Toon posts:

Excel berekening over later in te voeren data met Autosum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 19:24
Mijn vraag
Ik zou graag hulp hebben bij het aanmaken van een Excel formule waarbij ik nog nader in te voeren data automatisch wil laten berekenen.

Bij het totaal, aangegeven met een rode 'A' (zie afbeelding) wil ik het gemiddelde hebben van de data aangegeven met een rode 'B' (het volledige groene vak.) Nou is nog niet alle data aangevuld en vraag ik mij af of Excel een functie heeft waarbij autosum die hele rij wel waarneemt, maar pas berekent in het gemiddelde als er data word ingevuld zodat je dus niet met nul waarde zit in het totaal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, Microsoft Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met eigen kennis, welke helaas dus tekort schiet, geprobeerd een formule te maken. Ik heb een tijd op google rond zitten kijken maar ik zou mijn god niet weten wat ik moet typen. Dingen die ik heb geprobeerd zijn "Setting up autosum for future data in Excel en allerlei variaties daarop, maar het mocht niet baten. Wellicht kinderspel voor een kenner onder ons."

Beste antwoord (via Septimamus op 11-01-2023 23:25)

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02
Wanneer je data in kolom B géén lege rijen gaat bevatten is dit een oplossing die wellicht voor je werkt:

=AVERAGE(INDIRECT("B1:B"&COUNTA(B:B)))

COUNTA kijkt hoeveel rijen er niet leeg zijn in kolom B, eventueel aan te passen met een -1 als je de titel niet mee wilt tellen (maar voor een SUM / AVERAGE zou dit niet uit maken)

INDIRECT stelt je in staat om dit aantal op te nemen als referentie naar je op te tellen bereik

maar het meest simpel lijkt me om gewoon AVERAGE(B:B) te pakken; die pakt dan automatisch alle cellen mee die een waarde hebben (getal) en negeert lege cellen..

[Voor 17% gewijzigd door LauryanF op 11-01-2023 22:16]

Strava

Alle reacties

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 19:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dus je bedoelt het totaal (=SOM) van B2:B28 gedeeld door het aantal (=AANTAL) gevulde cellen van B2:B28?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Septimamus
Ja. Maar wat ik vergeet te zeggen, excuus daarvoor, is dat het groene vak nog groter kan worden. Het is dus nog niet duidelijk hoeveel data er nog bij komt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 19:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bedenk eerst eens waarom je in cel F4 een uitkomst 0 krijgt.
Kan het zijn dat de cellen met waarden in kolom B niet als getal zijn ingesteld, maar als tekst? En als je van die punten eens komma's maakt?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02
Wanneer je data in kolom B géén lege rijen gaat bevatten is dit een oplossing die wellicht voor je werkt:

COUNTA kijkt hoeveel rijen er niet leeg zijn in kolom B, eventueel aan te passen met een -1 als je de titel niet mee wilt tellen (maar voor een SUM / AVERAGE zou dit niet uit maken)

INDIRECT stelt je in staat om dit aantal op te nemen als referentie naar je op te tellen bereik

maar het meest simpel lijkt me om gewoon AVERAGE(B:B) te pakken; die pakt dan automatisch alle cellen mee die een waarde hebben (getal) en negeert lege cellen..

[Voor 17% gewijzigd door LauryanF op 11-01-2023 22:16]

Strava

• Septimamus
De 0 is omdat ik de formule er helemaal uit had gesloopt. Het is niet zozeer een vraag waarom mijn formule niet werkt. Eerder, welke formule moet ik hier neerzetten.

• Septimamus
LauryanF schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:13:

Kolom B word inderdaad helemaal ingevuld, dus ik ga deze zeker proberen. Dankjewel voor de aanvulling. Als ik het zo lees is het nog relatief eenvoudig ook. :9

Bij deze bevestigd. Works like a charm. Nogmaals bedankt!

[Voor 3% gewijzigd door Septimamus op 11-01-2023 23:25]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:43
Je kan toch gewoon een =sum(B:B)/counta(B:B) - 1 doen?

[Voor 4% gewijzigd door Sethro op 11-01-2023 22:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee