Natte Kruipruimte Isoleren: Bodemfolie of Parels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codin the Coder
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 16:13
Beste Tweakers,

Ik heb een kruipruimte van 83cm diep en tussen 90-110 m2. Deze is altijd nat, want ik woon dichtbij een sloot.

Inmiddels heb ik meerdere isolatie adviseurs over de vloer gehad.

De ene prijst TonZon bodemfolie aan, in combinatie met vloerisolatie. Hij zegt dat parels kunnen gaan drijven, en dat je alsnog natte knieen krijgt als je je erop begeeft. De vloerisolatie zou nodig zijn omdat er anders kou van de kamer door de vloer heen trekt. Deze persoon is van mening dat er 2 ventilatiegaten bij geboord moeten worden, zodat ik er dan in totaal 4 heb. Hij vindt dat de kruipruimte onder de garage niet meegenomen hoeft te worden.

De andere prijst parels aan, en zegt dat bodemfolie en vloerisolatie helemaal niet geschikt is voor natte kruipruimtes (en dit zou ook in TonZon's algemene voorwaarden staan). Het vocht zou aan de vloerisolatie gaan hangen en er weer vanaf druipen. Met parels zou het erboven kurkdroog worden. Deze persoon is van mening dat er geen extra ventilatiegaten bij geboord hoeven te worden. Hij wil de kruipruimte onder de garage ook meenemen.

Beide offertes liggen rond €3000.

Voor een leek is het moeilijk om erachter te komen wat nu wijsheid is.

Kan iemand met kennis van zaken hier even zijn/haar licht over werpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 21:52
Ben je lid van vereniging eigen huis?
Bel hun bouwkundige!

Geen lid? Wordt lid begin bovenaan.

Dit is een branch wat adviezen gegeven worden vanuit wat er in het magazijn ligt. Niet wat het beste is voor jouw huis. VEH bouwkundigen weten wat het beste is (ik heb al teveel isolatie offertes afgeschoten na contact met VEH)

Zeker als je vloerverwarming hebt (of in de toekomst krijgt) wil je vocht controle via bodem. Isolatie van de vloer (niet de bodem, dat heeft ander effect), uitstraling remmers.

Het mooie van Tonzon is dat het het enige standaard systeem is wat alles doet. Alleen is de isolatie erg gebaseerd op meerdere lagen straling remmers waarvan de geclaimde isolatie waarde aan de krappe kant is voor vloerverwarming. Wel voldoende voor normale vloer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Ik ben geen lid van ze. Maar 30 euro is een lichte prijs voor direct goed advies. Maar hoe kunnen ze advies op maat uitdelen? Komen ze langs voor die prijs?

Vloerverwarming hebben we niet en gaan we binnenkort niet krijgen. De vloer is een plavuize van stenen tegels.

De kerel die bodemfolie aanraadt, heeft dat als enige.

De kerel die parels aanraadt, heeft zowel bodemfolie als parels. En hij raadt parels aan. Dat komt iets betrouwbaarder over.

Wel meet die laatste 110 m2, terwijl de eerste de bouwtekeningen bekeken heeft en uitkomt op 90 m2.

Als ik uberhaupt ergens voor kies, wil ik wel graag betalen voor het daadwerkelijke m2. Waarom storten ze de boel niet gewoon vol en dan meten wat er nu daadwerkelijk ligt?

Anyway, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Contact opgenomen met VEH chat support. Ze geven aan samen te werken met Pluimers isolatie. Ik stel ze de vraag of ze daadwerkelijk advies geven over wat het beste is voor mijn woning, en dat ze niet alleen willen afzetten wat er in het magazijn ligt.

Chat support zegt dat ze geen zaken met ze zouden doen, als ze zo te werk gingen. Dus daar moet ik dan maar op vertrouwen.

Via VEH's isolatie-met-10%-korting pagina een bezoek en offerte aangevraagd.

Je hoeft geen eens van tevoren lid te worden om gebruik te maken van die 10%.

Goeie tip, Ronald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:21

Aganim

I have a cunning plan..

De ene prijst TonZon bodemfolie aan, in combinatie met vloerisolatie. Hij zegt dat parels kunnen gaan drijven, en dat je alsnog natte knieen krijgt als je je erop begeeft.
Grappig, dat was juist de reden waarom parels bij ons aangeraden werden. Geen afgesloten laag waar water op/in kan blijven staan, maar een laag die bovenop het water blijft drijven. Het idee is dan ook niet dat je met droge voeten de kruipruimte in kan, maar dat je geen last van optrekkend vocht meer hebt. Vooralsnog werkt dat bij ons prima.

Ik denk dat je op dat vlak vooral moet bekijken wat je wilt bereiken. Een nadeel van parels is bijvoorbeeld dan weer wel dat je kruipruimte minder goed toegankelijk is, zeker als je (zoals in mijn geval) meteen na het kruipluik jezelf onder een rioolbuis moet wurmen om in de kruipruimte te komen. Dat gaat niet meer, maar goed, bij ons is er ook weinig tot geen reden om daar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Codin the Coder ik ben meer onder de indruk van de bouwkundigen dan de partners van VEH. Het advies van pluimers werd door de bouwkundige als niet ideaal beoordeeld.

Ze komen niet langs, maar jij legt de situatie uit aan de bouwkundige. Situatie kruipruimte, vloer etc.
Dan leg je de voorgestelde maatregel voor.
Je hoeft hiervoor niet heel erg veel kennis te hebben. Dit zijn bouwkundigen bekend met bouwmethodes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Aganim Tonzon bodem folie zou vast gezet moeten worden tegen de kruipruimte muren boven de hoogste waterlijn. Zo blijft het in principe altijd drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:21
Parels isoleren niet, het helpt alleen voor de vochthuishouding. Er zijn zelfs tests gedaan waarbij de vloer er kouder van werd omdat de parels uitstekend de restwarmte uit de bodem tegenhielden en alsnog niet de warmte van de vloer isoleerden. Ik vind 3000 euro voor vochthuishouding wel een erg pittige prijs die je niet brengt bij je doel namelijk isoleren/energie besparen. Heb je een houten vloer met meer zwammen dan een kabouterdorp dan is vochthuishouding wel belangrijk. Heb je een betonnen vloer die niet uit de betonrotgeneratie is dan zou ik persoonlijk zeker niet voor parels gaan.

Hoewel ik geen grote fan van Tonzon ben zijn de adviezen van partij 1 mijns inziens wel juist (vloerisolatie, extra ventilatie van kruipruimte tegen vocht, garage wel/niet is afhankelijk van je gebruik van de garage en de eventuele uitstraling richting je huis (inpandige garage?))

Ikzelf heb ook via Pluimers pur laten spuiten. Ik ben daar erg tevreden over, maar pur heeft ook zijn voor- en nadelen (milieu, gezondheidsrisico) dus daar zul je zelf een afweging over moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:56
Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:14:
Voor een leek is het moeilijk om erachter te komen wat nu wijsheid is.
Nee, zo moeilijk is dat niet.

Parels liggen op de bodem. Daar doen ze twee dingen: deze afdekken (vocht kan dus moeilijker verdampen) en isoleren (het is schuim). Aan het tweede heb je alleen niet zoveel: je wil warmte in het huis houden, niet de kou of warmte in de grond. => je wil de deken ook niet over de matras hebben, maar over jezelf.

Folie doet 1 ding: verdamping tegengaan. onderisolatie onder je vloer doet 1 ding: je huis isoleren. Voor een succesvolle huisisolatie is droogte belangrijk, een natte deken werkt ook niet. Daarom doe je deze twee maatregelen meestal samen.

Beide evt gecombineerd met extra gaten zodat vocht dat toch in de kruipruimte trekt kan vervliegen.

Ergo: parels isoleren iets wat niet geisoleert hoeft te worden. Dan blijft hun vochtisolerende functie over, maar dat kan veel goedkoper en veel beter met een zeil. (Zowel zeil als parels kunnen meebewegen op evt waterniveau.)

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 12-01-2023 15:18 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:04
Ikzelf heb gekozen voor parels in mijn deels erg natte kruipruimte.
Gevolg: veel minder vocht tegen de vloer (bovenkant kruipruimte). En naar mijn idee ook betere isolatie, stookkosten zijn lager.
Harde cijfers heb ik niet want binnen anderhalf jaar is de CV vervangen, spouwmuurisolatie en parels in de kruipruimte.
Stookkosten zijn flink lager maar lastig te bepalen welke maatregel welke gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@phYzar die tests zijn te vinden via Tonzon… maar extern uitgevoerd.

Tonzon is de enige die consistent een juiste methode adviseert… maar hoofdkantoor houdt de boel dan ook onder controle… en hoeveel ik technisch ook niet 100% overtuigd ben doet het bedrijf mijns inziens bovengemiddeld werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codin the Coder
phYzar schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:11:
Parels isoleren niet, het helpt alleen voor de vochthuishouding. Er zijn zelfs tests gedaan waarbij de vloer er kouder van werd omdat de parels uitstekend de restwarmte uit de bodem tegenhielden en alsnog niet de warmte van de vloer isoleerden. Ik vind 3000 euro voor vochthuishouding wel een erg pittige prijs die je niet brengt bij je doel namelijk isoleren/energie besparen.
Er wordt me verteld dat ik 400 kuub gas ga uitsparen met 18cm parels, die RD 5 hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codin the Coder
Ronald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:46:
@Codin the Coder ik ben meer onder de indruk van de bouwkundigen dan de partners van VEH. Het advies van pluimers werd door de bouwkundige als niet ideaal beoordeeld.
Dat is grappig, want juist op bouwkundige-reviews scoort VEH slecht.

Ik werd door VEH chat support direct verwezen naar het Pluimers-aanbod. Nergens werd de mogelijkheid geopperd om met een bouwkundige in contact te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoe nat is nat?
Mijn kruipruimte was een cm of 60, op 1 deel wat dieper, zo rond de 80, en daar staat in de winter dus wat water. Oftewel, als je er 20cm zand stort, is het dan nog steeds een natte kruipruimte? Ze kunnen zand blazen en zuigen, dus dan ligt die vrachtwagen zand er zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
_ferry_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:55:
Hoe nat is nat?
Mijn kruipruimte was een cm of 60, op 1 deel wat dieper, zo rond de 80, en daar staat in de winter dus wat water. Oftewel, als je er 20cm zand stort, is het dan nog steeds een natte kruipruimte? Ze kunnen zand blazen en zuigen, dus dan ligt die vrachtwagen zand er zo in.
Plasje water hier en daar.

Maar zand isoleert natuurlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hier ook parels maar dat isoleert dus wel. Wel goed omhoog tegen de wanden aan duwen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
digifun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:29:
Hier ook parels maar dat isoleert dus wel. Wel goed omhoog tegen de wanden aan duwen.
In deze video zeggen ze dat het egaal uitgestreken moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dan blijft er kou van de wanden afkomen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Er wordt me verteld dat ik 400 kuub gas ga uitsparen met 18cm parels, die RD 5 hebben.
Mooi die RD5. Die parels isoleren dan misschien de grond maar erboven stroomt dan koude ventilatielucht die effectief je vloer afkoelt. Zonder enige isolatie. Rd 5 waar je het niet nodig hebt en Rd 0 op punt waar je het wel wilt hebben.

En succes als je ooit nog iets in je kruipruimte wilt doen.

Ik zou lekker de vloer van onderen isoleren. Dat zit het wel op de plek waar je het wilt hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 12-01-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Sethro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Mooi die RD5. Die parels isoleren dan misschien de grond maar erboven stroomt dan koude ventilatielucht die effectief je vloer afkoelt. Zonder enige isolatie. Rd 5 waar je het niet nodig hebt en Rd 0 op punt waar je het wel wilt hebben.

En succes als je ooit nog iets in je kruipruimte wilt doen.

Ik zou lekker de vloer van onderen isoleren. Dat zit het wel op de plek waar je het wilt hebben.
Ik heb die vloerisolatie gezien. Dat hangt in bogen tegen het plafond van de kruipruimte. Dat ontneemt de ruimte meer hoogte dan 18cm parels.

Bovendien is de ruimte 83cm hoog. Daar zou dan nog 65cm van over blijven. Dat is voldoende om in te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
digifun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:26:
Dan blijft er kou van de wanden afkomen.
Dat blijft toch altijd, tenzij je ze helemaal tegen het plafond op schraapt.

Dan zou je de hele ruimte ermee moeten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Parels of chips zijn meestal 30-35cm, van schelpen gem 5cm minder. Hogere isolatiewaarde haal je alleen als de ruimte 80cm of lager is. Chips zijn het goedkoopste van de drie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Plasje water hier en daar.

Maar zand isoleert natuurlijk niet...
Nee, daar kun je dan weer TonZon, PIR, PIF, XPS of weet ik 't wat voor gebruiken, tegen je vloer. Waar je meer energie mee bespaart dan spul op de grond gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Hackus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:51:
Parels of chips zijn meestal 30-35cm, van schelpen gem 5cm minder. Hogere isolatiewaarde haal je alleen als de ruimte 80cm of lager is. Chips zijn het goedkoopste van de drie.
Ik heb een offerte liggen voor 18cm parels. En wat betreft de kruipruimte hoogte, daar zitten we net boven met 83cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
_ferry_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Nee, daar kun je dan weer TonZon, PIR, PIF, XPS of weet ik 't wat voor gebruiken, tegen je vloer. Waar je meer energie mee bespaart dan spul op de grond gooien.
Eerst zand en dan een mat erop. Dat had ik nog niet eerder gehoord.

Maar als het water omhoog komt via meters aarde, wat zou een extra zandlaagje dan nog uithalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je houdt niet 65cm over. Je houdt de oorspronkelijke hoogte over en je verzuipt in de parels als je door de ruimte kruipt.

Enige goede manier van isoleren is je vloer aanpakken. Bodemfolie om de verdamping tegen te gaan en isolatie onder de vloer plakken om de vloer te isoleren. Mocht je voor pluimers gaan komen die met pur, jetspray oid. Hele vloer onder de rotzooi en door gebrek aan bodemfolie zuigt dat gewoon vol met vocht.

Mocht je een zwembad hebben van tijd tot tijd, kan je vloerisolatie in combinatie met parels overwegen, maar voor een paar plassen is bodemfolie altijd voldoende.

Er is hier op GoT een heel topic over kruipruimte isolatie van mensen die het zelf doen. Ik ben een van die mensen, heb het ook bij de buren gedaan en het resultaat is beide keren super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik heb een offerte liggen voor 18cm parels. En wat betreft de kruipruimte hoogte, daar zitten we net boven met 83cm.
18cm is meer voor als je lage ruimte hebt van +-40cm. Met 83cm zou 40cm parels idealer zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-04 22:51
Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:24:
Contact opgenomen met VEH chat support. Ze geven aan samen te werken met Pluimers isolatie. Ik stel ze de vraag of ze daadwerkelijk advies geven over wat het beste is voor mijn woning, en dat ze niet alleen willen afzetten wat er in het magazijn ligt.

Chat support zegt dat ze geen zaken met ze zouden doen, als ze zo te werk gingen. Dus daar moet ik dan maar op vertrouwen.

Via VEH's isolatie-met-10%-korting pagina een bezoek en offerte aangevraagd.

Je hoeft geen eens van tevoren lid te worden om gebruik te maken van die 10%.

Goeie tip, Ronald!
Ik heb het helaas al een aantal keren mee gemaakt dat woningeigenaren verkeerd advies hebben gekregen via VEH. Daarnaast vind ik het best opmerkelijk om te zien dat er een samenwerking is met een commercieel bedrijf.
Dat doet je afvragen in hoeverre er commercieel belang in zit voor VEH en wat dat doet met het advies wat ze geven. Naar mijn mening bestaat onafhankelijk advies niet zodra er een commercieel belang speelt.
10% korting bij een bedrijf dat in de regel meer dan 10% duurder is dan bijna alle concurrenten, is niet iets om je rijk mee te rekenen.

Wat betreft mijn kijk op jouw situatie; Vloerisolatie is altijd beter dan bodemisolatie. Bodemisolatie is mooi als er te weinig ruimte is om vloerisolatie aan te brengen. In jouw geval heb je 83 cm ruimte en dat is ruim voldoende voor vloerisolatie.

Vocht bestrijden met een bodembedekking is zeker aan te raden. Vocht in de kruipruimte heeft een negatief invloed op de constructie en op de binnenklimaat. Parels is dan wel een soort van 2 in 1 oplossing maar voor zowel isolatie als het blokkeren van vocht is het niet de beste oplossing.
Bodemfolie en vloerisolatie geeft je het beste resultaat. Dit hoeft natuurlijk niet door 1 partij te gebeuren of door een product wat standaard geïnstalleerd wordt met beide maatregelen zoals Tonzon.
Je zou ook zelf de bodem kunnen afdekken met een folie en enkel de isolatiewerkzaamheden uitbesteden.

Type product kan ik niks over zeggen. Dat is afhankelijk van wat voor vloer je hebt en wat je wensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:31:
De kerel die bodemfolie aanraadt, heeft dat als enige.

De kerel die parels aanraadt, heeft zowel bodemfolie als parels. En hij raadt parels aan. Dat komt iets betrouwbaarder over.
Zegt niks. Die partij die beide aanbiedt geeft je de keuze tussen goed en snel. Op snel verdient hij zijn centjes makkelijker dus raadt ie dat aan. Als jij toch liever bodemfolie wilt verkoopt ie je geen nee (of wel en is het alleen om vertrouwen te winnen).

Tonzon folie onder je vloer hangen werkt, maar staat of valt bij goed aanbrengen. Die bodemisolatie spuit je gewoon over de bodem, verdeel je een beetje en dan ga je naar de volgende.

Enige kanttekening bij Tonzon is dat er isolatiewaardes geclaimd worden voor die folies waarbij je je afvraagt of ze gehaald worden. Daarom heb ik gewoon harde platen geplakt, je kunt op basis van de dikte de isolatiewaarde uitrekenen. Maargoed, als je een pur spuiter laat komen is er ook niemand die garandeert dat de laagdikte overal consistent aangebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
_JGC_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:08:
Je houdt niet 65cm over. Je houdt de oorspronkelijke hoogte over en je verzuipt in de parels als je door de ruimte kruipt.
Je bedoelt dat je gewoon door die parels heen kan lopen alsof het zelf water is, en dat ik dus 83cm overhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
_JGC_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Zegt niks. Die partij die beide aanbiedt geeft je de keuze tussen goed en snel. Op snel verdient hij zijn centjes makkelijker dus raadt ie dat aan. Als jij toch liever bodemfolie wilt verkoopt ie je geen nee (of wel en is het alleen om vertrouwen te winnen).
Had ik zelf ook al aan gedacht, inderdaad. Ik geloof nooit zomaar wat, als er geld in het spel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Je bedoelt dat je gewoon door die parels heen kan lopen alsof het zelf water is, en dat ik dus 83cm overhoud?
Die parels liggen los. Zie het als een grote ballenbak, maar dan met veel kleinere balletjes. Als jij daar met 80kg doorheen kruipt gaat dat spul alle kanten op.

Overigens zit dat spul overal en nergens op je lijf na een bezoekje in de kruipruimte. Dat heb ik al met de korrels die zijn blijven liggen van het zagen van platen onder de vloer. In combinatie met natte drek zie je er dan nog mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Al eens goed gekeken in het kruipruimte isoleren topic ? Daar zijn vrijwel identieke cases meerdere malen voorbij gekomen. Zie niet helemaal in hoe een apart topic iets toevoegd

Algemene consensus is dat folie the way to go is. Natuurlijk icm bubbelfolie om deze te laten drijven. Parels isoleren namelijk de bodem van je kruipruimte, terwijl de bodem juist relatief warm is in de winter. Tegelijkertijd komt er wel koude lucht boven langs bij je vloer door de ventilatie gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
johanPo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:12:
Al eens goed gekeken in het kruipruimte isoleren topic ? Daar zijn vrijwel identieke cases meerdere malen voorbij gekomen. Zie niet helemaal in hoe een apart topic iets toevoegd

Algemene consensus is dat folie the way to go is. Natuurlijk icm bubbelfolie om deze te laten drijven. Parels isoleren namelijk de bodem van je kruipruimte, terwijl de bodem juist relatief warm is in de winter. Tegelijkertijd komt er wel koude lucht boven langs bij je vloer door de ventilatie gaten.
Ik wist niet dat dat topic bestond. Ik zal het eens opzoeken.

Dank voor de samenvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
_JGC_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:08:
Mocht je een zwembad hebben van tijd tot tijd, kan je vloerisolatie in combinatie met parels overwegen, maar voor een paar plassen is bodemfolie altijd voldoende.
De parel-guy probeert me te overtuigen van het idee dat vocht verdampt tegen de vloerisolatie, en dat het dan daar weer van afdruipt. Zelfs als je matten op de bodem hebt liggen.

En trouwens... de vloerisolatie die mij is getoond, hangt in bogen (tunnels). Dat kost je dan dus wel hoogte, want je kunt daar niet zomaar tegenop en doorheen lopen alsof het er niet is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:22:
[...]

kDe parel-guy probeert me te overtuigen van het idee dat vocht verdampt tegen de vloerisolatie, en dat het dan daar weer van afdruipt. Zelfs als je matten op de bodem hebt liggen.

En trouwens... de vloerisolatie die mij is getoond, hangt in bogen (tunnels). Dat kost je dan dus wel hoogte, want je kunt daar niet zomaar tegenop en doorheen lopen alsof het er niet is?
Je sluit de bodem af met bubbelfolie en daarover een bodemfolie, dan verdampt er nagenoeg niks meer. Wat er nog is ventileer je weg, daarom wil diegene met tonzon extra ventileren.
In de zomer ventileer je met warme vochtige lucht, dan krijg je wel condens. Dat ventileer je later wel weer weg.

Wat die bogen betreft, tonzon bestaat uit luchtzakken gemaakt van geplastificeerd aluminiumfolie. Dat kan je ook induwen als je eronderdoor kruipt.
Ik heb zelf 15cm EPS geplakt, heb gewoon een vlak wit plafond in mijn kruipruimte. In plaats van EPS kan je ook PIR plakken, heb je meer isolatie per centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Codin the Coder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:22:
[...]

De parel-guy probeert me te overtuigen van het idee dat vocht verdampt tegen de vloerisolatie, en dat het dan daar weer van afdruipt. Zelfs als je matten op de bodem hebt liggen.

In een blanco kruipruimte levert je bodem vocht aan dat afkomstig is uit de grond, dat verdampt en condenseert weer tegen je vloerisolatie. Door het plaatsen van folie stop je de aanvoer van vocht uit de bodem. Er valt dus niets meer te verdampen & condenseren. Parel dude legt het niet correct / in zijn voordeel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
johanPo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:49:
[...]

In een blanco kruipruimte levert je bodem vocht aan dat afkomstig is uit de grond, dat verdampt en condenseert weer tegen je vloerisolatie. Door het plaatsen van folie stop je de aanvoer van vocht uit de bodem. Er valt dus niets meer te verdampen & condenseren. Parel dude legt het niet correct / in zijn voordeel uit
Dat zou zomaar eens kunnen. Hij zei volgens mij dat matten lek raken en/of wegteren, en dat er dan alsnog vocht ontsnapt. Toen ik hem hier later een vraag over stelde via email, zei hij zoiets niet gezegd te hebben.

In het begin van deze thread, leunde ik richting parels. Nu wordt dat steeds meer bodemfolie.

Maar stel ik ga voor bodemfolie en het blijkt totaal niet te werken... heb ik dan als consument recht op geld terug en/of een andere (wel werkende) oplossing, via de zelfde isolatie provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Codin the Coder schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Dat zou zomaar eens kunnen. Hij zei volgens mij dat matten lek raken en/of wegteren, en dat er dan alsnog vocht ontsnapt. Toen ik hem hier later een vraag over stelde via email, zei hij zoiets niet gezegd te hebben.

In het begin van deze thread, leunde ik richting parels. Nu wordt dat steeds meer bodemfolie.

Maar stel ik ga voor bodemfolie en het blijkt totaal niet te werken... heb ik dan als consument recht op geld terug en/of een andere (wel werkende) oplossing, via de zelfde isolatie provider?
Als het niet werkt en er komt water op de folie te liggen, heb je ofwel verkeerd gelegde folie en moet het opnieuw aangebracht worden onder garantie, ofwel heb je een lek zoals een regenpijp die uit een koppeling ligt en het water zo je kruipruimte in laat lopen.

Maargoed, met bodemfolie alleen ben je er niet, je wilt ook je vloer isoleren. Bij voorkeur eerst bodemfolie en enkele weken later de isolatie.

Wat betreft folie die wegteert, dat gaat vnml onder invloed van UV licht en dat heb je niet in en kruipruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 13-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verkoper moet leveren wat je bent overeengekomen en voldoen aan alle afspraken en beloften.

edit: Denk je ook aan mogelijke subsidie ?

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

[ Voor 42% gewijzigd door Hackus op 13-01-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Hackus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:08:
Verkoper moet leveren wat je bent overeengekomen en voldoen aan alle afspraken en beloften.

edit: Denk je ook aan mogelijke subsidie ?

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Ik zal eraan denken. Er werd me verteld dat ik hogere subsidie krijg als ik 2 dingen laat doen.

Ik heb een halfjaar geleden zonnepanelen laten plaatsen. Heb ik nu recht op hogere subsidie per m2, omdat ik 2 dingen heb laten doen?

Of moeten die 2 dingen tegelijkertijd en van dezelfde provider zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
johanPo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:12:
Natuurlijk icm bubbelfolie om deze te laten drijven.
Da's gewoon van dat bubbeltjes plastic, wat je kan laten knallen door erop te drukken?

Als dat onder je bodemfolie mat ligt, knalt dat dan niet door er overheen te lopen?

Lijkt mij dat de installateur zelf dan al een behoorlijk stuk kapot maakt, tijdens zijn werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Codin the Coder schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Da's gewoon van dat bubbeltjes plastic, wat je kan laten knallen door erop te drukken?

Als dat onder je bodemfolie mat ligt, knalt dat dan niet door er overheen te lopen?

Lijkt mij dat de installateur zelf dan al een behoorlijk stuk kapot maakt, tijdens zijn werkzaamheden.
Bubbelfolie heb je in gradaties. Daarnaast ligt het in zand/modder en niet op een vlakke betonvloer. Ja er zal hier en daar wat kapot gaan als je eroverheen kruipt, maar het wordt gebruikt voor het drijfvermogen. Zelfs al zou je de helft van de folie kapot laten gaan blijft het nog steeds drijven.

In principe kan je zonder, maar als jij plassen hebt staan en je maakt een beschadiging in de bodemfolie heb je kans dat de folie onder water komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Codin the Coder folie kun je op maat bestellen bij Tonzon, of voor minder random folie elders.

Als je niet van claustrofobische aard bent kun je dat zo uitvouwen onder je vloer…

Dan vastzetten tegen de wanden met versterkende tape en slagpluggen. Tape ook te krijgen van Tonzon.

Dit deel heeft Tonzon zonder twijfel op orde. Wat je tegen de vloer doet zijn meerdere keuzes goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-04 12:05
@Codin the Coder
Wij hadden hetzelfde probleem in onze zeer muffe kruipruimte.
We hebben eerst het Kruipruimte vloer (na-)isoleren topic bestudeerd.
De zandbodem heeft in het donkere jaargetijde enkele flinke plassen en de gehele vloerisolatie (tempex) hing vol met druppels.

Bubbelfolie en stevige dampdichte folie gekocht en zelf gelegd.
Zorg dat de folie overmaat heeft zodat je die tegen de wanden op kan laten staan en daar om de zoveel meter vast kan zetten.

Effect:
Binnen een week was de kruipruimte droog en hingen er geen druppels meer aan de tempex.
Luchtvochtigheid normaal, muffe lucht is weg.
's Winters als er plassen staan drijven beide folies op die paar plassen, maar verder blijft het droog en blijft de lucht normaal.
Kosten: nog geen 200 voor een vrijstaande woning.

Als je later nog werkzaamheden wil verrichten, kan je je prima voortbewegen over het plastic. Bubbeltjes knappen zelden, bovendien zijn het er zoveel dat dit geen probleem is.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Hi Tweakers. Ik heb onlangs foto's van m'n eigen kruipruimte bemachtigd. Hij is natter dan ik had verwacht.

Op basis hiervan, nog wat vragen aan jullie.

Dit is hoe mijn kruipruimte eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vKtjcs4IVyVC58wOUDKyK1_Dfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q91dQxgmBn2VT5xtHrp10x7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTmNqn0pitzzavMgGSXApBekP0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIFEVg8maSvAUgfjiPecKxC1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat bodemfolie dus bovenop deze plas water zou drijven.

Maar wat nu als het water hoger gaat, dan dat de bodemfolie mee omhoog kan drijven (want die zit immers bevestigt aan de zijkant van de muur)?

De bodemfolie hangt dus boven de vaste grond. Is het voor loodgieters, die onderhoud moeten doen, mogelijk om over die bodemfolie te lopen en/of kruipen? Veert dat mee, of scheurt dat dan kapot?

Moet al die zooi eerst opgeruimd worden, of gaat de bodemfolie er overheen?

Wat te doen met die slangen die uit de grond omhoog gaan door mangaten heen? Wordt de bodemfolie daar omheen ge-knipt of -gesneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:56
Codin the Coder schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:00:
Maar wat nu als het water hoger gaat, dan dat de bodemfolie mee omhoog kan drijven (want die zit immers bevestigt aan de zijkant van de muur)?
Precies. Het wordt opgehangen bovenaan (meestal een cm of 20 onder het dak), met een stuk langs de muur om eventuele waterspiegelvariatie te kunnen opvangen.
De bodemfolie hangt dus boven de vaste grond. Is het voor loodgieters, die onderhoud moeten doen, mogelijk om over die bodemfolie te lopen en/of kruipen? Veert dat mee, of scheurt dat dan kapot?
Dat drijft dus mee, en door het extra folie aan de zijkant scheurt er niets.
Moet al die zooi eerst opgeruimd worden, of gaat de bodemfolie er overheen?
Dat raden ze meestal aan, want anders is het risico op scheuren als je er eens over loopt groter.
Wat te doen met die slangen die uit de grond omhoog gaan door mangaten heen? Wordt de bodemfolie daar omheen ge-knipt of -gesneden?
Die worden ook daar dan omheen opgehanden, net zoals aan de muur. Het gat zit dan hoog genoeg zodat er niets inloopt en het folie kan mee op en neer gaan zoals aan de muur.

Ze zullen je waarschijnlijk aanraden eea aan het plafond op te hangen, indien mogelijk. Mocht je erbij moeten, dan hoef je niet onder het folie te wezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 31-01-2023 14:10 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
20Cm onder het dak? Je bedoelt het 'plafond' van de kruipruimte?

Daar kan de bodemfolie niet hangen. Daar komt dan vloerisolatie te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 10:44
Op de foto's lijkt het wel een hele diepe kruipruimte. Hebben ze dit ooit zelf dieper uitgegraven? Je kan eens kijken of in het de zomer droger wordt. Of juist niet. Dan weet je dat de kruipruimte eigenlijk te diep is. Je kan eventueel overwegen om met zand eerst de kruipruimte te ontdiepen. Met een drain aanleggen en deze (als dat vanwege de waterstand lukt) op de sloot laten te afwateren. Dan heb je een goede basis om eventueel bodemfolie en /of isolatie aan de vloer te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codin the Coder
Hij is 85cm. Volgens mij is ie al 50 jaar hetzelfde.

De bodemfolie adviseur zegt dat de situatie geschikt is voor bodemfolie. Over het opruimen van de troep heb ik hem niet gehoord, terwijl me dat wel nodig lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codin the Coder
Zojuist Pluimers over de vloer gehad.

Ze doen parels op de bodem en PUR tegen de vloer. Geen matten en/of vloerisolatie (in de vorm van folie).

Van vloerisolatie werd er beweerd dat het na een paar jaar los komt.

Hij gaf van tevoren aan best wel duur te zijn (6k) in vergelijking met andere offertes (3k) die ik heb ontvangen.

Hij wilde geen eens kijken onder de vloer, tenzij hij zeker wist dat ik interesse had.

Hij wilde geen eens offerte opmaken, tenzij hij zeker wist dat ik interesse had.

Hij benadrukte of ik vrij snel een ja of nee zou willen geven op de offerte, zodat ze wisten waar ze aan toe waren.

Ze zijn niet bereid om water en/of zooi uit de ruimte te verwijderen, zodat ze hun werk kunnen doen.

Ze doen alleen isoleren, want daar zijn ze goed in.

Alsof ik zin heb m'n kruipruimte uit te mesten en dan ook nog 6k te betalen. Dat haal je d'r niet uit in 10 jaar.

De PUR zou een RD waarde van 3.5 hebben. Andere offertes hadden 5.

Feedback welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yenty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 14:45
Ik heb het hele topic, en andere topics nagekeken op hoe je folie zou kunnen leggen op zand, dat vervuild is met puin.
Uiteraard heb ik getracht zoveel mogelijk puin te verwijderen, inmiddels is er een halve puincontainer uit verwijderd maar ik blijf bezig met harken en naar boven halen.
Ik wil graag folie gaan leggen maar als door beweging de bovenste laag zand wat verschuif en er komt weer een stukje puin tevoorschijn dan zou het folie lek kunnen raken.

Meestal is de kruipruimte droog maar niet altijd.

Wat zou ik nu kunnen doen om te voorkomen dat folie lek gaat... en de oplossing moet zo min mogelijk extra hoogte creëren.

parels lijkt mij een drama want hoe krijg ik folie over een laag parels uitgevouwen/gerold? Door de statisch aantrekkingskracht schieten die parels alle kanten op.
Bubbleplastic? Maar daar gaan de kamertjes ook lek van als er een scherpe steen onder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou denken aan matten van een geweven materiaal zoals worteldoek dat wel vocht doorlaat maar niet makkelijk scheurt. Dan op een paar plekken wat zand er op om te zorgen dat het op de juiste plek blijft liggen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codin the Coder
Na enig wikken en wegen, besloot ik niet voor parels te gaan, omdat het te nat is bij ons.

En ook niet voor pur, omdat dat giftig is en je huis krom kan trekken, als het niet goed aangebracht wordt.

Inmiddels zijn er, recentelijk, Tonzon matten en folie aangebracht.

Sindsdien stook ik een graadje minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuFgChKA8FCnqntP4PZiQtNR4o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qWUQ45wOLlowAZ2Snk3iVyB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeoO6L9cxblJ6q55ugqFO9TOZNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31Ba19rsVwYLIT1YruQMmbjK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mYFp6-1-YrvkKd-P8QOEsxvRpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGEtqRsd14ClPxMisoUM92Ra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1g2KZmEPqivNl2zd0ZQBXRFqSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMMYutHYVzTgK0yoCJvi70nx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQqug387u637vbtYEaF2PL0gD8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMxp2GA41h4fSdWCnQdulLgX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDcgQibK1seYCdwTvk5W3A0ZQXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpDwPaA1zV36TlLpN56Ne9mq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Cd5IVxlxM_EWrKbsCOZCkx_eOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rfjhm8ygHLroFdkwU9mS2G4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOWziKDm5w6bpDx20tpx-UvMWtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlvGvyEgHuy2e3YI8mrbYnvz.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1