2e CV ketel verwijderen en circuit aansluiten op 1e ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothye
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01-2023
Beste Tweakers,

Op dit moment hebben we twee cv ketels in huis.
De tweede cv ketel is later aangesloten op een omgebouwde garage.

Mijn doel is om de tweede cv ketel te verwijderen en alle circuits aan te sluiten op de eerste ketel.

CV ketel 1 (CW6) is de hoofdverwarming en verwarmt het gehele huis, twee badkamers en het tapwater.

CV ketel 2 is voor 3 groepen vloerverwarming en een aantal radiatoren.

Beide verdelers hebben een eigen pomp. De 3 groepen en 7 groepen hebben beide een eigen thermostaat.

Hieronder heb ik een schema gemaakt met hoe ik het zou willen ombouwen. Hopelijk is het duidelijk.

Bij punt 1:
Hier wilde ik in de 22mm Uponor buis een T-stuk plaatsen. Het rode leidingwerk wilde ik aansluiten op de toevoer van de tweede verdeler bij punt 2. De aanvoer van CV ketel 2 wordt hierbij losgekoppeld.

Bij punt 4:
Hier wilde ik in de 22mm Uponor buis een T-stuk plaatsen. Het blauwe leidingwerk wilde ik aansluiten vanaf de retour van de tweede verdeler bij punt 3. De retour van CV ketel 2 wordt hierbij losgekoppeld.

CV ketel 2 is als het goed is nu volledig uit bedrijf en kan verwijderd worden.

Graag jullie advies of ik het goed heb en of het systeem op deze manier gaat werken. Verder zou een “nice-to-have” zijn om met 1 thermostaat te gaan regelen. zou dit mogelijk zijn? Het hoofddoel blijft het verwijderen van CV ketel 2.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iYp-Bk5O9Hb8ILbTaaihyy9ybU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXAcgKR6hlwdgIcZwIFIxnXz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
helaas gaat dit hem niet worden waarom niet zal u vragen. hier komt de technische onderbouwing.
de leidingen naar de eerste verdeler zijn 16 mm maximaal 5 kw afgifte dan heb wel gehad.
een verdeler met 7 groepen. is 7,7 kw. (niet helemaal waar je hebt mengwater van 35 graden)
oftewel die aanvoer en retour zitten technisch gezien al vol. er kan niets bij.

3 groepen erbij is 3 kw. 2 radiaotren. glazen bol bereking. 3 tot 5 kw.
leg maar een leiding van 20 of 26 mm naar boven je cv ketel. liefst 26 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Ik denk dat die 2e ketel ooit is bijgeplaatst omdat het leidingwerk te dun is uitgevoerd vanuit ketel 1.
Zoals miciel al zegt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:24
Plan kan wel, maar dan idd de leidingen tot aan het T-stuk vervangen door wat dikkers, anders gaat het 'm niet worden. 22mm staal of 26mm Uponor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothye
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01-2023
Allen,

Bedankt voor de reacties.

Topic closed.

[ Voor 62% gewijzigd door Lothye op 14-01-2023 20:38 ]