Soundbar onder tv of ....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porky-nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 15:48
Ben aan het kijken naar een sound systeem voor bij mijn Philips oled (706).

Zat te denken aan de q990b deze set wordt hoog aangeschreven en voldoet verder aan al mijn eisen:

1.onder de 1000.
2.virtueel Atmos
3.zwart.

Nu zit ik met het volgende mijn tv hangt aan een beugel en zit op +/- 14 cm van de muur dus de soundbar komt dan onder/achter de tv zal dit veel effect hebben op het surround sound en kan ik beter voor lose boxen kiezen naast de tv ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

porky-nl schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:26:
Ben aan het kijken naar een sound systeem voor bij mijn Philips oled (706).

Zat te denken aan de q990b deze set wordt hoog aangeschreven en voldoet verder aan al mijn eisen:

1.onder de 1000.
2.virtueel Atmos
3.zwart.

Nu zit ik met het volgende mijn tv hangt aan een beugel en zit op +/- 14 cm van de muur dus de soundbar komt dan onder/achter de tv zal dit veel effect hebben op het surround sound en kan ik beter voor lose boxen kiezen naast de tv ?
Als je surround wilt kun je altijd beter voor losse speakers kiezen; al helemaal als je iets van Atmos verwacht.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een geluidsbalk koop je niet voor de geluidskwaliteit. Als je goed geluid wilt, koop een paar stereoluidsprekers. En over surround hoef je bij een geluidsbalk helemaal niet te spreken, zonder achterluidsprekers is dat knudde van formaat, wat de marketingmannen je ook willen doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kan je de soundbar aan de tv beugel monteren?

Lukte gelukkig met mijn lg tv en soundbar

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porky-nl
@dmantione daar zijn de meningen over verdeeld. Verder lever je commentaar maar je hebt niet eens de moeite genomen om naar mijn set te kijken want dan had je gezien dat deze set dus ook speakers achter heeft.

@jack zomer dat is een mogelijkheid maar dan komt de bar een 24cm van de muur af en dat lijkt me geen mooi gezicht.

Gaat me er om zal je er op achter uitgaan met je geluid als deze dus onder/ achter de tv uit komt. (Dolby Atmos gedeelte).

Uiteraard snap ik ook wel als je werkelijk speakers in plafond hebt zitten dat je dan een betere geluid krijgt maar ja dat is niet mogelijk in mijn geval.

Verder een aparte reciever heb je weer zo'n log apparaat erbij, bedoeling was/is tv aan muur balk er onder en achter speakers. Verder geen toeters en bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:04
Ik heb beugels waarmee de soundbar aan de TV vast komt, en er dus direct onder tegenaan hangt. Klein nadeel is dat de onderkant van de 4-sided ambilight iets minder zichtbaar is.

Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df94lqb0rfbSkYZj2d8eqQDYU4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UQVT1QdhaxNNn6tLrtcHAzbj.png?f=user_large

Dat vond ik zelf veruit de mooiste oplossing voor een soundbar, de beugeltjes stellen eigenlijk weinig voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3Q4FdHSrLVSU74RVsJ0HHemAIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BV4xG3Dsf7JrCe14iJ89lfPs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door XelaRetak op 12-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

In het geval van Atmos heb je naar boven gerichte speakers, als de tv boven deze speakers zit dan kan dat in potentie voor kwaliteitsverlies zorgen.

Laat het niet dat de soundbars juist zo ontwikkeld zijn, dat dit juist de plaats is om de bar te monteren.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het blijft wel echt 'net alsof surround' en in het geval van atmos is dat zelfs nog meer. Ja, je kunt een surround benadering horen, zeker met achter speakers, maar manage alsjeblieft ook je verwachtingen. Atmos is een leuke sticker op de soundbar maar in de praktijk is het verschil met echte speakers op de juiste locaties echt gigantisch. Een hele dure soundbar heeft nog steeds dezelfde soort kleine speakers die moeten weerkaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porky-nl
@XelaRetak dat ziet er best netjes uit (waar heb je die besteld?)
Hoe diep is jouw soundbar die q990b is 14cm geloof ik.

@Jorgen heb nu alleen geluid vanuit de tv en ik ga er met die q990b best wat stappen mee vooruit (althans dat mag je hopen voor bijna 1000,-) en ik ben ook geen purist die een halve hertz verschil hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
porky-nl schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:13:
Kon de afmetingen in google even alleen per inches vinden en te lui om om te googelen dus als je dat zelf even doet... :+
16.25" x 43.13" x 13.63"

Het is de Sony HT-CT770 (oud beestje)

De beugels zijn One For All WM5211's uitvoering: One For All WM5211

Om de diepte aan te passen zitten er allerlei plasticen afstandsbussen bij. Doe je die tussen de beugels en de TV, gaat de soundbar iets naar achter, doe je ze tussen de beugel en de soundbar, dan komt de soundbar naar voren. Daarmee kan je eigenlijk altijd wel een juiste fitting van soundbar en tv vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door XelaRetak op 12-01-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• porky-nl
@XelaRetak top Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

porky-nl schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:13:

@Jorgen heb nu alleen geluid vanuit de tv en ik ga er met die q990b best wat stappen mee vooruit (althans dat mag je hopen voor bijna 1000,-) en ik ben ook geen purist die een halve hertz verschil hoort.
Nee maar daar gaat het ook totaal niet om. Dit heeft niets met audiofiele sprookjes te maken. Met een soundbar van 300 euro of van 1000 euro heb je exact hetzelfde probleem.

Ja het klopt dat je er ten opzichte van de tv heel veel op vooruit zal gaan. Vooral de spraak, maar ook qua stereogeluid. MAAR een soundbar heeft een heel groot euvel en dat is dat al die speakertjes vanuit 1 richting komen en geen enkele rekening houden met jouw woonkamer. Losse achterspeakers kan je dan nog neerzetten waar jezelf wilt, maar die andere moeten het geluid weerkaatsen via muren, plafonds, etc. Dat werkt wel een beetje, vandaar dat dit een oplossing is voor mensen die geen speakers willen/mogen/kunnen neerzetten/ophangen, maar het is echt totaal anders dan werkelijke surround. Als je ze na elkaar zou horen, soundbar vs losse speakers, dan is het verschil echt enorm. En nogmaals, niet omdat het een puristenfabeltje is, maar puur door de techniek.

Als je 1000 euro te besteden hebt voor een audio-oplossing vind ik het echt hartstikke zonde om dat in een soundbar te steken. Voor datzelfde geld koop je ook een veel betere klinkende losse oplossing. Of je kunt, als je echt een soundbar wilt, net zo goed 600 in je zak houden en bewaren voor een andere aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
Jorgen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Nee maar daar gaat het ook totaal niet om. Dit heeft niets met audiofiele sprookjes te maken. Met een soundbar van 300 euro of van 1000 euro heb je exact hetzelfde probleem.

Ja het klopt dat je er ten opzichte van de tv heel veel op vooruit zal gaan. Vooral de spraak, maar ook qua stereogeluid. MAAR een soundbar heeft een heel groot euvel en dat is dat al die speakertjes vanuit 1 richting komen en geen enkele rekening houden met jouw woonkamer. Losse achterspeakers kan je dan nog neerzetten waar jezelf wilt, maar die andere moeten het geluid weerkaatsen via muren, plafonds, etc. Dat werkt wel een beetje, vandaar dat dit een oplossing is voor mensen die geen speakers willen/mogen/kunnen neerzetten/ophangen, maar het is echt totaal anders dan werkelijke surround. Als je ze na elkaar zou horen, soundbar vs losse speakers, dan is het verschil echt enorm. En nogmaals, niet omdat het een puristenfabeltje is, maar puur door de techniek.

Als je 1000 euro te besteden hebt voor een audio-oplossing vind ik het echt hartstikke zonde om dat in een soundbar te steken. Voor datzelfde geld koop je ook een veel betere klinkende losse oplossing. Of je kunt, als je echt een soundbar wilt, net zo goed 600 in je zak houden en bewaren voor een andere aankoop.
toon volledige bericht
Om even een beetje balans te geven - je geeft hier wel een heel gekleurd beeld van de benodigdheden van geluid, zoals die op jou zelf van toepassing zijn.

Voor de TS (en voor mij) is het zo te horen minstens net zo belangrijk om zo min mogelijk zichtbare elementen van de audioset te hebben, en als je dan het maximale value-for-money wilt hebben die de balans tussen geluid en "het oog wil ook wat" (disclaimer: smaken verschillen) ook goed houdt, is zo'n Atmos soundbar met losse achterspeakers dan niet de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

XelaRetak schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Om even een beetje balans te geven - je geeft hier wel een heel gekleurd beeld van de benodigdheden van geluid, zoals die op jou zelf van toepassing zijn.

Voor de TS (en voor mij) is het zo te horen minstens net zo belangrijk om zo min mogelijk zichtbare elementen van de audioset te hebben, en als je dan het maximale value-for-money wilt hebben die de balans tussen geluid en "het oog wil ook wat" (disclaimer: smaken verschillen) ook goed houdt, is zo'n Atmos soundbar met losse achterspeakers dan niet de beste oplossing?
Ja en nee. Een soundbar is een grote stap vooruit ten opzichte van alleen je tv en als je een minimaal aantal speakers wilt in een kleine formfactor, dan is het een oplossing. Maar als je surround of zelfs atmos wilt, dan gaan veel mensen puur af op het stickertje op de doos of de kreet in de reclame en dan krijgen ze niet wat ze hopen. Stel jij hoort bij je broer/buurman/vriendin een leuke 5.1 film met speakers rondom (prijs even niet zo belangrijk) en je leest in de winkel "soundbar met atmos" dan ga je naar huis met de verwachting dat je dezelfde ervaring krijgt. En dat is niet zo.

Als iemand dan 1000 euro wil uitgeven voor een apparaat met atmos, vind ik dat je de verwachtingen van iemand moet managen. Die soundbar van 1000 euro kan het namelijk net zo goed/slecht als 1 van 300 of 400 euro. Kies een soundbar daarom vooral als de kleine formfactor het belangrijkste voor je is en je echt niet meer speakers wilt. Maar als je voor de echte surround/atmos ervaring wilt gaan en/of graag veel muziek luistert, is het geen goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een geluidsbalk heeft twee fundamentele problemen:
  • Er is geen ruimte voor kwalitatief goede luidsprekers.
  • De afstand tussen de luidsprekers is klein.
Dit betekent dat zowel de kwaliteit van wat het apparaat voorbrengt als het stereo en daarmee ruimtelijke geluidsbeeld suboptimaal zijn. Zo'n balk probeert dat enigszins te compenseren door het geluids te richten en zo van reflectie in de ruimte gebruik te maken, maar dat is eigenlijk een probleem op zich waar het geluid niet helderder op wordt. Uiteraard is een peperdure balk beter dan een goedkope, maar de fundamentele beperkingen blijven bestaan, extra veel geld uitgeven aan een balk is dus maar beperkt een oplossing.

Er is natuurlijk niets mis met een afweging maken tussen de esthetische aspecten en de geluidskwaliteit. Het is onze taak hier op het forum om de informatie te verstrekken, opdat een afweging op basis van de juiste informatie gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Precies dat @dmantione

Het kan voor iemand een uitstekende oplossing zijn, maar verwachtingen managen is heel belangrijk zodra iemand de wensen voor een soundbar en atmos wil combineren

Pagina: 1