Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ns1000_1
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 18:07
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, of er meer over weet. Maar de volgende situatie:

Ik heb een aanbod gekregen om voor onbepaalde tijd, maar waarschijnlijk voor een maand of 6, voor een bedrijf te werken buiten Europa, ik werk vanuit nederland voor dit bedrijf aan een ICT opdracht.

Voor de belastingdienst ben ik van plan om deze inkomsten op te geven in Box 1 als overige inkomsten.Dat heb ik in het verleden ook gedaan, en destijds had ik een KvK registratie, maar deze registratie in inmiddels helaas verlopen omdat ik een vrj lange tijd geen opdrachten heb aangenomen.

Mijn vragen zijn als volgt,
1) Ben ik verplicht om mij in te schrijven bij de KvK om zo een ZZP relatie met de werknemer vast te stellen?
2) Het contract dat het bedrijf mij heeft aangeboden in geen geval in overeenstemming met de modelverklaringen die ik kan vinden op de belastingdienst voor ZZPers. Ben ik verplicht hen daar er op te wijzen? Moet ik een ander contract voostellen?
3) En als ik dit contract teken kan ik daar persoonlijk in problemen mee komen? Ik ben niet van plan om ondernemingsaftrek of enige andere voordelen aan te vragen bij de belastingdienst. En de inkomsten gewoon op te geven als overige inkomsten in Box 1.

Hopelijk weet iemand raad!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Heeft het bedrijf hier zelf iets over gezegd? Mijn werkgever neemt ook mensen remote aan in heel Europa en wij hebben verschillende constructies afhankelijk van het land waar de werknemer zich begeeft.

Voor jouw situatie, zouden we je aannemen via een payrol bedrijf zoals Deel.com (maar er zijn er meer, bijv. remote.com etc) waardoor jij gewoon in loondienst bent en wij als werkgever alle werkgeverslasten zoals gebruikelijk voor dat land betalen aan het payrol bedrijf die dat verder in orde maken. Uiteraard betaalt je werkgever hier wel een fee voor. Je kan zoeken naar de term “EOR” (Employee of Record).

Optie die we ook wel eens hanteren, maar niet de voorkeur geniet is iemand als “contractor” aannemen, dus voor NL zou dat inderdaad zijn als ZZP-er. Alle verantwoordelijkheid qua lasten ligt dan bij jou, en we verwachten dan ook een maandelijkse factuur van je. (De reden dat dit niet de voorkeur heeft is omdat je gauw in de situatie van schijnzelfstandigheid komt.)

In jouw situatie zou ik vragen of je die EOR constructie aan kan gaan. Zeker als ze de intentie hebben om langer met je door te gaan. Als ze dat niet zien zitten en het echt een tijdelijke 6 maanden opdracht is, zonder kans op vervolg, zou ik wel de ZZP-route aangaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ns1000_1
Bedankt voor je reactie @Keeper. De suggestie om met EOR constructie aan de slag te gaan zal ik zeker mee even meenemen. Al bestaat de kans natuurlijk dat het bedrijf daar niet in mee wil, het is een klein bedrijf dat denk ik hier geen ervaringen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-02 10:04
Ik werk als contractor remote voor een bedrijf in Bulgarije, maar ik word betaald door een bedrijf in Engeland.

Heb gewoon een BTW nummer en verder gaat het niet anders dan wanneer ik hier voor een klant zou werken. Je stuurt gewoon facturen met btw en die worden betaald. Je moet wel een Kvk en BTW nummer hebben, tenzij je onder een bepaald bedrag blijft maar dat is echt niks, ik dacht 2500 per jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ns1000_1
Thanks @Marve79. En weet je misschien ook hoe het met contracten gaat. De manier waarop het contract is opgesteld is niet overeenstemming met wat in Nederland gebruikelijk is in ZZP verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Eenmalig 6 maanden, of verwacht je vaker te ZZP-en? Duizenden euro of tonnen?

Ben je ook in loondienst?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-02 10:04
ns1000_1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:54:
Thanks @Marve79. En weet je misschien ook hoe het met contracten gaat. De manier waarop het contract is opgesteld is niet overeenstemming met wat in Nederland gebruikelijk is in ZZP verband.
Je tekent toch gewoon een contract met bepaalde voorwaarden voor een bepaalde termijn tegen een bepaalde vergoeding? Ik zie niet in hoe het land daar relevant bij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ns1000_1
F_J_K schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:55:
Eenmalig 6 maanden, of verwacht je vaker te ZZP-en? Duizenden euro of tonnen?

Ben je ook in loondienst?
Ik ben op dit moment niet in loondienst, dus de belastingdienst zal dit als mijn hoofd inkomen zien voor dit jaar. En het gaat hier om een best groot bedrag in de 10.000+ euro, maar of ik daarnaast zal ondernemen en met andere partijen contracten af zal sluiten. Nee, waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Marve79 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:59:
[...]
Ik zie niet in hoe het land daar relevant bij is.
Er zijn allerhande wetten anders in andere landen. Daar wil je vooraf rekening mee houden.

Bijvoorbeeld auteursrecht (al meen ik dat dat bijna wereldwijd op hoofdlijnen hetzelfde is): dat blijft bij de TS als er niets over is afgesproken. Of ligt zelfs bij de werkgever van de TS als die in loondienst is (vandaar mijn vraag erover). Dat zal ook gelden voor andere onderwerpen als aansprakelijkheid, verhouding opdrachtgever-opdrachtnemer, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ns1000_1
Marve79 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Je tekent toch gewoon een contract met bepaalde voorwaarden voor een bepaalde termijn tegen een bepaalde vergoeding? Ik zie niet in hoe het land daar relevant bij is.
Nou het contract dat zij hebben voorgesteld voldoet volgens mij niet aan voorwaarden die de nederlandse belastingdienst stelt aan werk als freelance contracter/ZZP. Ik werk in nederland voor dit bedrijf en dus zijn de nederlandse regels van toepassing lijkt mij.

Om het nog eens helder te stellen: Ik denk dus dat belastingdienst zal oordelen dat het gaat om schijnzelfstandigheid,

[ Voor 9% gewijzigd door ns1000_1 op 12-01-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Als het eenmalig en niet heel-veel is zal dat ws meevallen. Zo heb ik ook wel eens een opdracht gedaan tussen afstuderen en werken. Dat was geen probleem icm A4tje aan contract.

Althans als je bedoelt 10.000+ per zes maanden en niet per maand. In dat laatste geval: huur een professional in om mee te denken met de fiscale zaken etc.

Maar dan dus wel afspraken hebben die maken dat je echt zelfstandige bent. Zoals dus over de duur, dat je opdrachtnemer bent, en zoals gezegd IE: als je niets afspreekt (en schriftelijk tekent) blijf jij eigenaar van alles dat je schrijft/maakt.

--

Zonder het voorstel te kennen: wat zijn (inhoudelijk) de verschillen tussen model van de belastingdienst, en concept van de opdrachtgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ns1000_1
Ik heb een paar passages er uit gehaald:

Er zijn dus zaken in het contract waardoor er volgens mij een gezagsverhouding onstaat, bijvoorbeeld
2.1 Service Provider does not currently have, and shall not, during the Term, enter into or
become subject to any agreement or obligation that is or might be in conflict with any of
the provisions of this Agreement or that would preclude Service Provider, by contract or
law, from complying with the provisions hereof.
En er zijn punten die in een nederlands contract normaal gesproken niet voorkomen over arbeidsvoorwaarde:
2.5 Service Provider shall be solely responsible for pension allocations, which shall insure
75% of the consideration paid to Service Provider hereunder in case of his/her disability.
En de opdracht wordt als volgt omschreven:
The service Provider undertakes to render the Company services of Chief Architect
R&D Consultant (the “Services”) in 50% scope of a full-time job at the Company
shall be equal to one-hundred and twenty-seven (127) working hours per month, based
on forty-two (42) working hours per 5-day working week which is Sunday to
Thursday. The daily working hours at the Company are 8.5 hours on a regular day,
and 8 hours on a short day (once a week, as shall be determined by the Company from
time to time according to the Company’s needs). The daily working hours do not
include a half-hour break.
Bovendien is de betaling is een maandelijks vast bedrag, wat ik factureer, in plaats van een uurlijks tarief bijvoorbeeld.

En dan dit
Law; Jurisdiction. This Agreement shall be governed by the laws of the State of Israel
(excluding its conflict of law principles) and the competent courts of Tel- Aviv shall have
exclusive jurisdiction over any disputes arising hereunder.
De auteurschap wordt besproken als Intellectual property en in het contract draag ik dat allemaal over.

Het lijkt allemaal erg op een gewoon arbeidscontract, maar waarin ik als een Service Provider wordt omschreven.

Maar goed, als ik het zo bekijk zal ik helaas een hoop kosten moeten maken om een contract tekenen waarvan ik niet weet of het 2 maanden duurt of 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

De duiding full-time job wordt hopelijk in het geheel duidelijk als externe inhuur verduidelijkt. De werkuren zijn misschien tricky, dat lijkt erg op verkapt dienstverband. Een zelfstandige opdrachtnemer kan dat immers ook in andere uren doen.

Enige dat ik hier verder aandacht zou geven is die jurisprudentie. Terecht, zou ik ook doen als ik een buitenlander inhuur, maar betekent wel dat je zelf even wilt checken waar je risico loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Is dit toevallig crypto werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ns1000_1
Het heeft niets met crypto te maken. Het is een AI thing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Werk zelf voor bedrijf in Azië, heb een eenmanszaak en maak facturen voor ze. Betaal geen BTW maar wel IB wat ik apart zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
ns1000_1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:08:
Om het nog eens helder te stellen: Ik denk dus dat belastingdienst zal oordelen dat het gaat om schijnzelfstandigheid,
Nee. Ten eerste is er absoluut geen verplichting meer dan 1 opdrachtgever te hebben. Ten tweede gaat het bij schijnzelfstandigheid vooral om bedrijven die de regels overtreden en de belastingdienst heeft echt helemaal niks te zeggen over buitenlandse bedrijven.

Als ZZPer voor bedrijven in het buitenland werken is heel normaal, komt heel veel voor, en voor jou veel aantrekkelijker dan via payrolling want dat kost je alleen maar geld en lost niks op.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ns1000_1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:57:
Maar goed, als ik het zo bekijk zal ik helaas een hoop kosten moeten maken om een contract tekenen waarvan ik niet weet of het 2 maanden duurt of 12 maanden.
Wat bedoel je met een hoop kosten? Een KVK inschrijving kost je 50e ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ns1000_1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:57:
Er zijn dus zaken in het contract waardoor er volgens mij een gezagsverhouding onstaat, bijvoorbeeld
Daarin staat eigenlijk alleen dat je geen dingen doet die conflicteren met wat er in het contract staat. Wat nogal gek is, want het is gewoon dubbelop. Ik zou dat deel laten schrappen en gewoon in het contract op laten nemen wat wel en niet mag.

Een clausule dat je niet voor andere bedrijven mag werken bijvoorbeeld moet er dus absoluut niet instaan. Niet omdat de BD er boodschap aan heeft (want nogmaals; het is een buitenlands bedrijf, hebben ze niets over te zeggen), maar omdat het voor jou beperkend is.
En er zijn punten die in een nederlands contract normaal gesproken niet voorkomen over arbeidsvoorwaarde:
Laten schrappen. Het is in Nederlandse ZZP contracten heel normaal om expliciet te maken dat de ZZPer zelf verantwoordelijk is voor z'n pensioen e.d., maar de exacte percentages hebben je klanten niks mee te maken. In mijn contracten staat ook expliciet dat de oprachtgever niet verantwoordelijk is voor het afdragen van loonheffing e.d.
En de opdracht wordt als volgt omschreven:
Wederom niet belangrijk voor de BD maar meer voor jezelf. Ik zou gewoon duidelijk afspreken dat je werkt op basis van uren die je factureert. Het is heel normaal dat je afspraken maakt over hoeveel je werkt (36 uur in mijn geval) en ongeveer welke uren dat zijn. Maar de uren dat ik vrij ben, of ziek, factureer ik gewoon niet.
Bovendien is de betaling is een maandelijks vast bedrag, wat ik factureer, in plaats van een uurlijks tarief bijvoorbeeld.
An sich kan je dat afspreken maar wederom zou ik zelf gaan duwen richting een normale 'contractor' relatie. Dat je dus gewoon factureert voor gewerkte uren.
De auteurschap wordt besproken als Intellectual property en in het contract draag ik dat allemaal over.
Dat is normaal dat dat expliciet besproken wordt, of het nu in loondienst is (waar het in NL niet perse nodig is) of als ZZPer (waar het wel sowieso noodzakelijk is).

Ze hebben m.i. twee opties: je echt in loondienst nemen met alle complexe shit die daarbij hoort, of je inhuren als contractor, maar dan op een 'time and materials' basis. Scheelt ook gedoe als het aankomt op dingen als vakanties enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

ns1000_1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:33:
Bedankt voor je reactie @Keeper. De suggestie om met EOR constructie aan de slag te gaan zal ik zeker mee even meenemen. Al bestaat de kans natuurlijk dat het bedrijf daar niet in mee wil, het is een klein bedrijf dat denk ik hier geen ervaringen mee heeft.
Op zich hoeft het niet ingewikkeld te zijn en het is juist handig voor kleine bedrijven die niet overal op de wereld een entiteit hebben. En het scheelt jou een hoop gedoe die met ZZP-er worden te maken hebben (IB aangifte als ondernemer doen, etc.) en houdt de kosten bij de werkgever. Daarnaast weet je ook zeker dat alles voor de NL wet goed geregeld is. Dat je bijv. geen pensioen op bouwt is bij wel meer NL werkgevers in loondienst het geval.

Remote.com biedt bijv. optie om rekensom te maken voor je werkgever, zie https://remote.com/employ...hnology+Officer+%28CTO%29 (heb even wat aannames gemaakt daar in). Maandelijkse fee is €599. Dat is niet niks, maar dan is wel alles goed geregeld. Misschien handig om aan ze voor te leggen.

(Ik werk niet bij Remote.com oid, probeer vooral de TS te helpen)

[ Voor 21% gewijzigd door Keeper op 13-01-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ns1000_1
Hydra schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Wat bedoel je met een hoop kosten? Een KVK inschrijving kost je 50e ofzo.
Klopt, op zich is het niet zo heel veel werk om een KvK inschrijving te regelen. Maar volgens de KvK checklist en die van de Belastingdienst ben ik geen ondernemer.

Mits wij overeenkomen dat het contract gewijzigd zal worden. Door er expliciet in te zetten dat ik zelf bepaal hoe ik mijn werk uitvoer en wanneer ik werk, wat inderdaad het geval is, dan ben ik dus ook geen werknemer van dat bedrijf volgens de Belastingdienst.

Kortom dan zou ik mijzelf niet hoeven in te schrijven bij de KvK. Maar nu lees ik weer in deze topic dat er een limiet zou zijn op "Inkomsten uit overige werk". Dit kan ik tot nu toe overigens nergens vinden op de site van de belastingdienst.

Mijn verwarring is nog niet helemaal opgelost kortom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGras
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 17:02
ns1000_1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:23:
[...]

Klopt, op zich is het niet zo heel veel werk om een KvK inschrijving te regelen. Maar volgens de KvK checklist en die van de Belastingdienst ben ik geen ondernemer.

Mits wij overeenkomen dat het contract gewijzigd zal worden. Door er expliciet in te zetten dat ik zelf bepaal hoe ik mijn werk uitvoer en wanneer ik werk, wat inderdaad het geval is, dan ben ik dus ook geen werknemer van dat bedrijf volgens de Belastingdienst.

Kortom dan zou ik mijzelf niet hoeven in te schrijven bij de KvK. Maar nu lees ik weer in deze topic dat er een limiet zou zijn op "Inkomsten uit overige werk". Dit kan ik tot nu toe overigens nergens vinden op de site van de belastingdienst.

Mijn verwarring is nog niet helemaal opgelost kortom. :)
Ben je er al uit gekomen?

Ik ben zelf nu ook aan het kijken of ik een vast contract met een Amerikaans bedrijf aan moet gaan of beter als Freelancer voor ze kan gaan werken. En uiteraard wat voor effect dit heeft op het betalen van belasting.

Moet ik enkel in Nederland belasting betalen gezien ik hier woon of ook in de verenigde staten?

Waarom is het niet gewoon simpel en duidelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
FGras schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Ben je er al uit gekomen?

Ik ben zelf nu ook aan het kijken of ik een vast contract met een Amerikaans bedrijf aan moet gaan of beter als Freelancer voor ze kan gaan werken. En uiteraard wat voor effect dit heeft op het betalen van belasting.

Moet ik enkel in Nederland belasting betalen gezien ik hier woon of ook in de verenigde staten?

Waarom is het niet gewoon simpel en duidelijk 8)7
Met een broker er tussen uit EU/NL zou dit helemaal niets moeten uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 10:44
FGras schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Samen met de opdrachtgever een W8-BEN invullen en je kan voor de Amerikaanse federale overheid gewoon hier belasting betalen (behalve over de dagen dat je daar zou zijn/bent).

Lastiger is de staat, hebben die regels over connected income en zo ja, wat zijn die?

tl;dr: Je hebt daar een expert voor nodig, voornamelijk voor de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenp93
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-03-2024
Relevante vraag.
Een firma in de UK, betaald me om een simpele taak uit te voeren op het internet. Betaald me via crypto.
Super sketchy allemaal 🤣
Geen contract, niks.

Belastingen worden betaald door hun in de UK.
Wat doe ik met die crypto om het in België legaal op m´n rekening te kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:21
Stevenp93 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:25:
Relevante vraag.
Een firma in de UK, betaald me om een simpele taak uit te voeren op het internet. Betaald me via crypto.
Super sketchy allemaal 🤣
Geen contract, niks.

Belastingen worden betaald door hun in de UK.
Wat doe ik met die crypto om het in België legaal op m´n rekening te kunnen zetten?
Klinkt inderdaad sketchy.

Ik zou de belastingdienst even bellen, zij kunnen je goed uitleggen wat je moet doen. Je woont in België, dus dat betekent dat je ook in België belasting moet betalen. Belangrijk om te weten of er een belastingverdrag is tussen Engeland en België, anders betaal je twee keer belasting.
Pagina: 1