Hulp gevraagd met netwerk probleempje op een Pi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 18:19
Hi,

Ik ben voor het eerst in lange tijd weer eens aan het klooien met Linux, op een Raspberry Pi 4B. Het project is dat ik een servertje wil draaien dat de spraakherkenning doet voor een klein huisrobotje genaamd Vector. Het servertje heet Wire-pod, info staat hier: https://github.com/kercre123/wire-prod-pod

Het servertje draait op Raspberry Pi OS Lite 64 bits (Debian).

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat Vector het servertje niet kan vinden. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat dat komt omdat de hostname (escapepod) die ik het servertje heb gegeven niet vindbaar is; ik kan vanaf mijn computer ook niet SSH’en erheen op hostname, wel op IP-adres.

Dingen die ik heb geprobeerd:
  • Ik heb op mijn Ziggo router de Pi een vast IP gegeven op het bedraadde netwerk
  • Bedraad aangesloten en wireless uitgezet
  • Alleen wireless gedraaid
Tips zijn meer dan welkom!!

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Beste antwoord (via Julian op 12-01-2023 17:18)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgns mij moet het ook kunnen door op de Pi een samba client of server te configureren. Daarmee wordt de hostname als netbios naam op het netwerk discoverable gemaakt. Anders zal er wellicht niets anders op zitten dan een locale DNS server op te zetten? Gebruik je wellicht ook PiHole? Ik heb op YouTube laatst een video gezien waarmee je van PiHole een full-fledged lokale DNS server kan maken.

Als je daar meer over wilt weten, dan kan ik het wel voor je opzoeken.

Wat ik me verder nog zat te bedenken: als je een ping -a <ipadres_van_de_pi> doet, krijg je dan een hostname terug?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Wat je je hier moet realiseren is dat er op het netwerk een mechanisme moet zijn dat hostnames omzet naar IP-adressen. DNS is hier een voorbeeld van, maar bijv. ook Netbios in lokale Windows netwerken welke hostnames via broadcasts bekend maakt op het netwerk. Simpel gezegd houdt dat in dat elke host zich met een naam bekend maakt en dat alle hosts op het lokale netwerk een lijst bijhouden van deze namen en bijbehorende IP-adressen.

Ik weet niet of Raspbian/Linux zo'n mechanisme heeft om zijn hostname (via broadcasts) op het lokale netwerk bekend te maken en of Vector daar uberhaupt naar gaat luisteren maar als jij niet tegen Vector kan zeggen, escapepod bevind zich op dit IP-adres, dan is het logisch dat Vector escapepod niet kan vinden. Kan je dit op Vector niet instellen?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Goede uitleg, dank. Ik zal nog eens kijken of ik op Vector ook een IP op kan geven, maar de mogelijkheden om op het robotje dingen in te stellen zijn zeer beperkt...

Wat ik ook opvallend vindt aan de howto bij Wire-pod is dat daar vanuit Windows op hostname naar het servertje ge-SSH't wordt, wat mij doet vermoeden dat dat out of the box zou moeten werken, dus dat het servertje op de een of andere manier zichzelf niet goed bij naam aankondigt.....

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Mmm moet zeggen dat ik hier ook twee Pi's heb en dat ik naar geen van deze out of the box kan verbinden op hostname vanaf Windows. Je kan uiteraard wel in je SSH client een handmatige mapping maken of in je hostfile (C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts) maar out of the box op hostname zit er niet in.

Wat kan je allemaal instellen in die Vector? Kan je daar eens een screenshot van posten? Is die wel gewoon verbonden met je lokale netwerk? (via WiFi neem ik aan?).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgns mij moet het ook kunnen door op de Pi een samba client of server te configureren. Daarmee wordt de hostname als netbios naam op het netwerk discoverable gemaakt. Anders zal er wellicht niets anders op zitten dan een locale DNS server op te zetten? Gebruik je wellicht ook PiHole? Ik heb op YouTube laatst een video gezien waarmee je van PiHole een full-fledged lokale DNS server kan maken.

Als je daar meer over wilt weten, dan kan ik het wel voor je opzoeken.

Wat ik me verder nog zat te bedenken: als je een ping -a <ipadres_van_de_pi> doet, krijg je dan een hostname terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Thx voor de tips!

