Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallo alle Tweakers,

Misschien een beetje vreemde omschrijving, maar ik weet het niet anders te beschrijven.

Laatst heb ik de Intel X550-T2 netwerkadapter aangeschaft. Nu heerlijk het interne netwerk over de 10 GbE verbinding. Echter, met gaming merk ik dat ik (bijvoorbeeld in PUBG) vertraging heb. Zodra ik op iemand schiet, lijken de schoten niet te tellen. De ander lijkt min of meer GOD-mode te hebben zodra ik op ze begin te schieten. Dit is zo sinds ik ook game over de eerste poort van de netwerkadapter. Als tip van Gigabyte (van mijn moederbord) kreeg ik te horen dat ik de onboard lan poort uit moest schakelen. Dit heb ik gedaan, maar het helpt niet. Nog steeds als ik schiet, dan moet ik veel meer kogels in iemand schieten dan via de gewone onboard LAN verbinding. Nu heb ik twee kabels naar mijn pc lopen, waarvan er maar één dus is aangesloten.
Ik zou de tweede ook aan kunnen sluiten in de 'gewone' on-board ethernet poort om zo weer te gamen via die verbinding. Maar hoe weet ik zeker (op het eruit trekken van de stekker na) dat ik game over die kabel/poort? Kan ik dat softwarematig aangeven? Zeg maar als ik ga gamen (uitgaande verbinding) dan via de on-board poort?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 12:23
Je kan niet een stuk software specificeren welke verbinding te gebruiken. Het is gek dat je niet behoorlijk kan gamen op je 10Gbe NIC.

Juiste (geüpdatet) drivers?
Ping eens je eigen netwerkkaart of je failed packets hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazeker, ik heb de nieuwste netwerk drivers van de eigen website van Intel. Ik heb ook de juiste, want ik heb dit nog nagevraagd.

Hierbij drie maal een ping richting 127.0.0.1.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap9ApG4-Mh06qGoy8efFNoSbTaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A1UozzZGIHqeiZdY8Mmo6kHj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:25
Als je van een 10Gbit NIC naar een Ziggo upload moet, zou ik eerder alle kabels en apparatuur buiten je pc verdenken. En als jij een snel LAN hebt, ga jij ook eerder merken dat de rest van de wereld meestal niet zo'n goede netwerk verbinding hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet zozeer gevoelsmatig, maar ook weer wel. Het is lastig uit te leggen.
Zodra ik op iemand schiet, lijkt het beeld te gaan stotteren en raak ik geen pepernoot meer.
Dit was (het blijft PUBG) veel, veel minder toen ik nog gamede over de gewone on-board verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Laatst online: 22:25
ping localhost -t
en Ctrl-C om af te breken, geeft je een wat grotere steekproef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze zoals je zei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcBOZ4pLUzdc8q23YIj31ISxD9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLWBnYPhHEZanKUSXdpApOKr.jpg?f=fotoalbum_large

En deze toen ik vol data over aan het pompen was via zowel LAN als Speedtest.net WAN.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZdDxDxiQELprQWq8BEDc3SjXiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okGd7jqCfn2txy34gwYix9jp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 12:23
Tostie1987 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:03:
Jazeker, ik heb de nieuwste netwerk drivers van de eigen website van Intel. Ik heb ook de juiste, want ik heb dit nog nagevraagd.

Hierbij drie maal een ping richting 127.0.0.1.[Afbeelding]
Hier ping je intern en niet van NIC A naar NIC B. Het is handiger vanaf een andere pc of de built-in NIC je intel te pingen?
Zit er nog een fancy-switch tussen die eventueel laat heeft met het verwerken van packets icm regels of firewall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. De TP-Link TL-SX105 zit ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 16:13
Ik had ooit een Intel dual nic in mijn pc, en de onboard nic uitgezet.
Geen idee of dat bij jou ook te zien is maar ik had toen een "Intel A" en een "Intel B" nic tot mijn beschikking,
ik kon ze seperaat aan of uitzetten dan wel gebruiken.
Maar ik vraag me af wat je met 10G verbindingen intern wil bereiken als je verbinding naar internet misschien 1Gbps is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EverLast2002 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:12:
Ik had ooit een Intel dual nic in mijn pc, en de onboard nic uitgezet.
Geen idee of dat bij jou ook te zien is maar ik had toen een "Intel A" en een "Intel B" nic tot mijn beschikking,
ik kon ze seperaat aan of uitzetten dan wel gebruiken.
Maar ik vraag me af wat je met 10G verbindingen intern wil bereiken als je verbinding naar internet misschien 1Gbps is?
10 GbE was voor data-overdacht naar NAS. Maar wil natuurlijk ook gewoon gamen en heb geen zin om, elke keer als ik ga gamen, stekkers eruit en erin te doen. Vandaar de vraag of er een slimmere, makkelijkere manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 16:13
Ik zit te denken om VLANs te gebruiken, zo kun je bijv fysieke utp kabels scheiden.
Heb je nog een managed switch in je netwerk hangen, of alleen die unmanaged 10G ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:54
Is er nu niemand die vraagt hoe het netwerk er uberhaupt uitziet? Dit lijkt mij toch de eerste vraag die je stelt of mis ik iets?

Aka hoe ga je het internet op? Via een 32k inbellijntje of heb je kpn 1000/1000 glas? Hoe zit de rest van je netwerk eruit? Maar ook: heb je ook met andere games last van lag? Ping google eens?
Zoveel vragen die zoveel relevanter zijn dan over welke ethernetpoort je bitjes lopen (10gb of 1gb).

Er word direct gekeken naar de 10gbe nic, terwijl die wrs een te verwaarlozen effect gaat hebben op je lag ten opzichte van een huis-tuin-en-keuken realtek 1gb nicje...

Overigens kan je wel wel softwarematig vastleggen van welke nic je game gebruik maakt doordat elke nic een ander ip krijgt. Vervolgens kan je bepalen welke ip software moet gebruiken om te communiceren over internet. Hoe je dat instelt verschilt per software of game. Soms is dat niet direct instelbaar in de game, maar voor windows bestaan er tooltjes (ForceBindIP) die daar toch voor kunnen zorgen. Edit: je zou ook een route kunnen toevoegen naar je pubp peer/server waarbij je de gewenste nic aangeeft (zie https://superuser.com/que...k-interface-in-windows-10). Maar mijn initiële opmerking blijft dat dat niet zo veel uit zou mogen maken.

[ Voor 82% gewijzigd door kwibox op 12-01-2023 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Je kunt tijdens het game gewoon die 10Gbps disablen, daar hoef je de stekker er niet voor uit te trekken.
zie bijvoorbeeld hier hoe je dat kunt doen:
https://winaero.com/disable-network-adapter-windows-10/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:47
Steek de kabel eens in de onboard poort en ga dan gamen om te testen of het dan weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EverLast2002 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:51:
Ik zit te denken om VLANs te gebruiken, zo kun je bijv fysieke utp kabels scheiden.
Heb je nog een managed switch in je netwerk hangen, of alleen die unmanaged 10G ?
Tussen mijn pc en mijn router zit enkel de unmanaged switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwibox schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:58:
Is er nu niemand die vraagt hoe het netwerk er uberhaupt uitziet? Dit lijkt mij toch de eerste vraag die je stelt of mis ik iets?

Aka hoe ga je het internet op? Via een 32k inbellijntje of heb je kpn 1000/1000 glas? Hoe zit de rest van je netwerk eruit? Maar ook: heb je ook met andere games last van lag? Ping google eens?
Zoveel vragen die zoveel relevanter zijn dan over welke ethernetpoort je bitjes lopen (10gb of 1gb).

Er word direct gekeken naar de 10gbe nic, terwijl die wrs een te verwaarlozen effect gaat hebben op je lag ten opzichte van een huis-tuin-en-keuken realtek 1gb nicje...

