Voor een aanstaande verhuizing met flinke verbouwing ben ik aan het onderzoeken of ik het huis direct volledig smart kan maken. Alle kamers moeten grondig verbouwd worden, dus dat biedt mogelijkheden om het in 1x goed aan te pakken!
Graag zou ik gebruik maken van Homey Pro, en overal gebruik maken van Hue verlichting. Dit doordat ik al redelijk wat Hue lampen heb liggen.
Mijn ervaring met Hue is dat het voor mij erg prettig in gebruik is, maar gasten (en dan met name mijn ouders) er een stuk minder goed mee overweg kunnen
Om die reden zou ik graag de Hue verlichting op verschillende manieren willen kunnen aansturen:
- Automatisch via (advanced) flows met Homey Pro - op basis van verschillende sensoren etc.
- Draadloos handmatig via voorgeprogrammeerde standen en de dimfunctie van een Hue Tap Dial switch
- Via een reguliere lichtknop aan de wand verlichting aan/uit zetten
Ik wil deze laatste optie gebruiken zodat ik wel nog het licht kan bedienen wanneer bijvoorbeeld de WiFi uitvalt, en iets minder 'moderne' bezoekers gewoon op de traditionele wijze het licht kunnen bedienen. Daarnaast is het prettig om bij eventuele verkoop in de toekomst wel nog over de reguliere lichtknoppen te beschikken.
Hier loop ik helaas vast. Ik ben even kwijt of ik hiervoor nou wel of niet een Fibaro Smart Dimmer achter de reguliere lichtknop moet hangen. Kan ik mét zo'n smart dimmer de lichtknop ook als offline traditionele lichtknop gebruiken? En kan ik dan tegelijkertijd óók sets van verschillende lampen aansturen met die ene knop?
Ik wil voorkomen dat ik draadloos de lampen probeer aan te sturen, maar er geen stroom op de lamp zit en ik dus eerst naar de wandschakelaar moet lopen. Maar ik wil ook dat ik het licht wel nog kan bedienen met de wandschakelaar als de wifi is weggevallen.
Kan wat ik wil?