Ik heb om te begonnen toch maar de Pi opnieuw uitgerold. Om de een of andere reden werkt het nu wél. Ik kan vanaf mijn Windows bak connectie maken met het servertje op hostname, zowel via SSH als een webinterface van de stemherkenningssoftware.

Helaas weigert het robotje nog steeds om contact te maken met het servertje. Het zit hem dus ergens anders, in het robotje zelf, en daar kunnen jullie me niet mee helpen denk ik.\

Je kan het robotje verder niet zo configureren dat hij naar een IP kijkt voor de lokale server.

Ik heb voor de zekerheid nog wel even Samba als een server erop gezet, leek me hele goede suggestie, maar dat hielp niet.

Als ik een ping -a doe dan krijg ik zowel van het bedraadde als van het draadloze IPv4-adres de hostname terug.

Er lijkt dus iets mis te zijn met het robotje, ik weet dan ook niet zeker of het nut heeft om een lokale DNS-server op te zetten, maar ik hou het in mijn achterhoofd, ik wilde toch al naar PiHole gaan kijken nu ik toch een Pi hebt draaien.

Dank tot zover!

Edit: ook het robotje maar opnieuw geflashed en nu doettie het!

Ik haat het als dezelfde handeling met een computer een ander resultaat geeft. Isnie digitaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Julian op 12-01-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmmm, het kan natuurlijk dat het robotje in de firmware een cache voor IP adressen/hostnames had zitten en dat deze pas bij het flashen opnieuw wordt geïntialiseerd.
Just my two cents. Lekker dat je het op hebt kunnen lossen en fijn dat je nog even laat weten hoe en wat. Veel plezier er mee! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
temp00 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:29:
Ik weet niet of Raspbian/Linux zo'n mechanisme heeft om zijn hostname (via broadcasts) op het lokale netwerk bekend te maken ....
Als een host een IP verkrijgt via DHCPv4, dan adverteert deze doorgaans z'n hostnaam aan de DHCP server tijdens de DHCP lease transactie/handshake.
Omdat de meeste routers DHCP en DNS hebben geintergreerd, maakt de router dan dus ook automatisch DNS records aan voor deze DHCP clients (A, AAAA en PTR records) zolang de lease aktief blijft.

Ik geloof dat via DHCPv6 of IPv6 SLAAC/NDRA zo'n mechanisme niet bestaat ... ben er niet zeker van???
Maar omdat je router vaak ook IPv4 voor je afhandelt kan deze aan de hand van het MAC deze namen ook koppelen aan IPv6 adresses.

Je kunt dit testen met bv:
$ dig +short -x 10.0.0.9
avr.home.dehakkelaar.nl.

Of wat ook onder Windhoos werkt:
C:\>nslookup 10.0.0.9
Server:  ph5a.home.dehakkelaar.nl
Address:  10.0.0.2

Name:    avr.home.dehakkelaar.nl
Address:  10.0.0.9

[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 13-01-2023 17:38 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Dig herkent hij bij mij niet?

Nslookup van een lokaal IP werkt bij mij ook niet, maar ik neem dat jij een domeinnaam hebt geregistreerd op je publieke IP en daar nog wat configuratie aan vast hebt hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Julian , dat lokale IP moet er wel eentje zijn die via DHCP is verkregen en niet statisch op de host/client is geconfigureerd (EDIT: ow en de DHCP lease moet nog aktief zijn)!
Wat als je bv onder doet door extra het router IP als argument mee te geven?
code:
1
nslookup <DHCP_CLIENT_IP> <DHCP_SERVER_IP>

Bv 10.0.0.9 onder opzoeken met 10.0.0.2 als router/DHCP service IP:
C:\>nslookup 10.0.0.9 10.0.0.2

EDIT: Ow maak je geen zorgen om die domeinnamen voor nu.
Dat is latere zorg.

[ Voor 13% gewijzigd door deHakkelaar op 13-01-2023 17:50 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Geeft nog steeds geen relevant resultaat:

Server: compalhub.home
Address: 192.168.178.1

*** compalhub.home can't find 192.168.178.174: Non-existent domain

IP's zijn idd via DHCP uitgegeven en daarna in de router op MAC-adres vastgezet.

Maar doe niet te veel moeite, het werkt nu in elk geval! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ja niet alle routers registreren automatisch de hostnamen die worden geadverteerd via DHCP in DNS.
Voornamelijk de wat mindere doen dat niet ;)

Als je in je router instellingen iets hebt wat refereert naar dnsmasq, probeer deze dan te activeren en opnieuw te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow later realiseerde ik me dat je router misschien alleen A en/of AAAA records aanmaakt en geen PTR records die worden gebruikt voor reverse lookups (IP naar naam ipv naam naar IP).

Dan zou onder resultaat moeten geven:
code:
1
nslookup <HOSTNAME> <DHCP_SERVER_IP>

Bv:
C:\>nslookup avr 10.0.0.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Nope, niks, ook niet met .local erachter.

Maar nogmaals ik kan er wel weer heen SSH'en en surfen met een webbrowser op hostname, sinds ik het servertje opnieuw heb uitgerold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ok dat is raar.
Ik zag aan de hand vd nslookup output dat je een Windows client gebruikt om te testen.
Wat voor DNS server(s) is/zijn daar geconfigureerd?
code:
1
netsh interface ipv4 show dnsservers

code:
1
netsh interface ipv6 show dnsservers

Redact de IPv6 GUA adressen voor privacy als die er tussen staan en je de output hier wilt plaatsen!

1 van die zal wel vd hostnamen afweten vermoed ik (kun je testen met eerder genoemde nslookup's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ik gebruik lokaal IPv4, maar als ik dat commando gebruik dan krijg ik het IP van de DNS-server van Ziggo, die ik gebruik voor het resolven van mijn internetverkeer, ik krijg niet te zien of ik lokaal nog iets van DNS doe. Ik heb verder alleen mijn Ziggo-router om het verkeer te verdelen (en nog ergens een switchje maar die doet niet mee in dit hele verhaal en die doet al helemaal niets met DNS, puur doorgeefluik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Julian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:39:
... ik krijg niet te zien of ik lokaal nog iets van DNS doe ...
Misschien begrijp je het verkeerd (of ik) maar doorgaans OOTB is de router geconfigureerd om via DHCPv4 en IPv6 RA (indien ondersteund) z'n eigen IP te adverteren naar de clients voor DNS.
Zodoende cached de router's eigen DNS service een boel voor je clients en hoeven opvolgende DNS verzoekjes niet je snelle LAN te verlaten.
Deze eigen DNS service wordt doorgaans ook gevuld met A, AAAA en PTR DNS records van hostnamen die ontdekt zijn via de eigen DHCP service.

Nu heb ik ook gezien dat er routers zijn die niet als "caching DNS forwarder" functioneren en soms gewoon de ISP DNS servers naar de clients adverteren.
Waarbij dus elk DNS verzoekje vd clients een langer en trager pad moet bewandelen ipv dat je router een boel cached voor je clients.

Je router is doorgaans OOTB geconfigureerd om op de WAN interface ook DNS servers te ontvangen via DHCPv4 en/of IPv6 RA afkomstig van de ISP.

Zonder meer details kan ik er weinig over zeggen waar nu de vertaling wordt gedaan van hostnaam naar IP.
Maar als het werkt, dan ervan afblijven ;)

[ Voor 0% gewijzigd door deHakkelaar op 14-01-2023 17:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Julian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:39:
Ik gebruik lokaal IPv4, maar als ik dat commando gebruik dan krijg ik het IP van de DNS-server van Ziggo,
Ow ik begreep wat verkeerd zie ik.
Als daar alleen de Ziggo DNS servers staan en alleen die van Ziggo, dan zou ik die router in het ronde archief kwakken ;)

EDIT: Ter verduidelijking, we hebben het over deze output toch?
deHakkelaar schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:50:
code:
1
netsh interface ipv4 show dnsservers

code:
1
netsh interface ipv6 show dnsservers

[ Voor 27% gewijzigd door deHakkelaar op 14-01-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Yes. En ja tuurlijk is het geen goede router, het is gewoon het apparaat dat ik bij het abonnement kreeg...

Pagina: 1