023 14:15 ]

Pagina: 1