Panelen en omvormer compatibel? -- Strategie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 09:24
Ik ben aan het kijken om een PV pakket samen te stellen voor onze nieuwbouw woning. Maar ik heb toch wat hulp nodig denk ik :)

Ik zit nogal in een 'speciale' situatie.
Door de Belgische regelgeving ben ik verplicht om minimaal 6kw panelen te plaatsen op de ZW-kant van mijn dak. Daar naast liggen er op mijn huidige woning nog eens 6kw panelen welke ik wil mee verhuizen naar de nieuwe woning. Qua oppervlakte is dit geen probleem.

De opstelling wordt dan de volgende
-nieuwe panelen op het ZW@40graden
-'oude panelen ' naar het NO@40graden

Nu had ik het idee opgevat om het nieuwe pakket panelen te overdimensioneren en naar 7560Wp (18x420Wp) te gaan met een 4.6kw omvormer. Maar ik wil op deze omvormer slechts de helft van de ZW-zijde aansluiten en op de andere MPPT de helft van de NO zijde.
De andere panelen zou ik dan gelijkaardig op de andere omvormer aansluiten.
Hierdoor zijn de omvormers altijd slechts gedeeltelijk belast door de oriëntatie van de panelen.

Is dit mogelijk? of mis ik hier iets?

Momenteel bestaat mijn pakket uit volgende onderdelen:
hybride omvormer: Huawei SUN2000-4.6KTL-L1
panelen: 18x Jinko Solar Tiger Neo 420W

Ik zou dus graag op een MPPT 9 panelen willen aansluiten,maar als ik naar de gegevens kijk vallen me volgend punten op en begin ik te twijfelen:
De spanning is vrij laag, ik kijk dan naar 9x29.34V=264V waar de omvormer pas inschakelt bij 100V en rated 360V heeft.
De stroom lijkt dan weer hoog, 13.33A waar omvormer max 12.5A heeft. gaat hier iets stuk? verlies ik 'te' veel hier?

Door dat ik in beide omvormers 2 MPPT's heb moet ik deze toch beide apart bekijken he? Er moet niets 'opgeteld' worden of zo :? ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRjgaXJ94Mlzjscfvw0DLzDm_fo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pWtTP4vVcpT0HPabMPL0pFOh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p01PGy9LqnskRK0TJB0SEbbbqjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YbiOSd1lIP5tzENG6ujfW4Ek.png?f=user_large

Ter info: dit pakket omvormer met 18 panelen en montage materiaal kost 5500euro, zelf te plaatsen. Wat vinden jullie hier van?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 14:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ja, dit kan.

De spanning is prima, je verliest ~1% doordat je wat van de rated voltage af zit.
De stroom is bijna nooit zo hoog als de STC-spec. NOCT is veel realistischer. Zo lang 'Isc' maar binnen de spec blijft is het okee. Met 'perfect' panelenweer zul je misschien iets aftopping zien.
Je zou eventueel een nog wel een iets kleinere omvormer kunnen gebruiken / meer panelen op deze omvormer kunnen aansluiten. ZW en NO, beiden op 40 graden, gaan nooit zoveel vermogen leveren aangezien ze nooit tegelijk in de zon liggen. Ik zou hier zelf de 4K gekozen hebben waarschijnlijk.

Zie PVcalc voor details.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Wat wordt de electriciteits aansluiting? Ik zit nog een eens 3x32A langs komen in België?

Waarom niet met een enkele 3 fase omvormer werken?

Velen kunnen genoeg spanning aan voor een string van 20-24 ish

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Bedqnkt voor de reacties.

De aansluiting gaat inderdaad 3x32a worden.

De reden van 2x 1fase omvormer is dat ik op mijn oude woning nog een volledig pakket heb met panelen en een 1fase omvormer, dus voor de nieuwe panelen moet ik enkel nog een 1 fase omvormer hebben.
Een 3fase is 700 euro duurder en dan heb ik in het einde een 1fase omvormer over.

Ik denk dat er een foutje in je PVCALC zit, de oriëntatie van je 2de vlak is rond 215graden en niet 315graden. dan kom ik bijvoorbeeld in juli rond de 4200 piek vermogen. verder zie ik niet veel voordeel voor de 4kW omvormer naar efficentie lijkt me deze gelijkaardig aan de 4kW.

Iemand ervaring met de panelen? Is de Huawei omvormer algemeen een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Change of plans :)

Heb wat verder opzoeking gedaan, mijn oude panelen meenemen mag niet.
Deze moeten blijkbaar als 1 pakket samen blijven en mag ik niet opsplitsen over 2 adressen omdat ik er subsidies voor krijg. 8)7

Dus mijn huidige idee is voor een 6kW / 3 fase omvormer te gaan en dan al de panelen van de achterzijde op 1 MPPT aan te sluiten.Toekomstig kunnen we dan simpelweg aan de voorzijde bij leggen.
Elke MPPT kan toch het volledige vermogen (6kW) leveren,correct (als de andere MPPT ongebruikt is uiteraard)?

Nu zie ik dat deze 3fase omvormer bijvoorbeeld een nog lagere 'max MPPT current' heeft van slechts 11A.
Spanning ligt wel beter in lijn met 'rated input voltage'. 18x 31.5= 567V waar 600V ideaal is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m21eSdrU0OJA8-sk1IwqhK9yjrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yckNo8tMzHR2lIdbAEj2K55g.png?f=user_large

Wordt deze 11A limit een probleem denken jullie?
Heb nog eens op google maps gekeken en denk dat ik toch iets meer naar het westen lig dan puur ZW, ik gok op een 235 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De maximale Impp is beperkt een probleem.
Je topt dan iets af bij volle zon. Dat is echter niet lineair met het verschil met Impp van de panelen: de panelen gaan dan bij iets hogere spanning draaien.

Ik denk dat je met het idee voor uitbreiding op NW een te lichte omvormer kiest. Je zit al met 7560Wp dus zou met het 2e dak vrij veel aftoppen. Capaciteit tarief kan een goede reden zijn om onder te dimensioneren, maar ik weet het fijne niet van de regels bij jullie.
Kies je voor aftoppen op vermogen vanwege de regels, dan is het aftoppen op stroom ook minder tot geen probleem.

Simuleer het even met sunny design - gratis zonder login. Handmatig zonder tekening is voldoende. Geplande situatie én mogelijke uitbreiding.

Veel huawei kunnen accu, check dat even? Kan dat ook met de 2mppt vol?
Gaat bij jullie sneller rendabel zijn dan bij ons…

Omvormers mogen tegenwoordig volledig asymmetrisch belast worden , dus 1 string is prima voor nu

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 12-01-2023 20:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Reden voor te onder dimensioneren is gedeeltelijk kostprijs en nog niet zeker wanneer de uitbreiding er bij komt, als deze al ooit gaat gebeuren.

Als ik in PVcalc kijk is het verschil tussen 6000w en 8000w omvormer, 9700kWh naar 10200kWh.

Op deze omvormer kan inderdaad een accu worden aangesloten. ik veronderstel dat dit gaat met 2 volle MPPT's vind niet iets anders terug in de data sheet.

Nog een laatste vraag, de gegeven werkingsspanningen (140V-980V) zijn toch per MPPT, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja de string spanningen zijn per mppt onafhankelijk.

Weeg prijsverschil omvormer af tegen 500kWh. Dat is bij mijn contract (in NL) €105 waard puur op terugleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
In België zal het 100Euro zijn denk ik.

Moest ik direct voor en achterzijde leggen zou ik nu ook niet twijfelen. Het is enkel dat voor alleen de achterzijde de 8000w omvormer wat te groot is.

Misschien nog eens over slapen en toch alles direct nu doen.
De opbrengst aan de voorkant NO is natuurlijk wel een stuk minder. Als ik 6000Wp leg heb ik maar opbrengst van ongeveer 3000kWh, terwijl het toch een behoorlijke meerkost is.
Mmh twijfels

Pagina: 1