Toon posts:

Printer voor Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 08:56
Dit lijkt een aankoopadvies vraag maar het is een Linux compatibility/ervaring vraag, vandaar dat ik dit topic hier geplaatst heb.

Achtergrond
[rant] Mijn moeder's printer is weer stuk. Die rotdingen lijken niet meer dan een paar jaar te werken, of je nou een goedkope of een dure koopt. [/rant]

Ze heeft nu een Samsung clp-365 (kleurenlaser) die geen papier meer oppakt. Ik heb hem uit elkaar gehad, schoon gemaakt, toen deed hij het weer maar 3 weken later is hij weer stuk. Tijd voor iets anders.

Wat is nodig
Haar PC draait op Linux Mint. Dit werkt echt perfect en probleemloos al vele jaren. Dat wil ik dus niet veranderen. Ze print niet vaak, maar als ze print print ze vaak in kleur, dus een printer met gescheiden kleuren cartridges is wel zo fijn. Kosten-per-print zijn niet heel leidend. Verder gebruikt ze de printer (stand alone) graag als kopieerapparaat. Scannen doet ze niet.

Opties
Enerzijds denk ik voor de goedkoopste te gaan, dan is de pijn als deze het na een paar jaar begeeft niet zo groot. Dit zou de Epson XP-2200 bijvoorbeeld kunnen zijn. Gescheiden kleuren cartridges, kopieerfunctie en dus goedkoop. Echter kan ik daar geen Linux drivers voor vinden, zowel niet proprietary als open source. Hij zou 'driverless' zou moeten zijn via wifi, echter heb ik daar geen ervaring mee (en heeft bedraad aansluiten mijn voorkeur).

Als ik zoek op een printermerk met goede Linux drivers dan wordt Brother vaak genoemd, bijvoorbeeld op de r/Linuxhardware reddit, echter hebben ze het dan vaak over de lasers. Brother heeft wel een kleuren-print-kopieer apparaat, de Brother DCP-J1200W maar die kost dus het dubbele van de Epson.

Mijn vraag
Ik heb uberhaupt geen vertrouwen in printers en zeker niet op Linux. Mijn vraag is dus welk (merk) printer moet ik hebben als ik met zo min mogelijk hoofdpijn mijn moeder op Linux Mint wil laten printen? Of specifieker na mijn uitzoekwerk: gaat een (duurdere) Brother probleemlozer/beter werken op Linux Mint of is het net zo'n ramp als een goedkope en kan ik beter wat geld bespraren?

ps: https://theoatmeal.com/comics/printers

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

Alle reacties

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-01 19:24
Ik heb niet zo lang geleden een HP Deskjet 2710e gekocht om mee te kunnen printen op Ubuntu. Printer is draadloos en was plug and play. Kan ook via kabel gebruikt worden maar deze wordt standaard niet mee geleverd. Echter gebruikt deze geen gescheiden cartridges voor de kleuren.

[Voor 35% gewijzigd door Allard Pruim op 12-01-2023 12:14]

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Vaak is het gewoon plug en play. Zoek anders een printer uit die in de OpenPrinting Printer List staat voor de driver.
Printing op Linux gaat met behulp van CUPS, het maakt weinig uit welke distro je gebruikt.

Ik gebruik zelf Arch Linux en die heeft een fijne wiki die ook voor andere distro's prima werkt. Zie bij het stukje over printing drivers.

https://wiki.archlinux.org/title/CUPS

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb ook goede ervaring met brother. Zowel levensduur als gebruik onder Linux.

Waarom een inktjet als ze weinig print? Dat is vragen om ellende met uitgedroogde inkt/verstoppingen?

Wel flink duurder, maar lees de review:

uitvoering: Brother HL-L3270CDW

Mijn huidige zwart/wit brother laser is overigens een 2e hands van marktplaats. Denk al 10 jaar oud, het enigevdat mis is is een ventilator die wat herrie maakt.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 20:20
Hier ook een Brother laserprinter (HL-L2375DW). Specifiek gekocht om de goede ondersteuning onder Linux.

De printer wordt automatisch herkend via het netwerk en je hoeft eigenlijk geen drivers te installeren. Echter, Brother biedt wel specifieke drivers aan (.deb en .rpm) zodat je nog wat specifiekere instellingen kunt doen.

Mijn platencollectie

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:28

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb zelf een Epson printer/scanner die "aangesloten" is per WiFi op diverse Linux computers en dat werkt gewoon. Er verschijnen regelmatig nieuwe drivers van Epson zelf en die werken allemaal goed.

Voor zover ik weet, zou WiFi printen op Linux tegenwoordig meestal gewoon "driverless" moeten werken, Ubuntu 22.10 heeft daarvoor de software aan boord. Scannen met mijn printer werkt al langer driverless.

Nadeel van een inkjetprinter is dat als je hem weinig gebruik (wat tegenwoordig normaal is) dat hij ofwel verstopt, ofwel dat je zoveel inkt kwijt bent aan het "reinigen" dat het afvalsponsje vol raakt dan stopt je printer definitief met werken. Deze Epson printer heb ik iets meer dan 10 jaar kunnen gebruiken, maar het nadeel van mijn specifieke model is dat ze hiervoor geen goedkope nepcartridges verkopen bij de Action.

老厮是麂

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 22:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn advies is ook om geen 13-in-een-dozijn consumenten dingetje te kopen. Zeker HP moet je echt heel ver vandaan blijven, want die staan er om bekend om zomaar cartridges te weigeren die niet van HP zijn en de originele dingen zijn gruwelijk duur.

Inkjet heeft het probleem zoals @SVMartin al aangeeft om uit te drogen. Zeker voor af en toe een printje is inkjet eigenlijk al geen optie, want dan zit je voor je het weet met elk printje wat je doet het inkt te vervangen.

Beter om iets meer uit te geven aan een goede Brother, zodat je niet weer deze zoektocht hoeft te doen.

Heb je ook al uitgezocht wat er nou precies mis kan zijn met de huidige printer? Zou namelijk zomaar kunnen dat je voor een tientje of iets meer een onderdeeltje hoeft te vervangen zodat het weer fatsoenlijk papier op kan pakken. De rollertjes willen nog wel eens slijten of uitdrogen. Een onderdeel wat snel slijt en eenvoudig en goedkoop is te vervangen om die reden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 08:56
Bedankt voor de ervaringen. Prijs is een ding. Een printer van 200+ euro gaat hem gewoon niet worden.

Is inkjet nog steeds zo rampzalig? Ik heb zelf thuis al een paar jaar een Canon MG2555S. ik print nog minder, max 1x per maand maar daar lijkt indrogen geen ding meer te zijn. Het is meer dat hij onder Linux wel print, maar geen enkele feedback geeft bij een error. Dan sluit ik mijn werklaptop aan (Win10) en zie ik ineens wel wat er aan de hand is (inkt op bijvoorbeeld).

Maar gezien de ervaringen hier ga ik het denk ik eens met de goedkope Epson proberen. Als hij het 2 jaar uithoud is dat 25 euro per jaar, daar moet de brother laser het 11 jaar voor doen om dat te evenaren.

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee