Welke Shelly gebruiken voor dubbelpolige schakelaar ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkeh
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-01-2023
Hallo Iedereen,

Ik ben me momenteel een beetje aan het verdiepen in het hele smarthome gebeuren en ben van plan om van mijn licht schakelaars slimme schakelaars te maken door middel van Shelly relais. Momenteel is het me al gelukt om dit te doen bij enkelpolige en wisselschakelaars met een Shelly1. Echter voor dubbelpolige schakelaars zit ik vast. Welke Shelly kan ik hiervoor best gebruiken ?

Alvast bedankt voor de hulp !

Beste antwoord (via Horkeh op 12-01-2023 11:45)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dubbelpolige schakelaars, die dus ook de N schakelen, zijn in huizen niet gangbaar voor licht. Volgens mij ook nooit nodig, dus je zou ze gewoon met een normale Shelly kunnen vervangen en de N doorlussen. Dan als bonus nemen dat je al een N bij de schakelaar hebt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Welke dubbelpolige schakelaar heb je dan in gebruik ? Dit is vrij zeldzaam in standaard woningen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkeh
Ik weet niet precies wat je bedoelt met welke dubbelpolige schakelaar ? De schakelaars worden in mijn huis gebruikt in de badkamer en keuken. Het gaat om zo eentje.

https://www.elektramat.nl...Tweepolige_schakelaar.png

Even nog ter info op het gebied van elektriciteit heb ik enkel een zeer beperkte basis kennis :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dubbelpolige schakelaars, die dus ook de N schakelen, zijn in huizen niet gangbaar voor licht. Volgens mij ook nooit nodig, dus je zou ze gewoon met een normale Shelly kunnen vervangen en de N doorlussen. Dan als bonus nemen dat je al een N bij de schakelaar hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkeh
Ah weer iets bijgeleerd :) Ik ging af op volgend artikel welke zegt dat dit nodig is in vochtige ruimtes zoals badkamer en dergelijke.

https://zelfbouw-pieters..../dubbelpolige-schakelaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Misschien dat de regels in BE iets anders zijn maar ik zie niet in hoe het voor verlichting veiligheid toevoegt. Immers is het wel extra veilig als je de lamp uit zet maar wanneer laat je nouw de lamp uit :+

Het is/was in NL wel verlichting op wasmachines etc in natte ruimtes. Maar volgens mij alleen indien er geen aardlek is. Met het idee dat je dan tijdens douchen etc de wasmachine uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkeh
Heb het eens even snel opgezocht hoe het zit in België. Blijkbaar zou de verplichting van dubbelpolige schakelaars in badkamers etc niet meer verplicht zijn sinds 2006.

https://www.livios.be/nl/...elektrische-installaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:52
Yes dubbelpolige zijn inderdaad verplicht in belgie voor vochtige ruimtes.

Ben je er uiteindelijk in geslaagd om een shelly 1 hierop aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenWelters
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-04 18:36
En anders kun je toch de Shelly voeden met de N+L voor de schakelaar en de uitgaande schakeldraad voor L loshalen van de schakelaar en koppelen aan de uitgang van de Shelly?
De N schakeldraad laat je dan aan de uitgang van de schakelaar zitten.
Dan wordt de N nog steeds door de schakelaar geschakeld, maar werkt de Shelly op dezelfde manier als bij een enkelpolige schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:52
Is hier al een oplossing voor? Ik heb zo een 3tal schakelaars in huis die ik graag slim zou zien.

Zit er toevallig bij de nieuwe aangekondigde shelly's een oplossing tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vikdb Heb ik niets dubbelpolig gezien. Dus ken nog steeds geen module die dat dubbelpolig doet.

Je zou een hulprelais mee kunnen schakelen voor de N. Bijvoorbeeld een Finder 13.31.8.230.4300.
Pagina: 1