Overigens kan je wel wel softwarematig vastleggen van welke nic je game gebruik maakt doordat elke nic een ander ip krijgt. Vervolgens kan je bepalen welke ip software moet gebruiken om te communiceren over internet. Hoe je dat instelt verschilt per software of game. Soms is dat niet direct instelbaar in de game, maar voor windows bestaan er tooltjes (ForceBindIP) die daar toch voor kunnen zorgen. Edit: je zou ook een route kunnen toevoegen naar je pubp peer/server waarbij je de gewenste nic aangeeft (zie https://superuser.com/que...k-interface-in-windows-10). Maar mijn initiële opmerking blijft dat dat niet zo veel uit zou mogen maken.
Goede opmerking. Ik maak gebruik van Ziggo koperkabel 600mbit download, 40 mbit upload. Verder moeder Gigabyte X570 pro, 5800X, 32 GB DDR4 RAM, alleen maar SSD's in de pc. De router is de TP-Link AX11000. In huis liggen enkel Cat6 kabels of hoger (lees Cat6A of zelfs Cat 7).

Dat SuperUser is wel interessant. Ik zou graag beter willen weten hoe dat werkt. Kan ik zoiets op YouTube vinden of heb je een link waarin duidelijk uitgelegd staat hoe dit werkt (mag ook zeker een videolink zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben(V) schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:55:
Je kunt tijdens het game gewoon die 10Gbps disablen, daar hoef je de stekker er niet voor uit te trekken.
zie bijvoorbeeld hier hoe je dat kunt doen:
https://winaero.com/disable-network-adapter-windows-10/
Daar zit wat in, daar ga ik naar kijken.

Het liefst heb ik een vaste oplossing, alszijnde dat ik één keer in een programma aangeef dat PUBG en andere spellen over de on-board gaat en de rest gewoon over de 10 GbE (of andersom, alles naar de NAS'sen gaat via de 10 GbE poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:58:
Steek de kabel eens in de onboard poort en ga dan gamen om te testen of het dan weg is.
Dit is zo sinds ik ook game over de eerste poort van de netwerkadapter
Dat heb ik dus al gedaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Laatst online: 01-07 14:01

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik snap het eigen netwerk kaart pingen hier niet helemaal, het is alleen een goede test of je loopback werkt.

Maargoed ik zal de volgende stappen zetten:

Kijk of je netwerk in ieder geval lokaal full duplex staat , dit wil bij snellere verbindingen nog wel eens misgaan in de onderhandeling.

Ping lokaal je router , en kijk of je daar heen packetloss hebt.
Ping lokaal een ander device in je netwerk als daar een switch oid tussenzit.
Ping daarna buiten je netwerk. inzake ziggo ping eens naar hun DNS servers
ping daarna een naar iets van google dns 8.8.8.8

Mocht dit allemaal goed zijn, check hetzelfde maar dan eens met kleine pakkertjes ( 1kb ) en daarna met grote pakketjes 1500 en groter ( niet gefragmenteerd )

Gaat dit allemaal goed , heb je het grootste gedeelte al uitgesloten en kan je concluderen dat het niet je verbinding is,

Maar mijn gok = Ziggo

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:23
biomass schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:06:
ping localhost -t
en Ctrl-C om af te breken, geeft je een wat grotere steekproef.
- Ping van localhost benut de NIC niet dus sluit weinig uit.
- Enkel problemen tijdens schieten is onverklaarbaar, je hebt ofwel packet loss of niet, uiteraard kan de gebruikte bandbreedte invloed hebben, echter maakt het voor een game weinig uit of je wel niet schiet, de hoeveelheid extra data die je uitstuurt tijdens 'schieten' is verwaarloosbaar.

Wat voor switch gebruik je als uplink en weet je zeker dat de betreffende poort ook 10Gb ondersteuning heeft? Ik kan me voorstellen dat je hier ofwel een speed/duplex mismatch hebt waardoor je mogelijk packet loss kan ervaren. Dit zou echter onafhankelijk moeten zijn of je wel/niet aan het schieten bent.

Edit: lees achteraf pas dat je de switch had vermeld en dat dit een 10Gb switch is. Ik ben onbekend met TP-link, maar vaak geven de ledjes een indicatie of je duplex/speed problemen hebt en er dus link errors zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Junia op 12-01-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Laatst online: 01-07 14:01

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

En weet je zeker dat je CPU en Grafische kaart wel aan elkaar zijn gematched.
Kan natuurlijk een bottleneck worden als er veel op het scherm gebeurd en dat je drops krijgt . Heb dat gehad met geforce now met optimized settings

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:47
Tostie1987 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:18:
[...]

[...]

Dat heb ik dus al gedaan. ;)
Als onboard prima werkt kunnen alle reacties over een brak thuisnetwerk of lamme Ziggo achterwegen blijven en heb je drie dingen die roet in het eten gooien:
- Netwerkkaart met brakke instellingen, of het ding is stuk.
- Switch met brakke instellingen, of het ding is stuk.
- Kabel is stuk, of niet goed genoeg voor 10Gbit. Doet het daarom wel op 1Gbit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 17:55
Zit Jumbo frame eens uit op de 10Gb nic.
Probeer het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

Tostie1987 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:05:
Zodra ik op iemand schiet, lijkt het beeld te gaan stotteren en raak ik geen pepernoot meer.
Huh, dus ervoor gaat het goed?
Dus als jij loopt, zie je de anderen ook lopen? Zonder dat het beeld hapert?

Ik neem aan dat je schiet met de linkermuisknop... probeer eens te rebinden naar een toets op het toetsenbord om de muis uit te sluiten.

(schieten klinkt heel speciaal, maar is het precies niet. Just another render cycle :) )

[ Voor 11% gewijzigd door bloody op 12-01-2023 13:38 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-07 09:01

3raser

⚜️ Premium member

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je nieuwe Nic een vertraging geeft. Dus oplossingen door de Nic te omzeilen zou ik achterwege laten. Dit MOET gewoon goed gaan werken. Begin eens door de netwerkkabel van de 10Gb Nic in je onboard Nic te stoppen. Lost dat het probleem direct op? Dan ligt het probleem niet in je overige apparatuur maar waarschijnlijk in de Nic zelf. Slecht fabricaat of driver instellingen. Wat @Willem1981 zegt zou ik daarom ook zeker proberen. Al durf ik niet direct te zeggen waar je dit uit kan zetten. Waarschijnlijk ergens in de geavanceerde apparaateigenschappen.

Blijf je hetzelfde probleem houden met de onboard Nic dan moet je even goed nagaan of er buiten die Nic niet nog iets anders veranderd is. Toevallig je videodrivers automatisch geupdated misschien? Andere updates geïnstalleerd die een effect op de prestaties kunnen hebben? Sluit je pc desnoods rechtstreeks aan op je modem om het zo nog eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Als een 10Gbps terug moet vallen naar 1Gbps dan worden de ip data packets veel sneller aangevoerd dan de 1Gbps van de router ze kan verwerken en die worden dus gedumpt en moeten opnieuw verzonden worden.
Van elke 10 pakketjes worden er dus 9 gedumpt en dat moet aan de afzender vertelt worden en die moet ze opnieuw verzenden.
Naast de overhead die dat veroorzaakt, krijg je ook nog bij de router data pakketjes die volkomen out of bound zijn en die moeten weer ergens in sync gebracht worden en dat moet dan bij de game server gebeuren.

Voor de overall snelheid maakt dat allemaal geen verschil, maar voor een game krijg je daardoor dus lag.
Voor gaming is een niet homogeen netwerk funest, hetzelfde heb je last van als je over wifi gamed.

Je zou dit kunnen proberen, daarmee kun je forceren dat je game de 1Gb nic gebruikt en niet de 10Gb nic.
https://r1ch.net/projects/forcebindip

[ Voor 99% gewijzigd door Ben(V) op 12-01-2023 14:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 14:36

MagicTempest

Fly pig!

Heb je al met zekerheid uitgesloten dat het probleem weg is wanneer je die 10Gb adapter loshaalt / uitzet? Zijn alle problemen dan weg?

Als de problemen dan inderdaad weg zijn en weer terugkomen wanneer je de 10Gb adapter gebruikt dan moet het wel iets daarmee te maken hebben.

Het is misschien een tikkeltje vergezocht, maar het zou kunnen dat je te maken krijgt met microbursts wanneer je gebruik maakt van de 10Gbps adapter. Je koppeling naar Ziggo is 1Gbps. Dat betekent dus dat verkeer naar Ziggo altijd met 1Gbps wordt verstuurd (ja, ook al heb je slechts 40Mbps upload). Wanneer jij verkeer aanbiedt op 10Gbps komt er altijd ergens een overschakeling van 10 naar 1 Gbps. Die overschakeling kan problemen opleveren wanneer er meer data wordt aangeboden dan de poortbuffers kunnen verwerken. Bij de meeste data is dat geen groot probleem omdat het TCP/IP is en gewoon opnieuw wordt verzonden. Maar dat opnieuw verzenden kan bij gamen wel een probleem zijn (als dat al gedaan wordt en het niet gewoon UDP is).

Als we het even platslaan dan kan het zijn dat jouw pc nu 10 frames in een milliseconde aanbiedt, terwijl je internetverbinding er maar 1 kan verwerken per milliseconde. Die andere 9 worden dan gebufferd, maar als de buffer maar 2 frames aankan zullen er 7 weggegooid worden. (getallen zijn willekeurig, maar de verhouding van 10:1 klopt wel)

De oplossing kan zijn om inderdaad te gaan werken met vlans zoals iemand al aangaf. Je maakt een intern vlan waar je NAS op zit en je pc met 10Gbps. Het andere vlan is voor internetverkeer en wordt op 1Gbps aangesloten op je on-board netwerkadapter.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon.m
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-03-2023
Een vorige tweaker had al eens aangeraden om Jumbo frames uit te schakelen. Heb je dat al gedaan?

Daarnaast vind ik het een zeer straf verhaal. Een standaard huis en thuis netwerk heeft nou niet zoveel speciale opstellingen waardoor het locaal netwerk verantwoordelijk is voor zulke problemen.

Kan je eens kijken hoeveel transmit & receive errors je krijgt op jouw netwerkkaart? Op basis daarvan kan je ook al verder zoeken.

Daarnaast vind ik het ook straf dat niemand heeft gevraagd of je dezelfde problemen hebt met andere spellen?
Daar je specifiek spreekt over het schieten en hitscan (als Fortnite dat doet) zou ik ervan uit gaan dat andere spellen ook niet goed uitgevoerd wordt nu. Kan je eens testen met andere spellen of je dezelfde problemen opmerkt?

VLAN's instellen zie ik niet als een mogelijke oplossing, want VLAN's dienen vooral voor beveiliging en het limiteren van storingen van multi / broadcast storms. Maar het is zeker en wel het proberen waard.

Kan jij jouw computer rechtstreeks aan jouw ziggo modem aansluiten? Dat lijkt me ook een goede manier om te zien of er iets in jouw netwerk problemen veroorzaakt. Als je de kabel van jouw PC rechtstreeks aan de modem hangt, kan je dit makkelijk uitsluiten. Zo kan je ook eens een "tracert" commando uitvoeren om te zien hoe jou verbinding effectief loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Poeh nou dit kan nog wel meer oorzaken hebben dan je denkt.

1: Ik ga er even vanuit dat er maar 1 poort verbonden is met de switch correct?
Als beide poorten verbonden zijn krijgen beide (waarschijnlijk/DHCP) een IP-adres in hetzelfde subnet, een default gateway en ja dan kunnen er rare (round robin) zaken gebeuren. Soms heel wenselijk (MPIO) in jouw geval zorgt dit waarschijnlijk alleen maar voor ellende.

2: Bekabeling:
10GBASE-T kan erg lastig doen als de bekabeling niet "perfect" is.
Ik heb problemen gezien (in datacenters) met enterprise switches/nics die verdwenen na het vervangen
van de patch cables. Zou verklaren waarom alles onboard wel werkt (ik ga er even vanuit dat onboard 1000BASE-T is).

3: Offload opties:
Dit soort kaarten hebben veel offload opties, offloading is feitelijk dat de NIC het "rekenwerk" doet om de CPU te ontlasten.
UDP Checksum Offload.
TCP Checksum Offload (minder van toepassing met games).
Large Send Offload.
etc etc.

3: Microburst (google term), ik heb de uitleg in dit topic ergens eerder gelezen maar microbursts gebeuren o.a. bij een discrepantie in link speed. Echter jouw switch heeft best een redelijke packet buffer (2MB).

Ik zou om uit te sluiten dat het een bekabeling/microburst probleem is kijken of je jouw nic op 1Gbit kan laten werken. Mocht dit wel werken kun je eigenlijk wel offload/driver issues uitsluiten.
Pagina: 1