Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hallo,

Ik zoek even advies inzake het volgende.

Achtergrond: mijn dochter van 21 heeft 10 maanden geleden ernstig hersenletsel opgelopen, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal kunnen werken. Ze zit nu in een langdurig revalidatietraject, waarvan het eindresultaat (hoe ze eruit gaat komen) onbekend is.

Ze heeft sinds een half jaar WAJONG uitkering toegekend gekregen. Tegelijkertijd krijgt ze ook van haar voormalig werkgever een ziekte-uitkering. Elk kwartaal krijgen we van de belastingdienst / UWV een overzicht van beide uitkeringen en wordt het een tegen het ander weggestreept (want je kan uiteraard niet beide krijgen). Overigens is de hoogte van beide uitkeringen ongeveer gelijk. Uiteindelijk moet ze dan ongeveer de helft van het totaal weer terugbetalen.

Ik heb deze week contact gehad met de bedrijfsarts van haar voormalig werkgever en hij gaat waarschijnlijk advies uitbrengen (na constatering behandelend arts) om een vervroegde WIA aan te vragen.

Ik heb hier heel veel vragen over:
1) Heeft dit gevolgen voor de WAJONG uitkering of blijft het principe gewoon hetzelfde: UWV/Belastingdienst leggen beide naast elkaar en verrekenen wat teveel is uitgekeerd?
2) Kunnen beide naast elkaar blijven bestaan of vervalt 1 van beide uitkeringen?
3) Heeft dit überhaupt allemaal nut om hier tijd en energie in te steken? M.a.w. kan ik niet gewoon aangeven dat de WIA aanvraag niet nodig is. Ze krijgt immers WAJONG. Of doen we onszelf dan tekort? Het is nogal een administratieve rompslomp allemaal en geloof me, daar hebben we het afgelopen jaar al veel te veel mee te maken gehad.

Ik hoor graag tips van jullie wat we in dit geval het beste kunnen doen.

Alvast dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
In dit geval is het belangrijk om te weten of het om een vervroegde WIA IVA uitkering gaat. Dat is normaal gesproken wel het geval en die krijg je alleen als je blijvend arbeidsongeschikt bent en er geen herstel meer mogelijk is.

Dan heb je ook geen reïntegratieverplichtingen meer en dat is wel passend in deze situatie.

Bij de WAJONG is dat tegenwoordig volgens mij anders, dan heb je toch om de paar jaar een gesprek hoe de situatie is en wat je eventueel zou kunnen en waar het UWV dan bij kan helpen of zelfs verplichten.

Edit:
De wajong vervalt in principe ook niet zomaar lees ik. Toch is het denk ik wel beter als je dit door laat gaan en de mate van arbeidsongeschikt goed wordt vastgesteld. Er is helaas immers wat veranderd in de situatie.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2023 19:28 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Dat zal inderdaad om de WIA IVA gaan. Er is (hopelijk) nog wel enig herstel mogelijk, maar de kans dat ze ooit nog kan werken is heel klein.
Een gesprek m.b.t de WAJONG eens in de zoveel jaar is natuurlijk geen enkel probleem. In dit geval zal het UWV ook geen verplichting op kunnen leggen aan haar, ik zou niet weten hoe ze daaraan zou moeten voldoen (niet aanspreekbaar).

Maakt het financieel gezien nog iets uit of je WAJONG of WIA hebt? Of komt het beide ongeveer op hetzelfde neer? De ziekte-uitkering die ze nu van haar voormalig werkgever krijgt, is ongeveer even hoog als de WAJONG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Jackflash27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:32:
Dat zal inderdaad om de WIA IVA gaan. Er is (hopelijk) nog wel enig herstel mogelijk, maar de kans dat ze ooit nog kan werken is heel klein.
Een gesprek m.b.t de WAJONG eens in de zoveel jaar is natuurlijk geen enkel probleem. In dit geval zal het UWV ook geen verplichting op kunnen leggen aan haar, ik zou niet weten hoe ze daaraan zou moeten voldoen (niet aanspreekbaar).

Maakt het financieel gezien nog iets uit of je WAJONG of WIA hebt? Of komt het beide ongeveer op hetzelfde neer? De ziekte-uitkering die ze nu van haar voormalig werkgever krijgt, is ongeveer even hoog als de WAJONG.
Dat ligt eraan hoe hoog de ziekteuitkering nu is van het volledige loon. De IVA wordt berekend met 75% van het SV-loon.

Maar de exacte berekening staat hier beter uitgelegd https://www.rijksoverheid...oord/wia-hoogte-uitkering

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47

Honesty

kattenneus!

Zelfs al zou wia en wajong op hetzelfde uitkomen kan het lonen om de wajong erbij te houden voor de https://www.belastingdien.../jonggehandicaptenkorting

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
tweakduke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:22:
De wajong vervalt in principe ook niet zomaar lees ik. Toch is het denk ik wel beter als je dit door laat gaan en de mate van arbeidsongeschikt goed wordt vastgesteld. Er is helaas immers wat veranderd in de situatie.
Ik zou ook nooit de WAJONG gaan stopzetten, ik vraag me alleen of of het zin heeft die hele WIA aanvraag nog te gaan doen. Uiteindelijk wordt het teveel betaalde toch weer terugbetaald.

Wat bedoel je trouwens met de zin ''Er is helaas immers wat veranderd in de situatie"? Qua arbeidsongeschiktheid en vooruitzicht is er voor mijn dochter sinds haar ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Jackflash27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Ik zou ook nooit de WAJONG gaan stopzetten, ik vraag me alleen of of het zin heeft die hele WIA aanvraag nog te gaan doen. Uiteindelijk wordt het teveel betaalde toch weer terugbetaald.

Wat bedoel je trouwens met de zin ''Er is helaas immers wat veranderd in de situatie"? Qua arbeidsongeschiktheid en vooruitzicht is er voor mijn dochter sinds haar ongeluk.
Ja de medische situatie en daarmee haar arbeidsongeschiktheid is veranderd. Want omdat ze werkte met een wajong uitkering neem ik aan dat ze voor een bepaald percentage arbeidsgeschikt was.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
tweakduke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Ja de medische situatie en daarmee haar arbeidsongeschiktheid is veranderd. Want omdat ze werkte met een wajong uitkering neem ik aan dat ze voor een bepaald percentage arbeidsgeschikt was.
Nee, zo is het niet. Dan ben ik niet volledig genoeg geweest. Voor het ongeluk studeerde ze en had ze een bijbaan (met contract). Na het ongeluk hebben we WAJONG aangevraagd. Dat ging op basis van de voorwaarde (bron UWV): "U kreeg na uw 18e verjaardag een langdurige ziekte of handicap. In het jaar voordat u uw ziekte of handicap kreeg, volgde u minimaal 6 maanden een opleiding."

Toen ze studeerde en werkte, was er dus geen sprake van een beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Jackflash27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Nee, zo is het niet. Dan ben ik niet volledig genoeg geweest. Voor het ongeluk studeerde ze en had ze een bijbaan (met contract). Na het ongeluk hebben we WAJONG aangevraagd. Dat ging op basis van de voorwaarde (bron UWV): "U kreeg na uw 18e verjaardag een langdurige ziekte of handicap. In het jaar voordat u uw ziekte of handicap kreeg, volgde u minimaal 6 maanden een opleiding."

Toen ze studeerde en werkte, was er dus geen sprake van een beperking.
Ah dat verklaard de verwarrende situatie waar jullie nu inzitten, maar het is ook wel een bijzondere. In dit geval zou ik dan nog steeds ook het IVA traject door laten lopen, want je kan en mag een uitkering naast de WAJONG hebben.

https://www.uwv.nl/partic...ast-mijn-wajong-uitkering

En gezien het om vaste uitkeringen gaat dan wordt het verschil wel goed verrekend.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
OK, dank voor de toelichting. Dan kan het inderdaad wel nuttig zijn. En kwaad kan het ook niet, want er vindt altijd verrekening plaats. Eerst maar eens het formele advies van de bedrijfsarts afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:29
Jackflash27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:32:
In dit geval zal het UWV ook geen verplichting op kunnen leggen aan haar, ik zou niet weten hoe ze daaraan zou moeten voldoen (niet aanspreekbaar).
Ik kan je geen tips geven, maar bij deze ontzettend veel sterkte, wat een waardeloze situatie :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
ybos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Ik kan je geen tips geven, maar bij deze ontzettend veel sterkte, wat een waardeloze situatie :'(
Dank je. Situatie is inderdaad ellendig. Maar we maken er het beste van, meer kunnen we niet doen. En we zien dat onze dochter nog steeds kleine stapjes vooruit gaat. Daar putten we dan maar hoop uit.
Pagina: 1