Ik ben aan het kijken om een PV pakket samen te stellen voor onze nieuwbouw woning. Maar ik heb toch wat hulp nodig denk ik 
Ik zit nogal in een 'speciale' situatie.
Door de Belgische regelgeving ben ik verplicht om minimaal 6kw panelen te plaatsen op de ZW-kant van mijn dak. Daar naast liggen er op mijn huidige woning nog eens 6kw panelen welke ik wil mee verhuizen naar de nieuwe woning. Qua oppervlakte is dit geen probleem.
De opstelling wordt dan de volgende
-nieuwe panelen op het ZW@40graden
-'oude panelen ' naar het NO@40graden
Nu had ik het idee opgevat om het nieuwe pakket panelen te overdimensioneren en naar 7560Wp (18x420Wp) te gaan met een 4.6kw omvormer. Maar ik wil op deze omvormer slechts de helft van de ZW-zijde aansluiten en op de andere MPPT de helft van de NO zijde.
De andere panelen zou ik dan gelijkaardig op de andere omvormer aansluiten.
Hierdoor zijn de omvormers altijd slechts gedeeltelijk belast door de oriëntatie van de panelen.
Is dit mogelijk? of mis ik hier iets?
Momenteel bestaat mijn pakket uit volgende onderdelen:
hybride omvormer: Huawei SUN2000-4.6KTL-L1
panelen: 18x Jinko Solar Tiger Neo 420W
Ik zou dus graag op een MPPT 9 panelen willen aansluiten,maar als ik naar de gegevens kijk vallen me volgend punten op en begin ik te twijfelen:
De spanning is vrij laag, ik kijk dan naar 9x29.34V=264V waar de omvormer pas inschakelt bij 100V en rated 360V heeft.
De stroom lijkt dan weer hoog, 13.33A waar omvormer max 12.5A heeft. gaat hier iets stuk? verlies ik 'te' veel hier?
Door dat ik in beide omvormers 2 MPPT's heb moet ik deze toch beide apart bekijken he? Er moet niets 'opgeteld' worden of zo
??
:fill(white):strip_exif()/f/image/pWtTP4vVcpT0HPabMPL0pFOh.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YbiOSd1lIP5tzENG6ujfW4Ek.png?f=user_large)
Ter info: dit pakket omvormer met 18 panelen en montage materiaal kost 5500euro, zelf te plaatsen. Wat vinden jullie hier van?
Ik zit nogal in een 'speciale' situatie.
Door de Belgische regelgeving ben ik verplicht om minimaal 6kw panelen te plaatsen op de ZW-kant van mijn dak. Daar naast liggen er op mijn huidige woning nog eens 6kw panelen welke ik wil mee verhuizen naar de nieuwe woning. Qua oppervlakte is dit geen probleem.
De opstelling wordt dan de volgende
-nieuwe panelen op het ZW@40graden
-'oude panelen ' naar het NO@40graden
Nu had ik het idee opgevat om het nieuwe pakket panelen te overdimensioneren en naar 7560Wp (18x420Wp) te gaan met een 4.6kw omvormer. Maar ik wil op deze omvormer slechts de helft van de ZW-zijde aansluiten en op de andere MPPT de helft van de NO zijde.
De andere panelen zou ik dan gelijkaardig op de andere omvormer aansluiten.
Hierdoor zijn de omvormers altijd slechts gedeeltelijk belast door de oriëntatie van de panelen.
Is dit mogelijk? of mis ik hier iets?
Momenteel bestaat mijn pakket uit volgende onderdelen:
hybride omvormer: Huawei SUN2000-4.6KTL-L1
panelen: 18x Jinko Solar Tiger Neo 420W
Ik zou dus graag op een MPPT 9 panelen willen aansluiten,maar als ik naar de gegevens kijk vallen me volgend punten op en begin ik te twijfelen:
De spanning is vrij laag, ik kijk dan naar 9x29.34V=264V waar de omvormer pas inschakelt bij 100V en rated 360V heeft.
De stroom lijkt dan weer hoog, 13.33A waar omvormer max 12.5A heeft. gaat hier iets stuk? verlies ik 'te' veel hier?
Door dat ik in beide omvormers 2 MPPT's heb moet ik deze toch beide apart bekijken he? Er moet niets 'opgeteld' worden of zo
:fill(white):strip_exif()/f/image/pWtTP4vVcpT0HPabMPL0pFOh.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YbiOSd1lIP5tzENG6ujfW4Ek.png?f=user_large)
Ter info: dit pakket omvormer met 18 panelen en montage materiaal kost 5500euro, zelf te plaatsen. Wat vinden jullie hier van?
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp